Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایراندر خصوص حرف‌های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

به نام حضرت دوست

تو برای وصل کردن آمدی
یا برای فصل کردن آمدی
لعل را گر مِهر نَبوَد باک نیست
عشق دردریای غم غمناک نیست

علی رغم وعده‌های داده شده ریاست محترم جمهورجدید در مورد شاخص‌های روز وکارآمدِ وزرای پیشنهادی کابینه خود، متاسفانه وزیر معرفی شده برای یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌ها یعنی "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" هنوز از گرد راه نرسیده با نگاهی کاملا منفی وناآگاهانه و غیر منصفانه نسبت به بخش‌های مختلف فرهنگی هنری (بویژه سینما و تئاتر) و نهاد و تشکل صنفی خانه سینما، به جای وصل کردن و ایجاد شوق و انگیزه در یک جمع به انزوا کشیده شده وپریشان احوال، شمشیر از رو بسته و در کارزارِی سست بنیان وغبارآلوده هماورد می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید بپذیریم که در این شرایط حساس و بحران زده تاریخی اجتماعی که با یک گسست و فترت فرهنگی دردو سال اخیر روبرو بوده ایم و بسیاری از اهالی وصنوف سینمایی در معرض فروپاشی اقتصادی وفرسایش روحی قرار گرفته اند، بیش از پیش نیاز به عقلانیت و تعامل و جذبِ حداکثری برای رسیدن به نقطه‌ای متعادل و شرایطی امن و تثبیت شده داریم. آیا عقل سلیم می‌پذیرد که وزیر پیشنهادیِ این وزارتخانه با چنین نگاه کینه توزانه و خشمگینانه وتخطئه آمیز و روش‌های سلبی، جلوتر از ورودش و اخذ رای اعتماد تصویری دافعه آمیز از خود و حوزه استحفاظیِ تحت مسئولیتش در آینده (آن هم در گستره فرهنگ و هنر) ارائه دهد؟

در شرایطی که اقتضا می‌کند مهمترین وجه مشخصه‌های وزیر فرهنگ و هنر، استقلال فکری ووسعت نگاه و درک و شناخت کافی از فضای فرهنگی هنری جامعه و عقبه و پیشینه آن و اِعمال روش‌های مدّبرانه باشد، این گونه استنباط می‌شود که نقشهراهِ مکتوب و ابرازی وزیر محترم پیشنهادی دستاورد اتاق فکری ست که در همین آغاز راه می‌خواهد نسخه خودش را تجویز کند وآدرس غلط بدهد و تسویه حساب‌های شخصی و مغرضانه را در چنین عرصه حساسی در این موقعیت سرنوشت ساز اِعمال و اجرا کند. آیا گستره فرهنگ در این سیر تاریخی پُرآزمون و خطا هنوز باید جولانگاه این یکسو نگری‌ها و افراط و تفریط‌ها و داوری‌های نادرست و تحریف شده ونادیده گرفتن واقعیات مسلم تاریخی باشد؟ آیا بهتر نبود وزیری که در نقطه‌ای مطلوب و ایده آل می‌بایدالگوی مطمئن و دست یافتنی یک جامعه فرهنگیِ بالنده و خلاق و روشن بین باشد، در همین آغاز راه به جای ارائه چنین تصویر زمخت و ایدئولوژیک و نگران کننده از خود به تبیین درستِ "هویت فرهنگی" بر اساس عدالت اجتماعی، آزادی، مردم سالاری و مشارکت حقیقی که تکامل اجتماعی انسان را تحقق می‌بخشد، می‌پرداخت؟

تردیدی نیست که برای عبور از این رکود و بی انگیزگی و فضای دلمرده و دلواپس و ایجاد شور و نشاط و امید در متن جامعه بیش از همه می‌باید با سعه صدر و همدلی و نگاهی از سر صدق، دست به کار فرهنگی زد. متاسفانه بر اساس روال معمولِ این ۴۲ سال چنین به نظر می‌رسد که همچنان دسته بندی‌های جناحی و سیاسی و عقیدتی بیش از همه (در این جا به جایی دولتها) در عرصه فرهنگ و هنر، تمایل به تُرکتازی و اعلام موجودیت دارند. حال آنکه می‌توان باجلب اعتماد و ایجاد تفاهم و نگاهی متکثرو و ارائه تعریفی عمیق و جامع الاطراف از فرهنگ (بالحاظ مشترکاتِ گروهیِ میان افراد)، به ارزیابی واقع بینانه ودر عین حال آسیب شناسانه گذشته و حال پرداخت ومسیر بعدی را مبتنی بر حُسن و سلوکِ رفتاری تعیین کرد.

امید آنکه وکلای محترم خانه ملّت به دورازهرگونه مصلحت اندیشی و دسته بندی‌های جناحی، نکات و موارد یاد شده را در دادن رای اعتماد به وکیل محترم پیشنهادی مطمح نظر قرار دهند تا شاهد بحران فزاینده دیگری در شرایط کنونی نباشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینما وزارت ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۸۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران معرفی شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنر‌های تجسمی این وزارتخانه را به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب کرد.

متن این حکم انتصاب به شرح زیر است: «جناب آقای محمد خراسانی‌زاده مدیرکل محترم هنر‌های تجسمی و سرپرست موزه هنر‌های معاصر،‌
هنر سرامیک، به‌عنوان پرسابقه‌ترین بستر بروز خلاقیت بشر و به‌مثابه رسانه‌ای که اندیشه‌های ادوار مختلف تاریخی را بر دوش کشیده است، در ساختار معاصر خود، تجلی هم‌زیستی هنر و فناوری را به بهترین شکل، نمایان می‌سازد.

دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران، فرصت شایسته‌ای است برای بازخوانی و ارائه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این هنر پویا در سرزمینی که مهد هنر و تمدن بوده و نوآورانه‌ترین دستاورد‌های تمدنی خود را همواره در قالب هنر سرامیک به یادگار نهاده است. به همین منظور و با عنایت به سوابق هنری و مدیریتی، جناب‌عالی به عنوان «رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران» منصوب می‌شوید.

امید است در سایه توفیقات الهی و توجهات امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، با لحاظ نمودن منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و با همفکری و همکاری سایر ذی‌نفعان محترم، در راهبری هرچه بهتر این دوسالانه ملی، موفق و پیروز باشید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران معرفی شد
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • عکاسان برای مشارکت در پروژه‌های سینمایی مجوز بگیرند
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • واکنش فدراسیون فوتبال به دستور وزیر ورزش؛نشست کارگروه آسیب‌شناسی فرهنگی ورزشگاه‌ها برگزار می‌شود
  • واکنش وزیر ورزش و رییس فدراسیون به اتفاقات آزادی
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت