Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@19:05:15 GMT

تشکلات کارگری قدرت اجرایی ندارند

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۳۷۳۴

تشکلات کارگری قدرت اجرایی ندارند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی راستگو دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس ضمن قدردانی از همراهی و زحمات خبرنگاران برای تحقق حقوق و مطالبات کارگران، با بیان اینکه طرح امنیت شغلی کارگرن ۱۰ سال است که در دستور کار مجلس است اما تاکنون هیچ کاری برای آن انجام نشده است، گفت: ما تشکلات کارگری قدرتی اجرایی نداریم در اساس‌نامه ما عنوان شده که تنها می‌توانیم پیشنهاد ارائه کنیم و با نامه‌نگاری نیز امنیت شغلی کارگران محقق نمی‌شود بنابراین باید با کمک رسانه‌ها بحث امنیت شغلی کارگران به نتیجه برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه به جد به دنبال تحقق مطالبات جامعه بزرگ تامین اجتماعی و کارگران هستیم افزود: ۴۴ میلیون نفر به صورت مستقیم با خدمات سازمان تامین اجتماعی در ارتباط هستند که این تعداد شامل ۱۴ میلیون بیمه شده شاغل و ۴ میلیون بازنشسته با احتساب خانواده آن‌ها است.

دبیراجرایی خانه کارگر استان فارس با بیان اینکه کارگران و بازنشستگان حتی یک ریال هزینه برای دولت ندارند و نه تنها از پول نفت و درآمد‌های سرشار کشور بی‌بهره‌اند بلکه با پرداخت مالیات به تأمین هزینه‌های کشور کمک می‌کنند، گفت: صندوق تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد.

او گفت: گرچه در بودجه سالانه پرداخت سالانه ۹۸ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت این بدهی به تصویب رسیده، اما تا کنون پرداخت این مبلغ محقق نشده است، عنوان کرد: بازنشستگان تامین اجتماعی بخشی از مستمری فروردین ماه خود از صندوق تامین اجتماعی طلبکارند و هرگاه دریافت مابه‌التفاوت فروردین ماه را مطالبه کرده‌اند با پاسخ پول نیست مواجه شده‌اند.

راستگو با اشاره به عدم اجرای کامل طرح همسان‌سازی مستمری بازنشستگان کارگری با بازنشستگان دولتی گفت: گرچه بخشی از این طرح محقق شد و حداقل مستمری بازنشستگان از ۳.۵ میلیون تومان بالاتر رفت، اما تورم افسارگسیخته شیرینی این اتفاق را به کام کارگران تلخ کرد و تاثیر آن در زندگی کارگران دیده نشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس به عدم اجرای ماده ۳ قانون الزام تامین اجتماعی مبنی بر رایگان بودن هزینه درمان کارگران و بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ۵۰ سال پیش بهترین قانون حمایتی از کارگران نوشته شد، اما هیچگاه اجرایی نشد. بر اساس ماده قانونی مذکور، تامین اجتماعی ملزم است در تمامی بیمارستان‌های دولتی اعم از ملکی و غیرملکی هزینه‌های درمان دارندگان دفترچه‌های تامین اجتماعی را متقبل شود، اما دارندگان این دفترچه‌ها، در زمان مراجعه به بیمارستان‌هایی همچون سعدی، نمازی و رجایی با بی‌مهری مواجه شده و خدمات رایگان به آن‌ها ارائه نمی‌شود.

او افزود: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به صراحت اعلام کرد تمامی هزینه‌های درمان بازنشستگان و کارگران در بیمارستان‌های دولتی، توسط این سازمان پرداخت می‌شود و حتی حاضر است در پایان هر ماه این هزینه‌ها را با بیمارستان‌ها تسویه کند، اما عملاً این اتفاق نیفتاد.

دبیراجرایی خانه کارگر استان فارس با بیان اینکه تمامی داشته‌های سازمان تامین اجتماعی از محل ۳۰ درصد حق بیمه کسر شده از حقوق کارگران و بخش اندکی از سوی کارفرمایان تامین می‌شود، تصریح کرد: حق بیمه کارگران به جیب سازمان تامین اجتماعی می‌رود، اما کارگران، در این سازمان هیچ اختیاری ندارند و سازمان تامین اجتماعی استقلالی ندارد و چند وزیر عضو هیئت امنای آن هستند آیا در چنین شرایطی این وزرا رای به منفعت کارگران می‌دهند؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تشکلات کارگری قدرت اجرایی خانه کارگر استان فارس سازمان تامین اجتماعی بیمارستان ها هزینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۳۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، مصدق کشاورزی دوشنبه شب در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر در جزیره صنعتی صدرا ضمن تبریک این هفته به کارگران حاضر در مراسم، گفت: به نیابت از جامعه کار و تولید استان بوشهر محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدیم و افتخاری بود برای ما که پای رهنمود و دستورات معظم له باشیم و در ابتدای فرمایشات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) ابلاغ فرمودند سلام گرم ایشان را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم و ما امروز ماموریم که سلام گرم ایشان را تقدیم شما بزرگوارانی که در حوزه اقتصاد و در سال جهش تولید با مشارکت مردم اثرگذار هستید تقدیم کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به جمعیت ۳۵۴ هزار نفری جمعیت کارگری در استان بوشهر بیان کرد: کارگران کسانی هستند که چرخ اقتصاد در این استان به حرکت در می آوردند و نباید این اتفاق مهم و این نقش کارگران نادیده گرفته بشود.

کشاورزی ادامه داد: نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم، زیرا منابع انسانی سرمایه نظام است و با آسیب های محیط کارگری و افزایش بیماری های شغلی، سطح بهره وری کاهش پیدا خواهد و در نتیجه کارفرما متضرر می شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تذکر به مدیران و کارفرمایان گفت: مراسم ویژه قدردانی از زحمات کارگران نباید گرفتار حل تهیه یک آب معدنی و یک پذیرایی معمولی و.... باشد و جای تاسف داره که یک جایی قرار بگیریم و نام کارگر رو ببریم ولی برای منزلت این عزیزان کارفرمایان در راستای مسئولیت اجتماعی خود قانونا و شرعا نسبت ایجاد زیرساخت های بهداشتی و درمانی، مسکن کارگران، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فرهنکی و ورزشی کارگران اقدام کنند.

کشاورزی با بیان اینکه قانون کار و انضباط کارگاهی جای خود را دارند، اظهار داشت: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند.

کشاورزی بیان داشت: در پایان هفته کار و کارگر اسامی دستگاه هایی که در حوزه کارگری همراهی نکرده و ارزش کارگر رو نادیده گرفتن اعلام می کنیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که در دیدار با کارگران فرمودند اگر کارگر حالش خوب باشد حال جامعه خوب خواهد شد تصریح کرد: نیمی از جمعیت استان بوشهر را قشر زحمت کش کارگر تشکیل می دهند پس ما اگر حال این قشر زحمتکش را از لحاظ رضایتمندی خوب کنیم حال جامعه خوب خواهد شد.

مصدق کشاورزی گفت: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۸۵۰ نفر شغل در استان به به همت دولت مردمی و این حکومتی که واقعاً توجه ویژه به حوزه معیشت کارگران دارد و رهنمودهای ارزشمند استاندار انقلابی بوشهر ایجاد شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در پایان بیان کرد: اطمینان خاطر می دهیم به شما جامعه کارگری که ما پای کار شما هستیم همانگونه که شما پای کار نظام هستید و در دفاع از حقوق حقه مردم استان بوشهر کوتاه نخواهیم آمد.

کد خبر 6092565

دیگر خبرها

  • در گردهمایی کارگران چه گذشت؟
  • فرماندار رفسنجان با اهدای گل به دیدار کارگران سطح شهر رفت
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • وجود ۶۰ هزار کارگر بیمه‌شده در شهرستان رفسنجان
  • بازدید مدیران عالی وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی از غرفه بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • جزییات جدید از وام فوری بازنشستگان
  • کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند
  • خبر جدید سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش مستمری بازنشستگان/ حقوق‌ها قرار است چه تغییری کند؟
  • پرداخت خسارت درمان بازنشستگان تامین اجتماعی تا آخر سال ۱۴۰۲
  • امنیت شغلی در گرو رونق تولید/ بیمه کارگران ساختمانی پیگری می‌شود