Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-06@22:22:07 GMT

غربی‌ ها در افغانستان شکست سنگینی خوردند

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۸۴۹۴

غربی‌ ها در افغانستان شکست سنگینی خوردند

به گزارش جام جم آنلاین، «مارکوس سودر» رئیس دولت محلی ایالت باواریای آلمان روز پنجشنبه از عملکرد کشورهای غربی در افغانستان به شدت انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، این مقام آلمانی که رهبری حزب «اتحادیه سوسیال مسیحی» را بر عهده دارد گفت: «[مأموریت غربی‌ ها] در افغانستان شکستی سنگین را به‌دنبال داشته است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سودر با اشاره به اینکه «این بزرگ‌ترین شکست از زمان [جنگ] ویتنام است»، افزود، به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان «یک پیروزی اخلاقی برای اسلام‌ گرایی است».

او در ادامه گفت: «ایالات متحده به‌خاطر اتخاذ تصمیم خروج از افغانستان، مسئولیت اصلی اوضاع کنونی را بر دوش دارد و واشنگتن باید امنیت و حمایت اقتصادی کشورهای همسایه را تضمین کند».

پیش‌تر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در نشست حزب اتحادیه دموکراتیک مسیحی گفته بود تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان (خلأ ایجاد شده) تأثیر مشابه در تمام این کشور داشته است.

مرکل گفت: «ما ساعات تلخی را می‌گذرانیم، اکنون باید بر تلاش‌ها برای نجات تمرکز کنیم».

«فرانک-والتر اشتاینمایر» رئیس‌ جمهور آلمان نیز، انتشار تصاویری از فرار گسترده مردم از کابل و تلاش برای سوارشدن به هواپیماها در فرودگاه را مایه شرمساری کشورهای غربی توصیف کرد.

دولت قبلی آمریکا در توافق با طالبان، اعلام کرد بهار امسال نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا این مدت را تا سالگرد حملات یازدهم سپتامبر تمدید کرد اما پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، خروج شتاب‌زده و سراسیمه آمریکایی‌ها را رقم زده است.

«جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا در مصاحبه روز چهارشنبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» که امروز (پنجشنبه) به صورت کامل پخش شد، علیرغم انتقادها از چگونگی خروج آمریکا از افغانستان و وضعیت آشفته این کشور به دلیل نحوه خروج آمریکا، بار دیگر تأکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی را کار درستی می‌داند و گفت که حتی اگر دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به توافق صلح با طالبان نرسیده بود، خودش نیروهای آمریکایی را خارج می‌کرد.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: طالبان افغانستان کشورهای غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۸۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرار از سقوط: یونیون دست به دامن مربی زن!

به گزارش "ورزش سه"، یونیون برلین در آستانه سقوط به رقابت‌های بوندسلیگای دو قرار دارد. آنها روز گذشته در بازی حساسی که برابر برگزار کردن با نتیجه 3-4 شکست خوردند، در حالی که سه گل را تنها در نیمه اول دریافت کردند.

درک زینگلر، رئیس این باشگاه، پیش از این بازی در مصاحبه‌ای با مدعی شده بود: «ما در حال حاضر از نظر روانی برای این واقعیت آماده هستیم که چاره دیگری جز به دست آوردن امتیازات باقی‌مانده نداریم.» اما بازیکنان این تیم در زمین چنین چیزی را نشان ندادند.

یونیون برلین در نیمه دوم توانست شرایط را به سود خودش تغییر دهد و سه تعویضی که بلیتسا انجام داد به کمک آنها آمد. دو نفر از این بازیکنان توانستند در این بازی گلزنی کنند اما در نهایت باز هم گل خوردند تا فرصت کسب نتیجه مساوی را هم از دست بدهند.

رئیس این باشگاه پیش از شروع این دیدار از بلیتسا حمایت کرد اما یک موضوع مشخص است: این تیم در حال حاضر در جایگاه پانزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد اما همچنان با ریسک سقوط مستقیم به دسته پایین‌تر روبه‌رو است.

این احتمال وجود دارد که سرمربی کروات به‌زودی از کارش برکنار شود و ممکن است ماری لوئیسا اتا به‌عنوان دستیار این تیم و مارکو گروته به‌عنوان مربی تیم زیر ۱۹ سال یونیون مجبور به حفظ این تیم در بوندسلیگا شوند. این دو نفر پیش از این هم پس از استعفای ارس فیشر در ماه نوامبر هدایت این تیم را قبول کرده بودند. 

حتی در زمان محرومیت بلیتسا هم این اتا بود که به‌عنوان جانشین او در نشست‌های خبری حاضر می‌شد. حضور او روی نیمکت زمانی قوت می‌گیرد که بدانیم بعید به نظر می‌رسد که حضور یک مربی دیگر بتواند در فاصله دو هفته پیش از پایان رقابت تاثیر خاصی روی تیم داشته باشد. شاید یک الگو بتواند آنها را نجات دهد.

دیگر خبرها

  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • فرار از سقوط: یونیون دست به دامن مربی زن!
  • طالبان خواستار دریافت کرسی در سازمان جهانی بهداشت
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • تأسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان
  • تاسیس یک میلیون صنف آموزش‌های اجتماعی در افغانستان
  • خروج قطار افغانستان_ترکیه از مرز شمتیق+فیلم
  • طالبان خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد