Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا هشدار داد، اگر رئیس جمهور آمریکا با رها کردن متحدان در افغانستان نتواند به تعهد خود در توافق خروج از این کشور جنگ‌زده عمل کند، باید استیضاح شود.

 تسلط طالبان بر افغانستان باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در رابطه سرنوشت اتباع افغان و افرادی که در جریان جنگ افغانستان به نیروهای آمریکایی کمک کردند، شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر برخی از قانون‌گذاران که مخالف ادامه این برنامه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از افغانستان هستند، خواستار استیضاح وی در صورت بی‌دفاع و بی کمک ماندن متحدان شده‌اند.

پس از آنکه از لیندسی گراهام در مصاحبه روز جمعه با شبکه فاکس نیوز درباره گزارشاتی دال بر اینکه شبه‌نظامیان طالبان تک تک خانه‌های افغانستان را می‌گردند تا اتباع افغان را که به نیروهای آمریکایی کمک کرده بودند، بازداشت کنند، سوالاتی پرسیده شد، وی از یک ابتکار احتمالی استیضاح بایدن حمایت کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه گفت: اگر یک آمریکایی را جا بگذاریم، اگر هزاران تبعه افغان را که شجاعانه دوشادوش ما جنگیدند، رها کنیم، آن وقت جو بایدن مستحق استیضاح به دلیل ارتکاب جرم بزرگتر و تخلف در انجام وظیفه است.

وی افزود: ما موظفیم تا تمامی اتباع آمریکایی را از افغانستان خارج کنیم. ما از نظر اخلاقی موظفیم تا افغان‌هایی را که در این جنگ کنار ما بودند و به ما کمک کردند از افغانستان خارج کنیم.

سناتور گراهام تصریح کرد:‌ اگر یک آمریکایی را تنها بگذاریم، اگر نتوانیم افغان‌هایی را که در این جنگ به ما کمک کردند، از افغانستان خارج کنیم، به نظر من آن وقت جو بایدن مرتکب جرمی بزرگ‌تر و تخطی از قانون اساسی شده و باید استیضاح شود.

وی همچنین گفت: دولت‌های انگلیس و فرانسه در تخلیه اتباع خود و همچنین متحدان افغان که به سربازان کمک کرده بودند، تلاش خود را انجام دادند.

انگلیس حدود ۹۰۰ نیرو در افغانستان مستقر کرده در حالی که فرانسه تعداد نامشخصی نیرو برای کمک به عملیات‌های تخلیه مستقر کرده است.

در سال ۲۰۱۹ میلادی هنگامی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم گرفت تا نیروهای آمریکایی را از شمال شرقی سوریه خارج کند در حالی که ترکیه عملیات نظامی خود را در این منطقه آغاز کرده بود، لیندسی گراهام از این اقدام ترامپ نیز به طور مشابه انتقاد کرد. با این حال در آن زمان اگرچه این قانون‌گذار آمریکایی دولت ترامپ را به رها کردن شرم‌آور نیروهای کُرد متهم کرد اما حرفی از استیضاح ترامپ به میان نیاورد.

این مصاحبه یک روز پس از آن انجام شد که گراهام به همراه "جیک کین"، معاون سابق رئیس ستاد کل ارتش آمریکا روز پنجشنبه مقاله‌ای را در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر کردند. در این مقاله، گراهام و کین خواستار تمدید حضور نظامی آمریکا در افغانستان شدند و تاکید کردند که هر گزینه دیگری بجز این ناشایست و شرم‌آور است./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: لیندسی گراهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۷۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، دست‌کم ۱.۷ میلیون مهاجر افغان بدون مدرک اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند که از اکتبر سال گذشته میلادی هدف اخراج اجباری قرار دارند.

بنا به برخی از گزارش‌ها، پاکستان از اکتبر سال گذشته که اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان را آغاز کرده، حدود ۶۰۰ هزار شهروند افغانستان را با عنوان «اتباع بیگانه و بدون مدرک» به کشورشان بازگردانده است. بنابراین دست‌کم یک میلیون افغان بدون مدرک، خود را در پاکستان پنهان کرده‌اند.

پیش‌تر برخی گزارش‌ها از دستور وزارت کشور پاکستان به همه اداره‌های مرتبط ایالتی، برای شناسایی محل سکونت جمعی مهاجران و پناهجویان افغان و بررسی اینکه آن‌ها دارای چه نوع کارت مهاجرتی هستند، حکایت داشتند.

شماری از مهاجران افغان از آنجا که امیدی به داشتن خانه و سرپناه در افغانستان ندارند، نگران بازگشت به کشورشان هستند.

یک جوان ۱۸ ساله افغان که در پاکستان به دنیا آمده و بزرگ شده است، پس از آنکه پلیس کراچی او را بازداشت و به افغانستان فرستاد، بار دیگر خود را با استفاده از قاچاقچیان انسان به پاکستان رساند.

این جوان که پدر و مادرش نیم قرن پیش به پاکستان گریخته بودند، به آسوشیتدپرس گفت که زندگی‌اش در پاکستان است زیرا «هیچ دوست یا خانواده‌ای» در افغانستان ندارد.

مقام‌های طالبان پس از ورود این جوان افغان که از ۱۵ سالگی به عنوان مکانیک در یک تعمیرگاه خودرو در پاکستان کار می‌کرده است، به او ۳۴ دلار می‌دادند.

این جوان افغان شش هفته پس از ورود به افغانستان، با پرداخت ۷۰ دلار به قاچاقچیان انسان توانست به پاکستان بازگردد.

او در پاکستان برای همان مدارکی که خانواده‌اش دارند، درخواست داده است اما این کشور برای پناهجویان افغان یا فرزندانشان مدارک اداری صادر نمی‌کند.

برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارند که شهروندان افغان ساکن پاکستان از پیش از اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور، تحت نظر ادارات محلی بوده‌اند. این گزارش‌ها همچنین به شایعاتی اشاره دارند که از تصمیم پاکستان برای اخراج همه افغان‌ها از جمله افغان‌های دارای مدرک اقامتی در این کشور حکایت دارند. البته پاکستان اعلام کرده است که چنین تصمیمی ندارد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس پاکستان اعدادی را روی خانه‌های محله این جوان افغان ثبت کرده تا نشان دهد چند نفر در آنجا زندگی می‌کنند و چند نفر دارای مدرک اقامت هستند.

در این گزارش آمده است که از زمان آغاز اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، بسیاری از افغان‌های ساکن محله این جوان ۱۸ ساله، خانه‌های خود را ترک و برخی هم خود را پنهان کرده‌اند.

برخی از مهاجران افغان که در پاکستان زندگی می‌کنند، کارت‌های شناسایی‌شان در زمان ژنرال ضیاء‌الحق، رئیس جمهور و حکمران نظامی پاکستان صادر شده است.

این گروه از افغان‌ها یا از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند یا در خانه‌ای زندگی می‌کنند که به نام دیگری اجاره شده است.

پیش‌تر مهاجران افغان برای کسب درآمد یا دریافت خدمات درمانی از محلات زندگی خود به مرکز کراچی سفر می‌کردند، اما پس از اجرای طرح اخراج مهاجران افغان از پاکستان، آنها دیگر نمی‌توانند به این منطقه سفر کنند زیرا احتمال دستگیری و بازگرداندنشان به افغانستان وجود دارد.

برای این گروه از مهاجران افغان، پرداخت اجاره مسکن و خرید مواد خوراکی سخت‌تر شده است، زیرا آن‌ها شغل‌های خود را رها کرده‌اند.

برخی از شهروندان پاکستان که در محلاتشان مهاجران افغان زندگی می‌کردند نیز از اینکه زندگی روزمره و کسب و کارشان با اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران افغان مختل شده، شکایت دارند و منتقد این طرح هستند.

کد خبر 848184 برچسب‌ها خبر ویژه اتباع خارجی پاکستان افغانستان

دیگر خبرها

  • از افغانستان متحد دفاع می کنیم
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • سناتور آمریکایی ارزیابی دولت از جنگ غزه را زیر سئوال برد
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • شادی فوتسالیست‌های افغان با صادق بوقی
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