Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسیدن به ایمنی دسته جمعی یکی از اهداف مهم برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ است.

خبرگزاری میزان - طبق نظرسنجی دفتر آمار ملی ویروس کووید-۱۹ انگلیس، از طریق واکسیناسیون یا ابتلا به کووید-۱۹، ۹۴ درصد از بزرگسالان اکنون دارای آنتی بادی علیه Sars-CoV-۲ هستند.

به گزارش «گاردین»، بنابراین چرا موارد ابتلا افزایش می‌یابد و چرا برخی دانشمندان می‌گویند مصونیت جمعی در برابر کووید -۱۹ افسانه است؟

شماره تولید مثل «R» تعداد متوسط افرادی است که توسط فردی آلوده به Sars-CoV-۲ آلوده شده اند؛ اگر همه افراد در جمعیت مستعد ابتلا به اپیدمی باشند، این عدد «R۰» (شماره تولید مثل اولیه) نامیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرض کنید در میان ۷ نفری که آلوده می‌شوند، ۶ نفر مصون باشند؛ بنابراین ویروس فقط به یک فرد جدید منتقل می‌شود و قاعدتاً شیوع بیماری متوقف می‌شود.

در این سناریو، R به طور موثر یک خواهد بود؛ بنابراین، از لحاظ تئوری وقتی ۱-۱/R۰ جمعیت مصون هستند، به ایمنی جمعی می‌رسیم، که برای Sars-CoV-۲، ۶/۷، یعنی ۸۶ درصد از جمعیت است.

پس مشکل چیست؟ اول اینکه فرمول همیشه در واقعیت صدق نمی‌کند؛ ایمنی به طور یکنواخت گسترش نمی‌یابد و افراد به طور مساوی مخلوط نمی‌شوند.

دوم، با احتساب کودکان، نسبت جمعیت دارای آنتی بادی کمتر از ۹۴ است.

و سوم، فرمول نیاز به عقیم سازی ایمنی دارد؛ توقف عفونت در میزبان احتمالی.

برای این نوع ویروس، واکسیناسیون خطر ابتلا، انتقال بعدی و بیماری شدید را از بین نمی‌برد.

بیشتر بخوانید: هشدار کارشناسان در مورد احتمال بروز سویه‌های جدیدتر ویروس کرونا درباره دلتا، مسری ترین گونه کرونا چه می‎دانیم؟

Sars-CoV-۲ با سرخک که R۰ بسیار بالایی، در حدود ۱۶ دارد، متفاوت است، اما برای سرخک، واکسیناسیون کامل یا ابتلای قبلی بهبود یافته احتمالاً ایمنی مادام العمر ایجاد می‌کند.

البته ابتلا به سرخک هنوز می‌تواند در شرایطی که افراد فاقد ایمنی هستند محتمل باشد؛ مانند جوانانی که واکسینه نشده اند.

Sars-CoV-۲ در حال بومی شدن است؛ به این معنا که شیوع‌های مکرر، به ویژه در جوامعی با سطح ایمنی پایین، ادامه می‌یابد.

همه ما تا حدودی در معرض خطر خواهیم بود، که پیام ترسناک برای افرادی است که از کووید -۱۹ اضطراب زیادی دارند.

در حالی که مصونیت جمعی ممکن است یک هدف دست نیافتنی باشد، اما هر قدم حرکت به سوی آن مفید خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا واکسن کرونا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کووید ۱۹ کرونا واکسن کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۵۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی صبح چهارشنبه در آئین آغاز به کار بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق که در دانشگاه زنجان برگزار شد، تحقق مدیریت مصرف انرژی را در گرو حرکت به سمت هوشمندسازی این عرصه عنوان کرد و گفت: متأسفانه همه ساختارها و فرآیندها در کشور به صورت غیربهره‌ور در کشور شکل گرفته است.

وی یکی از دلایل اصلی در غیر بهره‌ور بودن ساختارها و فرآیندها را که به قبل از انقلاب برمی‌گردد، ناشی از متکی بودن به اقتصاد نفت عنوان کرد و افزود: یکی از عرصه‌هایی که باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند، بحث توزیع برق است؛ چرا که این رویکرد منجر به مدیریت مصرف در حوزه انرژی خواهد شد.

دبیر علمی این کنفرانس نیز با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ نفر در این کنفرانس بین‌المللی شرکت کردند، یادآور شد: ۲۷۹ مقاله در این کنفرانس پذیرش شد که داوری این تعداد مقاله را ۵۷۰ داور از سراسر کشور بر عهده داشتند.

علی ابدالی با اشاره به اینکه ۱۰ مقاله برتر فارسی در دو ژورنال و ۱۰ مقاله برتر انگلیسی نیز با داوری مجدد به چاپ خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در کل ۸۲۱ مقاله به این کنفرانس ارسال شد که افزایش ۹ درصدی داشت.

گفتنی است، بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع برق به میزبانی شرکت توزیع برق زنجان در دانشگاه زنجان در حال برگزاری است و بیش از ۱۰۰۰ نفر از سراسر کشور از بخش دولتی صنعت برق، بخش خصوصی و دانشگاهی طی سه روز برگزاری این کنفرانس حضور خواهند داشت.

کد خبر 6094163

دیگر خبرها

  • این علائم هشداردهنده ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر است
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است