Web Analytics Made Easy - Statcounter

«به اباعبدالله ‌الحسین (ع) ارادت خاصی داشت و ذکر نام او از زبانش نمی‌افتاد. هر وقت مشکلی برایش پیش می‌آمد به امام حسین (ع) متوسل می‌شد. در نهایت هم به دلیل اصابت گلوله آر‌پی‌جی به سر در خرمشهر به شهادت رسید. جمشید در نوحه‌ خوانی‌اش از تک تک شهدای خرمشهر و آبادان نام می برد و به خوبی دریافته بود که اوج وصال شهادت است! یک سال عقد کرده بودیم و فرصت نشد زیر یک سقف برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

اینها بخشی از صحبت‌های «سیما برون» همسر سردار شهید مداح «جمشید برون» است. در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان با همسر شهید مداح «جمشید برون» گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می خوانید.

نگاهی به فرازهایی از زندگی سردار شهید مداح «جمشید برون»

«سیما برون» همسر سردار شهید مداح «جمشید برون» که دکترای روانشناسی تربیتی دارد در گفت‌وگو با خبرنگار نوید شاهد، درباره این شهید والامقام تعریف کرد: جمشید دوران کودکی و نوجوانی‌اش را در خرمشهر گذراند و با عشق به اهل بیت (علیهم السلام) قد کشید. او از مبارزین با طاغوت بود و برای پیروزی انقلاب اسلامی مجاهدت‌‌ها کرد. همین‌که سپاه پاسداران تشکیل شد به عضویت سبز پوشان جان بر کف درآمد. او مداح هم بود و هر جا فرصتی می‌یافت، بسیجیان و پاسداران را گردهم می‌آورد و از غربت شهدای خرمشهر نوحه سر می‌داد.

همسر شهید گفت: اهل رعایت باید‌ها و نبایدهای دینی بود. به واسطه نسبت فامیلی پیش از ازدواج او را می‌شناختم و اطمینان داشتم که بسیار سالم و محجوب است. ادب و متانت جمشید مثال زدنی بود. جمشید شوخ طبع بود اما دقت می‌کرد که مبادا با شوخی‌هایش باعث رنجش کسی نشود. به خاطر اینکه همسرم بوده از او تعریف نمی‌کنم بلکه هر کسی شهید برون را می‌شناخت صحت حرف‌هایم را می‌تواند تصدیق کند. او نمونه یک جوان با ایمان، چشم پاک، مهربان و قابل اطمینان بود. هیچ خاطره بدی از جمشید ندارم و بدون اغراق می‌گویم سراسر وجودش خوبی بود.

شهید به امام حسین (ع) ارادت خاصی داشت

همسر سردار شهید برون با بیان اینکه همسرش به امام حسین (ع) ارادت خاصی داشت، به صحبت‌هایش ادامه داد: به اباعبدالله ‌الحسین (ع) ارادت خاصی داشت و ذکر نام او از زبانش نمی‌افتاد. هر وقت مشکلی برایش پیش می‌آمد به امام حسین (ع) متوسل می‌شد. او مداح بود و بیشتر از دیگر اهل بیت (علیهم السلام) برای اباعبدالله الحسین (ع) نوحه می‌خواند. شاید برای شما جالب باشد که در مراسم‌های سوم و هفتم شهید نوحه‌هایی که جمشید خوانده بود پخش می‌شد. از این طریق خودش هم در مراسم‌هایی که برای یادبودش برگزار ‌‎می‌شد، حضور داشت.

وی افزود: البته من بعد شهادت بسیاری از نوحه‌های همسرم را در نوار کاست‌هایی که به دستم می‌رسید، شنیدم. جمشید در نوحه‌ خوانی‌اش از تک تک شهدای خرمشهر و آبادان نام می برد و اما سر فصل نوحه‌اش این بود «جان فدای قد بالای تو ای شاخه رعنا/ به فدای تو شود مادر و بابا /به امیدی که رسد حد وصالت شب دامادی تو در نظرم» او به خوبی دریافته بود که اوج وصال شهادت است!.

فرصت نشد زیر یک سقف برویم

همسر شهید درباره اینکه چه چیزی او را متقاعد کرد به ازدواج با شهید «جمشید برون» جواب مثبت دهد، گفت: من و همسرم دختر‌عمو و پسر‌عمو بودیم. من در ابتدا فکر می‌کردم او تصمیم دارد با شخص دیگری ازدواج کند. من خانه مادر بزرگم در اهواز سکونت داشتم و پدر و مادرم آبادان بودند. جمشید و یکی از برادرنم دنبالم آمده بودند تا به آنجا برویم. از اینکه قرار است جمشید ازدواج کند خوشحال بودم غافل از اینکه او من را در نظر دارد. خوب به یاد دارم که از شدت خوشحالی برایش دست می‌زدم. بعد از اینکه رسیدیم پدر و مادرم به من اطلاع دادند که عروس خود منم. سال 60 با اینکه 15 سال بیشتر نداشتم اما از اینکه جمشید شریک زندگی‌ام شده بسیار خوشحال بودم. در واقع ما یک‌ سال با هم عقد کرده بودیم و فرصت نشد تا زیر یک سقف برویم.

وی ادامه داد: پیش از عملیات «بیت المقدس» تصور بر این بود که با موفقیت نیروهای ایرانی در آزادسازی خرمشهر جنگ تمام می‌شود و قرار بر این بود که ما هم زندگی مشترک‌مان را شروع کنیم. خرمشهر آزاد شد اما جنگ تمام نشد که هیچ، جمشید هم به شهادت رسید و زندگی مشترک ما هیچ وقت شروع نشد.

معرفی شهدا با استفاده از نوحه و مداحی

خانم برون درباره معرفی شهدا به نسل جوان در قالب نوحه و مداحی اعلام کرد: اجازه بدهید در این باره مثالی بزنم؛ سردار شهید جمشید برون وقتی می‌خواند «علی اکبر ای نوجوان تازه داماد» مظلومیت شهدای کربلا جور دیگری بر دل می‌نشست. شهدا بهترین معرف خودشان هستند. چرا که ما اعتقاد داریم شهدا ادامه قیام اباعبدالله الحسین (ع) هستند و شهید از عمق وجود واقعه کربلا را درک کرده است.

وی ادامه داد: نسل جوان باید با ایثارگری‌های دوران گذشته آشنا شوند و بدانند که برای حفظ این آب و خاک چه ازخودگذشتگی‌هایی انجام شده است. نباید اجازه بدهیم که یاد شهیدان به فراموشی سپرده شود و باید همواره تلاش کنیم یاد آنها گرامی داشته شود. معرفی شهدا درقالب نوحه و مدیحه‌سرایی راه خوبی است.

شهادت در راه آزادسازی خرمشهر

وی در پایان صحبت‌هایش درباره نحوه شهادت همسرش توضیح داد: همسرم در پنجمین روز از اردیبهشت 61 یک روز قبل از شروع عملیات آزادسازی خرمشهر به دلیل اصابت آرپی‌جی در سن 23 سالگی به شهات ‌رسید. او از اولین مداحان شهید دفاع مقدس بود که در خرمشهر در خون مطهرش غلتید. چند سال بعد از پایان جنگ تحمیلی در مراسمی که از حاج «صادق آهنگران» و «حسین فخری» تقدیر شد، تقدیرنامه‌‌ای هم به مناسبت ذاکر بودن شهید برون به من اهدا شد.

نوید شاهد/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ارادت خاصی امام حسین سردار شهید شهید مداح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه مادر شهیدی که دیوارهایش مزین به عکس شهدا است

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: خانه کوچک و باصفایی دارد هر گوشه‌ای از دیوارهای خانه یک تابلو و عکسی از شهیدی است که روزگاری برای دفاع از این مرز و بوم تلاش کرده‌اند.

حاجیه سلمه صدایش می‌کنند، مادری که از چروک‌های دست و صورت وخمیدگی قدش مشخص است روزگار را به سختی سپری کرده است.

لبخند لبهایش دلگرمی و انرژی را روانه وجود مهمانانش می‌کند، دور تا دور خانه‌اش را با عکس شهیدانش زینت داده است.

حاجیه سلمه می‌گوید: یاد و وجود همسر و فرزند شهیدش را با عکس‌هایشان زنده نگه می‌دارد و معتقد است اگر نبود رشادت جوانان این مرز و بوم در دوران دفاع مقدس امروز عزت و امنیتی هم در وجود مردمان این شهر و دیار حس نمی‌شد.

در گوشه‌ای از دیوار خانه‌اش عکسی از شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش را نصب کرده است.
برکت و صفای خانه‌اش را مدیون وجود این شهیدان می‌داند.

بر بنر خانه‌اش واژه «وعده صادق» نوشته شده سواد خواندنش را ندارد اما می‌گوید نشانی از بستن دهان دشمنان ایران و شادی دلهای مردم است که سپاه به ثمر رساند.

مهر وجودش مسوولان را به خانه‌اش کشاند و یادواره خانگی شهیدان سبحانی را رقم زد، یادواره‌ای که مسوولان را به پاس قدردانی از زحمات این مادر و همسر شهید راهی منزلش کرد.

کشمش، بادام، گردو و شربت حاصل دسترنج و تلاش این مادر است که با آنها از مهمانانش پذیرایی می‌کند و ساده و بی‌ریا مهمانانش را حبیب خدا خطاب می‌کند.

معنویت در صورت و رفتار و منزل حاجیه سلمه موج می‌زند و به پاس صبر و استقامت این مادر، سپاه بیت‌المقدس از ایشان تجلیل می‌کند تا قدردانی و تکریم از خانواده شهدا را به همه افراد جامعه گوشزد کند.

حاجیه سلمه گرچه سن بالایی دارد و مسن است اما راهپیمایی نیست که در آن شرکت نکرده باشد و می‌گوید در صف اول همه راهپیمایی‌ها از ۲۲ بهمن گرفته تا روز قدس و غیره شرکت می‌کند و شعار مرگ بر اسراییل و مرگ بر آمریکا را برای همیشه سر می‌دهد تا نابودی دشمنان این مرز و بوم و سربلندی جوانان کشور را شاهد باشد.

حاجیه سلمه برای همه جوانان و مسوولان دعای عاقبت بخیری و سلامتی می‌کند و می‌گوید: یادمان باشد از افراد اطرافمان گرفته تا داشته‌هایمان هر آنچه داریم نعمت خداوند است و باید همیشه قدردان نعمت پروردگار بود.

شکرگزاری پروردگار و قانع بودن را دو ویژگی انسان‌های موفق می‌داند و از جوانان می‌خواهد برای هرآنچه که دارند شکرگزار پروردگارشان باشند.

وی از اینکه عکس شهدا زینت بخش دیوارهای خانه‌اش شده خوشحال است و می‌گوید این کار موجب شده همیشه در منزلم احساس آرامش و امنیت کنم.

کد خبر 6093677

دیگر خبرها

  • شهیدی که قهرمان دو سنگر بود
  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • فرهنگ ایثار و شهادت گنجی است که باید تبیین شود
  • فرهنگ ایثار و شهادت تبیین شود
  • تجدید پیمان دختران و مادران نصف‌جهان با سردار دل‌ها
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • خانه مادر شهیدی که دیوارهایش مزین به عکس شهدا است
  • این سردار سپاه، پزشکان را شگفت زده کرده بود /از حضور در عملیات پارتیزانی تا آزادسازی خرمشهر
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون