Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: یکی از مسائل تاکیدی که در برنامه‌های آقای دکتر خاندوزی به درستی دیده شده و مسئله بسیار کلیدی است مسئله مدیریت دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی است.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو در آستانه تشکیل کابینه دولت سیزدهم و رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی بررسی وضعیت وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی از این حیث که بخش مهمی از مسائل مبتلا به این روز‌های اقتصاد مسائل اقتصادی است حائز اهمیت می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مساله مهمی که سرنوشت اداره اقتصاد و معیشت مردم در چهار سال آینده قطعا ارتباط مستقیمی با انتخاب وزرای دارای صلاحیت دارد، چراکه در غیر این صورت فرجام نامعلومی در انتظار اقتصاد کشور خواهد بود. به دلیل اهمیت انتخاب وزرای اصلح دانشجو در گفتگو با اصغر بالسینی؛ اقتصاددان و پژوهشگر اقتصاد ایران به بررسی برنامه‌های دکتر سید احسان خاندوزی پرداخته تا مردم و مخاطبان با وزیر پیشنهادی وزارتخانه اقتصاد آشنا شوند.


بالسینی با اشاره به دو بعد شخصیتی و برنامه‌ای وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: آقای دکتر خاندوزی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی علاوه بر اینکه از لحاظ شخصیتی شخصیت مناسب و آماده‌ای برای تصدی وزارت اقتصاد و دارایی است به شدت برنامه محور است که ویژگی برجسته‌ای برای وی به شمار می‌رود. ویژگی‌های شخصیتی آقای دکتر خاندوزی شامل آگاهی ایشان به دانش اقتصاد، نگاه عدالت محورانه به مسائل و معضلات اقتصادی ایران، تجربه بسیار موفق در مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان مهمترین مرکز تحقیقاتی اقتصادی ایران و همچنین دارا بودن نگاه چند بعدی و مسئله محور به معضلات اقتصادی ایران از ایشان یک گزینه مناسب برای تصدی وزارت اقتصاد ایجاد کرده است. از سوی دیگر بر اساس برنامه‌های اعلامی ایشان مشخص است که شناخت کافی از اقتصاد ایران دارند.


کارشناس مسایل اقتصادی در ادامه با اشاره به مهمترین برنامه‌های دکتر خاندوزی برای برون رفت از چالش‌های اقتصاد ایران گفت:اولین مسئله‌ای که باید در برنامه‌های دکتر خاندوزی جا بگیرد، اصلاح نظام مالیاتی است. واقعیت این است که اصلاح نظام مالیاتی پیش‌زمینه رفع بسیاری از معضلات در اقتصاد ایران است. هنوز از خاطره‌ها دور نشده برنامه و وضعیتی که دولت آقای روحانی در حوزه اصلاح نظام مالیاتی داشت و منجر به این شد که به دلیل عدم تحقق درآمد‌های مالیاتی دولت دست اندازی به منابع بانک مرکزی کرده و از طریق افزایش پایه پولی و خلق پول کسری بودجه را که ناشی از عدم تحقق درآمد‌های مناسب مالیاتی و سایر درآمد‌ها بوده جبران کند. در چنین شرایطی اصلاح نظام مالیاتی که یکی از برنامه‌های جدی آقای دکتر خاندوزی است کمک ویژه‌ای خواهد کرد برای اینکه تبعات ناشی از پولی شدن کسری بودجه از بین برود. در این زمینه چند برنامه محوری و کلیدی وجود دارد که شاید بشود گفت مهم‌ترین آن وضع مالیات برمجموع درآمد- مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ثروت است.


وی در این باره افزود: می‌دانیم که ابزاری مثل مالیات بر عایدی سرمایه یا مالیات بر مجموع درآمد علاوه بر اینکه باعث درآمدزایی برای دولت خواهد شد یک ابزار تنظیم‌گری بسیار مهمی هم در اقتصاد است. آنچه که الان مشخص است این است که در سه سال اخیر بسیاری از بازار‌های کلیدی در اقتصاد ایران به دلیل فعالیت‌های گسترده سفته بازانه با چالش‌های جدی مواجه شده، در چنین شرایطی به دلیل نبود  ابزار‌های تنظیم گری مانند مالیات بر عایدی سرمایه عملا امکان محدود کردن این سفته بازی‌ها وجود نداشته که به نمونه تمام عیار این مسئله در بازار ارز بازار سکه و بازار بورس در سال ۹۹ می‌توان اشاره کرد. پس وضع پایه‌های جدید مالیاتی خصوصا مالیات بر عایدی سرمایه و هر آنچه که ابزار‌های تنظیم گری مالیاتی است می‌تواند دو هدف را همزمان محقق بکند هم درآمد‌ها را افزایش دهد و هم اینکه جلوی بسیاری از فعالیت‌های نامولد را در اقتصاد بگیرد. در کنار این امر در برنامه‌های دکتر خاندوزی اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی برای اینکه بالاخره بخش مهمی از فعالیت‌های صنعتی و بازرگانی در ذیل نظام مالیاتی قرار بگیرد و همچنین کاهش مالیات بر درآمد تولید هم دیده شده است.


