Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته برنامه‌های عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی دولت سیزدهم اعلام شد یکی از برنامه‌های تحولی پیشنهادی وی راه اندازی شبکه تلویزیون اینترنت تخصصی حوزه گردشگری است.

وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برنامه‌های تحولی پیشنهادی خود را در پایان گزارشی از سه حوزه مرتبط با وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به این صورت ذکر کرده است:

تسریع در ارائه لایحه شرح اهداف و وظایف وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

حداکثرسازی هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی

تدوین برنامه‌های گردشگری و سفر برای دهک‌های مختلف درآمدی از طریق کاهش هزینه‌های تمام شده به واسطه استفاده از تأسیسات گردشگری دستگاه‌ها (ماده ۲۵ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (الحاق ۱) و ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری)

ایجاد تحول کیفی و کمی در حوزه‌ی تبلیغات و رسانه در تمامی زمینه‌های مرتبط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

راه اندازی شبکه تلویزیون اینترنت تخصصی حوزه گردشگری

اجرای برنامه‌های گردشگری خانواده محور توسعه‌ی گردشگری در حوزه‌های فرهنگی، ادبی و ادیان و مذاهب با تمرکز بر کشورهای همسایه و حوزه تمدنی استفاده از ظرفیت گردشگری خروجی برای تقویت جذب گردشگری ورودی

تلاش در جهت تسهیل و لغو روادید گردشگران ورودی از بازارهای هدف گردشگری

ایجاد جاذبه‌های مکمل در مجاورت ظرفیت‌های گردشگری موجود حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و برنامه ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا

استمهال وام‌های اعطا شده، حق بیمه سهم کارفرما تأمین اجتماعی، قبوض آب و برق و گاز در دوره کرونا و بخشودگی اجاره بهای اماکن در اختیار بخش خصوصی

تکمیل و ساماندهی نظام جامع آماری گردشگری

ایجاد سامانه شفافیت در عقد قراردادها و صدور و تمدید مجوزها برای مقابله ریشه‌ای با فساد

بازبینی و شفاف سازی وضعیت مؤسسات و شرکتهای اقماری پیگیری واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی در اختیار دستگاه‌ها و وزارت میراث فرهنگی به صندوق احیا و توسعه برای احیا و بهره برداری به بخش خصوصی جدیت در اجرای قانون حمایت از بافت‌های فرهنگی تاریخی و مالکین آن‌ها مصوب ۱۳۹۸

جدیت در اجرای قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب ۱۳۹۶

اجرای برنامه‌های مؤثر تشویقی برای چهره‌های ماندگار در حوزه‌ی هنرهای سنتی تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی و مردمی کردن حفاظت حمایت از استارت آپها و کسب وکارهای نوپا در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

تسهیل عرضه و تقویت تقاضای محصولات صنایع دستی‌

واکسن گردشگری روی میز کیش و قشم

از اوایل امسال بحث ورود واکسن توسط بخش خصوصی و تهیه واکسن در مناطق آزاد مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظرها به این سمت رفت که می‌توان جزایری مانند قشم و کیش را که زیرساخت‌های مناسبی دارند به عنوان مناطق امن گردشگری در نظر گرفت و با تزریق واکسن به مردم آن این جزایر را به حالت جزایر گردشگری درآورد درست مانند کشورهای دیگر که مناطق گردشگری امنی را به خصوص در جزایر خود ایجاد کرده‌اند.

در اواخر اردیبهشت، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از تمایل این سازمان برای واردات یک میلیون دوز واکسن و تزریق آن به گردشگران و کیش‌وندان خبر داده بود. جعفر آهنگران گفته بود این اقدام برای رونق گردشگری و جلوگیری از خروج ارز و برای کمک به وزارت بهداشت و توزیع واکسن در قالب سند ملی واکسیناسیون کشور انجام می‌شود و قرار نیست فروخته شود.

محسن قریب، دبیر کل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش، گفته بود: پس از فراخوان رئیس‌جمهور در فروردین امسال مبنی بر دعوت بخش خصوصی برای واردات واکسن، ما هم در کیش این مسئله را پیگیری کردیم و مجوز گرفتیم. قرار شد یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا وارد کنیم. هدف ما واکسیناسیون رایگان ساکنان جزیره و معرفی کیش به عنوان شهر سالم بود. پس از آن هم تزریق رایگان واکسن به توریست‌ها و گردشگران واکسن با هدف رونق گردشگری منطقه در دستور کار قرار داشت که قرار بود به عنوان تورهای واکسن برگزار شود.

قریب درباره منتفی‌شدن واردات واکسن از سوی این بخش گفت: وزارت بهداشت در ابتدا با کلیات این موضوع موافقت کرد اما بعد از تکمیل پروفرم‌ها برای تأمین یک میلیون دوز واکسن آنها به ما اعلام کردند که باید کل محموله تحویل وزارتخانه شود و امکان استفاده از این واکسن‌ها صرفاً برای جزیره کیش میسر نیست. آنها گفتند واکسن‌های وارداتی بر اساس سند ملی واکسیناسیون در سراسر کشور مصرف خواهد شد. این مسئله به نوعی برای ما نقض غرض بود؛ چراکه از ابتدا عنوان کرده بودیم این واکسن‌ها با منابع مالی بخش خصوصی و برای جزیره کیش وارد شود و در غیر این صورت هدف ما برآورده نمی‌شود. به همین دلیل این طرح متوقف شد.

تعلیق شرکت‌های رزرو اماکن غیرمجاز اقامتی ادامه دارد

تعلیق شرکت‌های مسافرتی که در سایت‌های خود اقدام به تبلیغ اماکن غیرمجاز اقامتی کردند ادامه دارد به این ترتیب از روز ۱۸ مرداد تا کنون سه سایت به مدت یک ماه تعلیق شدند.

به دنبال ابلاغ رأی کمیسیون نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی، آن دسته از دفاتری که در سایت‌های اینترنتی خود اقدام به تبلیغ اماکن غیرمجاز گردشگری کرده‌اند، به مدت یک ماه تعلیق شدند. البته این دفاتر می‌توانند تا ۲۰ روز به این رأی بدوی اعتراض کنند. این سایت‌ها که معمولاً از سایت‌های رزرو اماکن اقامتی مشهوری هستند، در این مدت توانسته‌اند اماکن اقامتی زیادی را اجاره بدهند.

در آرای ابلاغ شده به آنها آمده که آنها باید نسبت به تطبیق وضعیت شرکت خود اقدام کنند. همچنین برابر ماده ۱۹ آئین نامه موظف هستند در زمان تعلیق از قبول تعهدات جدید خودداری کرده و طبق دستورالعمل‌های اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به تعهدات قبلی خود عمل کنند. در صورت عدم رعایت این ماده و عدم تطبیق وضعیت شرکت با آئین نامه، مراتب پس از پایان مدت تعلیق مجدد جهت لغو مجوز به کمیسیون فنی ارجاع می‌شود. پیش از این رأی به این شرکت‌ها، تذکر و اخطار داده شده بود.

بزرگداشت روز جهانی گردشگری ۱۴۰۰ در ۵ استان منتخب

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی گفت: بزرگداشت روز جهانی گردشگری ۱۴۰۰ از تاریخ ۶ لغایت ۱۱ مهرماه سال جاری در ۵ استان منتخب به عنوان نمایندگان مسیرهای جدید و سنتی گردشگری کشور برگزار می‌شود.

ولی تیموری با بیان این خبر گفت: با توجه به برنامه‌ریزی بعمل آمده و استقبال ادارات کل استانی جهت برگزاری مراسم روز جهانی گردشگری ۱۴۰۰، این موضوع در دومین نشست شورای سیاستگذاری مراسم بزرگداشت روز جهانی گردشگری مطرح و با میزبانی استان‌های منتخب موافقت شد.

او افزود: بنا بر این تصمیم استان اردبیل در روز ششم مهر، استان‌های کردستان و کرمانشاه به صورت مشترک در منطقه اورامانات (هورامان) در هشتم مهر، استان کرمان در دهم مهر و استان فارس در یازدهم مهر ماه سال جاری میزبان مهم‌ترین رویداد صنعت گردشگری کشور هستند.

معاون گردشگری در تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های مورد نظر برای روز جهانی گردشگری اظهار کرد: طبق رویکرد سال‌های اخیر، وزارت گردشگری در تلاش بوده است تا با استفاده از رویدادهای مهمی همچون روز جهانی گردشگری در راستای معرفی مناطق کمتر شناخته شده و یا جلب توجه مقامات محلی و مردم برای اهمیت دادن به مقوله گردشگری در برنامه‌ریزی‌های استان و یا شهر خاصی اقدام کند.

درخواست ایکوم ایران درباره حمایت از موزه‌های افغانستان‌

به دنبال اتفاقات در افغانستان، میر سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در نامه‌ای به آقای آلبرتو گارلاندینی رئیس ایکوم جهانی نوشت: همانطور که خوب می‌دانید، رویدادهای مهم اخیر در افغانستان با یادآوری خاطرات آنچه طالبان در بامیان در سال ۲۰۰۱ انجام داده‌اند، نگران کننده است.

در این دوران دشوار برای افغانستان، ایکوم ایران به عنوان یک عضو می‌خواهد درخواست خود را به ایکوم به عنوان یک سازمان تخصصی برای حفاظت و حمایت از موزه‌ها در افغانستان با همکاری سایر اعضای ایکوم و یونسکو ارائه دهد.

تقویم رویدادهای شاخص گردشگری کشور ابلاغ شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی تقویم رویدادهای شاخص گردشگری کشور را با هدف توسعه گردشگری رویداد محور و توزیع متناسب مکانی و زمانی سفر، به مدیران کل ادارات استانی ابلاغ کرد.

ولی تیموری پیرو ابلاغ تقویم رویداد شاخص گردشگری کشور جهت اجرا به ۳۱ استان کشور، اهداف این اقدام را برشمرد و گفت: دستیابی به اهدافی از جمله خروج از فصلی بودن گردشگری و متوازن ساختن سفر در کشور، تنظیم رویدادها در تقویم به منظور برگزاری در زمان و مکان مشخص و نیز هدفمند و برنامه‌محور کردن رویدادها از جمله دستاوردهایی به شمار می‌آید که در پی اقدام مذکور محقق می‌شود.

تیموری در تشریح فرآیند انتخاب رویدادها خاطرنشان کرد: تعریف شاخص‌ها به تفکیک برای رویدادهای استانی، ملی و بین‌المللی و سپس ارسال شاخص‌ها به استان‌ها در نهایت جمع‌بندی و صحه‌گذاری رویدادهای دریافتی را در معاونت گردشگری به دنبال داشته است. همچنین پس از گردآوری نهایی تهیه اطلاعات تکمیلی و طراحی وب‌سایت الکترونیکی برای هر رویداد نیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون گردشگری ادامه داد: انتظار می‌رود با این اقدام، رویدادها و جشنواره‌ها به سمت جریان‌سازی سفر به نقاط مختلف کشور و قابلیت برنامه‌محور شدن و امکان تنظیم و فروش تورهای برنامه‌ریزی شده و در نتیجه توسعه صنعت بزرگی به نام MICE به مفهوم گردشگری ملاقات‌ها، کنفرانس‌ها و رویدادها در کنار صنعت گردشگری کشور منتهی و به یک محصول قابل اتکا برای رونق گردشگری و ابزاری برای سیاست‌گذاری‌های گردشگری تبدیل شود.

برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی به تعویق افتاد

مدیرکل دفتر بازاریابی معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: به دلیل وضعیت قرمز کرونایی در تهران و اکثر شهرهای کشور، برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی به تعویق افتاد.

عبدالحسین کفیری تصریح کرد: سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی که قرار بود از یکم الی هفتم شهریور امسال در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود، با توجه به شرایط همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز اکثر شهرهای کشور، به زمان دیگری موکول شد.

کفیری اضافه کرد: با توجه به جلسه ستاد ملی کرونا با شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ایران، برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی به تعویق افتاد که تاریخ جدید برگزاری آن اعلام خواهد شد.

کد خبر 5284977 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: گردشگری عزت الله ضرغامی نمایشگاه صنایع دستی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ویروس کرونا پیش بینی وضعیت هوا ستاد ملی مقابله با کرونا محرم 1400 تهران واکسن کرونا ترافیک سازمان میادین میوه و تره بار مهدی چمران مهدی ولی پور قوه قضاییه وزارت میراث فرهنگی روز جهانی گردشگری معاون گردشگری گردشگری کشور برنامه ریزی بخش خصوصی سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۱۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد

محمد ثابت اقلیدی در مراسمی که با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و به منظور واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی این استان برگزار شد گفت: در راستای حمایت، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی این اقدام صورت گرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس افزود: در حال حاضر ۵ اتاق از ارگ کریم خانی به اساتید درای نشان درجه یک صنایع دستی اختصاص یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تاکید کرد: چنانچه صنایع دستی حمایت شوند زمینه برای توسعه اقتصاد و اشتغال فراهم خواهد شد.

ثابت اقلیدی از مهمترین اهداف چنین اقدامی را گردهمایی هنرمندان در یک مکان و معرفی آن‌ها تولیدات فاخرشان به بازدیدکنندگان و گردشگران عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ارگ کریم خانی یکی از جاذبه‌های اصلی و پربازدید کننده‌ترین گردشگری شیراز است حضور هنرمندان صنایع دستی در این مکان تاثیر به سزایی در معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی فاخر استان دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است