Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - با اینکه تا چند ماه قبل مسئولان در حوزه منابع طبیعی گلستان وجود باندهای قاچاق سازمان یافته درختان جنگلی را انکار می‌کردند حالا اما مدیرکل منابع طبیعی استان از شناسایی و رصد اطلاعاتی چند باند مافیایی در استان خبر داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  گرگان ، مساحت عرصه‌های جنگلی در کشور به دلایل مختلف در دهه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و امروز در شمال کشور حدود یک میلیون و 900 هزار هکتار جنگل باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرصه‌های جنگلی به سبب تغییرات اقلیمی و خشکسالی، آتش‌ سوزی‌های گاه و بیگاه، آفات و بیماری‌ها و غیره فشار سنگینی را متحمل می‌شوند و در عین حال اره‌های موتوری و تبر تیزِ قاچاقچیان نیز امان آن را بریده است.

شبکه‌های سازمان یافته قاچاق چوب که در سال‌های اخیر فعال‌تر شده‌اند، به درختان جوان و نورس هم رحم نمی‌کنند و تیشه به نابودی عرصه‌های جنگلی محدود اما حیاتی شمال کشور می‌زنند.

گلستان از جمله استان‌هایی است که نوار باریکی از جنگل‌ در جنوب این استان جا خوش کرده است، عرصه‌هایی که بیابان‌های مرکزی ایران ( سمنان) از یکسو، صحرای قره بوم ( ترکمنستان) و بیابان‌های شمالی گلستان از سوی دیگر آن را به شدت در محاصره و تنگنا قرار داده است. خشکسالی شدید هم این سال‌ها بلای جان این عرصه‌ها شده و آن طور که مسئولان آب منطقه‌ای استان می‌گویند گلستان سومین خشکسالی شدید نیم قرن اخیر را تجربه می‌کند.

این در حالی است که جنگل‌ها خود یکی از مهم‌ترین و بزرگترین تولیدکننده آب شیرین به شمار می‌روند، شاید بتوان از وضعیت منابع آبی زیرزمینی استان که امسال 241 میلیون مترمکعب کمتر شده است، وضعیت جنگل‌های این استان را هم به وضوح مشاهده کرد که کم کم در حال از دست دادن کارکردهای اصلی خود هستند.

ورود بسیج به مقابله با قاچاق چوب/ چرا از پهپادها برای اطفای حریق استفاده نمی شود؟تراژدی قاچاق چوب در ایران|‌ پدیده ای به نام جنگل‌تراشی در چهارمحال و بختیاری/ مناطق بکری که بلعیده می‌شودافزایش تجاوز و دست درازی به مراتع استان گلستان/ 3 پرونده قاچاق چوب برای یکی از مدیران منابع طبیعی تشکیل شد

اهمیت عرصه‌های جنگلی گلستان که جزو محدود جنگل‌های با ارزش تجاری و صنعتی است، با ثبت آن در فهرست جهانی یونسکو دیگر بر کسی پوشیده نیست. جنگل‌های هیرکانی، این بازماندگان عصر یخبندان که میلیون‌ها سال خود را حفظ کرده‌اند اما حالا به دست عده‌ای قاچاقچی، یکی یکی بر زمین می‌افتند.

موضوع قاچاق چوب در گلستان حتی آن زمان که طرح‌های جنگلداری هم فعال بود، سروصدایش بلند بود. کامیون‌هایی که چوب‌های قاچاق را از دل جنگل بیرون می‌آورند و راهی کارخانه‌های نئوپان می‌کردند از دیروز تا امروز می‌توان مشاهده کرد. همین چند ماه پیش بود که یک باند سازمان یافته قاچاق چوب که چند مأمور حفاظتی منابع طبیعی هم با آنها همراه بودند در مخفیگاهشان دستگیر شدند.

اما مسئولان منابع طبیعی استان و در رأس آنها مدیرکل این اداره تا چندی قبل وجود قاچاق سازمان یافته درختان جنگلی را انکار می‌کرد اما در گفت‌وگوی اخیر خود با تسنیم این موضوع را تأیید کرد و از رصد چند باند مافیایی قاچاق چوب در استان خبر داد.

 استان گلستان حدود 470 هزار هکتار عرصه جنگلی دارد که گونه‌های ارزشمندی از درختان را در خود جای داده است. این عرصه‌ها جزو جنگل‌های هیرکانی به‌شمار می‌رود که آخرین بازمانده‌های عصر یخبندان بر روی زمین هستند. وجود جنگل‌های هیرکانی و ذخیره‌گاه‌های درختان ارزشمندی مانند سرخدار، زربین، بلوط بلندمازو، نارون، درختان آزاد، شمشاد و غیره اشتهای قاچاقچیان چوب را بیشتر کرده است؛ پرونده‌هایی که رد پای برخی از مسئولان منابع طبیعی هم در آن دیده می‌شود.

با اینکه گلستان یک چهارم جنگل‌های هیرکانی را در خود جای داده اما نیمی از جنگل‌های هیرکانی که به ثبت جهانی رسیده در این استان واقع است و این نشان دهنده بکر بودن و اهمیت حفظ این عرصه‌ها را دو چندان کرده است.

عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در گفت‌وگو با تسنیم درباره حفاظت از عرصه‌های جنگلی استان گفت: سعی کردیم سطح حفاظتی جنگل‌ها را افزایش دهیم و 6 دستگاه دوربین برای کنترل و پایش حریق خریداری و نصب شده است که می‌توانیم از آن برای رصد قاچاق چوب هم استفاده کنیم.

وی درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند میزان قاچاق چوب در سال‌های اخیر و با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها بیشتر شده است، اظهار داشت: اتفاقا زمانی که طرح‌های جنگلداری اجرا می‌شد، قاچاق چوب و قطع غیرمجاز درختان خیلی بیشتر از امروز بود. هرچند کتابچه طرح وجود داشت اما بسیاری از پیمانکاران بیش از مقدار تعیین شده، از جنگل برداشت می‌کردند.

لطفی درباره اینکه آیا نظارتی بر فعالیت آن طرح‌ها وجود نداشت، گفت: نیروهای حفاظتی به صورت غیرمستقیم حقوق خود را از طرح‌های جنگلداری می‌گرفتند و در این حالت نمی‌شد انتظار چندانی بر رعایت الزامات کتابچه‌های طرح داشت.

وی ادامه داد: تخلف در مجریان طرح‌های جنگلداری در گذشته زیاد بود اما امروز قاچاق به صورت محدود و عمدتا به علت مشکلات اقتصادی وجود دارد. مجموع قاچاق چوب آلات و درختان جنگلی در سال گذشته حدود یکهزار و 500 مترمکعب بود که در حالت بدبینانه 5 برابر و در حال خوش بینانه سه برابر است اما میزان قاچاق چوب در سال 96 و قبل از آن بیشتر بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: چند سالی است سیستم نظارتی و حفاظتی ما تغییر کرده و حقوق همه نیروها را خودمان می‌دهیم بنابراین آسیب قبلی رفع شده است.

وی معتقد است عمده قاچاق چوب در استان از سوی افرادی است که مشکلات مالی دارند. افزایش قیمت چوب سبب شده تا افراد و برخی از معتادان با حضور در عرصه‌های جنگلی، درختان افتاده و خشک شده را جمع آوری کرده و به فروش برسانند.

لطفی درباره اینکه آیا قاچاق سازمان یافته چوب درختان جنگلی در استان را همچنان انکار می‌کند، گفت: چند باند مافیایی و سازمان یافته قاچاق چوب را با همکاری پلیس امنیت اقتصادی استان شناسایی کرده‌ایم و آنها در رصد اطلاعاتی ما قرار دارند. با توجه به اهمیت موضوع نمی‌توان اطلاعات بیشتری در این باره رسانه‌ای کرد اما ماهمه تلاش‌مان را برای برخورد با قاچاق چوب به کار گرفته‌ایم.

انتهای پیام/582/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قاچاق سازمان یافته جنگل های هیرکانی طرح های جنگلداری عرصه های جنگلی درختان جنگلی قاچاق چوب منابع طبیعی عرصه ها جنگل ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار

به گزارش قدس خراسان، حمید رضا شرف خانی اظهار کرد: با رصد و پایش عوامل یگان حفاظت و با دستور قاطع دادستان شهرستان گلبهار در همکاری با عوامل انتظامی کلانتری گلمکان، یک باب کوره غیر مجاز تهیه زغال و بیش از ۱۵ تن مقطوعات چوبی از گونه‌های ممنوعه گز و تاغ که به شکل ماهرانه‌ای از شهرستان‌های جنوبی استان قطع و به گلبهار حمل می‌شد شناسایی و توقیف شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چناران بیان کرد: کارگاه غیرمجاز احداث شده در یکی از روستاهای تابعه شهر گلمکان شهرستان گلبهار پس از شناسایی و اطمینان از وجود محموله قاچاق با دستور قضایی دادستان گلبهار توسط ضابطین بازگشایی و میزان ۱۵ تن مقطوعات چوبی جنگلی و یک باب کوره غیر مجاز توقیف شد.

وی تصریح کرد: در همین رابطه چهار نفر از اتباع بیگانه مرتبط با این باند بازداشت و تحویل عوامل انتظامی شدند. 

شرف خوانی اظهار کرد: گونه جنگلی گز و تاغ با هدف تثبیت شن و جلوگیری از گسترش بیابان و تهدید سکونتگاه‌های شهری و روستایی در قالب پروژه‌های بیولوژیک بیابان‌زدایی با صرف هزینه‌های سنگین و تلاش‌های شبانه‌روزی در مناطق کویری خراسان رضوی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کشت و نگهداری می‌شود که با بی‌رحمی تمام و برای انتفاع غیر شرعی و غیر مجاز توسط افراد و باندهای قاچاق چوب آلات مورد تجاوز و قطع قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل