Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - اردبیل استانی که آوازه سرسبزی و کشت و صنعت مغانش همه جا را فراگرفته و دامنه سرسبز سبلان را در خود جای داده اما طبق نظرات کارشناسان هم‌اکنون با بحران آب مواجه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردبیل ، اردبیل استانی که آوازه سرسبزی و کشت و صنعت مغانش همه جا را فراگرفته و دامنه سرسبزسبلان را در خود جای داده اما طبق نظرات کارشناسان هم‌اکنون با بحران آب مواجه است که به نظر می‌رسد این مسئله حاصل کم‌توجهی و کم‌کاری برخی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در اسرع وقت در این زمینه تمهیدات لازم و کافی اندیشیده نشود این روند همراه با بحران کم‌آبی در سال‌های آینده نیز تبدیل به یک معضل جدی خواهد شد، چرا که استان اردبیل در سال‌های اخیر تحت تأثیر تغییرات اقلیمی و کاهش چشمگیر بارش‌ها قرار گرفته و با مشکلات جدی مواجه شده است.

اگر هر چه سریع‌تر تصمیماتی مناسب در کشت محصولات استراتژیک در استان انجام نیابد بی‌شک این کشور با مشکلاتی جدی مواجه خواهد شد، چرا که با کاهش سفره‌های آب‌های زیرزمینی منابع آبی نیز با کمبود جدی روبه‌رو می‌شود که این مسئله بسیار خطرآفرین خواهد بود.

براساس اسناد رسمی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، بارش در این استان بین 31 استان کشور جایگاه بیست و نهم را دارد که در واقع بارندگی در اردبیل نسبت به سال‌های گذشته حدود 45 درصد کاهش داشته است.

طبق اذعان کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای، روان آب‌ها و ذخایر زیرزمینی هم در اردبیل کاهش چشمیگری داشته است و با توجه به این که پنج برابر ظرفیت استاندارد از دشت اردبیل آب برداشت شده است همین امر سبب شده تا دشت اردبیل نشست کند.

طبق آمار رسمی منتشر شده استاندارد برداشت آب از دشت اردبیل 130 میلیون مترمکعب اعلام شده و در مقابل بیش از 632 میلیون مترمکعب آب برداشته شده که این موضوع نشان دهنده مصرف 5 سال آینده استان محسوب می‌شود که نیازمند بررسی‌های ویژه و اساسی است.

طبق اظهارات معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل آب سفره‌های زیرزمینی 12 متر کاهش یافته و تاکنون حدود 700 میلیون مترمکعب کسری آب در سفره‌های آب زیرزمینی استان اردبیل ایجاد شده است.

کاهش راندمان کشاورزی سنتی / گلخانه‌داری راهکاری برای مقابله با کم‌آبی در چهارمحال و بختیاری‌باغات تشنه ریجاب نیازمند توجه مسئولان/ کم‌آبی تولید انجیر را 20 درصد کاهش دادقیمت هویج در کرمانشاه سر به فلک کشید/ کم‌آبی و کرونا عوامل افزایش سرسام‌آور قیمت

کمبود آب‌های زیرزمینی علاوه بر مشکلات ایجاد شده شوری آب را نیز به همراه خواهد داشت که این مسئله نیازمند حمایت از بخش کشاورزی برای جلوگیری از ایجاد هزینه‌های گزاف تصفیه آب است که در کنار نصب چاه‌های غیرمجاز کشاورزان سبب تشدید این مشکلات شده است.

به همین منظور مسئولان آب منطقه‌ای به دنبال راهکار بازگشت آب به سفره‌های آب زیرزمینی برای جلوگیری از برداشت آب می‌دانند که به همین منظور یک هزار و 900 دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های اردبیل نصب کرده تا بر میزان برداشت از چاه‌ها را برآورد کرده و اجازه برداشت بیشتر را ندهد.

با توجه به شرایط پیش آمده حل بحران آب نیازمند انجام اقداماتی از سوی نهادهای حاکمیتی است تا هر چه سریع‌تر مشکلاتی که در این زمینه سبب به خطر افتادن نفس استان اردبیل شده برطرف شود.

انتهای پیام/132/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آب منطقه ای کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۰۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش سرقت در اردبیل

 جلال آفاقی گفت: با انجام اقدام‌های پیشگیرانه در بحث سرقت در یک سال گذشته شاهد کاهش حدود ۲۵ درصدی وقوع این جرم در شهرستان اردبیل بودیم.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اشاره به اثربخش بودن تمهیدهای در نظر گرفته شده برای تعطیلات نوروزی، بیان کرد: همچنین نوروز امسال با تلاش‌های صورت گرفته حدود ۲۸ درصد آمار وقوع سرقت در اردبیل به نسبت مدت مشابه پارسال کاهش داشت.

بر اساس آمار نهادهای مربوطه اردبیل یکی از استان‌های امن ایران و به گفته رئیس پلیس آگاهی استان اردبیل، در بحث کشف سرقت‌ها جزو سه استان برتر کشور در سال ۱۴۰۲ بوده است.

۳۳ درصد سرقت‌های به وقوع پیوسته در استان اردبیل مربوطه به واحدهای مسکونی، مغازه‌ها، مکان‌های دولتی، خودروها، موتورسیکلت‌ها و ۶۷ درصد سرقت‌های خُرد مانند سرقت قطعات خودروها، دوچرخه‌ها و جیب‌بری است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • کاهش سرقت در اردبیل
  • داستان‌های ادامه‌دار ستاره عراقی؛ علی عدنان از ایران رفت!
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی