Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید الهی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره استفاده از متون ادبی در ساخت فیلم های سینمایی و مجموعه ها، اظهار داشت: یکی از علل ماندگاری متون ادبی و نمایشی در طول تاریخ، اتکا به موضوعات راهبردی و جامعیت آنها برای همه نسل ها در اعصار مختلف است و نمایشنامه مکبث ویلیام شکسپیر که این مجموعه با نگاهی به آن به نگارش در آمده نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیاده خواهی و ولع بی‌پایان،کوته فکری و حکمت زدایی، مسامحه گرایی در نگاه به شرافت انسان، شهوت و اصالت پول و شهرت و از همه مهمتر نداشتن اعتقاد و ایمان به ارزش‌های اخلاقی و تاثیر آنها در زندگی بشر از جمله موضوعات منفی است که بسیاری نویسندگان متعهد و بزرگ جهان گهگاه با طرح آنها در آثار خود قصد روشنگری و پرهیز انسان‌ها از این رذایل را داشته اند.

این کارشناس سینما و رسانه با ذکر برخی مولفه های نظام سرمایه داری و لیبرالیسم خاطرنشان کرد: زخم کاری فارغ از تحلیل های ساختاری و تکنیکی، با الگوبرداری از متن مکبث و البته اقتباس از کتاب  محمود حسینی زاد (بیست زخم‌کاری، چشمه، ۱۳۹۹)، در صدد تبیین همین موضوعات است که امروزه فرهنگ سرمایه داری با ظاهری بسیار مجلل و فریبکارانه برای مردم جهان به ارمغان آورده است و ما از آن غافلیم.

شاید بسیاری دوستان منتقد به جهات مختلف از جمله اشکالات فرمی یا نقش آفرینی بازیگران و حتی خشونت و طرح نکات منفی در سریال، زخم کاری را در رده مطلوبی از کیفیت ارزیابی نکنند؛ اما به نظر من با وجود افراط در نمایش خباثت ها و رذیلت ها و برخی موارد در ارتباط شخصیت ها، موضوع مهمتری را باید در اثر جستجو کرد.

وی تصریح کرد: به زبان ساده و تصویری تبعات ترویج یا پیروی از تفکر لیبرال سرمایه داری در زندگی، همین بی‌رحمی‌ها و خباثت ها و بی‌توجهی به حیات و ممات انسان ها و نزاع و چنگ کشیدن به صورت همدیگر است که پایانی بر آن نمیتوان متصور بود و عینیت آن را در مواجهات شخصیت های سریال با همدیگر میبینیم.

این مدرس دانشگاه گفت: مسئولیت تنظیم و کنترل سبد آثار نمایشی و تصویری بر عهده مراجع نظارتی است، تا تعدد سوژه های مشابه که اتفاقا وجه منفی آنها زیاد است را به نحوی مدیریت کنند که مبادا تلخی ناشی از آثار اینچنینی موجب اثرگذاری سوء بر ذائقه مخاطب شود؛ اما ضرورت تولید و پرداختن به آسیب های مهم اجتماعی ولو با تصویرسازی های تلخ و خشن را نمی‌توان انکار کرد.

وی با اشاره به سابقه محمدحسین مهدویان در فیلمسازی خاطرنشان کرد: رعایت انصاف و پرهیز از نگاه مطلق و غیرمتعادل در سینما به جهت امکان تعمیم دادن سوژه به شرایط عمومی کشور، در واقع نوعی القای سیاهی های حاکم بر فیلم به همه اقشار جامعه تلقی می شود و نسبی گرایی در اینجا روش بهتری ست.

الهی ادامه داد: با وجود ظرفیتی که در زخم کاری مبنی بر نقد نظام سرمایه داری و پول پرستی و تاثیرات فاصله طبقاتی و عقده های روانی بر بسط خشونت و فساد در کشور وجود دارد شایسته است که نویسنده و کارگردان اثر به نوعی از وجود برخی شخصیت های مثبت در فیلم هم بهره مند شود.

زخم کاری مجموعه نمایشی به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان و بازی سیاوش طهمورث، جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، سعید چنگیزیان، هانیه توسلی، مه‌لقا باقری، کاظم هژیرآزاد، از خرداد ماه جاری در شبکه نمایش خانگی پخش شد و تاکنون ۱۲ قسمت از آن منتشر شده است. 

برچسب‌ها شبکه نمایش خانگی محمد حسین مهدویان نقد فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی محمد حسین مهدویان نقد فیلم شبکه نمایش خانگی محمد حسین مهدویان نقد فیلم سرمایه داری زخم کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۶۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اهتمام شهرداری ارومیه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد ارتحال شیخ غلامرضا حسنی

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: شهرداری برنامه‌ریزی‌های جامع و کامل برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و شایسته‌تر و در شأن ششمین سالگرد ارتحال مجاهد نستوه حاج شیخ غلامرضا حسنی اهتمام ویژه داشته باشد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، احد یوسفی امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در نشست هفتگی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به نزدیک شدن ششمین سالروز رحلت حجت‌الاسلام غلامرضا حسنی مجاهد نستوه آذربایجان، اظهار کرد: شهرداری برنامه‌ریزی‌های جامع و کامل برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و شایسته‌تر و در شأن ششمین سالگرد ارتحال مجاهد نستوه حاج شیخ غلامرضا حسنی اهتمام ویژه داشته باشد.

وی با انتقاد از نحوه نگهداری و بازرسی دوره‌ای تابلوهای تصاویر شهدا در پل‌های سطح شهر و ورودی‌های شهر افزود: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری باید به وظایف خود بعد از نصب تابلوهای مزین به تصاویر شهدای والامقام در پل‌های سطح شهر و ورودی شهر اعم از نگهداشت و بازرسی‌های مستمر توجه ویژه داشته باشد و رفع آسیب‌دیدگی و خرابی تابلوها در اسرع وقت در دستور کار قرار داده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر ارومیه در بخشی از سخنان خود با اشاره به ضرورت افزایش تعاملات و همکاری بین تمامی سازمان‌ها و مناطق شهرداری برای حل مشکلات شهر و شهروندان گفت: باید به اهمیت تعاملات و افزایش هم‌افزایی در تمامی سازمان‌ها و مناطق مجموعه مدیریت شهری در راستای توسعه خدمات عمرانی و افزایش سطح رفاهی شهروندان توجه شود.

یوسفی با اشاره به اینکه تمامی پرسنل شهرداری باید به مشکلات موجود در سطح شهر نگاه مسئولانه داشته باشند، ادامه داد: سازمان فرهنگی با ارائه برنامه‌های پیشنهادی و با تهیه بسترهای فرهنگی لازم برای افزایش حس مسئولیت‌پذیری و عدم بی‌تفاوتی در مشکلات شهری در تمامی پرسنل و در زمینه شناسایی و انتقال کم و کاستی‌ها در سطح شهر به سازمان‌های مرتبط در راستای حل اهتمام ویژه داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه پرسنل شهرداری گوش شنوا و چشم بینای مجموعه هستند، خاطرنشان کرد: بی‌تفاوتی در موضوعات شهری حتی غیر مرتبط کاری پرسنل و مدیران شهرداری غیر قابل قبول بوده و شهرداری می‌تواند از ظرفیت مهم قریب به پنج هزار نیروی انسانی در راستای شناسایی و حل مشکلات مدیریت شهری به نحو احسن استفاده کند.

کد خبر 751219

دیگر خبرها

  • روایت ژنرال اسرائیلی از سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای بمباران تاسیسات اتمی!
  • ضرورت اهتمام شهرداری ارومیه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر سالگرد ارتحال شیخ غلامرضا حسنی
  • هفته اول مه؛ از آلرژی های مزاحم تا اثرات ورزش بر سلول‌های بدن
  • ترومای اجتماعی، طوفان خاموش
  • هستی گهواره من/ اضطراب مرگ معنا بخش زندگی / گریز از مرگ با مد و دفن شدن در نقش اجتماعی
  • دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • انتقاد یک رواشناس اجتماعی بیان کرد؛ رواج قلیان در ایران نتیجه کم کاری وزارت بهداشت
  • شیرینی‌ها و شگفتی‌های کودکان به روایت یک دیدار