Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیل دید و بازدیدهای دیپلماتیک چند هفته اخیر آنکارا نشان می‌دهد که علاوه بر استراتژی نفوذ گسترده در افریقا، بخشی از سیاست خارجی ترکیه در این قاره، مبتنی بر رقابت با مصر است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای قاره آفریقا به یکی از اهداف مهم دولت اردوغان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال 2002 میلادی و زمانی که حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان به قدرت رسید، ترکیه در قاره آفریقا تنها 12 سفارتخانه داشت. اما در سال 2020 میلادی، این تعداد به 45 سفارتخانه رسید که نشان دهنده رشد نزدیک به 4 برابری تعداد سفارتخانه های ترکیه در قاره آفریقا و عزم جدی دولت اردوغان برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی است.

تنها در یک ماه اخیر، مقام های 7 کشور آفریقایی اتیوپی، سیرالئون، گینه، سودان، لیبی، آنگولا و سومالی به ترکیه رفته اند و در همین حال در این بازه زمانی، مقامات ارشد جیبوتی، سنگال، توگو، تونس و نیجریه با رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفتگو کرده اند که نشان دهنده گستردگی روابط بین ترکیه و این کشورها است.

اتیوپی یکی از کشورهای مهم و پرجمعیت قاره آفریقا است که در چند سال گذشته، روابط رو به رشدی با ترکیه داشته است.

ابی احمد علی نخست وزیر اتیوپی که دو روز پیش به ترکیه رفته بود، در نشست مشترک خبری با رجب طیب اردوغان  رئیس ‌جمهور ترکیه در آنکارا اعلام کرد: «روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور تمام آزمون ‌های مهم را پشت سر گذاشته و بر پایه ‌های محکمی بنا شده است. این روابط بر اساس احترام و اعتماد متقابل بوده و در عین حال، به منزله همکاری برای توسعه و گسترش مشترک است. اتیوپی برای روابط دوستانه و همکاری خود با ترکیه اهمیت فراوانی قائل است».

نخست‌ وزیر اتیوپی با اشاره به عزم این کشور برای گسترش روابط خود با ترکیه در زمینه‌ های تجارت و زیرساخت تاکید کرده که به ایجاد فضای مثبت برای سرمایه‌ گذاران تُرک ادامه خواهند داد.

ترکیه  و ویژگی های خاص اتیوپی

 کشور آفریقایی اتیوپی با نام رسمی جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی و نام تاریخی حبشه، یک کشور محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا است. این کشور نزدیک به 120 میلیون نفر جمعیت دارد و به عنوان دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا شناخته می شود.(جمعیت نخست از آنِ نیجریه است).

اتیوپی با 1٬104٬300 کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ قاره آفریقا است و فقط بخش کمی از مردم این کشور در پایتخت و بزرگترین شهر آن یعنی آدیس آبابا ساکن هستند و نکته عجیب اینجاست که بیش از 80 درصد مردم اتیوپی، هنوز هم روستانشین هستند و مسیحیت، دین اول این کشور است.

آن چه اتیوپی را برای ترکیه به کشور ویژه ای تبدیل می کند، مرزهای آن است. اتیوپی از شمال با اریتره، از غرب با سودان و سودان جنوبی، از شرق و جنوب شرقی با سومالی و از شمال شرقی با جیبوتی و از جنوب با کنیا همسایه است.

با توجه به این که بزرگترین پایگاه نظامی برونمرزی ترکیه در نزدیکی خلیج عدن و در سومالی قرار گرفته و روابط خوبی بین ترکیه با سودان و جیبوتی وجود دارد، اتیوپی بزرگ و پرجمعیت، اهمیت فوق العاده ای برای ترکیه پیدا کرده و می تواند در آینده ای نزدیک، علاوه بر اهمیت موقعیت نظامی و ژئواستراتژیک، از لحاظ اقتصادی نیز به یکی از بزرگترین بازارهای ترکیه تبدیل شود.

تحلیل دید و بازدیدهای دیپلماتیک چند هفته اخیر آنکارا نشان می دهد که علاوه بر استراتژی نفوذ گسترده در آفریقا، بخشی از سیاست خارجی ترکیه در این قاره، مبتنی بر رقابت مصر است.

در شرایطی که مصر و سودان در یک سو و اتیوپی در یک سوی دیگر، دچار اختلاف آبی جدی شده اند، ترکیه برای حل مشکل، اعلام آمادگی کرده است. اما مشکل اینجاست که ترکیه فقط می تواند با طرف سودانی مذاکره کند و هنوز رابطه با مصر را به سطحی نرسانده که در قاهره نیز امکان میانجی گری داشته باشد.

مصر و سودان هر دو در پایین دست رود نیل از مخالفان جدی آبگیری سد النهضه هستند و از چند سال گذشته تاکنون چندین بار درباره عواقب آبگیری کامل این سد به اتیوپی هشدار داده اند.

سد النهضه که در 15 کیلومتری مرز اتیوپی با سودان به روی رود نیل ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، تبدیل به بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی آفریقا و هفتمین سد بزرگ جهان خواهد شد و قاهره معتقد است که آبگیری کامل آن تهدید جدی علیه حیات مصر است.

یکی دیگر از ابعاد مهم توسعه روابط ترکیه با اتیوپی، در این است که در همین حال، ذکر این نکته نیز ضروری است که دفتر اصلی اتحادیه آفریقا (African Union) در آدیس آبابا پایتخت کشور اتیوپی قرار دارد و عضویت 55 کشور آفریقایی در این سازمان، به خودی خود، اهمیت فوق العاده ای به اتیوپی داده است.

در کمال تعجب، رژیم صهیونیستی نیز فعلاً عضو ناظر اتحادیه آفریقا است و بعید نیست در آینده به عضو اصلی بدل شود! با توجه به آن که، معرفی واحد پول مشترک و تشکیل نیروی دفاعی آفریقایی مشترک، به عنوان اهداف و آمال بلندپروازانه و دوردست اتحادیه آفریقا ذکر شده، ترکیه امیدوار است تا سرمایه گذاری هایش در این قاره در آینده پاسخ مناسبی بگیرد.

روابط اقتصادی ترکیه و اتیوپی

واقعیت این است که اتیوپی، یک کشور ثروتمند نیست و در سه دهه اخیر، همواره یکی از کشورهای فقیر آفریقایی به شمار آمده است. با این حال، ترکیه امیدوار است که بخشی از بازار کالاهای مصرفی این کشور را در اختیار بگیرد.

حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و اتیوپی در سال 2000 میلادی، رقم ناچیزی در حد 27 میلیون دلار بوده و هم اکنون به مبلغ 500 میلیون دلار رسیده که البته 440 میلیون دلار آن، صادرات ترکیه به اتیوپی است و تراز به شکل معنی داری به نفع ترکیه بوده است.

دولت اردوغان امیدوار است که علاوه بر صنایع غذایی، پوشاک و مبلمان، در عرصه فعالیت شرکت های پیمانکاری بخش راهسازی، مخابرات و ساختمان سازی، اتیوپی به مرکز جدیدی برای پروژه های بزرگ پیمانکاران خارج از کشور ترکیه تبدیل شود.

امضای توافق همکاری نظامی

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در حضور اردوغان و ابی احمد علی نخست وزیر اتیوپی، کِئانا یادتا وزیر دفاع این کشور آفریقایی، سه توافق نامه همکاری دفاعی امضا کرد که یکی از آنها مربوط به پروتکل کمک های نقدی ترکیه به نیروهای مسلح اتیوپی، دومی مربوط به همکاری های مالی غیرنقدی است و در مورد توافق سوم، جزئیات خاصی ارائه داده نشده است.

شواهد نشان می دهد که با توجه به موقعیت جغرافیایی اتیوپی و مجاورت آن با سومالی یعنی مرکز بزرگترین پایگاه نظامی برونمرزی ترکیه، همکاری با ارتش اتیوپی به نفع ترکیه است و این موضوع می تواند در درازمدت ابزارهای منطقه ای سودمندی در اختیار ترکیه بگذارد.

گزارش| اهداف ترکیه از گسترش نفوذ در آفریقا چیست؟

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قاره آفریقا ترکیه قاره آفریقا ترکیه کشور آفریقایی قاره آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۲۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه

سیاست های ابهام برانگیز و دوپهلوی آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه خبری الجزیره، «صالحه علام»، نویسنده و پژوهشگر مسائل ترکیه در یادداشتی از سنگ اندازی آمریکا در توافق راهبردی عراق و ترکیه پرده برداشت.

روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از آمریکا، میزبان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بود. در این سفر، 26 توافقنامه در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و توریستی به امضا رسید. پنج توافقنامه از 26 توافقنامه امضا شده، روابط راهبردی، همکاری بر سر مسائل نظامی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و ساخت ابزارآلات جنگی را در بر می‌گیرد.

مذاکرات ترکیه و آمریکا

آمریکا در مذاکرات اخیر با مقامات امنیتی و دیپلماتیک ترکیه پیشنهاد مقابله مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مشترک (داعش و پ ک ک) را مطرح کرد. این پیشنهاد با مخالفت قاطع ترکیه روبرو شد.

آنکارا اعلام کرده همکاری با یک سازمان تروریستی برای مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر و یا همکاری موردی کشورهای هم‌پیمان با سازمان‌های تروریستی را نمی‌پذیرد. تضاد شدید میان آنکارا و پ.ک.ک که سال‌هاست جنگ شدیدی علیه ترکیه را از درون اردوگاه‌هایش در سوریه و عراق اداره می‌کند، باعث شده آنکارا استدلال‌های آمریکا را نپذیرد.

توافقات امنیتی و نظامی عراق و ترکیه نگرانی گروه‌های مختلف کردی از جمله گروه تروریستی پ.ک.ک و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) را برانگیخته و باعث شده آمریکا نیز برای جلوگیری از مقابله جدی با این گروه ها به میدان بیاید. با این وجود آمریکا نگران پیامدهای احتمالی همکاری نظامی و امنیتی میان بغداد و آنکارا است که می‌تواند به حضور ی.پ.گ و پ.ک.ک در مرزهای عراق، سوریه و ترکیه پایان دهد.

در بهمن ماه سال گذشته «یاشار گولر»، وزیر دفاع و «متین گوراک»، رئیس ستاد کل ارتش ترکیه در سفر به بغداد، موفق به کسب رضایت مسئولان عراقی در رابطه با اعلام منع فعالیت پ.ک.ک در مرزهای عراق شدند. به همین دلیل روابط عراق و ترکیه از منظر امنیتی و نظامی بهبود یافت.

بنا بر ادعای رسانه های ترکیه، مطابق توافق دو کشور، به زودی عملیات نظامی به رهبری نیروهای نظامی ترکیه در عمق 30 الی 40 کیلومتری خاک عراق علیه نیروهای تروریستی مخالف دولت ترکیه آغاز خواهد شد؛ این موضوع مخالفت شدید آمریکایی ها را به همراه داشته است.

نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق

دلایلی که بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند

 

در همین راستا آنکارا اخیراً ابتکار جدیدی را آغاز کرده که عبارت از حل و فصل کردن پرونده تروریسم بدون مداخله واشنگتن است. سیاست دو پهلو و ابهام برانگیز آمریکا علیه گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر به ترکیه انگیزه داده تا با نادیده گرفتن آمریکا، به اقناع بغداد برای همکاری در این زمینه بپردازد. به نظر می‌رسد این تحولات سرآغاز تغییراتی مهم در سیاست های کشورهای عراق، سوریه و ترکیه در قبال گروه‌های کُردی فعال در این سه کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • آزادی ۵ صیاد ایرانی از جمهوری سیشل
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه