Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دستگاه قضا، ۲۴ تیر در جریان سفر یک روزه خود به استان ایلام در جلسه‌ای که با قضات و کارکنان قضایی این استان داشت، در بخشی از سخنانش بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد؛ لذا اگر ولی یا اولیای‌دم در مرحله اول راضی به صرفنظر از قصاص نشدند، قضات و مسئولان امر و بانیان صلح و سازش نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی بنا بر تاکیدات حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بر ترویج فرهنگ مذاکره و تلاش برای اصلاح ذات‌البین ، توسعه فعالیت‌های شوراهای حل اختلاف و بهره‌گیری از ظرفیت صلح و سازش توسط ریش‌سفیدان و متخصصان، تمرکز دارد؛ امری که در مقوله کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری‌ها نقش پررنگ و برجسته‌ای ایفا می‌کند.

گسترش صلح و سازش در پرونده‌های قصاص بنا بر تاکیدات رئیس قو قضاییه

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا، ۲۴ تیر در جریان سفر یک روزه خود به استان ایلام در جلسه‌ای که با قضات و کارکنان قضایی این استان داشت، در بخشی از سخنانش بر استفاده حداکثری از ظرفیت مردم، صاحبان نفوذ و صاحبان کلام برای گذشت اولیای دم از تقاضای قصاص تاکید کرد و گفت: قصاص هر یک نفر در جامعه، مشکلات بسیاری را برای آینده فرزندان و خانواده او به وجود می‌آورد؛ لذا اگر ولی یا اولیای‌دم در مرحله اول راضی به صرفنظر از قصاص نشدند، قضات و مسئولان امر و بانیان صلح و سازش نباید ناامید شوند و باز هم باید اقدام کنند.

تأکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، در ادامه، موضوع محکومین به قصاصی را پیش کشید که از ناحیه صاحبان حق قصاص بلاتکلیف مانده‌اند و در این قبیل موارد، بر احیاء و استفاده بیشتر از ظرفیت ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا گفت: در خصوص محکومان به قصاصی که چهار، پنج یا ده سال در زندان هستند، اما اولیای دم نه حکم را اجرا می‌کنند و نه رضایت می‌دهند، چنانچه اولیای‌دم عذر موجهی ندارند، ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی تکلیف را روشن کرده و امکان اخذ تضمین مناسب و آزاد کردن این نوع از زندانیان محکوم به قصاص فراهم است؛ البته تشخیص تضمین مناسب با قاضی است.

به طور کلی، یکی از ظرفیت‌های شوراهای حل اختلاف در زمینه صلح و سازش، پرونده‌های مرتبط با قتل و قصاص قاتلین می‌باشد؛ آمارهای تفکیکی هر استان کشور بیانگر آن است که بنای دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی بهره‌گیری بیش از پیش از ظرفیت صلح و سازش برای بازگشت به زندگی محکومین به قصاص با جلب نظر مساعد اولیای دم مقتولین، است.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به دستاوردهای دادگستری‌های استان‌ها و شوراهای حل اختلاف تابعه، در زمینه به صلح و سازش کشاندن پرونده‌های قتل. 

تحقق مصالحه در ۳۲ فقره پرونده قتل در استان فارس

حجت‌الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، ۲۷ مردادماه، با اعلام خبر تحقق مصالحه در یک فقره پرونده قتل در شهرستان خرم‌بید، اظهار داشت: طی یک سال اخیر، با همت مسئولان دادگستری، دادستانی و اعضای شورای حل اختلاف استان فارس، سی و دو پرونده قتل در استان با صلح و سازش مختومه شده‌اند.

صلح و سازش ۸ فقره پرونده قتل در آذربایجان غربی از ابتدای سال ۱۴۰۰

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ۲۵ مرداد در اولین جلسه ستاد استانی صبر با اشاره به اینکه در ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ هشت فقره پرونده قتل در استان منجر به سازش شده است گفت: این آمار فوق‌العاده‌ای هست که نشانگر این است که ظرفیت سازش در استان بسیار بالا است و باید از این ظرفیت‌ها بهره جست و همه عزیزان پای کار بیایند و این وظیفه دینی و شرعی را در کل جامعه اسلامیمان نهادینه نماییم.

رهایی ۹ نفر از محکومین به قصاص در گلستان با گذشت اولیای‌دم و تلاش‌های مسئولان قضایی

حیدر آسیابی، رئیس کل دادگستری گلستان روز ۲۴ مردادماه از بازگشت به زندگی دو محکوم به قصاص در گنبدکاووس و مینودشت به حرمت ماه محرم خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۹ نفر از محکومین با گذشت اولیای‌دم و تلاش‌های مسئولان قضایی در استان گلستان از قصاص نفس رهایی یافته‌اند.  

بازگشت به زندگی ۲ محکوم به قصاص با تلاش اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان بندرعباس

علی صالحی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، در گفت‌وگو با میزان از بازگشت به زندگی ۲ محکوم به قصاص با تلاش اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان بندرعباس خبر داد و تصریح کرد: با میانجی‌گری مسئولان قضایی و پیگیری‌های بی وقفه معتمدین محلی و اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس، پس از اخذ رضایت اولیای دم، این پرونده‌ها به صلح و سازش منجر شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین با اشاره به تأکیدات ریاست قوه قضاییه در رابطه با لزوم تلاش برای ایجاد مصالحه در پرونده‌های قصاص، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ صلح و سازش که دارای ریشه‌های دیرینه تاریخی و اعتقادی در میان مردم مسلمان ایران اسلامی است، می‌تواند در بسیاری از موارد، حلال مشکلات باشد که تحقق این مهم، سعی جمعی و عزم همگانی را می‌طلبد.

رهایی ۱۴ نفر از قصاص با همت مسئولان قضایی سمنان و گذشت اولیای‌دم

محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان، ۲۳ مردادماه  در گفت‌وگو با میزان از بازگشت به زندگی یک محکوم به قصاص با تلاش اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان شاهرود خبر داد و گفت: با تلاش بی وقفه معتمدین شهرستان شاهرود و اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان شاهرود، یک زندانی محکوم به قصاص نفس پس از اخذ رضایت اولیای دم، از چوبه دار رهایی یافت.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته ۱۲ نفر و در سال جاری تاکنون دو نفر از محکومان به قصاص نفس با کسب رضایت اولیای دم از قصاص نجات یافتند.

سازش و اخذ رضایت در ۵ فقره پرونده قصاص در آذربایجان شرقی 

بابک محبوب علیلو، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: یک زندانی محکوم به قصاص نفس پس از ۱۴ سال با رضایت ولی دم از مجازات رهایی یافت. این زندانی به جرم قتل عمد به مجازات قصاص نفس محکوم شده بود و بیش از ۱۴ سال در زندان محبوس است.

بنا به گفته دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی در چهار ماهه ابتدایی سال جاری این پنجمین پرونده محکوم به قصاص نفس است که منجر به سازش و اخذ رضایت می‌شود. 

اخذ رضایت برای ۱۶ نفر از محکومان به قصاص در استان تهران

مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران ۲۱ تیر در جلسه ستاد صبر استان تهران با بیان آنکه در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۴۲.۵ درصد سازش در شورا‌های حل اختلاف شهر تهران و ۳۶.۵ درصد سازش در شورا‌های حل اختلاف شهر‌های تابعه استان تهران داشته‌ایم گفت: در این مدت برای ۱۶ نفر از محکومان به قصاص رضایت گرفته شده است و قریب ۲۴۱ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد و مالی در سه ماهه اول سال آزاد شدند. به نحوی که فقط در هفته قوه قضائیه مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای آزادسازی زندانیان توسط خیرین هدیه گردیده است.

رهایی ۱۱ محکوم به قصاص از چوبه دار با تلاش ستاد تالیف قلوب کرمانشاه

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه در گفتگو با میزان از رهایی ۱۱ محکوم به قصاص از چوبه دار از ابتدای سال جاری با تلاش ستاد تألیف قلوب کرمانشاه خبر داد و گفت: در سال گذشته نیز با تلاش شورا‌های حل اختلاف این استان ۴۳ محکوم به قصاص از چوبه دار رهایی یافتند.

معاون توسعه حل اختلاف استان کرمانشاه ادامه داد: امیدواریم فرهنگ صلح و سازش و گذشت و عفو به صورت عمومی و با تکیه به سیره اولیاء الهی و احکام قرآن ترویج یافته و بتوانیم کشوری به دور از آسیب،درگیری و اختلاف داشته باشیم.

کسب رضایت اولیاء دم در ۶۰ پرونده قصاص نفس در خراسان رضوی با تلاش سفیران ضامن آهو

محمود رفسنجانی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف خراسان رضوی، پانزدهم تیرماه در آیین آغاز به کار همیاران شورا‌های حل اختلاف در شهرستان نیشابور گفت: سفیران ضامن آهو یکی از دستاورد‌های همیاران شورا‌های حل اختلاف است که توانست سال گذشته در ۶۰ پرونده قصاص نفس با کسب رضایت اولیاء دم، محکومان به قصاص را از طناب دار خلاصی دهند.

رفسنجانی بیان کرد: با راه‌اندازی همیاران شورای حل اختلاف در مشهد آمار‌ها بیانگر کاهش ۵۰ درصدی ورودی پرونده به دادسرا‌ها است.

ایجاد صلح و سازش در ۹ پرونده قصاص نفسدر استان مرکزی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی از ایجاد صلح و سازش در ۹ پرونده قصاص نفس در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه شورا‌های حل اختلاف علیرغم افزایش ۲۸ درصدی وارده‌ها، میزان پرونده‌های مختومه ۳۵ درصد رشد داشته و رشد عددی مصالحه نیز حدود ۶۰ درصد برآورد شده است.

رهایی یک محکوم به قصاص با تلاش شورای حل اختلاف زنجان

محمدرضا احمدی، رئیس شورا‌های حل اختلاف استان زنجان یازدهم مرداد در گفتگو با میزان از رهایی یک محکوم به قصاص از چوبه دار با تلاش شورای حل اختلاف سلطانیه زنجان خبر داد و گفت: قاتلی که به قصاص نفس محکوم شده بود و در انتظار اجرای مجازات بود با گذشت اولیای دم و با توجه به تحمل مجازات حبس از زندان آزاد شد.

وی با بیان اینکه حل و فصل دعاوی و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا از وظایف اصلی مرکز توسعه حل اختلاف است، افزود: به تأسی از سیره اهل بیت و با کمک معتمدین و ائمه جماعات با محوریت توسعه حل اختلاف در راستای مصالحه پرونده‌های قتل، اقدامات مطلوبی صورت گرفته و امید است در ماه‌های آتی شاهد روند رو به رشد و افزایش صلح و سازش در مرکز توسعه حل اختلاف استان باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: گذشت از قصاص قوه قضاییه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: گذشت از قصاص قوه قضاییه اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان محکوم به قصاص از چوبه دار رئیس کل دادگستری استان محکوم به قصاص با تلاش شورا های حل اختلاف فقره پرونده قتل شوراهای حل اختلاف پرونده قصاص نفس توسعه حل اختلاف بازگشت به زندگی حل اختلاف استان محکومان به قصاص گذشت اولیای دم مسئولان قضایی حل اختلاف حجت الاسلام صلح و سازش خبر داد و گفت حل اختلاف استان تهران قصاص نفس قوه قضاییه اخذ رضایت پرونده ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۶۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است

ایسنا/کردستان رییس کل دادگستری کردستان ضمن تاکید بر تعیین تکلیف پرونده های محکومین به قصاص در استان گفت: قضات باید در صدور قرار تامین منجر به بازداشت با دقت بیشتری عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی روز شنبه(۸ اردیبهشت) در نشست مشترک شورای معاونین دادگستری استان با روسای دادگستری و دادستانهای حوزه های قضایی تابعه استان در سنندج اظهار کرد: مدیران قضایی استان در سال جاری باید حضور پررنگ تری در میان مردم داشته باشند و درخواست‌های حقوقی و قضایی آنها را رسیدگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: ضروری است تا در سال جاری قضات در جهت مختومه نمودن پرونده های قضایی توام با اتقان آراء تلاش و جدیت بیشتری داشته باشند تا زمینه رضایتمندی بیشتر مردم استان فراهم شود.

رئیس کل دادگستری کردستان بر استفاده بیشتر از ظرفیت صلح یاران در جهت ایجاد صلح و سازش در پرونده های قضایی تاکید کرد و افزود: مدیران قضایی استان در سال جاری باید حضور پررنگ تری در میان مردم داشته باشند و بصورت مستمر ضمن حضور در مساجد و اماکن مذهبی، درخواست‌های حقوقی و قضایی آنها را رسیدگی کنند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال ‌جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: مسئولین قضایی استان باید در جهت تحقق شعار سال ضمن شناسایی کارخانجات و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل و اعلام این واحدها به ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان، اهتمام جدی داشته باشند.

وی تاکید کرد: سند تحول قضایی و اجرای برنامه های عملیاتی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳ باید محور حرکت فعالیتهای دستگاه قضایی استان در سال جدید باشد و با اتخاذ تدابیر و برنامه‌ریزی مدون، این برنامه در دادگستری استان اجرایی شود.

رئیس کل دادگستری استان بر تکریم مراجعین به دستگاه قضایی تاکید و تصریح کرد: یکی از مصادیق بارز این موضوع، پاسخگویی صحیح به سوالات و درخواست‌های ارباب رجوع است و همچنین ارزش قائل شدن قضات و کارکنان اداری برای وقت مردم است.

در این جلسه، اعضای شورای معاونین دادگستری استان و روسای دادگستری و دادستان های حوزه های قضایی تابعه استان به بیان برنامه های حوزه های تحت تصدی خود پرداختند و مصوباتی هم به تصویب رسید.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ
  • دستورات محسنی‌اژه‌ای برای صدور رأی در پرونده‌های خاص
  • دستورات و تاکیدات اژه‌ای در راستای اقناع افکار عمومی
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی