Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:57:11 GMT

امامت؛ وسیله‌ای برای پیاده کردن احکام الهی در جامعه

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۰۹۳۹

امامت؛ وسیله‌ای برای پیاده کردن احکام الهی در جامعه

ایسنا/زنجان مرجع تقلید شیعیان گفت: جامعه برای پیاده کردن احکام الهی نیاز به امام دارد.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصلاح جامعه و نجات بشریت از گمراهی، جز با حکومت صالحان محقق نمی‌شود و بر این اساس امام حسین (ع) فرمود: برای احیای دین جدم و امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کنم و این امام بزرگوار برای پیاده کردن حکومت توحیدی، تا پای شهادت با ظالمان جنگید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه انسان با پذیرش حجت‌ها و عمل به دین الهی به کمال مادی و معنوی خواهد رسید، عنوان کرد: زمانی که انسان توحید را بپذیرد، در مقابل قانون الهی تمکین می‌کند. پیامبر (ص) به عنوان خاتم‌الانبیاء فرمود: «انِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی». از نظر فضیلت، قرآن بالاتر از عترت است اما از نظر حجیت هیچ‌کدام بر دیگری برتری ندارد.

مرجع عالیقدر شیعیان با بیان اینکه پیامبران اولوالعزم واجد سه مقام نبوت، رسالت و امامت هستند که امامت را به اوصیای خود واگذار کردند، یادآور شد: امامت یعنی رهبری کردن. همه انبیاء مأمور بودند تا برای پیاده کردن آنچه از وحی به آن‌ها رسیده بود، تشکیل حکومت دهند و یکی از لوازم اصلی محکمات رسالت این است که باید اصلاح امور در قالب حکومت انجام شود و هر کسی در سایه عدالت توحیدی به اندازه استعداد خود برسد و مسئله امامت از این جهت از نبوت بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه ۱۲۴ سوره بقره، خداوند پس از آنکه حضرت ابراهیم (ع) را در مسیر امتحانات قرار داد و پس از سربلندی او در این آزمون‌ها او را به مقام امامت رساند، تصریح کرد: خداوند زمانی که مقام امامت را به حضرت ابراهیم (ع) داد، او از خداوند سئوال کرد که آیا این مقام به ذریه من هم می‌رسد که خداوند پاسخ داد: کسانی که آلوده به گناه هستند این شأن الهی نصیب‌شان نمی‌شود و این را به کسی می‌دهیم که شایسته و عاری از گناه باشد. کسی که آلوده به بی‌خردی است، نمی‌تواند امام شخص پرهیزگار باشد.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی بیان کرد: گاهی از مفهوم امام به عنوان رهبر سیاسی و گاهی به عنوان رهبر الهی یاد می‌شود که مراد از بحث رهبر الهی است و از این نظر متکی به انتخاب خدا است. خداوند پیامبری را امام می‌کند و به یک پیامبر دیگر این مقام را عطا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در تشهد نماز ابتدا به عبد بودن حضرت محمد (ص) و سپس به رسول خدا بودن او شهادت می‌دهیم و پیامبر اسلام (ص) قبل از اینکه به مقام رسالت برسد، در جایگاه نبی قرار داشت. امامت نیز مثل نبوت و رسالت یک مقام الهی در راستای پیاده کردن وحی و احکام در جامعه است و باید از طرف خداوند انتخاب شود و مردم نمی‌توانند امام را برگزینند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان امامت آیت الله سیدمحمد حسینی زنجانی استانی سیاسی برای پیاده کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۰۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آرمان‌های امام راحل به نسل جدید معرفی شود

استاندار گیلان با بیان اینکه کاروان پیاده‌روی با ظرفیت ۵۰۰ نفر از رشت چهارم خرداد حرکت خود را آغاز خواهد کرد گفت: آرمان‌های امام خمینی (ره) به خوبی به نسل جدید معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، اسدالله عباسی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در جلسه ستاد ارتحال امام خمینی(ره) در سالن شهید انصاری استانداری گیلان اظهار کرد: امسال هم کاروان های پیاده و سواره از استان گیلان عازم مرقد مطهر می شوند و کاروان پیاده روی با ظرفیت ۵۰۰ نفر از رشت، روز چهارم خرداد حرکت خود را آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ایمنی مسیر برای کاروان پیاده‌روی باید به نحو احسن مهیا شود، افزود: ایمنی اتوبوس‌ها و صلاحیت رانندگان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا شاهد برپایی مراسمی باشکوه در مراسم ارتحال امام راحل (ره) باشیم.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: بسته‌های فرهنگی باید برای این کاروان بزرگ آماده شود تا بدون کوچکترین مشکلی عازم مرقد مطهر شوند و در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) حضور پیدا کنند.

عباسی تاکید کرد: عظمت و پیام این کار فرهنگی باید به خوبی انعکاس داده و سعی شود جوانان بیشتری در کاروان پیاده روی حضور پیدا کنند و با توجه به اینکه نسل جدید، زمان انقلاب را درک نکردند، با حضور در این کار فرهنگی می توانند با آرمان های امام راحل بیشتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: اکنون بیداری ملت های آزاده جهان به واسطه چراغی است که امام راحل افروختند و انقلاب اسلامی را بنیاد نهادند؛ این مشعل همیشه روشن می‌ماند و راه امام و شهدا هر ساله پررهروتر خواهد بود.

کد خبر 749346

دیگر خبرها

  • سفر به عتبات یک سفر توحیدی است
  • آرمان‌های امام راحل به نسل جدید معرفی شود
  • آیت الله نورمفیدی: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت معلمان باید از میان بهترین‌ها انتخاب شوند
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی
  • ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای پیاده‌سازی علوم انسانی با جهان‌بینی الهی
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • شهید مطهری مجاهدی در عرصه جهاد تبیین بود
  • پلیس مکتبی پیشگام برای اجرای احکام الهی