تحلیلگر اقتصاد ایران با انتقاد از وضعیت کنونی نظام مالیاتی کشور و اثرات منفی آن بر تولید و صنعت کشور خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که بخش تولید به دلیل نرخ رشد متوالی منفی در اقتصاد ایران در سال‌های اخیر عملاً نای و توان کافی برای پرداخت مالیات‌های سنگین ندارد و در چنین شرایطی منطقی کردن مالیات بر تولید می‌تواند بسیاری از گره‌های بخش تولید را هم از بین ببرد.


بالسینی در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت دارایی‌های عظیم دولت در مسیر توسعه کشور افزود: دومین برنامه‌ای که در برنامه‌های آقای دکتر خاندوزی به درستی دیده شده و بسیار مسئله کلیدی است مسئله مدیریت دارایی‌های دولت و شرکت‌های دولتی است. آمار‌های جالبی وجود دارد که اهمیت مساله را دو چندان میکند. بر اساس آمار‌های رسمی که مربوط به سال ۱۳۹۷ می‌باشد مجموع ارزش دارایی‌های دولت شامل سهام دولت در شرکت‌ها و املاک و مستغلات‌ای که در اختیار دولت می‌باشد حدود ۱۸ میلیون میلیارد تومان می‌باشد که این دارایی‌ها شامل ۴۵۷ هزار ملک دارای شناسنامه و همچنین صد‌ها هزار میلیارد تومان سهام دولت در شرکت‌های مختلف است که متاسفانه از چنین دارایی عظیمی به هیچ عنوان استفاده بهینه صورت نمی‌گیرد. بر اساس برآورد‌های کارشناسی صورت گرفته اگر قرار بر استفاده درست از یک چنین دارایی عظیمی باشد سالانه دولت حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌تواند کسب درآمد کند.


پژوهشگر اقتصاد ایران با اشاره به سومین برنامه دکتر خاندوزی برای اصلاح اقتصاد ایران گفت: برنامه‌ای که در برنامه‌های دکتر خاندوزی قابل مشاهده است و البته بسیار مساله مهمی است مدیریت بدهی‌های دولت است متاسفانه به دلیل کسری‌های بودجه متمادی که دولت با آن دست به گریبان بوده و به دلیل عدم تحقق درآمد‌های نفتی و غیر نفتی و مالیاتی و به دلیل ولنگاری دولت روحانی در افزایش هزینه‌های جاری خود دولت سیزدهم میراث‌دار حدود هزار و پانصد هزار میلیارد تومان بدهی دولت و شرکت‌های دولتی است که شامل انتشار ۸۲ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در سال ۹۸ و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ و تداوم یک چنین وضعیتی در سال ۱۴۰۰ است. یک چنین حجم عظیمی از بدهی‌های دولت، اگر مدیریت نشود می‌تواند بار بسیار سنگینی را بر دوش اقتصاد تحمیل نماید که آثار آن در میان مدت حتماً گریبانگیر اقتصاد خواهد شد. در چنین وضعیتی تصویر نمودن یک تصویر شفاف از وضعیت بدهی‌های دولت اولین و مهمترین گام است که دولت باید آن را انجام دهد علاوه بر این باید به شدت مراقبت شود که در سال‌های آینده هزینه‌های غیر منطقی از این ناحیه متوجه اقتصاد نشود.


اصغر بالسینی با اشاره به چهارمین محور کلیدی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: چهارمین برنامه‌ای که در برنامه‌های دکتر خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد می‌باشد مسئله اصلاحات بازار سرمایه است. بازار سرمایه ایران در سال ۱۳۹۹ فرصت بسیار عظیمی را از دست داد که ناشی از نگاه کاسب کارانه دولت آقای روحانی به بازار سرمایه بود و نه اینکه بازار سرمایه را به عنوان یک بازار مهم در اقتصاد مدیریت کند. نتیجه آن شد که بسیاری از کسانی که علاقمند به بازار سرمایه شده بودند به دلیل زیان‌های هنگفت از این بازار خارج شوند. در چنین شرایطی تعمیق بازار سرمایه کمک به شفافیت در این زمینه -افزایش تامین مالی از طریق بازار اولیه و همچنین جلوگیری از سفته بازی و هر آنچه فعالیت غیر شفاف در بازار است حائز اهمیت زیادی است. در مجموع میتوان گفت ویژگی‌های شخصیتی و مسئله برنامه محوری دکتر خاندوزی از ایشان وزیری در تراز گام دوم انقلاب بوجود آورده که می‌تواند امید بخش انشالله روز‌های خوبی در اقتصاد ایران باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: احسان خاندوزی مالیات وزارت اقتصاد رای اعتماد کابینه سیزدهم مالیات بر عایدی سرمایه وزیر پیشنهادی اقتصاد اصلاح نظام مالیاتی هزار میلیارد تومان اقتصاد ایران چنین شرایطی بازار سرمایه دارایی ها برنامه ای درآمد ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۵۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد

به گزارش خبرنگار مهر کتاب " اقتصاد در هیاهوی انتظارات " منتشر شد. برای اولین بار در ایران یک کتاب تخصصی در رابطه با اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران توسط موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز به رشته تحریر درآمد.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» با موضوع نگاهی جامع به اثرات انتظارات تورمی در اقتصاد ایران با الهام از ۳۰ نشست تخصصی توسط انتشارات موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز گردآوری شده است.

این کتاب شامل ۳۰ فصل بوده و به موضوعاتی مانند: نقش انتظارات تورمی در تورم و نرخ ارز، نظریه‌های تعیین نرخ ارز و نحوه شکل‌گیری انتظارات، رابطه انتظارات تورمی و بازار سرمایه، بازار مسکن و نقش انتظارات در آن، نقش رسانه در انتظارات تورمی پرداخته است.

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» دارای ۶۵۶ صفحه می باشد و مقدمه آن توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی نوشته شده است. در این کتاب از بیش از ۲۶۰ جدول و نمودار برای فهم بیشتر موضوع انتظارات استفاده شده است.

در بخشی از مقدمه که به قلم محمدرضا فرزین نوشته شده آمده است " امروزه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که علیت در پدیده‌های اقتصادی در بسیاری از موارد ماهیت متقابل دارد؛ یعنی روایت‌ها خود می‌توانند موجب رخدادهای اقتصادی شوند و رخدادهای اقتصادی علت تغییر روایت‌ها.

جنگ‌های اقتصادی کنونی بین کشورها عموماً با تمرکز شکل‌گیری شایعات، ناامید سازی مردم به آینده و ارائه تصویری تاریک از آینده کشور توسط حرفه‌ای ترین رسانه‌ها و خبرگان عملیات روانی صورت می‌پذیرد و بخش عمده‌ای از هزینه جنگ را به خود اختصاص می‌دهد.

اقتصاد ایران دهه هاست که با این پدیده روبروست و متاسفانه در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی نتوانسته نهادسازی و برنامه‌ریزی لازم برای مقابله با این پدیده را انجام دهد.

به قول یکی از اقتصاددانان، آنچه که باید از آن ترسید، خود ترس است و این موضوع محوری عملیات روانی علیه هر کشوری است. اقتصاددان مک کالی، این لحظه را لحظه کایوت می‎‌نامد. کایوت شخصیت کارتونی قهرمانی است که از روی پرتگاه‌های می‌پرد و تا زمانی که به زمین نگاه نکند سقوط نخواهد کرد و طبق قانون کارتون هر وقت به زمین نگاه کند، سقوط خواهد کرد. "

گفتنی است برای تهیه کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» می توانید با شماره تلفن ۰۹۱۹۶۱۶۲۲۴۴ (انتشارت موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز) تماس بگیرید

کد خبر 6093029 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • تعداد اساتید بعد از انقلاب رشد مناسبی پیدا کرده است
  • گشتی در اقتصاد ایران | بازگشت ایران و امارات به میز همکاری‌های اقتصادی
  • انجمن واردکنندگان برنج : چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟
  • فرجام نماینده‌ای که «نخست‌وزیر» شد
  • استقبال فرمانده‌ی قرارگاه اقتصادی وزارت دفاع از مدل اقتصاد تعاونی پیشگامان
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد