Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@22:10:30 GMT

از شایعه تا واقعیت حمل چوب‌های جنگلی به یک کارخانه در مازندران

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۸۰۹۴

از شایعه تا واقعیت حمل چوب‌های جنگلی به یک کارخانه در مازندران

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در چند روز اخیر فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که دوستداران طبیعت و حامیان محیط زیست و مردم را نگران کرده است، در این فیلم کامیون‌های حامل چوب در مسیر کارخانه پارس نئوپان نشتارود دیده می‌شود، برای پیگیری این موضوع و اینکه این حجم چوب از کجا آمده به سراغ کاوه جوادی مدیر روابط عمومی منابع طبیعی غرب مازندران رفتیم که در پاسخ به فارس توضیحاتی را برای این رسانه ارسال کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این توضیحات آمده است: ویدئوی منتشر شده مبنی بر قطع و انتقال درختان جنگلی در شمال کشور به کارخانه پارس نئوپان نشتارود بدلیل عدم تحقیق، راوی محترم بوده است و موارد ذیل جهت تنویر افکارعمومی ارسال می شود.

*بهره‌برداری از جنگل‌های شمال ممنوع است حتی درختان شکسته و افتاده

قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۱۳۹۵ به اجرا گذاشته شد و به تبع بهره‌برداری در جنگل‌های شمال ممنوع شد و حتی درختان شکسته و افتاده در جنگل‌های شمال کشور از آغاز طرح تنفس، تاکنون خارج نشده است و کلیه پروانه قطع‌های دستی همزمان با اجرای تنفس جنگل جمع‌آوری شده است.

*چوب کامیون‌ها از خارج از استان آمده است

با توجه بررسی و تحقیقات به‌عمل آمده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر از زمان و مکان مبدا محموله چوبی مورد اشاره در ویدئو برابر مستندات موجود (مجوزهای حمل و بارگیری) کامیون‌های حمل چوب که در ویدئو در مسیر حرکت به کارخانه پارس نئوپان دیده می‌شود، جملگی محموله چوبی خود را خارج از استان‌های شمالی حمل و چوب تهیه شده از مزارع شخصی (مستثنیات) یا زراعت چوب و از گونه‌های صنوبر، توت، پالونیا، بید، آلوچه و... است. 

*کلیه جاده‌های مواصلاتی شهرها مورد رصد قرار می‌گیرند

به‌‌طور کلی چوبی که منشأ جنگلی داشته باشد، قاچاق است و یگان حفاظت منابع طبیعی با متخلفان این حوزه برخورد خواهند کرد و با توجه به سیاست سازمان جنگل‌ها علاوه بر پایش هوایی، ایست بازرسی‌های متعدد در جاده‌ها و در جهت مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور در حفظ و حراست از جنگل‌های هیرکانی، تفاهم‌نامه‌های متعددی با نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، بسیج مردمی و... منعقد شده که علاوه بر حفاظت ازجنگل، کلیه جاده‌های مواصلاتی شهرها مورد رصد قرار می‌گیرند.

در این گزارش، به چند مورد در این رابطه اشاره می‌کنیم؛ باشد که در مواجهه با اخبار جدیدی که از رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود، هوشمندانه‌تر عمل کنیم.

انتشار ویدئو یک سویه و غیرحرفه‌ای، سیاسی، در جهت جریحه‌دار کردن احساسات عمومی و دلسردی و بی‌اعتمادی به خدمات گسترده نظام و دستگاه‌های خدمت‌رسان است.

حافظان منابع طبیعی در راستای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی خطرات را با جان می‌خرند تا آسیبی به منابع طبیعی نرسد و تلاش و آماده‌باش شبانه‌روزی این عزیزان در حفظ و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی و در شرایط سخت جغرافیایی و اقلیمی و ساعات غیراداری بر کسی پوشیده نیست و در راه مبارزه با قاچاق و قاچاقچیان چوب تعدادی از همکاران مجروح و یا به شهادت رسیدند.

بدیهی است انتشار این ویدئو با اهداف مغرضانه و از پیش تعیین شده در راستای از بین بردن اعتماد عمومی جامعه و دستگاه‌های مسؤول در این زمینه است، این اداره کل حق پیگیری قانونی نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی را برای خود محفوظ می‌دارد و از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۱/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی غرب استان مازندران توضیحات از شایعه تا واقعیت منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان مازندران - منطقه نوشهر در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دامداران از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است:
از کلیه مرتعداران و دامداران استان مازندران درخواست می‌شود در عمل به تکالیف قانونی خود با مامورین منابع طبیعی همکاری کرده و موجبات پایداری و سلامت مراتع و رونق بخشی به تولید را فراهم کنند.

بدین منظور رعایت موارد ذیل الزامی می‌باشد:

۱_ از کوچ و چرای زودرس دام در مراتع اجتناب گردد.


۲_ از چرای دام مازاد و بیش از ظرفیت مندرج در پروانه چرا و طرح مرتعداری جدا" خودداری گردد.


۳_ دامدارانی که فاقد پروانه چرای دام می‌باشند به هیچ وجه حق تعلیف و گسیل نمودن دام به مراتع را ندارند.

کلیه دامداران و فرزندان آنها که از مزایای خروج دام از جنگل بهره‌مند شده اند، حق استفاده از مراتع را ندارند.

عدم رعایت موارد فوق توسط دامداران تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده و تکرار آن برابر ضوابط و مقررات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با افراد متخلف برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • آزادسازی ۱۵ هزارمترمربع اراضی جنگلی در توسکستان/ ۳ اعیانی غیرمجاز تخریب شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بندپی شرقی شهرستان بابل
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی