Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا از نشریه نیچر، ایران درمیان اولین کشورهایی بود که اوایل سال ۲۰۲۰ با بیماری همه گیر کووید ۱۹ مواجه شد و اکنون نیز با پنجمین موج این بیماری که احتمالا ناشی از سویه دلتا است، مبارزه می‌کند.

آمار رسمی حاکیست که از زمان همه‌گیری کرونا، بیش از ۴.۳ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و ۹۷ هزار نفر نیز در اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالیست که نشریه یادشده ادعا می‌کند که آمار واقعی بسیار بیشتر است.

این نشریه انگلیسی در ادامه می‌نویسد که دانشمندان می‌گویند ایران یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که ظرفیت تولید واکسن دارد. حدود ۱۰ واکسن در دست تولید است و روند واکسیناسیون یک نوع از آن در حال انجام است، اما اطلاعات کمی در مورد این واکسن‌ها در خارج از ایران در دسترس است.

نیچر در ادامه اشاره می‌کند که با دکتر کیهان آزادمنش، رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور ایران در مورد این واکسن داخلی صحبت کرده است. به نوشته این نشریه علمی، آزادمنش علاوه بر موارد ذکر شده همچنین مشاوره‌هایی را در این باره به بخش دولتی ارائه می‌دهد و در حال توسعه دو واکسن ویروسی از طریق شرکتش Humimmune Biotech است.

آزادمنش در پاسخ به این پرسش که همه گیری کرونا تا چه اندازه بر ایران تأثیر گذاشته است؟ گفت: از ژانویه ۲۰۲۰، ما پنج موج جداگانه (کرونا) داشتیم. در حال حاضر نیز با بیشترین موارد ابتلا به جهش جدید که حدود ۴۰ هزار مورد در روز است، مواجه هستیم که جهش دلتا رایج‌ترین جهش تشخیص داده شده است.

نیم میلیون دوز واکسن در روز تزریق می‌شود و حدود ۱۷ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران اولین دوز واکسن کووید-۱۹را دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه «احتمالاً بسیاری از موارد دیگر گزارش نمی‌شوند» افزود: همه گیری بر بیمارستان‌ها فشار وارد کرده و اوضاع خوب به نظر نمی‌رسد.

رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور در پاسخ به پرسش «کدامیک از واکسن‌های کووید-۱۹ در ایران موجود هستند؟» گفت: تا کنون حدود ۱۸ میلیون دُز واکسن تزریق شده است که از این تعداد حدود ۱۲ میلیون واکسن چینی سینوفارم، چهار میلیون واکسن آسترازنکا آکسفورد و یک میلیون واکسن کووایران برکت که توسط شرکت گروه صنایع شفافارمد در تهران توسعه یافته، تزریق شده است.بقیه واکسن‌های تزریق شده شامل واکسن اسپوتنیک وی روسیه و کوواکسین هند است.

 به گفته وی، بیش از نیم میلیون دوز واکسن در روز تزریق می‌شود و حدود ۱۷ درصد از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران اولین دوز واکسن کووید-۱۹را دریافت کرده‌اند.

آزادمنش درباره واکسن کوو ایران برکت گفت: این واکسن نوعی واکسن غیرفعال شده است و هنوز در کارآزمایی بالینی فاز سه قرار دارد، اما در ماه ژوئن مجوز استفاده اضطراری دریافت کرد. این واکسن به دلیل ایجاد سطحی از آنتی بادی‌ مانند آنهایی که می‌توانند ویروس کرونا سندرم حاد تنفسی ۲ را خنثی کرده یا از ورود آن به سلول‌ها جلوگیری کنند، تأیید شده است.

وی با بیان اینکه در آزمایشات اولیه محققان دریافتند که بیش از ۹۳ درصد از افراد واکسینه شده آنتی بادی خنثی کننده تولید می‌کنند افزود: ما مدت زمان محافظت این واکسن را نمی‌دانیم، اما من تصور می‌کنم که این واکسن شبیه واکسن‌های غیرفعال دیگر مانند «کروناوک» تولید شرکت چینی Sinovac Life Sciences خواهد بود، چون‌که در آن واکسن سطح آنتی بادی بدن پس از ۶ ماه کاهش می یابد که این نشان دهنده آن است که احتمالاً به تقویت کننده‌ها نیاز است.

رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور  درباره سایر واکسن‌هایی که در ایران در حال توسعه است گفت:  پاستورکوواک یک واکسن پروتئین نوترکیب است که انستیتو پاستور ایران با همکاری موسسه واکسن Finlay کوبا در هاوانا آن را تولید کرده است. این واکسن در کوبا با نام Soberana 02 شناخته می‌شود. این واکسن گرچه در کارآزمایی بالینی فاز سه قرار دارد، در ماه ژوئن  مجوز استفاده اضطراری در ایران را دریافت کرد.

به گفته وی، چندین واکسن غیر فعال و واکسن پروتئین نوترکیب در مرحله آزمایشات بالینی وجود دارد و حداقل یک واکسن آران‌ای پیام‌رسان، دو واکسن وکتور آدنوویروس و یک واکسن وکتورویروس سرخک در مراحل اولیه تولید هستند. واکسن‌های تولید شده در خارج از ایران نیز در حال حاضر آزمایشات بالینی را می‌گذرانند و به صورت محلی تولید می‌شوند.

آزادمنش در مورد واکسن‌هایی که در حال طراحی آن است بیان داشت: شرکت من (شرکت هوم ایمن زیست فناور) روی دو واکسن کار می‌کند. در یکی از واکسن‌ها از ویروس سرخک به عنوان پایه‌ای برای معرفی ژنی استفاده شده که پروتئین میخ مانند ویروس کرونا سندرم حاد تنفسی ۲را که ویروس برای ورود به سلول‌ها از آن استفاده می‌کند یا پروتئین نوکلئوکپسیدی که ویروس برای تکثیر نیاز دارد را رمزگذاری می‌کند.

این واکسن توسط شرکت ایرانی بیوسان فارمد در تهران تولید می‌شود. در واکسن دیگر که ممکن است امیدوار کننده تر باشد، از پایه آدنوویروس ۵ برای ارسال به بخشی از پروتئین میخ مانند استفاده می‌شود که این فرایند مشابه فرایند پایه دوز دوم واکسن اسپوتنیک‌وی است.  وی ابراز امیدواری کرد که آزمایشات بالینی را اوایل سال آینده آغاز کند.

این محقق انگلیسی اضافه کرد: اکثر واکسن‌های کووید -۱۹ که تاکنون در ایران مورد استفاده قرار گرفته‌اند، واکسن های غیرفعال شده بوده‌اند، به نظر من این بدان معناست که مردم در سال آینده به تزریق تقویت کننده احتیاج خواهند داشت.

آزادمنش با بیان اینکه واکسن ما می‌تواند به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار گیرد و یک رویکرد ترکیبی ​​حتی ممکن است محافظت بهتری ارائه دهد افزود: این فناوری همچنین می‌تواند به راحتی در برابر انواع جهش‌های جدید اصلاح شود. ما در حال حاضر توسعه نوعی از واکسن برای جهش دلتا را آغاز کرده‌ایم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا دانشمندان ایرانی به تولید واکسن‌های متعدد روی آورده‌اند گفت: ما در ایران سابقه طولانی در تولید واکسن داریم. انستیتو پاستور ایران در سال ۱۹۲۰ تأسیس شد و واکسن‌های ضد سل و هاری تولید کرد. همچنین واکسن‌هایی در ایران علیه سرخک، اوریون و ویروس پاپیلوم انسانی تولید شده است.

رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور بیان داشت: ما در این همه گیری نمی‌توانیم متکی به کمک جامعه بین المللی باشیم، چراکه ما تحت تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنیم که به نظر ما این‌ها ناعادلانه هستند.

وی توضیح داد: ایالات متحده می‌گوید تحریم‌ها بر فعالیت‌های بشردوستانه تأثیر نمی‌گذارد، اما وقتی توانایی انتقال پول شما محدود شود، خرید دارو نیز مشکل می‌شود. از این گذشته ما فناوری تولید واکسن را داریم، پس چرا از آن استفاده نکنیم؟ برای اطمینان از ایمنی واکسن‌های ایرانی، ایجاد واکسن‌های مختلف با استفاده از استراتژی‌های تحقیق و توسعه مختلف منطقی است و این همان کاری است که چین نیز انجام داده است.

آزادامنش درباره بی میلی محققان ایرانی نسبت به انتشار کارهای خود در سطح بین المللی گفت: این می‌تواند یکی دیگر از اثرات تحریم‌ها باشد. محققان در ایران ممکن است به دلیل ایجاد مشکل در همکاریشان پیش از تولید محصول نهایی و از دست دادن دسترسیشان به مواد اولیه و فناوری مورد نیاز برای تولید واکسن تمایل به این کار نداشته باشند.

همچنین محققان ما بسیار سرشان شلوغ است و در تلاش برای مبارزه با این بیماری همه گیر در ایرانند. آنها ممکن است وقت نداشته باشند نتایج یافته‌هایشان را در مجلات بین‌المللی منتشر کنند.

وی با بیان اینکه برخی از محققان فرایند به اشتراک گذاری نتایج خود را آغاز کرده‌اند افزود: در ماه ژوئن محققان بخش توسعه واکسن کوو ایران برکت نسخه پیش از انتشار نتایج پیش بالینی خود را منتشر کردند و نتایج بالینی آنها را نیز به زودی به اشتراک خواهند گذاشت. ما هم قصد داریم به زودی نتایج واکسن وکتورآدنوویروس خود را به اشتراک بگذاریم.

او درباره بزرگترین چالش ایران برای توسعه واکسن کووید-۱۹ گفت: تحریم‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند زیرا خرید مواد و تجهیزات را برای ما دشوار کرده‌اند. به عنوان مثال رزین‌های کروماتوگرافی که برای تصفیه واکسن به آنها نیاز داریم، بیشتر توسط شرکت‌های چند ملیتی که تامین کننده اصلی ایالات متحده هستند، تولید می‌شوند؛ بنابراین ممکن است از فروش آن مواد به ما واهمه داشته باشند.

آزادمنش گفت: ایالات متحده می‌گوید که ما می‌توانیم برای معافیت درخواست دهیم، اما تجربه نشان داده این کار جواب نمی‌دهد. به هر حال ما راهی پیدا می‌کنیم. ما روش‌های خود را اصلاح می‌کنیم، ارائه دهندگان دیگری پیدا می‌کنیم یا به دنبال راه حل‌های دیگر می‌گردیم. ما به دنبال بهترین چیزی هستیم که می‌توانیم بدست آوریم، اما گاهی اوقات کیفیت و کارایی نیز تحت تأثیر این موارد قرار می‌گیرند.

علاوه بر اینها یکی از بزرگترین چالش‌های جهانی، مقیاس است. تا قبل از همه گیری ایران در درجه اول تنها می‌بایست واکسن مخصوص کودکان را تولید می‌کرد و نیاز تولید هر واکسن حدود سه میلیون دوز در سال بود، اما اکنون ما به ۱۷۰ میلیون دوز برای واکسیناسیون کامل کل جمعیت  ایران نیاز داریم.

رئیس بخش تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور درباره آینده توسعه واکسن در ایران توضیح داد: هدف اولیه محققان در توسعه واکسن کرونا کوو ایران برکت تولید بیش از ۳۰ میلیون دوز در ماه تا ماه سپتامبر بود که این مقدار هم برای واکسیناسیون جمعیت بزرگسال کافی بود، اما آنها نتوانستند به این هدف برسند؛ بنابراین مجبور شدیم چند میلیون دوز واکسن دیگر وارد کنیم.

وی افزود: همانطور که بسیاری گفته‌اند، این آخرین همه گیری کرونا نیست که با آن روبه‌رو هستیم. انتظار دارم طی سال‌های آینده از ظرفیت تولید واکسن برای تولید واکسن‌ها و داروهای جدید، هم برای ویروس کرونا و هم بیماری‌های دیگر استفاده شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا دکتر کیهان آزادمنش واکسن کرونا انگلستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا انگلستان ایالات متحده ویروس کرونا تولید واکسن توسعه واکسن ایران برکت میلیون دوز دوز واکسن تحریم ها کووید ۱۹ همه گیری واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۵۹۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!

سازوکار تخصیص ارز چگونه باید باشد؟ شاید این مهم‌ترین سؤال در شرایط فعلی است که با هر بار رم‌کردن ارز، فشار بر ملت مضاعف و فریادشان بلند می‌شود. چالش‌ها از نظر سیاست تخصیص ارز و مدیریت بهینه منابع ارزی، به‌ویژه در زمینه سیستم ارزی چند‌نرخی، همچنان باقی است. تخصیص نادرست منابع ارزی با اعطای ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی موجب شده است منابع ارزی به جای اینکه در جهت رشد اقتصادی هزینه شوند، بیشتر به واردات کالا‌های اساسی تخصیص یافته که نه تنها نتوانسته است قیمت واقعی کالا‌ها در بازار آزاد را کنترل کند بلکه در حال حاضر همه کالا‌ها با قیمت نزدیک به دلار بازار آزاد معامله می‌شوند و تنها این تخصیص ارز، رقیب بازار تولیدات داخلی شده و رشد اقتصادی را محدود و مزایای بالقوه دیپلماسی انرژی هوشمند و ظرفیت‌سازی داخلی را تضعیف کرده است. به منظور به حداکثر رساندن سهم بخش انرژی در توسعه اقتصادی و درآمد‌های ارزی، پرداختن به مسائل مربوط به سیاست ارزی، تخصیص منابع و برنامه‌ریزی اقتصادی ضروری است. در حالی که به دنبال تقویت تولید داخلی و رشد اقتصادی هستیم، اطمینان از تخصیص منابع ارزی به شیوه‌ای استراتژیک و کارآمد بسیار مهم است. این امر شامل اجتناب از یارانه‌های ارزی غیرضروری برای واردات است که می‌تواند تولید داخلی را خفه کند، اتکا بر کالا‌های خارجی را افزایش و ذخایر ارزی را کاهش دهد. 
 
اتکا بر دیپلماسی هوشمند انرژی و استفاده حداکثری از ظرفیت دانش داخلی نقشی مهم در ارائه کمک‌های ارزی قابل توجه به ایران به ویژه در مواجهه با چالش‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی داشته است. رویکرد دولت در بخش انرژی که با تمرکز بر اهرم‌گذاری تخصص داخلی، توسعه بازار و بومی‌سازی فناوری مشخص می‌شود، نه تنها تاب‌آوری انرژی کشور را تقویت، بلکه به درآمد ارزی و رشد اقتصادی نیز کمک کرده است. 

 ایران با بهره‌گیری از دانش و منابع داخلی کشور توانسته است وابستگی خود را به فناوری‌ها و تخصص‌های خارجی کاهش دهد و از این طریق ارز ارزشمندی را در داخل کشور حفظ کند. بومی‌سازی فناوری و استفاده از استعداد‌های داخلی نه تنها توانمندی‌های انرژی ایران را افزایش داده، بلکه از خروج ارز به‌ویژه در شرایط نااطمینانی اقتصادی و تحریم‌ها جلوگیری کرده است. این تمرکز استراتژیک بر ظرفیت‌سازی داخلی و بومی‌سازی فناوری، ایران را قادر ساخته است ثبات و استقلال اقتصادی خود را در برابر فشار‌های خارجی حفظ کند. 
 دولت باید به جای تداوم سیاست ارز چندنرخی با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک که کالا‌های ضروری را با قیمت‌های بهینه در انتهای زنجیره مصرف در اختیار خانوار‌ها قرار می‌دهد، به سمت استفاده بهینه از منابع ارزی خود جهت توسعه اقتصادی سوق یابد. علاوه بر این، حرکت به سمت نرخ ارز واحد با قیمت‌گذاری تعادلی می‌تواند به ثبات بازار ارز نیز کمک شایانی کند. 

