Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@13:55:52 GMT

روایت مونسان از دیوار بزرگ گرگان

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۲۷۵۱

روایت مونسان از دیوار بزرگ گرگان

وزیر میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی دیوار بزرگ گرگان را به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی در استان گلستان دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر مونسان با انتشار یک ویدئو در اینستاگرام خود آورده است:

"احداث سازه‌های دفاعی در قلمرو ایران باستان دارای سابقه دیرینه بوده و از دیوارهای زیادی نیز در تاریخ کشورمان یاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان دیوار بزرگ گرگان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی در استان گلستان واقع شده و به عنوان طویل‌ترین اثر معماری و مهندسی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

این دیوار از شرق دریای‌خزر شروع شده و در امتداد گرگان‌رود به سمت شرق ادامه یافته و در پای صخره‌های بیلی‌کوه ختم می‌شود.
با توجه به اهمیت دیوار و تأسیسات مجاور آن، این اثر فرهنگی در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

علت نام‌گذاری این اثر به نام «دیوار بزرگ گرگان» بیشتر بر پایه اسناد و مدارک موجود و اهمیت ایالت هیرکانیا یا گرگان در سیر تحولات تاریخی سرزمین پهناور ایران بوده است.
به اعتقاد مورخان با توجه به آنچه از شواهد باستان‌شناسی به دست آمده است، دیوار بزرگ گرگان در زمان ساسانیان احداث شده و با توجه به گستردگی و نقش دفاعی آن در دوره‌های مختلف تاریخی، تحقیقات و پژوهش‌های باستان‌شناسی درباره آن ادامه دارد.

دیوار بزرگ‌گرگان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی بوده و وزارت متبوع در تلاش است تا این اثر شگرف و بزرگ تاریخی را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند. "

کد خبر 515746

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان گرگان گلستان اینستاگرام وزير ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري دیوار ایران تاریخ فرهنگی ساسانیان باستان شناسی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دیوار بزرگ گرگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۲۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمد جامع بیان کرد: ساخت این دیوار حائل از آبان ماه سال گذشته با هدف رفاه حال شهروندان و جلوگیری از بروز حوادث احتمالی به ویژه ریزش سنگ هنگام باران آغاز و در آینده نزدیک به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ساخت دیوار حائل خیابان چهار شهید خالدی به روش سنگچین به ارتفاع ۲ متر انجام خواهد شد ابراز امیدواری کرد: با ساخت پارک محله‌ای توسط شهرداری در امتداد دیوار حائل، این طرح هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

معاون بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در خصوص جابه جایی ساکنین این منطقه (منبع آب اهواز) برای جلوگیری از خطرات احتمالی گفت: ساخت واحد مسکونی برای بخشی از ساکنین این منطقه بر عهده راه و شهرسازی است.

وی افزود: در این راستا کار ساخت حدود ۲۳۰ واحد برای جابه جایی ساکنین منطقه منبع آب در دست اجرا قرار گرفت و اکنون پیشرفت فیزیکی این واحد‌ها بیش از ۷۰ درصد است.

محله "منبع آب" یکی از مناطق حاشیه نشین در شهر اهواز است؛ این منطقه هرچند در حاشیه شهر قرار ندارد، اما با توجه به ساختار منازل مسکونی و معضلات آن به عنوان یکی از مناطق حاشیه‌نشین اهواز به شمار می‌آید.

 

دیگر خبرها

  • خلق اثر هنری شگفت انگیز دیوار چین (فیلم)
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • آمریکا به معنای واقعی شیطان بزرگ است
  • وضعیت وحشتناک تخریب دیوار خانه‌های مردم در زاهدان پس از طوفان | فیلم
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)
  • تصاویر تازه از پرواز موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز تکمیل شود
  • طوفان در زاهدان جان یک نفر را گرفت