سوگواری مردم سیستان در شب شام غریبان
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۵۸۶۰۱
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، در شب شام غریبان مردم سیستان به مساجد می روند و چراغها را خاموش می کنند و در نور شمع به سوگواری می پردازند و با شله زرد و آش رشته از سایر عزداران پذیرایی می کنند.
در شام غریبان مساجد و تکایا به معنی واقعی کلمه غمناک و نالان است و برای همنوایی با اسیران کربلا وقافله سالار اسیران حضرت زینب (ع) دورهم حلقه می زنند و در گروههای چندتاییی از مساجد وتکایا خارج در کوچه ها حرکت میکنند از کنار خرابه ها عبور و ابیاتی را با همنوایی میکنند (شام غریبان است زینب چه نالان است) معمولا در مسجد اصلی منطقه یا گلزار شهدا و قبرستانها یا زیارتگاهها و قدمگاه جمع شده وشمع روشن می کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مداحى
انواع مداحی ونوحه سراییی در سیستان مرسوم بوده است نواها و آواهایی که بعضی از کتب شعر ودیوان اشعار معروف گرفته شده و پاره ای نیز از ذهن مدیحه سرایان وشعرا معرف سیستاتی وتعدادی نیز بداهه از دل مردمانی درمیاید که در فراغ یاد و نام ائمه وداغ شهادت حسین علیه السلام داغدار بودند لاجرم از دل برآمده و بر دل نشسته و برمصیبت محرم سینه های که نسوخته وسالها در سوگوارهای ومداحی وروضه خوانیها خوانده وتکرار شده وسیقل یافته است
«اشعار مراثی سیستان در قالبهای شعری مثنوی، قصیده، ترجیع بند، روایی، بحر طویل، مستزاد، ترکیب بند، قطعه و غیره در وزنهای عروضی متفاوت و متنوع سرده شده است؛ همین طور تنوع و گستردگی مضمون نیز در این اشعار( نوحه) به خوبی دیده میشود. در سیستان از عصر صفویه و قاجار تاکنون شاعران مرثیهگویی و نوحه خوان زیادی ظهور کرده اند»
استفاده از لهجه خاص محلی در نوحه خوانی ها، نوحه های قدیمی و سبکهای کهن در عزاداریها در این مناطق نشان دهنده حفظ سنت های آبا و اجدادی شان و عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت (ع) است و باعث شده که این سرزمین را «دارالولایه» بنامند.
تاریخ بە خوبی گواه ارادت ویژه مردمان خطه سیستان و بلوچستان به اهل بیت (ع) را میدهد که درهر شرایطی برای حفظ آرمانها و توسعه تفکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تلاش کردهاند متاسفانه در این زمینه تحقیات میدانی کمتر انجام شده واطلاعات و مستندات زیادی باز نمانده هرآنچه است درسینه پیرغلامان دربار حسین واولاد حسین(ع) است که سالها سیسنه به سینه نقل شده وبرما به یادگار مانده است. در دورة اسلامی ظاهراً قدیم ترین مرثیة موجود، شعر ابوالینبغی دربارة ویرانی سمرقند است.
پس از آن کهن ترین مرثیة فارسی دری را باید از محمد بن وصیف سیستانی، شاعر دربار صفّاریان دانست. این مرثیه نخستین بار در تاریخ سیستان آمده است. نخستین مرثیههایی که در ادب پارسی برجای مانده، اشعاری است که رودکی سمرقندی در رثای دو شاعر معاصر خود، ابوالحسن مرادی و شهید بلخی گفته است فردوسی نیز در شاهنامه، افزون بر رثای فرزند از دست دادة خود، مرثیههایی در سوگ قهرمانان شاهنامه دارد.
البته در سطح استان اقوام وطوایف متعددی وجود دارند و هرکدام نیز طبق رسوم خود در مساجد و تکایای مخصوص از جمله (حسینیه یزدیها، خراسانیها، بیرجندیها، اذریها، افغانها و...) در این ایام عزاداری میکنند.
انتهای پیام/3139
منبع: فارس
کلیدواژه: زاهدان سیستان شام غریبان مساجد شام غریبان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدار نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور
ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده ولیفقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور دیدار و به گفتوگو پرداختند.
آیتالله مصطفی محامی شامگاه چهارشنب۵ اردیبهشت در دیدار رئیس دیوان عالی کشور ضمن اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در منطقه سیستان و نیز خسارتهای وارده از سیلاب در جنوب استان پیرامون مسائلی از جمله حقابه سیستان و نیز فراهم ساختن زیرساختها در شهرهای جنوبی استان به گفتوگو پرداخت.
امام جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به تعارض در مالکیت اراضی کشاورزی بین مردم و منابع طبیعی عنوان کرد: یکی از گلایههای مهم و متعدد مردم در سفرهای شهرستانی بنده این است که بسیاری از اراضی زراعی توسط منابع طبیعی جزء اراضی ملی اعلام شده است و این در صورتی است که مردم در این نقاط براساس عُرف متداول زندگی کرده و ملک هر کس نیز مشخص و آثار کِشت، داشت و برداشت نیز محرز است و حکایت از آن دارد که زمین زراعی با وجود درختان کهنسال نسل اندر نسل، آباد شده و لازم است تدبیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.
همچنین حجتالاسلاموالمسلمین محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور نیز در خصوص قوانین مالکیت اراضی قول پیگیری داد و عنوان کرد: باید در دادگستری استان شورایی تشکیل و در این خصوص تدابیر خاص خود را اتخاذ کند.
انتهای پیام