اتکای ایران بر دیپلماسی انرژی هوشمند و ظرفیت‌سازی داخلی در ایجاد درآمد‌های ارزی و حفظ رشد اقتصادی در زمان‌های چالش‌برانگیز تشدید تحریم کشور مؤثر بوده است. دولت باید به جای اعطای ارز ارزان‌قیمت به واردات که خود باعث سرکوب تولید داخل، افزایش واردات و به خطر افتادن امنیت غذایی و نابودی منابع ارزی کشور خواهد شد، تمرکز خود را بر حمایت هوشمند از سبد هزینه خانوار قرار دهد و منابع ارزی را صرف توسعه اقتصادی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز کند. باید دولت با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، معادل کالای موردنیاز بهینه هر خانوار را در اختیار هر نفر قرار دهد و از طرف دیگر به سمت تک‌نرخی‌شدن ارز کشور با قیمت تعادلی بین بازار آزاد و بازار مبادله ارزی حرکت کند. 
 
 بازگشت امضا‌های طلایی ارزی و نابودی منابع نفتی کشور!
محمدعلی شایان‌اصل، کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم تخصیص بهینه منابع نفتی کشور می‌گوید: تخصیص نادرست منابع و تداوم نظام ارزی چندنرخی در اقتصاد مانع رشد اقتصادی ایران شده و به هدررفت منابع ارزی و تضعیف درک عملکرد اقتصادی کشور منجر شده است، از همین رو تخصیص منابع و برنامه‌ریزی اقتصادی برای منابع ارزی حاصل از نفت ضروری است. ایران با تمرکز بر تخصیص استراتژیک منابع ارزی به سمت تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز با ارتقای تولید داخلی و کارایی اقتصادی خود، می‌تواند بر چالش‌های ناشی از یک نظام ارزی پراکنده و چندنرخی بدون هیچ چشم‌انداز مشخصی فائق آید. 

این کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به لزوم تخصیص منابع نفتی در جهت تکمیل زنجیره ارزش نفت اظهار می‌کند: توسعه پتروپالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش نفت با دلار‌های نفتی برای رشد اقتصادی در ایران حیاتی است، با این حال سیاست اشتباه ارزی و تخصیص نادرست منابع ارزی، توانایی کشور را در استفاده کامل از منابع انرژی برای توسعه اقتصادی محدود کرده است. برای بازگشایی ظرفیت رشد اقتصادی، اولویت دادن به تخصیص مناسب منابع ارزی به ویژه در سال منتهی به جهش تولید و مشارکت مردم ضروری است. با پرهیز از یارانه‌های ارزی غیرضروری برای واردات نظیر اعطای ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی ایران می‌توان اطمینان حاصل کرد که از منابع ارزی به طور مؤثر برای ارتقای تولید داخلی، افزایش رشد اقتصادی و تضمین آینده انرژی کشور استفاده می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: اعطای ارز ارزان به واردات، ضمن سرکوب تولید داخلی و به خطر انداختن امنیت غذایی، مانع توسعه اقتصادی و خودکفایی ایران شده است. تخصیص یارانه‌های فرایندی و سرکوب قیمت‌های نسبی تأثیر مخربی بر بخش کشاورزی داشته و باعث از‌دست‌دادن خودکفایی و تاب‌آوری اقتصادی شده است. علاوه بر این، پدیده مخرب اقتصاد یارانه‌ای، چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را تشدید کرده و به تخصیص نادرست منابع منجر خواهد شد که مانع رشد اقتصادی کشور و تخصیص صحیح منابع در جهت توسعه زنجیره ارزش خواهد شد. 

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: از همه مهم‌تر اینکه نرخ ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی دوباره امضا‌های طلایی ارزی را به کشور بازگرداند و دوباره مسئله رانت، حرف اول را خواهد زد. حال که قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از دو برابر ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی رسیده و بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی اعطا شده است، متوسط قیمت مبادله‌ای کالا‌های اساسی در سطح بازار نزدیک به قیمت ارز بازار آزاد و ۶۵ هزار تومان است و سیاست تخصیص ارز چندنرخی کاملاً غیرعملیاتی است و تنها موجب بازگشت امضا‌های طلایی ارزی و نابودی منابع نفتی کشور خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!