Web Analytics Made Easy - Statcounter

صحبت های رییس جمهوری محترم کشورمان در مراسم تحلیف در خصوص حمایت از هر گونه طرح دیپلماتیک در لغو تحریم ها این مساله را در سطح فضای رسانه ای بین المللی مطرح ساخته که مذاکرات در قالب برجام طی ماه های آینده با محوریت لغو تحریم های اقتصادی و تجاری ایران شکل خواهد گرفت.

به بیانی دیگر اگر قرار بر لغو تحریم های اقتصادی کشورمان باشد، این مسیر جز از طریق تداوم مذاکرات برجامی ممکن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این جهت بیان این موضوع از سوی رییس جمهوری محترم کشورمان امیدواری ها را به نتیجه بخشی دور آینده مذاکرات احتمالی برجامی افزایش داده است. چند مساله مهم در موضوع برجام و تحریم های ایران وجود دارد که دولت سیزدهم خواسته و ناخواسته با آن مواجه است و بایستی تدابیر جدی برای مدیریت این موضوع داشته باشد.

لغو فوری و همه جانبه تحریم ها
نکته اول و مشخص همان مساله رفع تحریم هاست. رییس جمهوری کشورمان چه در طول شعارهای انتخاباتی و چه در دوره بعد از پیروزی و حالا در مسند ریاست جمهوری از راهبرد و استراتژی اش مبنی بر لغو فوری و همه جانبه تحریم ها سخن گفته است. پیچیدگی مساله در اینجاست که مکانیسم لغو تحریم ها در کجاست. به عبارتی دیگر دولت سیزدهم با چه ابزار و بستری به دنبال رفع تحریم ها خواهد بود. باید توجه داشت که موضوع تحریم های ایران، تحریم های ثانویه آمریکاست که بعد از ماه می ۲۰۱۸ علیه اقتصاد و تجارت کشورمان اعمال شده است. تحریم های ثانویه شمول گسترده ای از تحریم ها را علیه کشورمان فراهم ساخته است. این تحریم ها امکان تجارت و مبادله بانک ها و موسسات بین المللی را برای انتقال پول و دلار به شبکه بانکی کشورمان نمی دهد. این تحریم ها امکان حضور و سرمایه گذاری شرکت های بین المللی را در صنعت و اقتصاد کشورمان سلب ساخته است. در واقع مطابق قانون تحریم های ثانویه، وزارت خزانه داری آمریکا هر شرکت و موسسه مالی که به سمت برقراری و مراوده تجاری با ایران برود؛ با مجازات های سنگین مالی به صورت بلوکه کردن دارایی اش  تنبیه می کند. با توجه به حجم گسترده تجاری موسسات بزرگ مالی با بانک های آمریکا، این شرکت ها با رویکرد هزینه- فایده، سراغ تجارت با ایران نمی آیند.
مقصود از بیان این موضوع روشنگری مساله لغو تحریم هاست که بایستی معطوف به هدف روشن و کاملا مشخصی باشد. امروز مطابق گزارشی که وزارت خارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی ارائه داد، این آمادگی در دولت بایدن وجود دارد که طیف مهمی از تحریم های کشور به خصوص در دو عرصه فروش نفت و تبادل مالی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا  برداشته شود. دولت سیزدهم و مشخصا سکانداران عرصه دیپلماسی این دولت باید توجهی هدفمند و جدی به این مساله داشته باشند که اولا بخش مهمی از مسیر لغو تحریم ها در طی سه ماه مذاکره اقای عراقچی و تیم دیپلماتیک اش در وین طی شده است. به زبان روشن تر اکنون وقت تصمیم گیری سیاسی است و کار به لحاظ شکلی و فنی حل شده است.

مدیریت هوشمندانه مذاکرات تعلیق شده برجام
مساله مهم دیگری که دولت سیزدهم و شخص محترم رییس جمهور بایستی توجه اساسی بدان نماید؛ این واقعیت که  تداوم وضعیت فعلی به ضرر اقتصاد، تجارت و مشخصا معیشت مردم کشورمان است. امروز این دولت و مردم کشورمان هستند که تحت تاثیر نظام تحریمی ظالمانه دشمن قرار دارند و تعلل در این بستر مساوی با از دست رفتن فرصت های مهم اقتصادی و مهم تر از کوچک شدن حجم اقتصادی کشور و افزایش فشار به طبقات متوسط و پایین جامعه است. از این رو رییس جمهوری محترم که اعلام کرده اند از هر طرح دیپلماتیک برای لغو تحریم ها استقبال می کند؛ بایستی در اولین فرصت مساله مذاکرات تعلیق شده برجام را به نحو هوشمندانه ای مدیریت کند.
باید توجه داشت که ادامه وضعیت فعلی در کنار سختی های اقتصادی برای مردم کشورمان چه بسا می تواند شرایط فشار و اجماع چندجانبه بین المللی را هم علیه کشورمان فعال سازد. رییس جمهوری محترم کشورمان در نظر داشته باشند که امروز در عرصه بین المللی به درست و یا غلط این موضوع جا افتاده که آمریکا آماده لغو تحریم ها و مذاکرات است و این مذاکرات از سوی جمهوری اسلامی ایران به حالت تعلیق در امده است. طبیعی است که ادامه این شرایط چه بسا باعث افزوده شدن بسته های جدید تحریمی این بار با همراهی قدرت های اروپایی گردد. برای همین ضروری است که رییس جمهوری محترم کشور با ادامه رویکرد حمایت از طرح های دیپلماتیک در لغو تحریم، اجازه همصدایی به دولت آمریکا  و اروپایی ها را در تشدید فشار به اقتصاد کشورمان ندهد و فضای مذاکرات را به سمت لغو تحریم ها سوق دهد.

/ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رییس جمهوری محترم لغو تحریم ها دولت سیزدهم بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۰۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901317

دیگر خبرها

  • فیلم/ تحقق وعده یک میلیون اشتغال در دولت سیزدهم
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • ببینید | ادعای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یک وعده مهم در دولت سیزدهم!
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • امیرعبداللهیان: توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • وزیر صنایع کوچک و متوسط آفریقای مرکزی با وزیر خارجه دیدار کرد
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت