Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروهی برای براندازی کشور برنامه دارند

حسین راغفر: روه دیگر نیز برای براندازی کشور برنامه دارند و برنامه‌ریزی آن‌ها برای این امر به ویژه از اواخر دهه ۸۰ بیشتر شده است و همچنان ادامه دارد از جمله اقدامات آن‌ها افزایش شدید قیمت ارز است که از اصلی‌ترین عوامل ناترازی بزرگ در زندگی‌های فردی، خانوادگی و ملی است. ما تجربه کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را که تعداد زیادی از افراد آن را ساماندهی ‌کردند و در نهایت موفق شدند، داریم. به گفته راغفر، اصلی‌ترین مرحله انجام کودتا مرحله آماده‌سازی اذهان عمومی، ایجاد تفرقه در جامعه و متهم کردن مسئولان کشور است که در این صورت کودتا و اقدامات براندازی انجام می‌شود.

تکذیب کشته شدن یکی از متهمان ناآرامی‌های تیرماه خوزستان در زندان

مرکز رسانه قوه قضاییه ادعای کشته شدن یکی از متهمان ناآرامی‌های تیرماه خوزستان در زندان را تکذیب کرد. در پی برخی اخبار منتشره از سوی رسانه‌های معاند مبنی بر کشته شدن یکی از متهمان ناآرامی‌های تیرماه خوزستان در زندان، مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که چنین اتفاقی در زندان‌های استان خوزستان رخ نداده است.

علم الهدی: اگر در آینده یکی از وزرا ناکارامد درآمد، مردم گریبان نمایندگان مجلس را می‌گیرند

احمد علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در جوار مضجع شریف امام رضا (ع) با اشاره به جلسه رای اعتماد به وزیران در هفته آینده، گفت: این دولت و وزرا متناسب با گام دوم انقلاب هستند و رییس جمهور هم روز تنفیذ گفتند که دولت من دولت تحول است؛ وزرا اگر می‌توانند جهادی کار کنند قبول مسئولیت کنند و بدانند که باید پا به پای رئیس جمهوری بدوند و جهاد کنند. امام جمعه مشهد متذکر شد: نمایندگان مجلس بدانند که وزرا را با خط‌کش وزرای قبلی نسنجند، با بیانیه گام دوم و بر اساس فعالیت جهادی وزرای منتخب را تأیید یا رد کنند؛ وزیر باید جهادی بدود و خسته نشود؛ دکور، مبل، کاخ وزارت و امتیازات را مدنظر نداشته باشد. وی با بیان اینکه اختلاس دیگر نباید در این دولت و زیر دستان وزرا صورت بگیرد، ادامه داد: مردم برای جهادگری رئیس جمهور به آن رأی دادند و فردا اگر مجلس شورای اسلامی یک وزیر را به اشتباه تایید کرد، مردم به دولت فحش نمی‌دهند و گریبان نمایندگان خود در مجلس را می‌گیرند. خطیب جمعه مشهد در خطبه اول، اظهار کرد: کلام ما در خصوص تقوای عملی در ارتباطات با دیگران بود، اما از آنجا که این هفته مصادف با یازدهم محرم و اسارت اهل بیت امام حسین (ع) است؛ در این خصوص صحبت می‌کنیم.

بررسی گزینه‌های کابینه در دولت سایه

دولت در سایه به ریاست سعید جلیلی تاکنون دو نشست مجزا درخصوص وزارتخانه‌های نفت و نیرو برگزار کرده است که اخبار آن به مرور منتشر می‌شود.این جلسات با حضور نمایندگان کارگروه‌های تخصصی و کارشناسان حوزه‌های مختلف و به منظور ارائه مشورت جهت «تایید، تصحیح یا تکمیل» برنامه‌ دولت سیزدهم برگزار می‌شود و جمع‌بندی نتایج آن به مسئولین مربوطه ارائه خواهد شد.

پیگیری فراکسیون اهل سنت مجلس برای برخورد با فرد هتاک

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس از پیگیری سریع فراکسیون اهل سنت مجلس جهت شناسایی و برخورد با عوامل هتاک در یکی از هیات‌های جنوب تهران خبر داد.جلال محمودزاده از پیگیری سریع رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس جهت شناسایی و برخورد با عوامل هتاک به مذاهب در یکی از هیات‌های جنوب تهران خبر داد و گفت: ۲۸ مرداد ماه، حوالی ظهر در یک مراسم عزاداری در جنوب تهران به مقدسات مذاهب توهین شد. فیلم این مراسم در بین مردم پخش شد و ناراحتی و انتقاد علمای و ایرانیان اهل تسنن را به دنبال داشت.رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس گفت: ما از شب گذشته از طریق وزیر اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی پیگیری کردیم تا عاملان این ماجرا را دستگیر کنند. هدف ما این است که دوباره این اشخاص که رفتار آنان در تضاد با رهنمودهای رهبری معظم انقلاب و مخالف قانون بوده و عامل برهم زدن وحدت جامعه و جریحه دار کردن احساسات جامعه اهل سنت کشور هستند، تکرار نشود. دقایقی پیش به بنده اطلاع دادند که افراد خاطی دستگیر شدند.نماینده مردم مهاباد در مجلس با اشاره به تصویب قانونی در خصوص توهین به مذاهب در سال ۹۸ گفت: قانونی تصویب شده تا توهین کنندگان به مقدسات مردم مجازات شوند. طبق قانون مجازات اسلامی با این افراد برخورد خواهد شد. ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی در مورد این موضوع است.

حکم رئیسی برای «سید محمد حسینی»

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران طی حکمی سید محمد حسینی را به سمت معاون امور مجلس رئیس جمهور منصوب کرد.سید محمد حسینی متولد ۱۳۴۰ در شهر رفسنجان و دانش آموخته دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است.حسینی مسئولیت هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، قائم مقامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دولت نهم و نمایندگی دوره پنجم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

نمره ای که نماینده مجلس به دولت روحانی داد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بنده به عملکرد روحانی نمره ۴.۵ از ۲۰ می‌دهم و مردم هزینه زیادی به جهت نگاه غلط دولتمردان در هشت سال گذشته و اعتماد آنان به غربی‌ها دادند.حسینعلی حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه عملکرد ۸ ساله روحانی، اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده است، اظهار کرد: مشکل بزرگ روحانی تفاوت حرف با عمل بود و با جامعه و مجلس، ارتباط نداشت. وضعیت اقتصادی موجود حاصل کم‌کاری دولت روحانی است و امروز مردم با نتیجه این بی‌تدبیری‌ها درگیر هستند.وی ادامه داد: بنده به عملکرد روحانی نمره ۴.۵ از ۲۰ می‌دهم و مردم هزینه زیادی به جهت نگاه غلط دولتمردان در هشت سال گذشته و اعتماد آنان به غربی‌ها دادند.عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم افزود: بزرگترین دغدغه مردم رفع مشکلات اقتصادی است و این مشکلات باید کمرنگ شود تا اعتماد عمومی ترمیم شود.

واکنش دستیار ظریف به تصاویر جنجالیِ یک «تی‌شرت آمریکایی»

دستیار وزیر امور خارجه تصویر سقوط شهروندان افغانستانی از هواپیمای باری آمریکا در کابل را که توسط یک شرکت آمریکایی تبدیل به تی‌شرت شده است را انحطاط انسانیت دانست.سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه با انتشار عکس‌هایی در صفحه شخصی خود در توئیتر از تی‌شرت‌های آمریکایی که تصاویر سقوط شهروندان افغانستانی از هواپیمای باری C17 ارتش آمریکا روی آن نقش بسته است، نوشت: آیا برای انسانیت شوربختی نیست؟ دردناک‌ترین و دلخراش‌ترین صحنه‌ای را که آمریکایی‌ها در فرار خود از افغانستان خلق کردند توسط شرکت‌های آمریکایی تبدیل به تی‌شرت شود و برای فروش تبلیغ شود تا زشتی اعمالشان را عادی کنند؟موسوی تاکید کرد: چقدر انسانیت در انحطاط غرق است.

شنیده‌های یک اصلاح‌طلب از ماموریت رئیس دولت اصلاحات به برخی افراد درخصوص انتخابات

گرامی مقدم در مورد جلسات اخیر برای تصمیم گیری برای چهارسال پیش رو در جریان اصلاحات گفت: در جبهه اصلاحات به آسیب شناسی پرداخته شده و پرداخته خواهد شد. من شنیده ام که آقای خاتمی به افرادی ماموریت داده تا به تحلیل نتایج انتخابات بپردازند. این ماموریت خارج از احزاب است ولی من می دانم که همه احزاب آسیب شناسی انتخابات را شروع کرده اند و قطعا این موضوع به اینجا می انجامد که اصلاح طلبان در انتخابات های بعدی با چه رویکردی ورود کنند.او ادامه داد: به نظر می رسد در آینده بخشی از آسیب که به خود اصلاح طلبان بر می گردد مرتفع می شود. ولی مهم این است که حاکمیت چگونه بر خورد می کند اگر حاکمیت با این رد صلاحیت ها به کار خود ادامه بدهد اصلاح طلبی نامزدی ندارد و باید منتظر این باشیم که مشارکت حتی کمتر از این هم باشد؛ اساسا ما نمی توانیم تحلیل درستی از انتخابات دو سال بعد یا چهار سال بعد داشته باشیم. فعلا می توان گفت احزاب سیاسی باید فعال باشند و اوضاع و احوال کشور را رصد کنند و به آسیب شناسی داخلی بپردازند.

واکنش سخنگوی هیئت رئیسه مجلس به ادعای نمایشی بودن جلسات رأی اعتماد به وزرا

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رأی مجلس قابل پیش‌بینی نیست و ادعای نمایشی بودن جلسات رأی اعتماد به کابینه رئیسی کذب و بی‌اساس است.سید نظام‌الدین موسوی در گفتگو با مهر در واکنش به ادعای افرادی که می‌گویند رأی اعتماد به وزرای دولت سیزدهم نمایشی است و مجلس صلاحیت همه وزرای پیشنهادی رئیسی را تایید می‌کند، گفت: این ادعا دروغ محض و بی‌اساس است و ما در مجلس طبق شاخص‌ها عمل می‌کنیم و هیچ چیز در مجلس یازدهم قابل پیش‌بینی نیست.نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این غیرقابل پیش‌بینی بودن، حُسن مجلس است و نشان می‌دهد که مجلس و نمایندگان مستقل هستند.سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما شاخص‌ها و ویژگی‌هایی را برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در نظر گرفته‌ایم و وزرا می‌توانند بر مبنای آن شاخص‌ها، برنامه و کارنامه خود را در سامانه‌ای که مجلس در نظر گرفته است، بارگذاری کنند.

پیش‌بینی حدادعادل: بی‌توجهی به اهالی فرهنگ در دولت رئیسی جبران می‌شود

رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اهمیت توجه به اهالی فرهنگ گفت: من احتمال می‌دهم که در دولت آیت‌الله رئیسی، بی‌توجهی (به فعالان فرهنگی) جبران شود.غلامعلی حداد عادل چهره شناخته‌شده‌ای در امور سیاسی و و البته در زمینه‌های فرهنگی و مدیریت‌های نهادهای مختلف در آستانه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مورد اولویت‌های فرهنگی دولت آتی و بعضی اختلاف‌نظرها در مورد موضوعات فرهنگی به ایرنا گفت: اظهار نظر در مورد برنامه‌های فرهنگی دولت سیزدهم زود است. دولتی که چند روز بیشتر از رسمیت یافتنش نگذشته و به‌تازگی وزرای خود را معرفی کرده است. نمی توان از او انتظار داشت و پرسید برای رفع مشکلات فرهنگی چه می‌خواهد بکند.حداد عادل ادامه داد: باید چند هفته‌ای صبر کرد تا وزرای فرهنگی مشخص شوند، دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را اعلام کنند و ببینیم رویکرد آنها به مسائل فرهنگی چیست و با آنها وارد گفت وگو شویم و به رفع مشکلات کمک کنیم.رئیس بنیاد دائره المعارف اسلامی تاکید کرد: ولی امیدوارم در دولت سیزدهم توجه به امور فرهنگی به معنای وسیع کلمه بیشتر از گذشته باشد. چون در هشت سال گذشته یکی از گله‌مندی‌های اهل فرهنگ و اهل علم به معنای استادان دانشگاه‌ها و معلمان و نویسندگان و پژوهشگران و هنرمندان این بود که دولت توجه کافی به آنها نمی‌کرد و حتی آن دسته از اهالی فرهنگ که به رئیس جمهوری گذشته رای داده بودند از این بی‌توجهی به‌شدت ناراحت بودند و این یک باور عمومی بود. من احتمال می‌دهم در دولت آیت الله (سیدابراهیم) رئیسی این بی‌توجهی جبران شود.

پزشکیان: مگر نمی‌گفتند برجام بد است؟ جمعش کنند

نایب رئیس مجلس قبل و نماینده‌ی مردم تبریز در مجلس فعلی، می‌گوید: مگر ادعا نمی‌کردند این دولت مسائل را به برجام گره زده؟ خب این دولت جدید به برجام گره نزند! گفت‌وگو نکند و پاره‌اش کند؛ برجام را جمع کنند، نگویند حالا برویم گفت‌وگو کنیم، شما که می‌گفتید گفت‌وگو لازم نیست، پاره‌اش کنید اما مسائل را هم حل کنید؛ حل کنید!

