Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در تمام دنیا آلودگی هوا به چالشی جدی تبدیل شده از این رو دانشمندان برای کاهش آلودگی هوا از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند؛ بنزین یکی از عوامل آلودگی هوا در سراسر جهان و حتی کلان شهرهای ایران است که راه‌های مختلفی برای کاهش آن وجود دارد.

بنزین سوپر این روزها به عنوان یک سوخت پاک از آن نام برده می‌شود و در کشورهای مختلف برای خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در استان‌های کشور این نوع بنزین هرچند قیمت بالاتری از بنزین معمولی دارد اما مورد توجه عموم مردم جهت سوخت خودرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان ایلام یکی از استان‌هایی است که علی‌رغم اینکه این نوع بنزین را مورد استفاده قرار می‌دهند اما مدتی است که به دلیل بی‌توجهی و عدم نظارت مسوولین شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیگر بنزین سوپر در جایگاه‌های سطح شهر ایلام عرضه نمی‌شود.

بنزین سوپر در جایگاه‌های پمپ بنزین ارائه نمی‌شود

حسینی یکی از شهروندان ایلامی به فارس گفت: چند روز است که در به در دنبال بنزین سوپر هستم اما در جایگاه‌های پمپ بنزین خبری نیست؛ لطفا پیگیری کنید؛جایگاه داران نیز هیچ علتی را بیان نمی‌کنند ما که به جوابی نرسیدیم، لطفا شما از مسوولان علت این ماجرا را بپرسید.

وی با بیان اینکه ساختار بنزین سوپر که آلودگی کمتری با خود به همراه دارد، می‌تواند کمک بزرگی به کاهش میزان آلودگی هوا کند، افزود: بنزین‌های معمولی هم زیاد خوب نیستند و کیفیت بنزین پمپ‌های مختلف سطح شهر با یکدیگر فرق می‌کند؛ بنزین‌های معمولی به موتور خودرو آسیب جدی می‌زنند و با این بنزین مصرف سوخت خودرو به علت نداشتن احتراق کامل به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

بنزین معمولی به موتور خودرو آسیب می‌رساند

محمدی یکی دیگر از شهروندان ایلامی با بیان اینکه بنزین معمولی به موتور خودرو آسیب می‌رساند گفت: بنزین با کیفیت پایین در دسترس مردم قرار می‌گیرد لطفاً مسوولین این موضوع را پیگیری کنند تا هر چه زودتر دوباره بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت عرضه شود.

وی افزود: کیفیت بنزین سوپر از معمولی قطعا بهتر است هرچند قیمت به نسبت بالاتری دارد این دلیل نمی‌شود که مسوولین شرکت پالایش و پخش بخواهند بنزین سوپر را در جایگاه های سوخت قطع کنند، شاید افرادی باشند که از این نوع فرآورده استفاده کنند امیدواریم مسوولین تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند.

لزوم پیگیری مسوولین جهت عرضه بنزین سوپر

یکی از جایگاه داران سوخت ایلام گفت: مدتی است که در سطح جایگاه‌های سوخت شهر ایلام هیچگونه بنزینی سوپر عرضه نمی‌شود؛ با توجه به پیگیری از شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی استان ایلام دلیلی را بیان نمی‌کنند و اعلام کردند که بنزین سوپر در استان ایلام وجود ندارد و معلوم هم نیست که این سوخت چه زمانی دوباره عرضه شود.

وی افزود: این موضوع نبود بنزین سوپر سبب گلایه مندی مردم شده‌ و امیدواریم مسوولین نسبت به عرضه دوباره بنزین سوپر اقداماتی را انجام دهند.

نبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها به دلیل نبود تقاضا است

چاغروندی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: علت اصلی عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت ایلام عدم استقبال مردم و همچنین قیمت بالای این نوع بنزین است که جایگاه داران رغبتی برای آوردن بنزین ندارند چون بنزین فروش نمی‌رود و تبخیر می‌شود و صاحب جایگاه دچار ضرر و زیان می‌شوند به همین دلیل است هیچکدام تمایل به چنین کاری ندارند.

وی افزود: تا الان هیچ کدام از جایگاه‌داران هیچ درخواستی برای آوردن بنزین سوپر به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایلام نداده‌اند ما بنزین سوپر داریم؛ تنها جایگاهی که برای عرضه بنزین رغبت داشته آقای حمیدیان بوده و دیگر جایگاه داران هیچ کدام درخواستی ارائه نداده‌اند چرا که سبب زیان جایگاه داران می‌شود.

بنزین سوپر به صورت آزاد عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام ادامه داد: بنزین سوپر جز کارت سهمیه محسوب نمی‌شود و به صورت آزاد عرضه می‌شود و لیتری ۳۵۰۰ تومان است که مردم رغبت کمتری برای آن دارند و بیشتر مردم از بنزین معمولی و سهمیه استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: جایگاه‌های سوخت به دلیل نفروختن سریع این فرآورده و تبخیر بالاتر آن نسبت به بنزین معمولی دچار زیان و خسارت می‌شوند و حتی باید جریمه کسری ناشی از تبخیر بالا را هم بپردازند.

چاغروندی افزود: ما قبلاً ۵ جایگاه عرضه کننده بنزین سوپر داشتیم ولی دیگر هیچ کدام درخواستی در این زمینه ندارند آنها حتی نازل‌ها را به بنزین معمولی تبدیل کرده‌اند و حتی یکی از صاحبان جایگاه درخواست داده که آن را به سکوی نفت و گاز تبدیل کند؛ هر کدام هم اگر درخواست بنزین‌ سوپر دارند اعلام کنند تا از فردا بنزین به آنها تحویل دهیم و هیچ گونه کمبود بنزین سوپر وجود ندارد و به اندازه مورد نیاز هست.

به صرفه نبودن عرضه بنزین سوپر برای جایگاهداران به علت تبخیر زیاد یکی از دلایلی است که از سوی جایگاه داران ارائه می‌شود با این حال برخی از مردم ایلام خواستار استفاده از بنزین سوپر هستند که مسوولین مربوطه بایستی تمهیدات لازم را در این زمینه به کار گیرند.

تفاوت بنزین سوپر با معمولی در عدد اکتان آن بوده که در نوع معمولی ۸۷ و در سوپر ۹۵ است؛ اکتان بالاتر یعنی انفجار در فشار بالاتر، یعنی بنزین سوپر دیرتر از بنزین معمولی منفجر می‌شود؛ هر خودرو با توجه به نوع موتور خود، نیازمند بنزینی با اکتان متفاوت است که در دفترچه راهنمای خودرو بدان اشاره شده است.

دانستن عدد اکتان مناسب و استفاده آن در هنگام سوخت گیری امری مهم است که سبب استفاده بهینه از موتور و افزایش عمر مفید آن می‌شود که توجه به این نکته در مورد خودرو‌های با اکتان بالا ضرورت بیشتری دارد، زیرا اگر به خودرویی که به بنزین معمولی احتیاج دارد، بنزین سوپر زده شود فقط از توان خودرو کاسته می‌شود.

اگر به خودرویی که به بنزین سوپر احتیاج دارد، بنزین معمولی زده شود، هر بار قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه در سیلندر، بنزین اشتعال پیدا کرده و پیستونی را که هنوز حرکت سر بالایی خود را کامل نکرده به پایین می‌راند. نتیجه آن، فشار به مجموعه پیستون، شاتون، میل لنگ و سوپاپ‌هاست و معمولاً با صدای خشنی همراه است و عدم توجه به این مورد در دراز مدت سبب آسیب به موتور و کاهش عمر مفید آن می‌شود.

هرچه ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خودسوزی می‌شود که مانند این است که عدد اکتان بنزین بالاتر باشد؛ اگر با خودروی خود به مناطق کم‌ ارتفاع همچون شمال کشور سفر کرده باشید حتما با افزایش شدید صدای موتور روبرو شده‌اید که دلیل آن نیز تاثیر ارتفاع بر اکتان سوخت است.

برای رفع این مشکل با تنظیم دلکوی خودرو، تنظیم موتور با دستگاه و فیلرگیری می‌توان خودسوزی سوخت را در این خودرو‌ها مرتفع و صدا را برطرف کرد.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: چاغروندی بنزین سوپر جایگاه های پمپ بنزین شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی بنزین سوپر در جایگاه بنزین سوپر در جایگاه ها عرضه بنزین سوپر جایگاه های سوخت بنزین معمولی جایگاه داران آلودگی هوا موتور خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۵۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اخیراً خبری مبنی بر کلاهبرداری جدید بنزینی در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت مطرح شد به طوری که این کلاهبرداران از طریق جا به جایی تراشه‌های کارت سوخت اقدام به خالی کردن سوخت موجود در کارت‌ها می‌کنند.

مهر در گزارشی نوشت: موضوع از این قرار است برخی از افراد هنگام سوخت‌گیری از خودرو خود پیاده نمی‌شوند و متصدی جایگاه‌ها کارت سوخت را از آن‌ها گرفته و پس از سوخت‌گیری به راننده تحویل می‌دهد که تا این قسمت از ماجرا همه چیز عادی به نظر می‌رسد، اما برای سوخت‌گیری بعدی که مراجعه می‌کند با کارت سوخته مواجه می‌شود در این شرایط تا زمانی که کارت سوخت المثنی برای این افراد صادر نشود امکان سوخت‌گیری برای کسانی که تراشه قبلی را در اختیار دارند وجود دارد برای همین است شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی بارها تاکید کرد که شهروندان در صورت مشاهده تخلف در جایگاه‌ها می‌توانند از طریق تماس با شماره ۰۹۶۲۷ مراتب را گزارش دهند که در سریع‌ترین زمان ممکن موضوع بررسی و اطلاع رسانی خواهد شد.

این شرکت همچنین بار دیگر تاکید کرده که تمام شهروندان باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنند، کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت صرفاً برای سوخت‌گیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است و بهتر است شهروندان با رعایت دقت و نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خود استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنند.

بر اساس این گزارش شهروندان باید از در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود جدا خودداری کرده تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900563

دیگر خبرها

  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • اولین جایگاه سوخت هیدروژن برای کامیون ها افتتاح شد
  • درخواست مهم وزیر اقتصاد از وزیر راه و شهرسازی/ خودرو‌هایی که سهمیه بنزین آن‌ها قطع خواهد شد؛ کدامند؟
  • دارندگان کارت سوخت بخوانند/ این هشدار وزارت نفت را جدی بگیرید؛ وگرنه زیان سنگین می‌بینید
  • پای ربات‌ها به پمپ بنزین رسید
  • کلاهبرداری از کارت سوخت شخصی/ مراقب تراشه های کارت سوخت باشید
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • پمپ بنزین ابوظبی رباتیک شد
  • کارت سوخت در بازار سیاه