Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@10:49:52 GMT

معاملات پرنوسان بازار ارز در هفته‌ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۰۵۸۲

معاملات پرنوسان بازار ارز در هفته‌ای که گذشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  بازار ارز در هفته‌ای که تعطیلات کرونایی و عزاداری محرم، روزهای فعالیت آن را به شدت محدود کرده بود، همچنان تحت تاثیر تحولات متعدد سیاسی و اقتصادی، معاملات پرنوسانی را تجربه کرد.

هفته جاری در شرایطی آغاز شد که بازار ارز در هفته پیشین با شتابی فزاینده شاهد افزایش قیمت‌ها بود، اما از روز پنج‌شنبه این روند متوقف و به اعتقاد کارشناسان بازار درگیر اصلاح قیمت‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیده‌ای که در معاملات پشت خطی روز جمعه (۲۲ مردادماه) هم ادامه داشت و به همین دلیل در ابتدای هفته، پیش‌بینی کارشناسان پولی و بانکی بر تداوم روند کاهش قیمت‌ها حداقل در روزهای ابتدایی هفته تاکید داشت.

پیش‌بینی که البته در ساعات ابتدایی روز شنبه (۲۳ مردادماه) هم صحت خود را نشان داد و در بازار آزاد ارز معاملات دلار را در قیمت ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان، یعنی حدود ۲۰۰ تومان کمتر از آخرین قیمت روز پنج‌شنبه (۲۱ مردادماه) آغاز کرد و در ادامه هم روندی نزولی به خود گرفته بود. کاهش قیمت در ساعات ابتدایی روز شنبه در حالی اتفاق افتاده بود که خبر تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه ایران هم به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، سیگنال منفی برای معامله‌گران مخابره کرده بود، اما این خبر آنقدر قدرت نداشت که روند اصلاحی بازار را متوقف کند.

اما پیش از ظهر روز شنبه، انتشار گسترده یک خبر، موجب ایجاد نوسانی شدیدی در بازار شد؛ سقوط شهر هرات در افعانستان به دست نیروهای طالبان. هرات به عنوان یکی از سه شهر بزرگ افغانستان، یکی از بازارهای موازی بازار ارز ایران را در کنار بازار سلیمانیه عراق تشکیل می‌دهد، بنابراین سقوط این شهر توسط طالبان موجی از نگرانی را در معاملات بازار ایران ایجاد کرد. نگرانی‌هایی که موجب شد قیمت دلار در معاملات ظهر روز شنبه، به سرعت تا ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان هم بالا برود. البته این روند در ادامه با انتشار اخبار جدیدی که نشان می‌داد معاملات ارزی در هرات پس از سقوط شهر همچنان استمرار دارد و از سوی دیگر بسیاری از معامله‌گران افغان با فروش دلار خود به دنبال خرید ریال هستند، معکوس شد و در پایان معاملات ارزی اولین روز هفته قیمت دلار به حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ بازگشت.

در این بین،  خبر تعطیلی کرونایی تا حدی به تعدیل قیمت ها کمک کرد، چرا که به اعتقاد فعالان ارز، تجربه‌های تعطیلات گذشته نشان داده است که خریداران پیش از شروع تعطیلات میزان خرید خود را کاهش می‌دهند.

به هر ترتیب هرچند از روز دوشنبه بخش‌های رسمی بازار ارز کاملا تعطیل بودند و بازار آزاد هم در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه فعالیتی کم‌رمق داشت و در نهایت به مناسبت عزاداری‌های محرم تعطیل شد، اما مجموعه حوادث فوق توانستند هفته ای پر نوسان را در بازار ارز ایجاد کنند.

در کنار این دلایل کلان سیاسی-اقتصادی البته نباید از عوامل اقتصادی هم که بر روند میان مدت بازار تاثیرگذار بوده است هم غفلت کرد. برخی از کارشناسان اقتصادی این روزها از تاثیر منفی قطعی‌های برقی بر قیمت ارز می‌گویند. به اعتقاد این کارشناسان، تعطیلی خطوط تولید برخی از صنایع به دلیل کمبود برق، موجب بر هم خوردن تعادل موجود در روند صادرات و واردات کالا در کشور شده که تاثیر خود را این روزها در افزایش قیمت ارز گذاشته است.

از سوی دیگر بررسی آمارهای اعلام شده از مراکز رسمی نیز نشان می‌دهد، در دو روز ابتدایی هفته، بازار ساز تزریق ارزی بیشتر از میانگین کوتاه مدت انجام داده است و به همین دلیل در قیمت‌های سامانه سنا و نیما، طی این دو روز اول هفته، شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. به اعتقاد کارشناسان، چه بسا اگر تعطیلات کرونایی این روند را متوقف نمی‌کرد، افزایش عرضه می‌توانست قیمت را در بازار آزاد هم کنترل کند.

به هر ترتیب آن چیزی که در نهایت، بازار ارز این هفته نشان داد، تداوم روند افزایشی قیمت ارز بود. روندی که از ابتدای مردادماه آغاز شد و تا پایان این هفته کمابیش ادامه داشته است و امروز قیمت دلار را در آستانه ورود به کانال ۲۷ هزار تومان و یورو را به نزدیکی‌های کانال ۳۲ هزار تومان رسانده است. هرچند به نظر می‌رسد در این محدوده، بازار مقاومت‌هایی از خود نشان خواهد داد.

کد خبر 621537 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی نرخ دلار در صرافي ملي یورو دلار آمريكا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ارز بازار داخلی نرخ دلار در صرافي ملي یورو دلار آمريكا بازار ارز قیمت ارز روز شنبه قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۰۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در معاملات امروز (یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403) بازار آزاد ارز تهران، نرخ دلار آمریکا به عبور از مرز 60 هزار تومان به دامنه پنجاه هزار تومان کاهش یافته است. روندی که به گفته کارشناسان ارزی و فعالان بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر تخلیه هیجانات و ریسک های سیاسی و منطقه ای، اخباری مبنی بر احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و همچنین آمار خوب صادرات نفتی شکل گرفته است و پیش بینی ها از تداوم آن طی روزهای آتی حکایت دارد.

از سوی دیگر؛ نرخ اسکناس دلار آمریکا در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ مورد تایید سیاست گذار ارزی به رقم 44359 تومان رسیده است و نرخ حواله دلار این مرکز این 41418 تومان شده است. همچنین قیمت اسکناس یورو در مرکز مبادله 47454 و نرخ حواله یورو نیز 44308 تومان تعیین شده است.

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد ارز در حالی است که خبرها از این بازارها نشان می دهد که خریداری در بازار حضور ندارد و بسیاری نیز به دنبال فروش دلارهای خانگی هستند. 

سکه به ۴۰ میلیون نزدیک شد

اتحادیه طلا و جواهر تهران اعلام کرده است تا ساعت 18 و 30 دقیقه امروز، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت یک میلیون و 700 هزار تومانی به رقم 40 میلیون تومان رسیده است که این نرخ نسبت به قله 46 هزار تومانی هفته های اخیر، کاهش معناداری دارد. هرچند علاوه بر افت نرخ ارز، عامل دیگری نیز در ریزش بهای سکه نقش دارد و آن کاهش بهای جهانی طلاست.

همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم 37 میلیون تومان کاهش داشته است و هر نیم سکه نیز 23 میلیون و 500 هزار تومان ارزش گذاری شده است. هر ربع سکه نیز در بازار تهران 14 میلیون و 300 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

 

 

دیگر خبرها

  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • سکه ۴۰ میلیون تومان شد ؛ کاهش قیمت طلا ادامه دارد ؟
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید