Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:15:10 GMT

ظرفیت سمن ها در استان بوشهر مغفول مانده است

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۶۴۸۷

ظرفیت سمن ها در استان بوشهر مغفول مانده است

محمد مظفری روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: آشنایی مدیران دستگاه‌های اجرایی با کارکرد سازمان‌های مردم نهاد بعنوان بازوی دستگاه اجرایی ضروری است و باید بدانند این سمن‌ها بعنوان رقیب آنها به شمار نمی‌روند بلکه در کنار آنها هستند.

وی اظهارداشت: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از توانمندی سمن‌ها بعنوان بازویی که می‌توانند بسیاری از مشکلات آنها را برطرف کند استفاده نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مظفری اضافه کرد: سازمان‌های مردم نهاد زیر مجموعه هیچ دستگاهی نیستند و به صورت مستقل می‌توانند به دستگاه اجرایی کمک کنند این درحالی است که برخی از این دستگاه‌ها سمن‌ها را هنوز جدی نگرفته اند.

به گفته مظفری اگر توانمندی سازمان‌های مردم نهاد جدی گرفته می‌شد بسیاری از مشکلات دولت‌ها دربخش‌های مختلف با توان این تشکل‌ها که همان مردم هستند برطرف می‌شد.   

وی اظهار کرد: به روز رسانی نشدن، فرانگرفتن آموزش‌ها و توانمند نشدن سازمان‌های مردم نهاد از جمله مشکلات و چالش‌های پیش روی سازمان‌های مردم نهاد است.

مظفری یادآور شد: با توجه به نقش‌های تعریف شده برای سازمان‌های مردم نهاد اگر این تشکل‌ها آموزش‌های لازم را فرا نگیرند و به صورت منفعل عمل کنند نمی‌توانند به کارکرد تعریف شده برای آنها دست یابند.

وی در خصوص ضرورت شکل‌گیری تشکل‌های مردم نهاد گفت: با توجه به اینکه به طور کلی دولت‌ها نمی‌توانند تمام بخش‌های جامعه را پوشش دهند؛ حضور سمن‌ها بعنوان رابط، تسهیل کننده و نماینده مردم نقش مهمی در حل بسیاری از مشکلات دارند.

مظفری ادامه داد: مردم از طریق سمن‌ها می‌توانند با حاکمان خود ارتباط برقرار و مشکلات خود را برطرف کنند و تاسیس دفاتر تسهیل‌گری در حاشیه شهرها نمونه‌ای از این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر بیان کرد: هرچند تعداد سازمان‌های مردم نهاد در این استان از صفر در اوایل دهه ۹۰ امروز به حدود ۵۰۰ سمن رسیده اما آنچه مهم است باید زمینه رشد این تشکل‌ها از لحاظ کیفی نیز فراهم شود.

وی گفت: بیشترین رویکرد سازمان‌های مردم نهاد در استان بوشهر در بخش خیریه‌ای، اجتماعی، درمانی، فرهنگی، محیط زیست و میراث فرهنگی است هرچند دیگر سمن‌های فعال در بخش‌های مختلف نیز گرایش به مشارکت در کارهای خیریه‌ای دارند.

مظفری یادآور شد: بررسی تاریخ اجتماعی کشورمان نشان می‌دهد همواره در حوزه‌های مختلف به شکل‌های مدرنی سازمان مردم نهاد که مدیریت آنها در دست مردم بوده در حوزه‌های مذهبی وجود داشته و دولت کمترین حضور را در مدیریت آنها به لحاظ اقتصادی داشته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر گفت: این مجموعه‌ها و تشکل‌هایی که به وسیله مردم اداره می‌شوند باید به سایر بخش‌های جامعه از جمله در حوزه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی  تعمیم داده شوند چون استفاده از توان مردم برای اداره برخی از امور نیازی است که همه حکومت‌ها و جوامع دارند و مردم هم همیشه خواستار مشارکت در مسایلی هستند که دولت‌ها به آنها توجه نمی‌کنند.

وی ادامه داد: رشد چند برابری سازمان‌های مردم نهاد در استان بوشهر و سایر مناطق بیانگر علاقمندی مردم به حضور و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی است و مجوزهای لازم در این خصوص نیز صادر شده است. 

مظفری گفت: در همین راستا برای ارائه کارهای باکیفیت و توانمندی سمن‌ها باید برنامه ریزی لازم برای ارائه آموزش‌های مفید انجام شود.

وی یادآور شد: امروز مشارکت مردم و نهادهای مردمی برای تداوم رشد و توسعه همه جانبه در اکثر کشورهای پیشرفته کاری ارزشمند بشمار می‌رود و حضور داوطلبانه افراد همواره کمک حال دولت بوده و موجب توسعه و پیشرفت در جامعه می‌شود شود.

به گفته مظفری سازمان های مردم نهاد برای کسب سود و منفعت فعالیت نمی کنند، بلکه اهدافی غیرانتفاعی مانند کمک به فقرا، آموزش، توجه به محیط زیست و بهداشت و ایجاد ائتلاف میان گروه‌های کوچک مردم دارند.

وی یادآورشد: کارکرد سازمان‌های مردم نهاد در بحران کرونا و حضور این تشکل‌ها در بخش‌های مختلف با هدف دستگیری از مردم به وضوح دیده شد.

برچسب‌ها بوشهر استانداری بوشهر سمن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر استانداری بوشهر سمن بوشهر استانداری بوشهر سمن سازمان های مردم نهاد تشکل ها سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۶۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مظفری راهی مرحله نهایی مسابقات شد


به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما؛ در رقابت‌های دو‌ومیدانی جوانان قهرمانی آسیا و در دور مقدماتی ماده ۸۰۰متر محمد حسام مظفری نماینده کشورمان موفق شد با ثبت زمان ۱:۵۲.۷۲ دقیقه ضمن کسب عنوان سوم در گروه خود راهی مرحله نهایی این مسابقات شود.

دیگر خبرها

  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • مظفری راهی مرحله نهایی مسابقات شد
  • پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است
  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • ظرفیت‌های اقتصادی استان بوشهر معرفی می‌شود