ویژگی‌های کابینه‌ پیشنهادی رئیسی از نگاه یک اصولگرا

یک تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: ترکیب کابینه مقداری غیر سیاسی است و این نکته مثبتی است، زیرا کابنیه صرفا باید همه توجه خود را معطوف به انجام کارهای اجرایی کشور کند.ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا، با اشاره به ترکیب کابینه سیزدهم، بیان کرد: معتقدم که یکی از بزرگ‌ترین ویژگی های کابینه سیزدهم این است که متشکل از جریان ها و گروه‌های سیاسیِ مطرح نیست.او ادامه داد: کابینه دولت سیزدهم بر اساس خواست طیف ها و گروه های سیاسی به وجود نیامده و این به طور کامل در کابینه مشهود است و در نتیجه وقتی که دولت شروع به کار بکند ما شاهد فشارهایی بیرون از کابینه که کابینه را تبدیل به یک مرکز مشتط کند نخواهیم بود و همه افراد کابینه صرفا به دستور شخص رئیس جمهور حرکت خواهند کرد و این فرصت خوبی است.

خبر فوت رحیم‌پور ازغدی تکذیب شد

روابط عمومی دفتر حسن رحیم پور ازغدی اعلام کرد: خبر فوت دکتر ازغدی اندیشمند جانباز و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی و بازخورد آن ها در صفحات مجازی شایعه سازی است.معلوم نیست که چنین صفحات مجازی خبرهای کذب را از کجا می آورند و آن ها را به دروغ منتشر می کنند.

نماینده پارلمان لبنان: کمک‌های ایران به لبنان غیر مشروط است

یک نماینده پارلمان لبنان با بیان اینکه کمک های ایران به این کشور غیر مشروط است، گفت: متحدان غربی و عربی، به بیروت خیانت کردند.به گزارش المیادین، «سزار معلوف» نماینده پارلمان لبنان در سخنانی گفت: متحدان غربی و عربی لبنان به این کشور پشت کردند. در شرایطی که متحدان بیروت به آن خیانت کردند، ما چرا نباید کمک‌های ایران را بپذیریم؟بر اساس این گزارش، این نماینده پارلمان لبنان تصریح کرد: چرا پذیرش کمک‌های ایران توسط لبنان ممنوع است؟ ما هر نوع کمک‌های غیر مشروط را خواهیم پذیرفت. کمک‌های ایران به لبنان نیز غیر مشروط هستند.وی با اشاره به سخنان اخیر سفیر آمریکا در بیروت در خصوص برخی تحرکات واشنگتن برای کمک به لبنان، گفت: سفیر آمریکا در لبنان دیر از خواب بیدار شده است زیرا ما از مدت‌ها پیش با بحران مواجه شده ایم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان اشرف غنی کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان پرویز کردوانی رای اعتماد بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز محرم افغانستان اشرف غنی کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان پرویز کردوانی رای اعتماد نماینده پارلمان لبنان فراکسیون اهل سنت مجلس مجلس شورای اسلامی کمک های ایران دولت سیزدهم رئیس جمهور غیر مشروط بی توجهی پیش بینی گفت وگو تی شرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟

جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد.

 روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت:

قالیباف پس از چهار سال، سکوت همیشگی‌اش بر تمام کاستی‌های دولت سیزدهم را شکسته و هم خودش به دولت انتقاد می‌کند و هم دست مجلسی‌ها را باز گذاشته است. آن هم قالیبافی که با پایداری‌ها و طرفداران دولت که برای ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی تلاش بسیار کردند برای پیروز شدن در انتخابات مجلس دوازدهم ائتلاف کرد. اما حتی در آخرین نشستی که هفته گذشته با اقتصاددان‌های دولتی داشت، آخرین اولتیماتوم‌ها را به دولت سیدابراهیم رئیسی و کابینه‌اش داد تا هرچه سریع‌تر برای مشکلات ارزی و اقتصادی چاره‌ای بیندیشند.

در عین حال نمی‌شود به این موضوع تنها اکتفا کرد زیرا قالیباف کسی نیست که برای دولت رئیسی و طرفدارانش خط‌ونشان بکشد چون بارها ثابت کرده که خیلی راحت می‌تواند چشم بر ضعف‌ها و حتی فسادهای موجود در قوه مجریه سیزدهم ببندد بنابراین، این سوال پیش می‌آید که چرا قالیباف به ناگه به دولت انتقاد می‌کند؟ و چرا دولت رئیسی برای رئیس کنونی پارلمان دیگر آن دولت قبل نیست؟ شاید آن‌طور به نظر برسد که سیدابراهیم رئیسی هم دیگر برای قالیباف هم‌پیمان قدیمی نیست و دور از ذهن نیست که او حتی برای اینکه مجدداً صاحب ریاست شد به ‌عنوان یکی از منتقدان شرایط موجود، انتقاداتش را از دولت افزایش دهد. فردی که اگر دوباره کرسی قدرت را به دست بگیرد احتمالاً رقیب جدی‌تری برای سیدابراهیم رئیسی در ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ خواهد شد. ‌

موضوعی که عباس سلیمی‌نمین که نزدیکی سیاسی نیز با رئیس مجلس دار، سال گذشته آن را رد کرد. او در گفت‌وگو با سایت قرن نو گفته بود که رئیسی برای بار دوم کاندیدا خواهد شد و قالیباف خود را وارد رقابت با او نخواهد کرد. سلیمی‌نمین تاکید کرده بود: «قرابت فکری بین جبهه پایداری و رئیسی وجود ندارد» موضوعی که البته مسکوت ماند و در شرایط کنونی طور دیگری به نظر می‌رسد.‌

درست است که محمدباقر قالیباف با ائتلاف پایداری‌ها به مجلس راه یافت اما گویا در جنگ قدرتی که میان اصولگرایان اکنون باقی است، قالیباف ترجیح می‌دهد، طرف جریان وابسته به دولت سیزدهم قرار نگیرد. گویا بده‌بستان‌های سیاسی چهار سال اخیر به مذاق رئیس مجلس خوش نیامده است. او چشم‌هایش را روی ضعف‌های دولت بست اما از آن طرف آنها تمام تلاش‌شان برای وارد کردن بیشترین هجمه‌ها به قالیباف انجام دادند. به طوری که همچنان نیز بر سر ریاست مجلس افرادی مانند مجتبی ذوالنوری و نبویان و حتی حمید رسایی که با جریان شریان شناخته می‌شود به عملکرد قالیباف نقد می‌کنند.

در نظرسنجی‌ای که عصر ایران منتشر کرده و کمتر از ۲۴ ساعت روی سایت فعال بود ۸۳۵۵ نفر در آن شرکت کردند. نتیجه بسیار جالب توجه و تامل‌برانگیز بود؛ حدود ۸۲ درصد شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اگر نماینده بودند به منوچهر متکی رای می‌دادند و تنها ۱۸ درصد قالیباف را ترجیح دادند. این نشان می‌دهد که دست‌کم بخشی مهمی از افکار عمومی دیگر تمایلی به ریاست قالیباف بر قوه مقننه ندارند و ترجیح می‌دهند یک چهره معقول‌تر در مجلس آینده که احتمالاً بسیار هم پرتلاطم خواهد بود، مدیریت پارلمان را بر عهده بگیرد.

بر همین اساس و با توجه به کارنامه‌ای که دوستان دولت در این سال‌ها انجام دادند، جریان قالیباف هم اگر در نهایت نتواند نظر اکثریت را معطوف او کند، فردی مثل متکی را بر پایداری‌چی‌ها ترجیح می‌دهد. قالیباف راه سختی را برای ریاست دوباره پارلمان در پیش دارد. حال که پایداری‌ها توانستند، نماینده بیشتری به مجلس بفرستند و در شرایطی که رقیبان اصلی او ممکن است نبویان و ذوالنوری از چهره‌های شناخته شده پایداری باشند، قالیباف باید تلاش بیشتری کند. طرفداران رئیسی همواره سعی دارند تا تنها جریان رقیب‌شان را از زمین بیرون کنند. از بی‌محلی به همایش انتخاباتی قالیباف در آبان امسال تا به حاشیه راندن مجلس توسط افرادی همچون الیاس نادران که از شناخته‌شده‌ترین افراد اصولگرایی و نزدیک به طیف رئیسی است.

فراموش نکنیم که حتی در آستانه دومین اجلاسیه مجلس و انتخابات هیات‌رئیسه در بهار ۱۴۰۰ و مهم‌تر از آن انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از اعضای جبهه پایداری در مجلس مدعی دستکاری بودجه پس از تصویب از سوی قالیباف و نزدیکانش شد. یکی دیگر از مواردی که سروصدای زیادی کرد ماجرای سفر خانواده قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی نوه در راهشان بود. چندی بعد از این ماجرا مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار و از چهره‌های اصولگرایان در یک فایل صوتی که از او درز پیدا کرد، مدعی شد که در پس افشای سفر خانواده قالیباف به استانبول، برادر داماد سیدابراهیم رئیسی قرار داشته است. درست است که موضوع سیسمونی نوه رئیس مجلس الان دیگر صدر اخبار نیست اما از آنجایی که جبهه پایداری و رئیس قوه مجریه چندان علاقه‌ای به دخالت‌های او ندارند بنابراین می‌توان حدس زد که محمدباقر قالیباف تنها مرد بازمانده از طیف خودش است و شانس باخت بالایی دارد.

به هر حال گویا جریان خالص‌سازی توسط دولت و حامیانش در طول چند سال گذشته، دامن محمدباقر قالیباف را بیشتر از هر فرد دیگری گرفته و رئیس مجلس یازدهم از این موضوع خشمگین است. برنامه یکدست کردن به اختلاف سیاسی میان نیروهای جریان اصولگرا برای خالص‌سازی بیشتر منجر شد. ضمن آنکه از زمان قرار گرفتن ابراهیم رئیسی در جایگاه ریاست‌جمهوری، قالیباف بارها هدف هجمه حامیان او قرار گرفته است.

در این میان مطرح‌ شدن نام منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت احمدی‌نژاد که به چهره معتدل‌تری نسبت به باقی نفرات شناخته می‌شود به مذاق قالیباف خوش‌تر است زیرا امکان رایزنی موفق برای حضور گزینه‌های جریان حامی قالیباف در هیات‌رئیسه را افزایش دهد. البته آنچه نباید از نظر دور داشت، تنش میان دولت و مجلس درخصوص سیاست‌های اقتصادی است که دیگر دو طرف از آشکار شدن آن ابایی ندارند. زیرا از سویی به نظر می‌رسد که حامیان رئیسی به این باور رسیده‌اند که حضور مجدد قالیباف بر ریاست مجلس فرصتی مناسب برای او خواهد بود تا خود را برای رقابت مستقیم یا نیابتی با رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مهیا کند.

منوچهر متکی در افکار عمومی جزو اصولگرایان معتدل شناخته می‌شود و شاید سابقه دیپلماتیک وی در شرایط بین‌المللی کنونی کشور در تقویت تمایل به او موثر بوده باشد. او قبلاً سفیر ایران در ژاپن و ترکیه سپس وزیر خارجه کشورمان بود که به دنبال مخالفت با سیاست‌های نسنجیده محمود احمدی‌نژاد در عرصه روابط خارجی و درحالی که در ماموریت دیپلماتیک سنگال به سر می‌برد، برکنار شد. با این حال وارد فاز تقابل و هیاهو نشد و همین خویشتن‌داری او تحسین اصولگرایان را بیش‌ازپیش برانگیخت و از همین‌روست که در محافل سیاسی اصولگرایان از وی به‌ عنوان گزینه جدی و مورد وفاق برای ریاست مجلس یاد می‌شود. به گزارش عصر ایران، خبرها حاکی از این است قالیباف که بسیاری از یارانش در انتخابات اخیر از راهیابی به مجلس باز ماندند و موقعیت خود برای ریاست مجلس را در خطر می‌بیند، رایزنی‌هایش را آغاز کرده است تا بلکه بتواند با جلب نظر نمایندگان جدید، همراهی آنها را برای ریاست مجدد خود کسب کند.

البته این بدان معنا نیست که رقابت نهایی الزاماً بین قالیباف و متکی خواهد بود. جبهه پایداری ترجیح می‌دهد که یکی از اعضای خود مانند سیدمحمود نبویان را به ریاست مجلس برساند. با این حال اگر پایداری‌چی‌ها نتوانند یکی از خودشان را به کرسی ریاست بنشانند، ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از پیروزی قالیباف به متکی رای بدهند. معدود میانه‌روهای مجلس نیز فارغ از توافق‌های پشت پرده- که دور از ذهن نیست- اصولگرای معتدلی چون متکی را بر تندروهای پایداری و فرد پرحاشیه‌ای مانند قالیباف ترجیح می‌دهند.

دیگر خبرها

  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