Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش تابناک، دانیل بایمن در فارین افرز نوشت: خطر بازگشت القاعده جدی است، اما تبدیل دوباره‌ی افغانستان به پناهگاه امن تروریسم جهادی نامحتمل است. هرچند پیروزی طالبان اجرای سیاست ضدتروریسم واشنگتن را دشوار تر می‌کند، اما ضعف القاعده، انگیزه‌های خود طالبان و تحولات پس از حملات ۱۱ سپتامبر در هماهنگی اطلاعاتی، امنیت داخلی و عملیات‌های نظامی از راه دور آمریکا این تهدید را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همان‌طور که جنبش جهادی مدرن، خروج شوروی از افغانستان در سال ۱۹۸۹ را حاصل پیروزی رزمندگان خارجی می‌داند، امروز القاعده نیز خروج یک نیروی خارجی از افغانستان را پیروزی تلقی می‌کند، گرچه این طالبان بود که نیروهای آمریکا را بیرون راند و نه القاعده یا سایر جهادی‌های خارجی.


با این حال، ادعای پیروزی اینبار معتبرتر است چرا که واشنگتن خودش جنگ ۲۰ ساله را به عنوان نبردی علیه تروریسم بین‌المللی توجیه کرد. بنابراین، شکست ایالات متحده پیروزی چشمگیر دیگری برای القاعده است.
فروپاشی دولت افغانستان نیز بمبی از انرزی برای عوامل القاعده در افغانستان است. هیچ دلیلی ندارد که طالبان با رسیدن به پیروزی بخواهند به روابطشان با القاعده پایان دهند. برغم فشار و تلاش‌های آمریکا، پیوند بین دو گروه برای بیش از ۲۰ سال پایدار مانده است. طالبان به‌خوبی از مهارت نبرد و فداکاری‌های اعضای القاعده آگاه است و نسبت به آنها احساس دین می‌کند.
خروج از افغانستان بدون شک مانع تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با تروریسم می شود و این احتمال را افزایش می‌دهد که القاعده دوباره از این کشور به عنوان سکوی حملات استفاده کند. بدون حضور نیروهای نظامی در منطقه و تماس با مردم محلی، ایالات متحده اطلاعات کمتری در مورد فعالیت‌های تروریستی خواهد داشت. نیروهای آمریکایی و افغان از این پس برای جلوگیری از تشکیل اردوگاه‌های آموزشی یا مقرهای القاعده در محل حاضر نیستند.

با اینحال شکل‌گیری پناهگاهی امن در افغانستان برای تروریست‌های جهادی، مشابه دوران پیش از ۱۱ سپتامبر، نامحتمل است. برغم پیوند رهبران طالبان با القاعده، گروه اول انگیزه‌ چندانی برای حمایت از تروریسم بین‌المللی علیه غرب ندارد و حملات تروریستی پیشین، مانند بمبگذاری‌های ۱۹۹۸ در شرق آفریقا، نیز از اولویت‌های آنها نیست. طالبان همچنین پس از حملات ۱۱ سپتامبر هزینه سنگینی پرداخت کرد و در ۲۰ سال جنگ با آمریکا قدرت و رهبران اصلی‌اش را از دست داد.
پاکستان، حامی طالبان، نیز دلایل کافی برای مخالفت با حملات تروریستی القاعده علیه غرب دارد. با توجه به پیروزی متحد پاکستان، این کشور اکنون دلیلی ندارد که به ریسک بازگشت نیروهای آمریکایی به افغانستان دامن بزند- اتفاقی که ممکن است پس از هر گونه حمله غیرعادی القاعده علیه غرب رخ بدهد. چنین خشونتی به نفع هیچ یک از اهداف راهبردی پاکستان نیست.
با اینحال، ایالات متحده نمی‌تواند به پاکستان به عنوان شریکی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان تکیه کند. چه‌بسا پاکستان هنوز ترجیح می‌دهد که همانند گذشته از جهادگرایان خارجی برای انجام حملات تروریستی در هند و جنگ‌افروزی در کشمیر استفاده کند. بنابراین ممکن است پاکستان از طالبان بخواهد که اجازه آموزش و بهبود مهارت رزمندگان خارجی در افغانستان را بدهد با این امید که بتواند آتش را به سوی هند هدایت کند.
از این رو، اعمال فشار علیه پاکستان ضروری است. متاسفانه، تلاش‌های آمریکا برای وادار کردن اسلام آباد به مهار طالبان در دهه گذشته ناکام ماند. اکنون آمریکا که دیگر به حسن‌نیت پاکستان برای حمایت از علمیات‌هایش در افغانستان وابسته نیست، چه‌بسا بتواند به موفقیت‌های بیشتری دست یابد. واشنگتن باید به اسلام‌آباد نشان بدهد که در صورت حمایت متحدان طالبانی‌‌اش از تروریسم بین‌المللی، پاکستان نیز هزینه چنین اقداماتی را پرداخت خواهد کرد.
القاعده به‌گونه‌ای تغییر کرده که توانمندی‌اش برای بهره‌برداری از تحولات افغانستان به شدت محدود شده است. پس از حملات ۱۱ سپتامبر، این گروه بسیاری از رهبران و بخش بزرگی از منابع مالی خود را از دست داده و آسیب‌های چشمگیری را متحمل شده است. در پاسخ به این آسیب‌ها، القاعده بر مبارزه در داخل جهان اسلام متمرکز شده است.

به‌علاوه، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا با اطمینان از حفظ برخی از ظرفیت‌های جمع‌آوری اطلاعات، زمینه را برای خروج نظامی آماده کرده‌اند- اقدامی که به آنها این امکان را می‌دهد تا آموزش کارآموزان احتمالی القاعده را مختل کنند، نقشه‌های احتمالی علیه غرب را شناسایی کنند و تروریست‌ها را هدف قرار بدهند.
ارتش ایالات متحده راه‌هایی را برای استفاده از نیروی هوایی پایگاه‌های خارج از افغانستان با هدف حمله به اردوگاه‌های القاعده، یا در صورت لزوم، انجام عملیات در این کشور یافته است. اکنون که طالبان به قدرت رسیده، چنین تلاش‌هایی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. انجام این حملات در افغانستان باعث می‌شود برپایی اردوگاه‌های آموزشی بزرگ توسط القاعده و سایر گروه‌ها دشوار شود و جان رهبران این گروه‌ها را به خطر بیاندازد.
سرانجام اینکه، امنیت داخلی آمریکا پس از حملا ۱۱ سپتامبر به شکل چشمگیری افزایش یافته و تلاش‌های اطلاعاتی جهانی علیه القاعده، داعش و سایر جنبش های جهادی در جریان است. برای نیروها و سربازان جدیدی که می‌خواهند به این گروه‌ها بپیوندند رسیدن به افغانستان دشوار شده است و اگر آنها موفق شوند خود را به افغانستان برسانند، هنگام بازگشت به کشورشان با ریسک شناسایی و دستگیر شدن روبرو هستند.
در کوتاه مدت، آمریکا و طالبان بسیار پرمشغله خواهند بود. طالبان باید قدرتش را در سراسر افغانستان پر هرج و مرج تحکیم کند و القاعده برای بهم‌پیوستگی کامل به زمان زیادی نیاز دارد. ایالات متحده نیز باید به مدیریت بحران انسانی ایجاد شده در افغانستان بپردازد و به‌ویژه به کمک ده‌ها هزار افغانی برود که برای همکاری با ارتش آمریکا و جنگ ضدتروریسم جانشان را به مخاطره انداختند.
با این حال، این ضرورت کوتاه مدت نباید واشنگتن را از نیاز به داشتن ظرفیت قدرتمند ضدتروریسم و ​​فشار بر دولت‌های منطقه‌ای برای جلوگیری از تبدیل شدن دوباره‌ی افغانستان به مرکز جنبش جهادی جهانی غافل کند. هرچند چنین رویکردی نمی‌تواند پیروزی بزرگی در برابر تروریسم به‌شمار برود، اما یک استراتژی قابل مدیریت و پایدار است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان اشرف غنی عاشورا کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان پرویز کردوانی فارین افرز افغانستان محرم افغانستان اشرف غنی عاشورا کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان پرویز کردوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۲۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان به دنبال دانش خودروسازی

نشست دوجانبه میان هیئت‌های طالبان در کابل و آستانه به رهبری وزیر صنعت و تجارت این گروه و معاون نخست وزیر قزاقستان برگزار شد.

در این نشست بر روی سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌ کارخانه‌های خودروسازی در افغانستان بحث و گفتگو شد.

همچنین، دو طرف روی استخراج معادن، صنعت ماشین‌آلات، تعرفه ترجیحی برای کالاهای افغان، فراهم‌آوری تسهیلات ترانزیتی، روابط بانکی، برگزاری نشست سه‌جانبه ترانزیتی میان افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان، انتقال سیستم اسمارت بریج[حکومت‌داری الکترونیک] قزاقستان به افغانستان، تبادل‌نظر کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • اسرائیل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • (ویدیو) عصبانیت تروریست‌های پاکستان از سفر رئیسی از زبان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری