Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-28@06:36:36 GMT

هشدار؛ امکان مسمومیت با کدوسبز

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۴۷۱۰

هشدار؛ امکان مسمومیت با کدوسبز

کدو سبز باید مزه طبیعی و کمی شیرین داشته و نباید به هیچ عنوان تلخ باشد. از جنبه ظاهری کدو سبز باید سفت، دارای پوستی روشن و سالم باشد. بهتر است در زمان ذخیره کردن کدو سبز آن را در داخل یک پارچه پیچیده و در مکان خنک مانند یخچال قرار دهید. محیط تاریک برای جلوگیری از خراب شدن کدو سبز ضروری است.

به گزارش منیبان؛ کدو سبز یکی از گیاهانی است که در فصل تابستان به صورت گسترده کشت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، این گیاه که به صورت پخته شده و خام استفاده می‌شود ممکن است منجر به بروز مسمومیت در انسان شود.

در حقیقت گرمای زیاد هوا و نیز وجود تنش‌های محیطی مانند خشکی، شوری یا سرما می‌تواند باعث تولید کوکوربیتاسین در کدو شود. کوکوربیتاسین همان ماده‌ای است که باعث تلخی انتهای خیار می‌شود. به طور عمومی توصیه می‌شود برای جلوگیری از سمی شدن کدو سبز از کشت آن در کنار کدو تنبل خودداری شود.

در کنار هم کشت دادن برخی اقلام کشاورزی مانند کدو سبز و کدو تنبل باعث تشدید تولید کوکوربیتاسین در گیاه می‌شود. به طور معمول دانه‌هایی که برای کشاورزی صنعتی از بازار تهیه و برای کشت محصول استفاده می‌شود ایمن است، اما کاشت دوباره دانه‌های کشت شده می‌تواند خطر سمی شدن محصول را افزایش دهد.

ساده‌ترین راهکار برای تشخیص سمی شدن کدو سبز و انواع مختلف صیفی‌جات مزه تلخ آن است. در صورت تماس با این گیاهان، بهتر است پیش از دست زدن به سایر اقلام غذایی دستان خود را بشویید. کوکوربیتاسین به طور عمومی باعث تحریک مخاط معده و ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

بسته به اینکه چه میزان کوکوربیتاسین وارد دستگاه گوارش شده است، علائم مختلفی در بدن بیمار بروز می‌کند. در بدترین حالت که می‌تواند جان فرد را به مخاطره بیاندازد اسهال خونی یکی از اصلی‌ترین علائم است. برای مثال، در سال ۲۰۱۵ یک مرد آلمانی پس از مصرف کدو سبز خام جان خود را از دست داد.

کدو سبز باید مزه طبیعی و کمی شیرین داشته و نباید به هیچ عنوان تلخ باشد. از جنبه ظاهری کدو سبز باید سفت، دارای پوستی روشن و سالم باشد. بهتر است در زمان ذخیره کردن کدو سبز آن را در داخل یک پارچه پیچیده و در مکان خنک مانند یخچال قرار دهید. محیط تاریک برای جلوگیری از خراب شدن کدو سبز ضروری است.

با این حال، گرچه درباره خطر مسمومیت با کدو سبز هشدار دادیم، اما نباید این گیاه پرخواص را از رژیم غذایی خود حذف کنید. کدو سبز سرشار از کلسیم، منیزیم، آهن، و فسفات است. همچنین ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۶، فولیک اسید، ویتامین C، و E به وفور در کدو سبز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرما کشاورزی رژیم غذایی ویتامین مسمومیت کدو کدو سبز کدو سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش ۳برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال‌جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: «در یک ماه گذشته ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های خودرو، دچار مسمومیت و ۱۴ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.»

به گزارش تسنیم، بابک یکتاپرست با بیان اینکه آمار مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: «در سال‌جاری به‌دلیل افزایش حجم بارش‌ها، شاهد رویش انواع قارچ‌ها در طبیعت هستیم و متأسفانه گروه‌های مختلف طبیعت‌گرد این قارچ‌های خودرو را به‌عنوان قارچ خوراکی مصرف می‌کنند در حالی که این کار، عوارض مرگباری به‌همراه دارد.»

 وی افزود: از هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تعداد ۵۳ نفر براثر مصرف قارچ‌های سمی و وحشی دچار مسمومیت شده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: از این تعداد ۱۴ نفر بستری و ۳۹ نفر درمان و ترخیص شده‌اند و خوشبختانه تا این لحظه فوتی ثبت نشده است.

یکتاپرست با اشاره به رشد ۳ برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: بیشترین مسمومیت با قارچ‌های سمی در استان‌های فارس (۱۶ نفر)، لرستان (۱۲ نفر) و کرمانشاه (۱۰ نفر) رخ داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش مسمومیت با قارچ‌ های سمی؛ ۱۴ نفر بستری شدند
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی
  • افزایش۳برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی/ اورژانس هشدار داد
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی