Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی طالبان گفت: می‌خواهیم در زمینه‌های بهداشت، آموزش، اقتصاد، ساخت و ساز و انرژی و استفاده از منابع بکر، با ترکیه همکاری کنیم. انتظار ما این است که برادران ترک ما بلافاصله پس از ایجاد توازن داخلی به طور کامل در این مسائل نقش فعال داشته باشند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تحولات افغانستان، همچنان مهم ترین و داغ ترین موضوع اخبار رسانه های ترکیه است و در شبانه روز در روزنامه ها، خبرگزاری ها، سایت ها و شبکه های تلویزیونی ترکیه شاهد انتشار ده ها یادداشت و تحلیل و پخش ده ها مصاحبه در مورد افغانستان و طالبان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کار به جایی رسیده که برخی رسانه ها، به طور کامل در تایید و پشتیبانی از طالبان مطلب منتشر می کنند و دسته دیگری نیز علیه طالبان می نویسند و اختلاف نظر فکری – سیاسی و دوقطبی موجود در ترکیه، در این ماجرا هم، خود را نشان داده است.

دیروز دوغو پرینچک رهبر حزب کمونیستی وطن، مبارزه طالبان را به نبردهای موسوم به «جنگ رهایی بخش آتاترک» تشبیه کرد و با واکنش های تندی روبرو شد.

احمد خاقان سردبیر روزنانه حریت نوشت: «جای تاسف دارد که یک عده آدم بی تجربه را با آتاترک و یاران او مقایسه می کنید. شما 30 سال پیش در دره بقاع لبنان به عبدالله اوجالان گل دادید و هنوز هم در مورد آن عکس ها هیچ توضیحی ندارید. ظاهراً حالا هم می خواهید به افغانستان بروید و گل به دست طالبان بدهید».

امروز نیز تیتر و عکس اغلب روزنامه های چاپ آنکارا و استانبول، مرتبط با افغانستان و طالبان است و در این میان، یکی از روزنامه های ترکیه، مصاحبه با سخنگوی طالبان را در صفحه نخست آورده است.

روزنامه «ترکیه» که به عنوان یکی از روزنامه های وابسته به حزب عدالت  توسعه شناخته می شود، با سهیل شاهین سخنگوی طالبان مصاحبه کرده و از میان سخنان عضو موسس طالبان، چنین تیتری را برای آن برگزیده است: «بیش از هر کسی، به ترکیه احتیاج داریم».

سهیل شاهین سخنگوی طالبان که در سال 1994 میلادی یکی موسسین و بنیانگذاران این گروه بوده، در روز تسلیم کابل نیز با شبکه تلویزیونی آ خبر ترکیه مصاحبه کرده بود که مهم ترین شبکه تلویزیونی طرفداران آکپارتی است.

طالبان برای چه جنگید؟

سهیل شاهین با یادآوری این که مردم افغانستان نیم قرن است علیه بیش از 50 کشور می جنگند، در مورد انگیزه های جنگ طالبان علیه دشمنان گفته است: «جنگ 20 ساله با ایالات متحده که در آن هزاران شهید دادیم، به پایان رسیده است. ما در درجه اول برای آزادی مردم خود جنگیدیم و نه برای قدرت و رسیدن به پست و مقام. ما دوران بسیار سختی را پشت سر گذاشته ایم. اما در سراسر این دوره، دو عامل مهم در موفقیت ما نقش داشت و ما را به پیروزی رساند: اول اعتقاد به خداوند و دوم، پشتیبانی و حمایت مردم افغانستان. در حقیقت، این جنگ نوعی مبارزه بین ارزشهای مادی و معنوی بود».

شاهین سخنگوی طالبان در ادامه و در مورد مواجهه رسانه های جهان با پدیده ای به نام طالبان گفته است: «شبکه گسترده ای از رسانه های جهان، در برابر ما، دو استراتژی مهم دارند: نخست، عدم اشاره به حمایت های مردمی و برخورداری طالبان از پایگاه اجتماعی بین مردم افغانستان. دوم، سیاه نمایی و به چالش کشیدن طالبان به استفاده ابزاری از مسائلی همچون برقع و سایر مسائل».

دو ابرقدرت را شکست دادیم

سهیل شاهین در مورد نقش قدرت های خارجی گفته است:«ابتدا روسها و سپس ایالات متحده خون های زیادی در افغانستان ریختند. ولی حقیقت این است که اراده مردم افغانستان، هر دو ابرقدرت جهان، یعنی روس ها و سپس ایالات متحده را شکست داد. اهمیت موفقیت طالبان در این است که شیطنت های ناشی از آمریکایی ها و ضعف های دولت دست نشانده آنها را افشا کرد. فساد، رشوه، سوءمدیریت و به کارگیری کادرهای فاقد صلاحیت و بی ایمان از مشکلاتی بود که به وجود آوردند».

جنگی سخت تر از جنگ کوه و دشت

سهیل شاهین با بیان این که مردم افغانستان از فقر و پیامدهای جنگ خسته شده اند، چنین می گوید: «اکنون فرایند بسیار سخت تری در انتظار ماست. ستیزی در انتظار ماست که به مراتب، از جنگی که در کوه ها و دشت ها به راه افتاد، سخت تر و پیچیده تر است و این ستیز، همانا بازسازی افغانستان است.

ما یک افغانستان کاملاً جدید خواهیم ساخت. ارتقاء موقعیت سرزمین مادری و مردم ما به اندازه ای که شایسته آنهاست، برای ما یک اصل و اولویت بدیهی است و  با مردم صادق هستیم و برخورد شایسته برایمان مهم است. مردم افغانستان این انتظار را از ما دارند. ما اکنون به طور کلی مشکل امنیتی را حل کرده ایم. حالا نوبت آن فرا رسیده که  کادرهای سیاسی را مشغول به کار کنیم و خواندن برنامه دولت برای افکار عمومی، عملی شود. ما به عنوان طالبان، حفاظت از جان، مال، ذهن، نسل و آزادی فکری افراد داخل را تضمین می کنیم. ما آماده همکاری با همه کشورهای خارج از کشور هستیم.

تمام جهان بداند که در افغانستان، همه ماموریت ها و سرمایه گذاری های خارجی ایمن هستند. دوره جنگ و درگیری در افغانستان به پایان رسیده است. پذیرش این وضعیت به نفع همه کشورها خواهد بود».

تصاویر فرودگاه کابل، غم انگیز بود

سهیل شاهین سخنگوی طالبان با یادآوری این که آنها برای همه بخش ها اعم از سربازان و مقامات دولتی که علیه آنها جنگیدند عفو عمومی اعلام کرده اند، گفت:«با وجود این که عفو اعلام کردیم. اما تصاویر منتشر شده از اتفاقات فرودگاه کابل، بسیار غم انگیز بود و از این بابت ناراحت هستیم. ما به انتقام و خونخواهی ها در سراسر افغانستان پایان داده ایم و بارها گفته ایم، نترسید. نمی خواهیم از کسی انتقام بگیریم. ولی با این حال، عده ای همچنان بر فرار پافشاری می کنند و حقیقتاً ما در درک اصرار این افراد بر گریختن از کشور، مشکل داریم. هم اکنون در کشور ما، افعال و اقداماتی همچون سحر و جادوگری، تولید مواد مخدر و فالگیری ممنوع شده و تحریم های سنگینی بر کسانی که مرتکب این جنایات می شوند اعمال شده است. از سوی دیگر  ما ممنوعیت ربا را مهم می دانیم و به خاطر لطمات ربا و دستورات و نهی های اسلام، ربا را ممنوع کرده ایم».

جایگاه ترکیه برای ما متفاوت است

روزنامه ترکیه، از سخنگوی طالبان پرسید: به عنوان طالبان، شما به بسیاری از کشورها مانند روسیه، ایران و چین سفر کردید و مذاکراتی انجام دادید. با این حال، شما از ترکیه فاصله گرفتید. چه منطق یا استراتژی پشت این فاصله گرفتن شماست؟

سهیل شاهین چنین پاسخی داده است:«برخلاف آن چه از طالبان تصور می شود، ما روابط نزدیکی با ترکیه داشته ایم. ترکیه برای ما بازیگر بسیار مهمی است. ترکیه کشوری معتبر و قدرتمند در جهان است و ملت و دولتی است که برای امت اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. از سوی دیگر، پیوند ترکیه با افغانستان را نمی توان با هیچ کشور دیگری مقایسه کرد».

سخنگوی طالبان در ادامه در مورد ترکیه گفته است:«من صراحتاً اعلام می کنم که ما به عنوان امارت اسلامی افغانستان، بیش از هر کشور دیگری به دوستی، حمایت و همکاری ترکیه نیاز داریم. افغانستان دارای ثروت ها و منابع غنی زیرزمینی است. ولی ما نیروی بهره برداری از این منابع را در اختیار نداریم. تمام زیرساخت های ما به دلیل اشغال و حاکمان غارتگر خراب شد. ما می خواهیم در زمینه های بهداشت، آموزش، اقتصاد، ساخت و ساز و انرژی و استفاده از منابع بکر، با ترکیه همکاری کنیم. بزرگترین انتظار ما این است که برادران ترک ما بلافاصله پس از ایجاد توازن داخلی به طور کامل در این مسائل نقش فعال داشته باشند».

هشدار در مورد پنجشیر

سهیل شاهین سخنگوی طالبان، اعلام کرده مدل مدیریتی امارت اسلامی طالبان، برای کل جهان الگو خواهد بود. ولی کشورهایی که نمی خواهم به نام آنها اشاره کنم، سعی می کنند با تحریک دینامیسم های داخلی، روند جدید را خراب کنند.

در مورد پنجشیر و تلاش های پسر احمدشاه مسعود، باید بگویم، ما قدرت ورود به آنجا را داریم. با این حال نمی خواهیم خون بریزیم. می خواهیم با  مذاکرات و ابزارهای مسالمت آمیز مساله را حل کنیم.

روابط پاکستان با طالبان و فرجام نفوذ ترکیه در افغانستان

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان طالبان ترکیه اخبار افغانستان طالبان ترکیه سهیل شاهین سخنگوی طالبان مردم افغانستان روزنامه ها انتظار ما رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۷۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند

ایسنا/مازندران استاندار مازندران گفت: شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش‌آفرینی کنند و مطمئن هستیم این نهادها در این راستا اثرگذار است.

یوسف نوری امروز، ۸ اردیبهشت در همایش تجلیل از شوراها که در تالار مرکزی ساری برگزاری شد با بیان اینکه، بخشی از اداره امور کشور و تصمیم گیری بر اساس قانون اساسی و آیه‌های قرآنی به مردم واگذار شده است، اظهار کرد: تفاهم، پرهیز کردن از مناقشات و ارتباط دائمی با مردم از وظایف شوراها است همچنین انجام کار در حدود وظایف از جمله موضوعاتی است که به شورایی‌ها توصیه و توجه به روستاها مورد تاکید ویژه ما قرار دارد.

استاندار مازندران با تاکید براینکه روستاها باید به قطب تولید تبدیل و از مصرف کنندگی خارج شوند، تصریح کرد: روستاها باید به چرخه اقتصادی برگردند.

نوری با بیان اینکه معماری بناهای تاریخی ایرانی در مازندران انجام نشده بلکه معماری در ساخت و سازها به سمت غربی و اروپایی رفته است، گفت: ساخت و سازها باید با نظارت و قانونی انجام شود.

وی با اعلام اینکه استانداری کمک حال شوراها خواهد بود و تسهیل‌گری می‌کند، یادآور شد: مردمی سازی اقتصاد اولویت ما است و بدنبال مشارکت مردم در تولید هستیم.

فرماندار ساری نیز در این مراسم با اعلام اینکه شهرستان ساری بدنبال پیشرفت و آبادانی به نفع مردم است، اظهار کرد: شهرستان ساری با ۱۳ کیلومتر ساحل، ۴ شهرک صنعتیو ۱۷ دانشگاه بدنبال پیشرفت و آبادانی به نفع مردم است.

محمدعلی نوبخت افزود: در سال گذشته حدود ۲۷۰ پروژه افتتاح و بهره‌برداری شد و ۱۰ پروژه را در روستاه‌ها به سرانجام رساندیم که این مهم با کمک شوراهای روستا صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در ۲ سال گذشته ۷۰۰ پروژه با اعتبار ۲۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح و بهره برداری شد و ۲۷۰ پروژه نیمه تمام در ابتدای دولت به بهره داری رسید.

فرماندار ساری با درخواست اینکه با افزایش اعتبارات کمیته برنامه ریزی تمام پروژه‌های نیمه تمام۴۰۰ روستای شهرستان ساری به سرانجام می‌رسد، خاطرنشان کرد: در مولدسازی ۲۷ پلاژ داریم که تنها یک پلاژ ما ۱۷۰۰ میلیارد تومان ارزش ریالی  دارد، با ارزش ریالی همین یک پلاژ بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام به سرانجام می‌رسد.

نوبخت با اشاره به اینکه بودجه شهرستان ساری باید در تراز شهرهایی همچون قم، گرگان و اصفهان باشد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ شعار سال برای ما حکم، برنامه توسعه هفتم، نظام بودجه‌ریزی برای ما اصل است.

دوقطبی شدن شوراها ارزش این نهاد را زیر سوال می‌برد

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران نیز با بیان اینکه دو قطبی شدن شوراها ارزش و اعتبار این نهاد را زیر سوال می‌برد، اظهار کرد: چرا که بنیان شورا برگرفته از قرآن کریم است.

احمد توکلی افزود: اعضای شورای شهر و روستا، دهیار و شهردار نقش مهمی در تحقق اهداف انقلاب دارند.

وی با اشاره به اینکه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها خودگردان هستند که درآمد این دو نهاد صرف عمران و آبادانی می‌شود، بیان کرد: تامین این اعتبار توسط دولت مطمئنا کار سختی خواهد بود چرا که دولت به همه حوزه‌ها باید یکسان نگاه کند.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران تصریح کرد: شورای شهر جای مشورت است و این شرایط را باید در این جایگاه که از قداست بالایی برخوردار است لحاظ شود.

توکلی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید در هزینه کرد اعتبارات اولویت‌بندی کنند تا رضایت‌مندی حداکثری مردم را در اجرای پروژه‌ها داشته باشیم.

عملی نشدن مطالبات شهر ساری بیانگر مظلومیت مرکز استان است

رئیس شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه مرکز استان باید مورد توجه مسئولان ارشد قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به جمعیت شناور و اداراتی که در ساری مستقر هستند باید به مرکز استان کمک شود.

پرویز شعبانی افزود: خودمحوری، سیاست‌زدگی و کم توجهی دستگاه‌های اجرایی به جایگاه نظارتی شوراها از جمله خلع‌هایی است که انتظار داریم از سوی وزارت کشور مورد بررسی قرار گیرد.

مدیران به بخش‌های ۶ گانه شهرستان ساری نگاه استانی داشته باشند

مرتضی شعبانی رییس شورای بخش رودپی جنوبی با بیان اینکه شوراهای روستا و شهر بدون هیچگونه مواجبی وقت و زندگی خود را صرف مردم می‌کنند، اظهار کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به بخش‌های ۶ گانه شهرستان ساری نگاه استانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مردم حق دارند خواسته‌های خود را بی واسطه از شوراهای روستا و شهر داشته باشند چرا که در شوراها بویژه در روستا مطالبات  زیاد است، خاطرنشان کرد: در زمینه کشاورزی  مشکلات زیادی داریم اگر مسئولان نسبت به تامین ادوات کشاورزی و کود شیمیایی اقدامات لازم را انجام دهند شاهد اتفاقات قابل توجهی در راستای توسعه شهرستان ساری خواهیم بود.

شعبانی خاطرنشان کرد: در تمامی محورهای مواصلاتی شهرستان ساری در زمینه حمل و نقل جاده‌ای و راهداری دچار مشکل هستیم که از اداره کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان مازندران انتظار می‌رود نسبت به حل این موضوعات اهتمام ویژه داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است