Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده، پیشرفت و تعالی واقعی و پایدار کشور (به عنوان یک پیکر واحد و منسجمِ متشکل از اجزا و لایه‌های فراوان) و همهٔ استان‌ها (به مثابه اجزای جغرافیایی این پیکر واحد و منسجم) و همهٔ اقوام (به عنوان اجزای مردمی و خرده‌فرهنگ‌های این پیکر) صرفا از مسیر حق‌مداری، التزام به انسجام ملی و حرکت در چارچوب قانون حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همگان به خصوص قشر دانشگاهی به گواه قواعد و تجارب مستمر، بسیار روشن باید باشد که تبعات و دامنهٔ تصمیمات، اقدامات و خط‌مشی‌های آشکار و پنهان در دانشگاه منحصر در آن نیست و پیامدها و آثار بسیاری از این تصمیمات، اقدامات و خط‌مشی‌ها را می‌توان پس از مدتی اندک، در کف جامعه مشاهده و ردگیری کرد.این حقیقت، اهمیت بند پیشین این متن را دوصدچندان می‌کند.

موارد برخواسته از تعهد، تعقل، تعلم و خدمت، فضای جامعه را تعالی می‌بخشند و فضائل و مولفه‌های قدرت را ارتقا می‌دهند و در طرف مقابل، موارد برخواسته از بی‌تعهدی، عقل‌گریزی، علم‌گریزی یا خیانت، بالعکس.

متاسفانه بسیار مشاهده می‌شود که عده‌ای با نقض مکرر مصالح، تکالیف و قوانین، مبانی و مقاصد شوم خود را و هواهای نفسانی و مطامع شخصی را در پوشش موضوعات قومیتی و با ادعاهای فرهنگی پیش می‌برند؛ قصد شوم و ان‌شاءالله همواره ناکام استحمار، تهییج و تحریک مخاطبان محیطی و مردم‌سواری و قومیت‌سواری را دارند و به هرکس نیز که فریفتهٔ روکش فریبندهٔ خط‌مشی و اقدامات آن‌ها نشود و ماهیت حقیقی آن موارد را متذکر شود، برای خروج خود از جایگاه پاسخگو و متهم، و نشستن در جایگاه شاکی و مدعی، برچسب ضدقومیت، ضدکُرد، غیرفرهنگی و ... می‌زنند حتی اگر خودشان کرد و اهل فرهنگ نیز باشند. در سطح دانشگاه و استان، انبوهی از مصادیق قابل ذکر است که صرفا برای نمونه می‌توان به دعوت صریح استاندار کردستان در جلسات مقدماتی کنگرهٔ مشاهیر کرد به نقض اصل پانزدهم قانون اساسی با طرح و تبلیغ ارسال برخی دعوتنامه‌ها توسط سفارت‌خانه های ایران با زبانی غیر از زبان فارسی اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انسجام ملی و پیشرفت همه‌جانبهٔ کشور و استان‌ها، زبان و خط فارسی به عنوان زبان و خط رسمی و مشترک کشور است که منحصر در هیچ قومی نیست و زبان همگان است، بسیاری از شاخص‌ترین اندیشمندان، هنرمندان و ادبای همهٔ اقوام، فاخرترین آثار خود را به این زبان آفریده‌اند و کلید واحد و مشترک گنجینهٔ میراث عظیم و استثنایی ادبی، فرهنگی و معنوی همهٔ مردم کشور است.

در دانشگاه کردستان مشاهده شده است که در مواردی زبان فارسی به کلی از برخی تابلوها و اسناد رسمی حذف شده است و در موارد کثیری اصراری عجیب، تقابل‌آمیز و بدون توجیه، بر استعمال زبان‌های گوناگون (قومی خودمان یا حتی به اصطلاح بین‌المللی) در اسناد، تابلوها، مراسمات رسمی و عمومی وجود دارد. در هیچ‌کجای کشور چنین اقدامات بدعت‌آمیز بی‌توجیه و بدون پشتوانهٔ علمی، قانونی و مصلحت‌آمیزی رخ نداده است و در بسیاری از دانشگاه‌های شاخص کشور و جهان حتی از زبان انگلیسی هم که امروزه بین‌المللی قلمداد می‌شود در اسناد و تابلوها و ... استفاده نمی‌شود (که حتی اگر سراسر کشور و جهان نیز این اقدامات خسارت‌آمیز را مرتکب می‌شدند مجوزی برای تکرار آن نبود). اینگونه تصمیمات و اقدامات مسئولین به دلیل ایرادات اساسی شکلی و روشی و به واسطهٔ عدم طی شدن مسیر قانونی باطل و نامشروع است، اما فراتر از آن، حتی مصوب شدن این‌گونه موارد هرگز به آن تصمیمات و اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها وجاهت و اعتبار نمی‌دهد بلکه از تصویب‌کنندگان و مرجع تصویب‌کننده و حتی افرادی که آن را در دستور کار قرار داده‌اند اعتبارزدایی می‌کند و آن‌ها را مردود می‌نماید.

امتداد این تفکر و اقدامات را در نقاط مختلف سطح شهر می‌توان دید که در برخی تابلوها و متون رسمی و عمومی، و حتی در تابلوهای رسمی اسامی کوچه‌ها و معابر و ... که متعلق به شهرداری است، رسم‌الخط رسمی و مشترک کشور به کلی حذف شده است؛ اتفاقی شوم که این نیز در کشور بلکه در جهانِ کشورهای منسجم و دارای عقبهٔ قوی، استثنایی است.

چرا باید استان کردستان و قوم کرد، چوب افکار و اقدامات مخرب و مطامع شخصی برخی مسئولان دانشگاه و استان را که بعضا در پوشش مطالبات و دعوی فرهنگی و قومیتی پیش می‌برند بخورند؟ چرا به غلط چهره و وجهه‌ای استثنایی و غیرفرهنگی، قبیله‌پرست و غیرعقلانی از کردستان و قوم کرد به همگان نمایش داده شود و این استان و قوم به غلط، اهل سوءاستفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اهداشده و به‌کارگیری آن‌ها برای رویه‌های ضد انسجام ملی به تصویر کشیده شود و نیز دارای ماهیتی غیرقابل‌اعتماد و غیرامانت‌دار؟

لازم به ذکر است موارد متعدد، از جمله موارد مذکور را مکررا از طرق مختلف، خیرخواهانه تذکر داده‌ایم و تلاش داشته‌ایم مراتب امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را طی کنیم، گرچه اهل تعامل سازنده و صبر بوده‌ایم اما حال که تعهدی حداقلی ولو برای جبران مافات و محصول انحرافات حتی از طرف نهادهای متولی فرهنگ و مذهب در دانشگاه وجود ندارد و مجموعه‌های با تابلوی به اصطلاح ارزشی از جمله در قشر اساتید نیز دغدغه‌ای ندارند یا همراه فساد و انحراف هستند، جمعی که خود، اغلب کرد و همگی ساکن استان هستند در چارچوب قوانین و برای حاکمیت آن، برای اصلاح این موارد و ممانعت از ارائهٔ تصویری زننده و ضدفرهنگی از استان و قوم کرد ورود میدانی کردند و دغدغهٔ به‌حق و فروخوردهٔ بسیاری از دانشجویان و اساتید و کارکنان را دنبال نمودند.

این حرکت را به هیچ وجه با توجیهاتی وارونه‌ساز و فریبکارانه اعم از حراست از بیت‌المال و ... نمی‌توان زیر سوال برد؛ کسانی که منابع ملی و استانی و بیت‌المال را در مسیر فساد و انحراف تباه کرده‌اند و محصولات آن مسیر را بر جبین دانشگاه و نقاط مختلف شهر و استان نشانده‌اند باید مواخذه و پیگرد شوند و در مرحلهٔ جبران مافات مادی (به عنوان یکی مراحل جبرانی لازم)، هزینه‌ها را نیز از منابع شخصی تامین نمایند. زیر سوال بردن اینگونه حرکات مصلحانه و قانون‌مدارانه با برچسب‌هایی نظیر اتلاف بیت‌المال و ... چیزی از پروندهٔ سیاه خاطیان کم نمی‌کند بلکه وقاحتی سرسام‌آور را در آن می‌افزاید.

یقینا از این پس در موارد مشابه نیز به وظیفهٔ قانونی و بومی خود عمل خواهیم کرد و به مقابلهٔ با سوءاستفاده از موضوعات بومی و قومیتی برای پیشبرد رویه‌های انحرافی و مطامع شخصی ادامه خواهیم داد. در ازای این اقدامات که عملا تقبل وظایف مسئولین مختلف در کسوت‌ها و لباس‌های گوناگون بوده است نه مواهب و دریافتی آن‌ها را -که در ازای تعهد و انجام تکالیف می‌گیرند- طلب می‌کنیم و نه توقعی از آن‌ها داریم مگر پرهیز جدی از ادامه و تکرار هر انحراف و خطایی در هر پوششی و ملتزم شدن به قانون اساسی، قوانین و مقررات و اسناد بالادستی. ضمنا استفادهٔ پوششی از کمیته‌ها و ستادهای ساختگی برای دور زدن قوانین و گریز از تکالیف، توجیهی بیش نیست و این نیز اقدامی شوم است؛ قطعا باید مُرّ قانون در دانشگاه و استان و کشور رعایت گردد.

دیگر خواب و غفلت جمعی از مسئولین مختلف استانی و کشوری (در حوزه‌های نظارتی، بازرسی، قضایی، امنیتی و تقنینی) کافی و حیاتی است نسبت به چنین مسائل حساس و سرنوشت‌سازی جدا متوجه و پیگیر شوند و اجازه ندهند که چنین جلوهٔ اشتباهی از قوم کرد و استان کردستان توسط جریانات و اشخاص منفعت‌طلب نشان داده شود و نیز با انواع قانون‌شکنی برخورد جدی و عبرت‌آموز صورت پذیرد.

در پایان نیز اعطای درجهٔ دریاداری به امیر شهرام ایرانی و انتصاب این فرماندهٔ سنندجی دلاور به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به همهٔ کسانی که با جهالت‌ها و خیانت‌های خود تصویر و جلوه‌ای غیرقابل اعتماد و ناامانت‌دار و اهل سوءاستفاده از مناصب و ظرفیت‌ها و فرصت‌ها از اهالی کردستان یا اهل تسنن نمایش می‌دهند تسلیت! و به عموم ملت ایران و اهالی کردستان بابت انتصاب چنین فرماندهٔ خوش‌سابقه و دلاوری در حساس‌ترین نیروها و بالاترین رده‌ها تبریک عرض می‌نماییم.

بیانیهٔ تشکل‌های دانشجویی دانشگاه کردستان و جمعی از دانشجویان کرد پیرامون اقدامات میدانی اخیرانتهای پیام/2330/70

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان دانشگاه فرهنگ زبان فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۴۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند، گفت: نباید در مسئله تبیین ترک فعل شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، آیت‌الله سید علیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار رئیس سابق امر به معروف و نهی از منکر کشور، اظهار داشت: تربیت شدگان مکتب اسلام، بهترین ذخایر آن هستند و نباید در مسئله تبیین ترک فعل کنیم.

وی با اشاره به اینکه کم هزینه تر از هر نوع دفاعی بحث سرمایه گذاری بر روی مسئله تبیین است، بیان کرد: روح کلام مقام معظم رهبری در مسئله تبیین همین است که باید شبکه سازی کنیم تا آگاهی فراگیر شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی ادامه داد: پیروزی‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی هر کدام از اهمیت بزرگی برخوردار است اما آنچه اهمیت دارد، پیروزی فرهنگی است و اگر اندیشه غالب شود مهم است.

عبادی تصریح کرد: بشر در طول تاریخ و زندگی شخصی و اجتماعی خود در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگر چوب نادانی خودش را می خورد و به همین دلیل دشمن او را علیه خودش به کار می گیرد و در این راستا عناصر نامطلوب در همه بخش‌ها از جمله بخش فرهنگی باید شناسایی شوند.

وی افزود: شرایط مساعدی در دولت سیزدهم به وجود آمده است و باید به سمت حل این مشکل کشور برویم در غیر این صورت اگر نادان‌هایی باشند که تحت تاثیر دشمن قرار گیرند هر روز آسیب به سمت ما خواهد آمد و این نیازمند یک اقدام جدی است.
وی با بیان اینکه اغتشاشات اخیر به سبب نادانی برخی جوانان بود گفت: تا در کشور آدم نادان است تعمیم پیدا نمی کندو باید روی این هزینه شود.

بیش از هزار استاد در کشور می‌توانند مباحث شهید مطهری را تدریس کنند

دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز با بیان اینکه هزار و 200 استاد در کشور داریم که می توانند به تدریس مباحث شهید مطهری بپردازند، گفت: از این تعداد 30 نفر به عنوان استاد در خراسان جنوبی تربیت شده اند که توانایی تدریس دارند.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه ترویج مبانی فکری در یک نظام فکری مشخص به ویژه برای متدینین امروز نیاز جامعه است، افزود: در حال حاضر بسترهایی که این اساتید و بینش پژوهان بخواهند ورود پیدا کنند، آماده نیست و یکی از گرفتاری‌های آثار شهید مطهری عدم انسجام ارتباط است و بعد از 20 سال آمده ایم که به این نظام فکری بپردازیم.

وی با بیان اینکه نیروی لازم جهت راه اندازی نهضت شهید مطهری خوانی در کشور داریم، یادآور شد: شهید مطهری فقط در آثارش است و متاسفانه کمی مهجور مانده است و دانشجویی که می خواهد معلم شود باید یک دور با آثار شهید مطهری آشنا شود.

انتهای پیام /253/

دیگر خبرها

  • خزعلی: رفع فقر مادی باید در کنار ارتقاء فکری و رشد فرهنگی انجام شود
  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • سفارت آمریکا در بغداد مرکز گسترش انحرافات اخلاقی است
  • موضوعات مشترک کشور‌های عضو ACD پیگیری شود
  • فناوری‌هایی که استاندارد امنیتی ضعیف دارند ممنوع می‌شوند
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