Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران: در نخستین روزهای تسلط طالبان بر افغانستان هر یک از مردم و نخبگان این کشور دیدگاه خود را در خصوص ادامه کار طالبان و وضعیت این کشور در آینده دارند. برخی از آنها رفتن اشرف غنی و روی کار آمدن طالبان را توطئه آمریکا و انگلیس می دانند و تأکید دارند که وضعیت به این شکل باقی نمی ماند که یک قوم یا گروه بر کل افغانستان حکومت کند و قطعا این وضعیت تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام و المسلمین سیدناصر احمدی مدرس مدرسه علمیه حاج ابوالفضل تهران، عضو دفتر آیت الله نوری همدانی در تهران و رئیس دفتر سابق حزب حرکت اسلامی افغانستان در تهران در خصوص وضعیت افغانستان را در ادامه می خوانید:

تحلیل شما از دلیل پیشروی سریع طالبان در افغانستان و عقب نشینی فوری دولت و ارتش این کشور چیست؟

این پیشروی سریع طالبان یک پروسه از قبل تعیین شده بود. یعنی این پروسه که آمریکا می خواست از افغانستان بیرون رود و برای خودش آبرویی کسب کند، و در این راستا با طالبان صلح کردند. آنها بدون اینکه با دولت افغانستان مصالحه و صحبت کنند اول با طالبان نشست برگزار کردند. چون طالبان یک چهره منفور بی المللی بود و در میان ملت افغانستان و کشورهای اسلامی جایگاهی نداشتند؛ چون یک گروه وحشت بودند. به قول سیدحسن خمینی(حفظه الله تعالی) یک گروه متحجر بود. یعنی گروهی که با شرایط زمان و مکان اصلا موافقت ندارد. یک گروه متحجر، متعصب و وهابی است. یعنی از طرف وهابی ها، پاکستان، آمریکا و انگلیس تجهیز می شد و به آنها پول می دادند.

پاک کردن چهره طالبان با تبلیغات و برگزاری نشست های مختلف

طالبان یک گروه تروریست بوده است. یعنی ترورها و قتل هایی که در افغانستان رخ داده و فاجعه ای که در سرزمین افغانستان به وجود آورده اند، کم نبوده و فاجعه های خیلی خطرناکی در سرزمین افغانستان به وجود آورده اند. پس اولا می خواستند به صورت جعلی و بر اثر تبلیغات و نشست های مختلف چهره طالبان را پاک کنند و این همه رذیلت هایی که در خاورمیانه و مخصوصا سرزمین افغانستان انجام داده اند را نادیده بگیرند. وقتی چهره اینها را پاک کردند، اینها را به عنوان تشکیلاتی جدید وارد افغانستان کردند. یعنی مشروعیتی از همه کشورها به دست آوردند و اینها وارد افغانستان شدند.

سیاست های غدارانه اشرف غنی

خود دولت افغانستان و عده ای از کسانی که در افغانستان حاکم بودند هم، مردم این کشور را به اسارت گرفته بودند. این پروسه از زمان کرزای شروع و در زمان اشرف غنی تکمیل شد. آنها می خواستند قومیت پشتون را در سرزمین افغانستان حاکم سازند، به این معنا که به همان اقتدار قبلی که داشتند برگردند. اشرف غنی این پروسه را تکمیل کرد. برای اینکه نیروهای جهادی را کلا از صحنه بیرون کرد و با ترفندها و سیاست های غدّارانه مجاهدین سابق از شمال، مرکز و هرات را از صحنه سیاسی بیرون کردند. بر اثر نژادگرایی، منطقه گرایی و زبان پشتون، ازبک، تاجیک و فارسی مردم را تکه تکه کردند.

یعنی کشتاری که طالبان کردند با کشتاری که اشرف غنی کرده مساوی است. فقط خواستند ملت و جوانان افغانستان نابود شوند. وقتی این پروسه تکمیل شد، اینها را خود به خود رها کردند. چون آقای خلیل زاد که نماینده آمریکا در افغانستان بود هم یک پشتون است. آنها آمده اند و با کمک آمریکا، اسرائیل، سعودی ها و پاکستانی ها این پروسه را تکمیل کردند و بر سرزمین افغانستان حاکم شده اند و مجاهدین همه فراری و متواری شده اند. شنیده ام به اسماعیل خان گفته اند تو را نمی کشیم اما می توانی به ایران بروی.

 

دلیل عدم مقاومت ارتش افغانستان برابر طالبان

وضعیت افغانستان در این دو دهه پس از اشغال چگونه بود؟

در این دو دهه غیر از کشتار، جنایت، خونریزی، قتل و فساد، مخصوصا فساد، ظلم و ستم اداری و بی عدالتی چیز دیگری نبوده است. اصلا 40 سال در سرزمین افغانستان بی عدالتی بوده است. خود ارتش افغانستان این را فهمیدند که ما برای چه کسی بجنگیم؟! برای اشرف غنی بجنگیم؟! اشرف غنی که با اینها است. برای آمریکا بجنگیم؟! یعنی خود ارتش افغانستان آرام آرام تسلیم شدند و در برابر طالبان مقاومت نکردند.

فعلا پروسه اینها تکمیل شده و ما با افغانستان صحبت می کنیم و از آنها گزارش می گیریم، فعلا دست به کشتار و جنایت نزده اند که مثلا بعد از اینکه تصرف کرده اند اعلام عفو عمومی برای همه داده اند؛ چه کسانی که در دولت کار می کردند و چه کسانی که کار نمی کردند.

 

تفکر طالبان به هیچ وجه تغییر نکرده است

احساس می کنید که تفکر طالبان تغییر کرده باشد؟

به هیچ وجه؛ تفکر تحجر هیچ وقت تغییر نمی کند. ما در انقلاب ایران هم دیدیم و فرقی نمی کند؛ متحجر، متحجر است. یعنی در هر جایی باشد و در هر نقطه ای از سرزمینی زندگی کند، انسان های طالبانی تحجر خود را دارند. اینها تغییر نکرده اند اما تحریک کنندگان آنها از جمله آمریکا و انگلیس خوب می دانند که نمی شود یا اینها زندگی کرد و قطعا اینها را بر می دارند و همان غربی هایی که در آنجا تعلیم دیده اند سرازیر می شوند و می آیند.

طالبان برای جمهوری اسلامی خطری جدی است

چون این کار به نام طالبان انجام شده شش ماه به اینها مهلت داده می شود و بیش از شش ماه تا یک سال دوام نمی آورند و قطعا آنها افراد خاص خود را می آورند. آمریکا از سرزمین افغانستان دست بر نداشته است. غربی ها از سرزمین افغانستان دست بر نداشته اند. تمام جبهه هایی که در سوریه علیه مردم سوریه می جنگیدند الآن در افغانستان هستند. داعش از عراق به افغانستان آمده و جیش العدل و النصره وارد سرزمین افغانستان شده اند. ما خیال نکنیم که اینجا سرزمین بسیار آرام و همسایه خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است؛ همسایه ای خطرناک تر از سوریه و همه جای دنیا، و برای جمهوری اسلامی خطری جدی است.

 

وضعیت شیعیان و مخصوصا شیعیان هزاره را در اوضاع جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

شیعیان هم مثل بقیه تسلیم شده اند. مثلا الآن در مناطق مرکزی افغانستان و استان بامیان کلا تسلیم شده اند و الآن وضعیت آرامی دارد. کشتار، خونریزی، قتل و جنایت مثل سابق نیست. چون فعلا وقت برنامه ریزی ندارند و موقتا آمده اند و نظر شخصی من این است که قطعا همین کسانی که اینها را بر سر قدرت آورده اند برایشان برنامه دارند که فعلا با این برنامه حرکت کنید.

 

آینده پیش روی زنان در افغانستان را چگونه می بینید؟

شرایط فعلی مثل شرایط 20 یا 30 سال قبل نیست. الآن افغانستان با 30 سال قبل خیلی تغییر کرده است. یعنی زن ها تحصیلکرده و دانشگاه دیده شده اند و از لحاظ علمی پیشرفت کرده اند. این زنان افغانستان به وضعیت قدیم که در خانه بنشینند بر نمی گردند. اگر طالبان با همان وضعیت قدیم حرکت کند غربی ها هم این را بر نمی تابند.

در زمان سابق خیلی وحشت ایجاد کرده بودند و زن ها خیلی مورد اذیت و آزار قرار می گرفتند ولی الآن فعلا علیه زن ها برنامه ای ندارند، آزادانه می روند و اعلام کرده اند که هرکس می خواهد به کار خود برگردد.

 

آینده پیش روی افغانستان را چگونه می بینید؟

من خوش بین هستم.

 

وضعیت این جوری باقی نمی ماند که یک قوم یا عده خاصی بر کل افغانستان حکومت کند

به آینده افغانستان خوش بین هستید؟ چرا؟

به خاطر اینکه وضعیت فعلی موقتی است. قطعا شرایط تغییر پیدا می کند و وضعیت این جوری باقی نمی ماند که یک قوم یا عده خاصی بر کل افغانستان حکومت کند. تمام اقوام، مذاهب و گروه های جهادی افغانستان که از بین نرفته اند؛ مردم افغانستان در صحنه هستند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 وضعیت افغانستان طالبان در افغانستان طالبان همسایه ایران سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سرزمین افغانستان اشرف غنی یک گروه شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۶۹۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار حزب التحریر به طالبان

دفتر مطبوعاتی «حزب التحریر» در افغانستان در بیانیه‌ای ضمن تأیید بازداشت اعضای این گروه در ولایت‌های مختلف توسط طالبان نوشت: چنین فشارهایی حزب التحریر و اعضای آن را از ادامه دعوت و تلاش برای اقامه خلافت منصرف نمی‌کند.

این گروه در ادامه نیز از طالبان انتقاد کرد که اعضایش شامل عفو و آزادسازی زندانیان به‌مناسبت عید فطر قرار نگرفتند.

اواخر فروردین گذشته نیز حزب التحریر در بیانیه‌ای از بازداشت سخنگو و شماری از اعضای این گروه طی دو ماه گذشته به‌جرم دعوت و فعالیت و برپایی خلافت اسلامی خبر داده بود.

اداره اطلاعات طالبان دو سال قبل نیز فعالیت حزب ‌التحریر، جمعیت اصلاح و نهاد النجم را در افغانستان ممنوع اعلام کرده بود.

حزب ‎التحریر سازمانی است که تشکیل خلافت در سراسر جهان اسلام را هدف خود و هر یک از کشورهای اسلامی را ولایتی از این خلافت با مرکزیت سرزمین‌های عربی می‌داند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند