Web Analytics Made Easy - Statcounter

نگاهی به تجارب کشورهای موفق در منطقه آسیا-اقیانوسیه نشان می‌دهد آنها در مبارزه با شیوع کرونا در کنار اقدامات بهداشتی، درمانی و واکنش سریع، اقدامات فراوانی را با هدف کاهش تردد و تجمع انجام دادند.

این کشورها همچنین با درخواست از مردم برای قرنطینه خانگی کوشیدند تماس‌ها را به حداقل کاهش دهند.همچنین با هدف کاهش مراجعه‌های حضوری و انجام کارها به‌صورت غیر حضوری کوشیدند فاصله اجتماعی را به حداقل برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با بررسی تجربیات کشورهای موفق در زمینه مهار کرونا می توان آگاه‌سازی عمومی، ارائه جدیدترین اطلاعات از طریق رسانه‌ها، قرنطینه سازی، همکاری دولتها و مردم،  ایجاد مراکز مشاوره، درمان و روان‌درمانی به‌صورت مجازی با هدف کاهش نگرانی عمومی و کاهش احتمال ابتلا به ویروس مخرج مشترک موفقیت این کشورهاست.

در میان کشورهای مختلف منطقه آسیا-اقیانوسیه، چین، سنگاپور، هنگ‌کنگ و تایوان، استرالیا و نیوزلیند برنده جایزه بهترین استراتژی مقابله با کرونا به شمار می‌آیند.

گفتنی است هنگ‌کنک، سنگاپور و تایوان جزو اولین مناطقی بودند که ویروس کرونا وارد کشورشان شد و مسولین بهداشتی موفق شدند تاحد بسیاری این بیماری را مهار کنند.

گزارش حاضر به مرور اجمالی و کوتاه اقدامات کشورهای موفق در زمینه مدیریت بیماری کرونا در برخی از کشورها در منطقه آسیا و اقیانوسیه پرداخته است.

چین

یکی از کشورهای آسیایی که کارنامه موفقی در مهار ویروس کرونا داشت کشور چین است.

نگاهی به گزارشهای خبری نشان می‌دهد جدیت دولت و همراهی مردم یکی از مهمترین دلایل مهار این ویروس به شمار می‌آید.

مسئولین چین با جدیت، تمامی قوانین مربوط به قرنطینه و همچنین سایر محدودیتهای کرونایی را در این کشور اجرا کردند و مجازات شدیدی را برای متخلفان در نظر گرفتند.

انجام آزمایش های کرونا در سطح وسیع و رایگان بودن آزمایش ها یکی از مهمترین اقدامات دولت چین برای مهار این ویروس بود. چین همچنین برای شناسایی مبتلایان به بیماری کرونا از فناوری گوشی هوشمند برای رصد تردد آنها استفاده کرد.

همچنین واکسیناسیون سریع یکی دیگر از اقدامات موفقیت آمیز چین در مهار این بیماری مهلک به شمار می‌آید. تاکنون بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دز واکسن در چین تزریق شده است.بر اساس گزارش  این کمیسیون، چین با جمعیت بیش از ۱.۴۱ میلیارد نفر  قصد دارد تا پایان سال جاری از طریق واکسیناسیون دسته جمعی به ایمنی کلی دست یابد.

از دیگر سو، استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی، فروشگاه‌ها و ساختمان‌های اداری در چین همچنان اجباری است.

استرالیا

نگاهی به اقدامات صورت گرفته در استرالیا در زمینه مدیریت کرونا نشان می‌دهد، مقامات این کشور علاوه بر  اجباری کردن استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و قرنطینه، از حمایت‌های روان‌درمانی و مددکاری فراوانی برای حفظ روحیه مردم در این کشور استفاده کردند.

گزارشهای خبری نشان می‌دهد استرالیا مراکز تلفنی، مجازی، فوریتی و پزشکی بسیاری را با هدف سرویس دهی به افرادی اختصاص داده است که به سبب افزایش محدودیتهای ناشی از کرونا با بحران روحی روبرو شده اند.

آمارها نشان می‌دهد به سبب افزایش خدمات روان درمانی در استرالیا، این کشور از کمترین میزان تلفات روانی افراد ایزوله شده در دنیا به سبب شیوع بیماری کرونا برخوردار است.

گفتنی است به دنبال شیوع بیماری کرونا و قرنطینه‌های طولانی‌مدت اعمال‌شده بر شهرها و ازطرفی تنهاتر شدن افراد، سلامت روان بسیاری از مردم به خطر افتاده است و این مساله نگرانی‌های زیادی را برای بخش درمان و روانشناسان ایجاد کرده است، به‌طوری‌که محققان اعلام کرده‌اند پیامدهای این بیماری در بسیاری موارد در قالب افزایش میزان خودکشی تظاهر می‌کند.

استرالیا به دلیل توجه به بخش سلامت روان در دهه‌های اخیر کمترین میزان خودکشی در میان کشورهای دنیا را به خود اختصاص داده است.

نیوزیلند

نیوزیلند نیز یکی از کشورهای بسیار موفق در زمینه مهار کرونا به شمار می آید.

به نوشته روزنامه « استریت تایمز » سنگاپور، « جسیندا آردرن » نخست وزیر نیوزیلند که تحسین جهانی  را در مهار و مقابله با همه گیری ویروس کرونا در کشورش برانگیخته بود با استفاده از راهکارهایی از جمله اعمال محدودیت های سختگیرانه و بستن مرزهای کشورش از مارس ۲۰۲۰ موفق به مهار این ویروس شد.

نخست وزیر نیوزیلند  در تاریخ ۱۸ مرداد اعلام کرد به دلیل ترس از افزایش تورم و در پی تلاش برای بهبود و ترمیم اقتصاد و با پایان همه گیری ویروس کرونا در این کشور، مرزهایش را بازگشایی می کند.

نیوزیلند با ثبت تنها ۲ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا و ۲۶ مورد مرگ از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در جهان در میان کشورهایی که کمترین تاثیر را از این ویروس داشته قرار گرفت و این موضوع به ماندن در قدرت نخست وزیر این کشور و انتخابِ مجدد وی در اکتبر سال گذشته انجامید. آخرین گزارش سرایت کرونا در این کشور به ماه فوریه باز می گردد.

اکنون نگرانی ها برای نخست وزیر، سویه جهش یافته دلتا این ویروس است که در کشورهای همسایه از جمله استرالیا در حال گسترش است. کارشناسان درباره گسترش ویروس دلتا در این کشور هشدار دادند چرا که تا کنون تنها ۲۱ درصد جمعیت این کشور به طور کامل واکسینه شدند.

سنگاپور

سنگاپور به بهترین وجه موفق شد بیماری مهلک کرونا را شکست دهد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا در سنگاپور، کمتر از ۱۰۰ تن در بین تقریبا ۶ میلیون نفر جمعیت این کشور جان خود را از دست دادند.

گفتنی است در سنگاپور علاوه بر اقداماتی که سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان راهنما در راستای کنترل شیوع ویروس ارائه داده بود، شبکه قدرتمندی مانند هنگ‌کنگ به راه انداخته شد تا با سرعت و دقت فراوان مبتلایان شناسایی و تفکیک شوند.

دانشمندان سنگاپور همزمان با اقدامات پیشگیرانه کیت‌های آزمایشی با دقت بالایی تولید کردند.

در واقع می توان گفت یکی از مهمترین دلایل موفقیت سنگاپور در مهار این بیماری دقت فراوان در شناسایی افراد مبتلا به ویروس و قرنطینه کردن این افراد بود.

کره جنوبی

کره جنوبی نیز عملکرد قابل قبولی را در مهار ویروس کرونا از خود نشان داده است.

کره جنوبی به دنبال افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ بلافاصله از ورود گردشگران خارجی به کشور جلوگیری کرد و نظام مربوط به آزمایش کرونا را به سرعت گسترش داد.

گفتنی است قرنطینه اجباری مسافران ورودی، تعطیل کردن کل کشور، استفاده اجباری همگانی از ماسک و و همکاری صمیمانه دولت و مردم  از مهمترین مصادیق موفقت کره جنوبی در مهار بیماری کرونا به شمار می آید.

در پایان می توان گفت با نگاهی اجمالی به اقدامات موفقیت آمیز این کشورها می توان دریافت اولویت سلامت مردم بر مسائل اقتصادی، اطلاع رسانی عموکنترل شدید مرزها و مدیریت صحیح از جمله مهمترین دلایل موفقیت این کشورها به شمار می آید.

همچنین می توان گفت اقدامات مناسب به منظور مقابله کرونا راز و رمز خاصی ندارد، ولی اجرای آنها نیازمند تعهد مناسب است.

برچسب‌ها کرونا قاره آسیا اقیانوسیه پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل هراس جهانی از ویروس کرونا همه‌گیری قرن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا قاره آسیا اقیانوسیه کرونا قاره آسیا اقیانوسیه کشورهای موفق آسیا اقیانوسیه ویروس کرونا شمار می آید بیماری کرونا نشان می دهد منطقه آسیا نخست وزیر کره جنوبی همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۶۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است

رئیس جمهور گفت: تهدید و تحریم ها هیچ وقت نتواسته است ملت ایران را متوقف کند بلکه این اقدامات باعث پیشرفت ملت ایران شده است و امروز ایران یک کشور پیشرفته و فناور شده است و آماده انتقال آن به کشورهای دیگر از جمله سریلانکا هستیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز چهارشنبه در نشست خبری با همتای سریلانکای خود، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران  از همان زمان روابط خوبی بین ایران و سریلانکا برقرار شد و امروز قرار شد این روابط در همه حوزه ها گسترش پیدا کند؛ زیرا ظرفیت های خوبی در هر دو کشور وجود دارد و تبادل این ظرفیت ها می تواند برای هر دو ملت خوب و مفید باشد.

بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی

وی ادامه داد: با پیگیری های وزرای خارجه ها هر دو کشور هر چه زودتر کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور برگزار شود تا توافقات در حوزه های کشاورزی، علمی، فرهنگی و ... هر چه زودتر انجام شود

رئیس جمهور گفت: تهدید و تحریم ها هیچ وقت نتواسته است ملت ایران را متوقف کند و این اقدامات باعث کند شدن حرکت ملت ایران نشده بلکه این اقدامات باعث پیشرفت ملت ایران شده است و امروز ایران یک کشور پیشرفته و فناور شده است و آماده انتقال آن به کشورهای دیگر از جمله سریلانکا هستیم.

رئیسی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا خدمات فنی و مهندسی را به سریلانکا صادر کنیم مانند سدی که امروز در این کشور افتتاح شد که تلفیقی از همکاری بین دو کشور بود؛ زیرا سرمایه از سریلانکا و خدمات فنی مهندسی از ایران بود که این حرکت استارت حرکت های بعدی خواهد بود.

وی با اشاره به مسئله فلسطین، تصریح کرد: دغدغه امروزی که وجود دارد نه تنها مختص جهان اسلام نیست بلکه دغدغه تمام مردم جهان است و سوالی که وجود دارد این است که چرا با وجود سازمان های بین المللی باید نسل کشی و کودک کشی در فلسطین اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر دنیا ظالم و غاصب را مجازات نکند چه تضمینی وجود دارد که یک گروه دیگر، فردا یک سرزمین یا کشور دیگر را برای مدت‌هایی غصب نکند و مردم آن سرزمین را  نکشند یا از آن کشور بیرون نیندازد. برای اینکه بدانند در عالم نظام عادلانه‌ای حاکم است باید دادگاه‌های بین‌المللی رژیم غاصب صهیونیستی را به کیفر اقدامات خود برسانند تا هیچکس در عالم حق نداشته باشد حق یک ملت را عصب و زنان و کودکان آن را بکشد.  

رئیسی در پایان بیان داشت: به مردم عزیز سریلانکا می‌گویم که هیچ مانعی برای توسعه روابط سیاسی اقتصادی فرهنگی بین ایران و سریلانکا وجود ندارد. دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سریلانکا مصمم هستند که روابط را در همه سطوح ارتقا بخشند و یقین داریم این تصمیم به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • هیچ مورد فوتی ناشی از مالاریا به ثبت نرسید
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • تایفون آمریکا در راه آسیا و اقیانوسیه(+عکس)
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • رئیسی: ایران آماده انتقال فناوری به کشورهای دیگر است