Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، شهرستان خرم بید با داشتن گنجینه‌ای از معادن سنگ‌های مرمریت تزئینی، ساختمانی و نما به رنگ‌های کرم، مشکی و طوسی به عنوان پایتخت سنگ‌های تزئینی ایران مشهور است و در زمینهٔ سرمایه‌گذاری به منظور فرآوری و برش انواع سنگ‌های تزئینی و ساختمانی شهرستانی مستعد و فعال است به نحوی که ۱۷۳ واحد سنگبری فعال در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و حدود ۷۰ درصد اقتصاد شهرستان توسط زنجیره استخراج تا فرآوری این ماده معدنی تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکلات زیادی پیش پای این صنعت قرار دارد به نحوی که بی‌توجهی به ارتقای کمی و کیفی این صنعت، به روز نبودن تجهیزات و امکانات مورد استفاده در این بخش، عدم استفاده از حداکثر توان واحد‌های سنگ‌بری فعال و به تبع آن بهره وری پایین، خام فروشی و ده‌ها مشکل دیگر موجب شده که پای صنعت سنگ این شهرستان همچنان لنگ و روی پاشنه بی‌تدبیری بچرخد.

ضرورت به روز رسانی تکنولوژی سنگ‌بری‌ها

مدت زیادی از روز حمایت از صنایع کوچک نگذشته که جهت پیگیری اوضاع و احوال این واحد‌های صنعتی که قسمت عمده اقتصاد و اشتغال شهرستان را به خود اختصاص داده با دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سنگ صفاشهر گفت‌وگو کردیم.

نوروزی اظهار داشت: در صنعت برش سنگ دو تکنولوژی برش قله بر و اره لنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود ۶۰ درصد از تعداد کارگاه برش سنگ فعال در سطح شهرستان از تکنولوژی سنتی و قدیمی برش سنگ موسوم به قله بر استفاده می‌کنند که استهلاک دستگاه‌های موجود و بالا رفتن هزینه‌های تولید در این خصوص بهره وری کاری آن‌ها را گاه بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد که لازم است روند پرداخت تسهیلات بازسازی و نوسازی به متصدیان با اهتمام بیشتری تسهیل و در این خصوص یارانه‌ای در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: در استفاده از سیستم روز اره لنگ در برش سنگ، از هر تن سنگ حدود ۱۰ تا ۱۵ متر مربع سنگ قابل استفاده، تولید می‌شود، این در حالی است که در سیستم قله بر که حدود ۶۰ درصد تکنولوژی برش سنگ در شهرستان را پوشش می‌دهد این میزان به چهار تا هفت متر مربع کاهش می‌یابد که خود این موضوع روند کاهش ۵۰ درصدی بهره وری و کاهش اشتغال را در یک فرایند، برابر بودن هزینه‌های تولید را به وضوح نشان می‌دهد.

او افزود: هم اکنون با احتساب کارفرمایان حدود ۲۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم از این شغل ایجاد شده و در حال حاضر نیازمند حدود ۴۰۰ نفر کارگر ساده و فنی جهت اشتغال در مجموعه سنگبری‌های شهرستان هستیم.

نوروزی با بیان اینکه در این خصوص آماده و متقاضی جذب نیروی کار از شهرستان و یا شهرستان‌های اطراف هستیم، گفت: در صورت حمایت مسئولین جهت نوسازی و به روز رسانی ماشین آلات، علاوه بر اینکه توان رقابت در صادرات سنگ برای تولیدکنندگان ایجاد ارزش افزوده می‌نماید، رقم اشتغال در آینده‌ای نه چندان دور به ایجاد ۱۵۰۰ فرصت شغلی جدید خواهد انجامید.

برای پیگیری برخی موارد طرح شده، به سراغ مسئول اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان رفته و از سنگ‌های بیشماری که پیش پای لنگ این صنعت قرار دارد پرسیدیم.

بخشی، به عمر ۲۰ ساله شهرک صنعتی شماره یک صفاشهر و نبود زمین جهت سرمایه گذاری جدید و مشکلات آنتن دهی خطوط ارتباطی، تامین آب شرب و آسفالت آن اشاره کرد و گفت: با وجود حدود ۱۵۰ متقاضی احداث کارگاه‌های صنعتی برش سنگ در شهرستان و عدم وجود زیر ساخت‌های لازم از جمله تامین آب شهرک و مشکلاتی که در تامین برق مورد نیاز در ناحیه صنعتی شماره دو شهیدآباد وجود دارد، لزوم ایجاد بستر مناسب در این ناحیه صنعتی و یا تعریف شهرک صنعتی جدید و یا حمایت از ایجاد شهرک‌های صنعتی خصوصی با پیش بینی برنامه توسعه و تکمیل زیر ساخت‌های لازم اجتناب ناپذیر است.

او ادامه داد: وجود نداشتن زمین کافی و تقاضای زیاد افراد سبب شده که اولا قیمت تمام شده هر متر مربع زمین بسیار بالا رود و خیلی از زمین‌های کشاورزی و باغی توسط متقاضیان مورد درخواست تغییر کاربری به صنعتی قرار گیرد که در این خصوص ضمن پراکندگی احداث این واحد‌ها و مشکلاتی که در تامین زیر ساخت‌ها برای سرمایه گذار و منظره شهری و محیط زیست ایجاد می‌کند، هزینه‌های تولید را به شدت افزایش خواهد داد.

نوسازی خط تولید مستلزم حمایت و مانع زدایی مسئولان

بخشی، نوسازی سیستم ماشین آلات و خط تولید این واحد‌ها را مستلزم حمایت مسئولان استانی و بانک‌های عامل دانست و تصریح کرد: سرمایه گذاران این بخش در دریافت تسهیلات بازسازی و نوسازی و سرمایه در گردش معرفی شده به بانک‌ها با مشکلات عدیده‌ای از قبیل تامین وثیقه مورد نیاز مواجه هستند، چراکه واحد سرمایه گذاری شده را حداکثر تا میزان ۳۰ درصد مورد ضمانت قرار داده و برای مابقی تسهیلات درخواست وثیقه ملکی سند دار از سرمایه گذاران می‌کنند.

او گفت: در حال حاضر واحد‌های سنگبری با ۴۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار می‌باشند که در صورت مساعدت کارفرما در جذب تسهیلات لازم جهت تکمیل ظرفیت و توسعه طرح‌ها، ظرفیت‌های تولید و اشتغال تا صد درصد جای رشد دارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سنگ گفت: در صنعت تولید و فرآوری سنگ‌های تزئینی، تولید کنندگان با مشکلات زیادی روبرو هستند.

او افزود: قشر تولید کننده حامی و بازوی اقتصاد کشور است و در این خصوص لازم است ادارات دارایی در بحث مالیات و تامین اجتماعی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در باب حمایت دوجانبه از کارگر به عنوان نیرومحرکه چرخ‌های صنعتی کشور و کارفرمایان به عنوان متولیان تولید نگاه ویژه و حمایتی داشته باشند.

بخشی تصریح کرد: کارگاه‌های ما به شدت با کمبود در تامین مواد مصرفی از قبیل تامین توری، رزین و چسب به خصوص سنگ کوپ جهت خوراک تولید مواجه اند و خواستار تامین و در اختیار قرار دادن قواره سنگ مرغوب غیرصادراتی از معدن‌داران شهرستان به واحد‌های بومی و اهتمام مسئولین متولی به این امر شدند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: معادن سنگ شهرستان خرمبید خام فروشی سنگ برش سنگ واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۹۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه

محسن دارابی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات سفر رئیس جمهور به استان، گفت : در سفر رئیس جمهور به استان ۶۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بخش صنعت و معدن کرمانشاه مصوب شد که تا دی ماه ۱۴۰۱ تنها ۵۰ میلیارد تومان آن تعیین تکلیف شده بود، اما با عزم جدی که در مجموعه مدیریت استان در این خصوص شکل گرفت، اکنون ۴۴۰۰ میلیارد تومان از این تسهیلات مصوب، انعقاد قرارداد و پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع تاکنون حدود ۶۰ درصد این تسهیلات پرداخت شده، ابراز امیدواری کرد ۴۰ درصد مابقی این تسهیلات نیز که پرونده‌های مربوط به آن در بانک‌ها قرار دارد، تا پاییز امسال تعیین تکلیف شود.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه تاکید کرد: تلاش شده این تسهیلات در اختیار واحد‌هایی قرار بگیرد که هم سرمایه‌گذار آن توانمندی مالی و فنی داشته باشد و هم پروژه برای اقتصاد استان مفید و اثرگذار باشد.

دارابی خاطرنشان کرد: در کنار تسهیلات بانکی مصوب سفر رییس جمهور، آورده قابل توجی نیز از سوی سرمایه‌گذاران طرح‌ها داریم و می‌توان گفت با این تسهیلات حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه به نتیجه خواهد رسید.

وی به وضعیت محدوده‌های معدنی استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه اکنون دیگر چیزی به عنوان پهنه معدنی که متقاضی نتواند درخواستی برای آن ثبت کند در استان نداریم، خاطرنشان کرد: ۹۰ محدوده معدنی قابل مزایده در استان داریم که سال گذشته ۵۷ مورد آن به مزایده رفت و از این تعداد ۱۹ مورد واگذار شد. امسال نیز بنا داریم مابقی محدوده‌ها را به مزایده بگذاریم.

به گفته مدیرکل صمت استان کرمانشاه چنانچه بعد از دو دوره مزایده هیچ برنده‌ای برای یک محدوده معدنی وجود نداشته باشد، طبق قوانین موجود به اولین متقاضی - که شرایط کافی و صلاحیت فنی و مالی متناسب با نوع ماده معدنی آن محدوده را دارد- واگذار خواهد شد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه در ادامه از صادرات حدود ۳.۵ میلیارد دلاری کرمانشاه در سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: از این میزان حدود نیمی از آن مربوط به واحد‌های تولیدی استان و یا فعالیت تجار ما بوده و نیم دیگر آن فقط از مرز‌های ما عبور کرده و خدمات گرفته است.

وی از هدفگذاری برای رشد ۲۳ درصدی صادرات استان در سال جاری یاد و ابراز امیدواری کرد صادرات سال ۱۴۰۳ کرمانشاه به بالغ بر چهار میلیارد دلار برسد.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه با بیان اینکه در کنار صادرات باید به واردات و برقراری موازنه بین صادرات و واردات نیز توجه داشته باشیم، گفت: بر اساس قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی)، تخفیفاتی برای واردات در نظر گرفته شده که استان کرمانشاه نیز باید از این ظرفیت استفاده کند و این امر می‌تواند در رونق واردات استان موثر باشد.

نکته مهم دیگری که مدیرکل صمت استان کرمانشاه به آن اشاره کرد لزوم ثبت آمار تولید واحد‌های صنعتی در سامانه جامع تجارت برای «ثبت سفارش» بود و گفت: چنانچه واحد‌های صنعتی آمار تولید خود را ثبت نکنند، امکان ثبت سفارش برای مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات را نخواهند داشت.

به گفته مدیرکل صمت استان کرمانشاه، هدف از این طرح مدیریت ذخایر ارزی کشور و اختصاص ارز به واحد‌هایی است که واقعا در زمینه تولید فعال هستند.

دارابی در ادامه از نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» یاد کرد و افزود: جهش تولید یعنی کار‌هایی متفاوت با آنچه که در گذشته بوده را انجام دهیم.

وی رونق تولید، اشتغال و صادرات را از وظیفه یک دستگاه به تنهایی خارج دانست و با بیان اینکه تمام ارکان اجرایی استان باید برای تحقق جهش تولید و اشتغال پای کار بیایند، عنوان کرد: تمام دستگاه‌ها در حوزه مالیات، بیمه، تامین اجتماعی، دستگاه‌های خدمت رسان، دستگاه‌های قضایی و نظارتی، بانک‌ها و ... در این خصوص مسئولیت دارند.

مدیرکل صمت استان کرمانشاه بر لزوم پرهیز از عملکرد جزیره‌ای و بخشی نگری و اهمیت وجود نگاه سیستماتیک و پیوسته برای پیشبرد امور تاکید کرد و گفت: مسیر توسعه هر استان از دیدگاه مدیران آن استان می‌گذرد و هرچقدر این نگاه به سمت بهبود فضای کسب و کار و تسهیل‌گری باشد، کار آسانتر خواهد شد و قطعا با تنگ کردن فضا راه به جایی نخواهیم برد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است