Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@09:57:52 GMT

استقامت برای دومین نمونه برداری از مریخ آماده می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۱۲۸۹

استقامت برای دومین نمونه برداری از مریخ آماده می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورج، کاوشگر استقامت ناسا برای دومین عملیات نمونه برداری از خاک مریخ در هفته جاری آماده می‌شود. این درحالی است که نخستین تلاش این ابزار برای جمع آوری نمونه موفقیت آمیز نبود. هرچند بازوی جمع آوری نمونه کارآمد بود اما لوله محفظه جمع آوری نمونه، خالی ماند.

اکنون این کاوشگر که در حقیقت یک آزمایشگاه متحرک است به منطقه جدیدی از مریخ به نام Citadelle می‌رود تا نمونه برداری انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار مهندسان ناسا برای اطمینان از جمع آوری نمونه، منتظر می‌مانند تا قبل از ذخیره شدن محفظه در مکان مخصوص در دل کاوشگر، عکسی از آن به زمین برسد.

لویی جاندورا مهندس ارشد تیم نمونه برداری و ذخیره پروژه استقامت در باره نخستین عملیات جمع آوری نمونه می‌گوید: سخت افزار از ابتدا تا انتها عملکرد بسیار خوبی داشت و این ما را هیجان زده کرد. اما ناگهان متوجه شدیم هیچ نمونه‌ای جمع آوری نشده است. بنابراین ما به سرعت تحقیقات در این باره را آغاز کردیم.

صخره محل نمونه برداری استقامت به اندازه‌ای که محققان تصور می‌کردند، سخت نبود. محققان تصور می‌کردند این منطقه دارای هسته صخره‌ای محکمی باشد که به پودری تبدیل می‌شود و داخل محفظه جمع آوری نمونه قرار می‌گیرد. اما پس از عدم موفقیت مأموریت، محققان با استفاده از دوربین‌های کاوشگر بقایای سوراخ حفر شده را بررسی کردند و متوجه خاک اطراف محل و برخی مواد در انتهای سوراخ شدند که جامانده بود.

قرار است استقامت ۳۵ نمونه از خاک مریخ را جمع آوری کند.

کد خبر 5285508 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری فضایی ناسا مریخ کاوشگر حاکمیت سایبری نوآوری واکسن کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عیسی زارع پور فیس بوک همراه اول تولید دانش بنیان ناسا بیوتکنولوژی فناوری فضایی امنیت اطلاعات تحقیقات علمی جمع آوری نمونه نمونه برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟

ایتنا - آژانس فضایی اروپا عکسی را منتشر کرد که توسط فضاپیمای مارس اکسپرس گرفته شده و نشان می‌دهد آثار واضحی از پدیده «عنکبوت» در سراسر منطقه قطبی جنوبی مریخ پخش شده است.
حقیقت این است که آن‌ها چیزی نیستند که در تصویر دیده می‌شوند، بلکه این طیف‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که نور خورشید بهاری بر روی لایه‌های دی‌اکسیدکربن رسوب‌شده در ماه‌های تاریک زمستانی می‌افتد.

آژانس فضایی اروپا در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد: نور خورشید باعث می‌شود یخ دی‌اکسیدکربن در پایین لایه به گاز تبدیل شود، که شکل فواره‌های بلند، قبل از اینکه دوباره بیفتد و روی پشت‌بام بنشیند، انباشته شده و به یخ بالایی نفوذ می‌کند.

این باعث ایجاد لکه‌های تاریک با عرض ۴۵ متر تا ۱ کیلومتر می‌شود. همین فرآیند الگوهای متمایز «عنکبوت شکل» را ایجاد می‌کند که در زیر یخ حک شده‌اند.

 
نقاط تاریکی را می‌توان در حومه بخشی از مریخ به نام شهر اینکاها مشاهده کرد. دلیل این نام این است که «شبکه خطی و تقریباً هندسی تپه‌ها» یادآور خرابه‌های اینکاها است.

شهر اینکاها که رسما با نام Angustus Labyrinthus شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۲ میلادی توسط کاوشگر مارینر ۹ ناسا کشف شد.

آژانس می‌گوید: «ما هنوز مطمئن نیستیم که شهر اینکاها دقیقاً چگونه شکل گرفته است. تپه‌های ماسه‌ای ممکن است در طول زمان به سنگ تبدیل شوند. شاید مواد از میان ورقه‌های شکسته سنگ مریخ نفوذ کرده باشند و یا تپه‌ها ممکن است ساختارهای دندانه‌دار مرتبط با یخچال‌های طبیعی باشند.

دیگر خبرها

  • آیا عنکبوت‌های غول‌پیکر در مریخ وجود دارند؟
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • بهره برداری از دومین دستگاه رادیولوژی بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان
  • دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد
  • کاوشگر سایکی ناسا با لیزر داده فرستاد!
  • بیش از ۷۰ پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌
  • سد شهید لشگری نهب آماده بهره برداری
  • بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در سمنان در حال ساخت است
  • روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول ۵ کیلومتر آماده بهره برداری است 
  • نمونه برداری از طلافروشی‌های استان تهران برای شناسایی مصنوعات با عیار پایین