Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@08:58:49 GMT

خودکشی و نقش کمرنگ دستگاه‌های متولی در کاهش این آسیب

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۶۸۳۴۷

خودکشی و نقش کمرنگ دستگاه‌های متولی در کاهش این آسیب

خبرگزاری فارس لرستان- خودکشی به پایان خود خواسته زندگی گفته می‌شود و متاثر از عوامل فردی واجتماعی متعدد است. 

سرخوردگی، ناکامی، ناتوانایی‌های جسمی و روانی مانند افسردگی و اعتیاد و یا بیماری‌های مزمن از جمله عوامل فردی است که  منجر به انزوا و گسستگی پیوندهای اجتماعی ودر نتیجه میل به پایان زندگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقر، بیکاری، اعتیاد، فروپاشی خانواده، شکاف طبقاتی، دگرگونی ارزش‌های فرهنگی و اعتقادی در پی تغییرات سریع اجتماعی و یا بحران‌های اقتصادی منجر به شکاف طبقاتی و فقر فراگیر می‌گردد.

تغییرات سریع تکنولوژی وعدم توان جامعه در سازگاری با شرایط جدید منجر به تاخر فرهنگی وآسیب‌های ناشی از آن می‌گردد و نتیجه آن بحران هویت وگسستگی پیوندهای اجتماعی و فردگرایی افراطی ومیل به پایان زندگی در افراد ناتوان از سازگاری با شرایط جدید از جمله نتایج آن است. 

خشونت خانوادگی، طلاق ، بالا رفتن سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری، تجرد دائم از جمله معضلاتی است که می‌تواند  خانواده را متشنج کرده وسبب سوءکارکرد در خانواده شود ونتایج آن کاهش قدرت خانواده در فرزند پروری و آموزش مهارت‌های زندگی و افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله میل به خودکشی نتایج ناخواسته این شرایط است. 

راهکارهای کاهش خودکشی

خودکشی مسئله‌ای اجتماعی است و ریشه در بحران‌های اجتماعی دارد لذا راهکارهای کاربردی جهت کاهش آن منوط به اصلاح ساختارهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی دارد.

در جامعه توسعه‌گرا که انسان محور توسعه است، تمام امکانات جامعه در صدد پرورش انسانی توسعه یافته قرار می‌گیرد، در این جامعه توان اقتصادی  و قانونی با محوریت آموزش، درآمد وسلامت در خدمت رفاه ورشد شهروندان است ونهادهای آموزشی و خانواده در اولویت برنامه‌های جامعه قرار دارد.

با این رویکرد شاهد تحول در کیفیت آموزش و رفاه خانواده هستبم، در این جامعه فرد به عنوان محور توسعه دارای حق برخورداری از امکانات رفاهی، درمانی و آموزشی است و از آزادی های مدنی برخوردار بوده و از حق تعیین سرنوشت خود برخوردار است و آموزش ، درآمد و سلامت اولویت محسوب می‌گردد.

تنوع فرهنگی و تمایز اجتماعی به خوبی پذیرفته شده است، در بستر چنین جامعه سالمی خانواده قدرتمند می‌گردد و توان آموزش مهارت‌های زندگی چون کنترل خشم، توانایی نه گفتن ،توانایی تصمیم گیری، مسئولیت پذیری ومهار خواسته‌ها را به فرزندان خود دارد و در نهایت در چنین جامعه سالمی شاهد کاهش انواع بزهکاری وآسیب اجتماعی از جمله خودکشی خواهیم بود.

نگارنده؛ مریم کرمی جامعه شناس

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خودکشی اعتیاد راهکارهای کاهش خودکشی بحران های اجتماعی شکاف طبقاتی بالا رفتن سن ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۸۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا


به گزارش خبرگزاری صدا  و سیما ، مرکز اصفهان ؛ سرپرست فرمانداری ویژه کاشان در پانزدهمین جلسه ستاد اجرایی کنگره ملی شهدا با بیان اینکه ماموریت ها، اجزا و شئون کنگره ملی شهدای کاشان باید بین اقشار مختلف تقسیم شود گفت: هنرمان باید این باشد که اینگونه یادواره‌ها و کنگره‌ها مردمی برگزار شود.


حمید رضا محمدی فشارکی پاسداشت شهدای گرانقدر کنگره ملی دارالمومنین کاشان را برای همگان افتخار دانست و افزود: بازخوانی یاد و خاطره شهدا برای نسل کنونی ضروری است.


وی با بیان اینکه به برکت وجود مقدس شهدا مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه برطرف خواهد شد، گفت: با وجود این مشکلات بعضی جا‌ها مانند یادواره شهدا نیاز داریم که مردم تخلیه و آرام شوند.

دیگر خبرها

  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • همایش کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در هفشجان
  • کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی