Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@22:10:02 GMT

وقتی پرده از نقاب اروپاییان می افتد

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۸۰۴۰

به گزارش شبکه الجزیره، مسئول سیاست خارجی اروپا در ادامه با اشاره به مساله مهم پناهحویان نیز گفت: ما از موج مهاجران افغان به اروپا هراس داریم و در این زمینه پیشنهاداتی ارائه کرده‌ایم. مساله مهم این است که اجازه ندهیم چین و روسیه کنترل افغانستان را در دست بگیرند.

اما نقطه اوج اظهارات جوزپ بورل، جایی است که وی "اتحاد استراتژیک آمریکا، انگلیس و اروپا " را برای مدیریت تحولات جاری در افغانستان ضروری قلمداد می کند:

" برای مقابله با پیامدهای آتی در افغانستان ، اتحادیه اروپا، بریتانیا و آمریکا باید یک جبهه متحد استراتژیک درباره ااین کشور  تشکیل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین و روسیه اکنون گامهای دیپلماتیک خود را با طالبان برداشته اند و این توازن قوا را تغییر خواهد داد و باید برای مقابله با آن فکر کنیم."

اظهارات جوزپ بورل به وضوح نشان می دهد که مقامات کاخ سفید، اتحادیه اروپا و انگلیس( که اکنون از اتحادیه اروپا خارج شده است )، قصد دارند در ذیل مناسبات امنیتی مخفیانه و آشکاری که در پیمان آتلانتیک شمالی با یکدیگر ترسیم کرده اند، بار دیگر به تولید بحران در افغانستان ادامه دهند.جوزپ بورل عملا به صاحبان جدید قدرت در افغانستان هشدار داده است که اگر در حوزه سیاست منطقه ای و خارجی خود به سمت چین و روسیه بروند، با مواجهه و برخورد مشترک واشنگتن، اتحادیه اروپا و لندن مواجه خواهن شد. جوزپ بورل ابایی از آن ندارد که خط قرمز استراتژیک اروپا در افغانستان را " توازن قوا در منطقه"بداند! در این معادله، "امنیت ملت افغانستان" از ابتدا برای مقامات اروپایی اصالت و موضوعیتی نداشته است. همگان به یاد دارند که مقامات اروپایی چگونه طی سالهای گذشته و اخیر، به شرکای جرم ایالات متحده در افغانستان تبدیل شده و انواع جنایات را در این کشور جنگ زده و محروم مرتکب شدند.

در حال حاضر نیز مقامات اروپایی، تنها به "احیای قدرت خود در افغانستان" می اندیشند! نکته دیگری که در این برهه زمانی باید مدنظر قرار داد، به مسئله " پناهجویان افغان" باز می گردد. بهتر است قبل از آنکه مقامات اروپایی از حضور افغانها در خاک کشورهای خود ابراز نگرانی کنند، به این دغدغه مهم بشری پاسخ دهند که کدام بازیگران، با خلق بحرانهای امنیتی مزمن و پایدار در افغانستان، زمینه را برای مهاجرت و فرار گسترده جوانان از افغانستان فراهم ساخته اند! بهتر است اروپاییان به این سوال پاسخ دهند که چگونه در کنار دولتهای دموکرات و جمهوریخواه در ایالات متحده، اضلاح بحران امنیت داخلی را در افغانستان ساخته و تکمیل کرده اند! بدیهی است که اروپاییان در این معادله، "مجرم" هستند نه " طلبکار"! بدون شک در آینده ای نزدیک، اتحادیه اروپا و خصوصا 26 عضو اروپایی پیمان ناتو که نظامیان آنها در اشغال افغانستان و حوادث پس از آن دست داشته اند، باید پاسخگوی جنایات خود در این کشور باشند.

حنیف غفاری/دبیر گروه بین الملل روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: افغانستان اروپا بورل مقامات اروپایی اتحادیه اروپا جوزپ بورل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۸۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش جماران؛ ​جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه گفت انتظار می‌رود چند کشور اروپایی تا پایان ماه مه میلادی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

جوزپ بورل این اظهارات را در نشست مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض برگزار می‌شود مطرح کرد. 

در حال حاضر از میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تنها هشت کشور، فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت شناخته‌اند. این کشورها عبارتند از: لهستان، بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی، سوئد و قبرس. 

در ماه‌های گذشته کشورهای ایرلند، اسپانیا، اسلوونی و مالت آمادگی خودشان را برای پیوستن به این 8 کشور اعلام کرده‌اند. 

با وجود این، اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته است. برخی از مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان و فرانسه معتقدند که به رسمیت شناختن فلسطین تنها از رهگذر مذاکرات بر سر راهکار دو دولتی قابل حصول خواهد بود.

دیگر خبرها

  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • تردد معلولان در اروپا آسان‌تر می‌شود