Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@09:24:29 GMT

سفیر قرقیزستان: ناگزیر به همکاری با طالبان هستیم

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۰۵۳۰

سفیر قرقیزستان: ناگزیر به همکاری با طالبان هستیم

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «میروسلاو نیاز اف» سفیر قرقیزستان در افغانستان که هفته گذشته برای معالجه به بیمارستانی در بیشکک منتقل و بستری شد، در مصاحبه با رسانه‌های قرقیزی در مورد مردم قرقیزستان در این کشور و نحوه کار سفارت در حال حاضر گفت: هنوز برای به رسمیت شناختن طالبان زود است. طالبان یک جنبش رادیکال است که در قرقیزستان ممنوع و به عنوان تروریست شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نیاز اف درباره قرقیزستانی‌های مقیم افغانستان گفت: در مجموع 14-15 شهروند قرقیزستان در افغانستان زندگی می‌کنند.9 شهروند در سفارت قرقیزستان در افغانستان حضور دارند، 6 یا 5 نفر دیگر در هتل‌ها هستند.

وی به تغییر تعداد شهروندان به خاطر انتقالشان به کشور اشاره کرد و گفت: 6 نفر قبلاً از طریق ایالات متحده به سرزمین مادری خود اعزام شده‌اند، انتظار می‌رود یک پرواز چارتر از قزاقستان انجام شود. البته ما دائماً با آنها در ارتباط هستیم.

سفیر قرقیزستان در مورد قوم قرقیز در افغانستان نیز گفت: همه آنها سکونت دائمی دارند و هیچگونه خشونت علیه آنها وجود ندارد. نمایندگان طالبان با ما همکاری می‌کنند. در تاریخ جنگ‌های افغانستان، قرقیزها هرگز در معرض خشونت نبوده‌اند، آنها می‌توانند آزادانه فعالیت کنند.

نیاز اف درباره طالبان و وضعیت افغانستان گفت: دیپلمات‌ها با طالبان تماس داشتند. در حال حاضر 4 سفارتخانه از جمله سفارتخانه قرقیزستان در کابل فعالیت می‌کنند.  تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف کار سفارت وجود ندارد. 

وی افزود: طالبان امنیت سفارتخانه‌ها را تأمین می‌کنند. تعامل با طالبان در جریان است، در چارچوب این وضعیت همه مسائل سازمانی حل می‌شود. قرقیزستان ناگزیر است که به شکلی با طالبان همکاری کند.

سفیر قرقیزستان در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت: برای به رسمیت شناختن طالبان هنوز زود است. البته برخی کشورها آن را به رسمیت می‌شناسند. به عنوان مثال، پاکستان، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی می‌توانند آن را به رسمیت بشناسند. با این حال مدتی طول می‌کشد، کشورها طالبان را به رسمیت بشناسند، آنان باید اعتمادشان را جلب کند، زیرا به کمک‌های بشردوستانه و مالی نیاز دارند. بنابراین طالبان درک می‌کنند که با قرار گرفتن در کنار نهادهای قدرت، مسئولیت کشور را نیز بر عهده دارند.

در همین راستا «سادیر جبار اف» رئیس جمهور قرقیزستان دستور تخلیه شهروندان قرقیزی را صادر کرد و همچنین به وزارت خارجه دستور داد که امنیت مردم قرقیزستان در افغانستان را تأمین کند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: طالبان قرقیزستان قرقیزستان در افغانستان سفیر قرقیزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۰۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی

وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌ای گفته است هیأت طالبان در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول پایتخت گامبیا اشتراک کرده است.

به گفته این وزارت هیأت طالبان در کنار شرکت در این نشست با مقامات بلند پایه و نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی نیز در مورد موضوعات مختلف گفت‌وگو خواهد کرد.

این نشست از روز گذشته در گامبیا آغاز شد و قرار است امروز نیز ادامه یابد.

پیش از این نیز مقامات طالبان از جمله امیرخان متقی از نمایندگان سازمان همکاری اسلامی خواسته بودند تا واقعیت‌‌های موجود در افغانستان را به مقامات کشورهایشان و جامعه بین‌المللی برسانند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • طاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی