Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@22:05:50 GMT

ساخت باتری خودروی برقی زیر دریا با ربات معدنچی

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۷۳۸۰

ساخت باتری خودروی برقی زیر دریا با ربات معدنچی

یک شرکت تولیدکننده باتری از یک ربات برای برداشتن سنگ‌های غنی از فلز از بستر دریا با حداقل آسیب به محیط زیست استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، با حرکت جهان به سمت وسایل نقلیه الکتریکی برای کاهش انتشار کربن، یک چالش بزرگ وجود دارد که هنوز حل نشده است و می‌تواند مانع از برق رسانی به صنایع حمل و نقل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشکل این است که باتری‌های خودروهای برقی از فلزات کمیابی استفاده می‌کنند که به روش‌های بسیار ناپایداری استخراج می‌شوند. اکنون یک شرکت مستقر در ونکوور کانادا به نام "متالز"(Metals) می‌خواهد این مشکل را با استفاده از ربات مبتکرانه خود حل کند.

باتری‌های خودروهای برقی به عنوان منابع تغذیه این نوع خودروها باید قادر به نگهداری مقدار زیادی شارژ باشند و تا آنجا که ممکن است سبک باشند و سریع نیز شارژ شوند.

باتری‌های نسل قبلی مانند باتری‌های ساخته شده از سرب این معیارها را برآورده نمی‌کنند و توسعه باتری‌ها بیشتر بر روی باتری‌های لیتیوم-یونی متمرکز شده است. این باتری‌ها به غیر از لیتیوم، همچنین به عناصر کمیاب دیگری مانند نیکل، کبالت و منگنز نیاز دارند که در حال حاضر با استخراج آنها از معادن زمین تأمین می‌شود.

در حالی که دانشمندان در حال تحقیق روی روش‌های جایگزین برای تغذیه این باتری‌ها هستند، فشار برای تغییر روش‌های تولید باتری‌ها برای کاهش انتشار کربن بیشتر از گذشته شده است.

حالا شرکت "متالز" ادعا می‌کند که یک روش جایگزین برای استخراج این عناصر یافته است و می‌خواهد به سراغ سنگ‌های غنی از این فلزات در عمق چند صد متری زیر آب برود.

در ۸۰۰ کیلومتر از خط ساحلی هاوایی در اقیانوس آرام، منطقه‌ای به نام "کلاریون کلیپرتون" واقع شده است که بزرگترین سنگ‌ها و رسوبات فلزی را در خود جای داده است. این ذخایر در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند و حاوی مقادیر زیادی آهن و منگنز هیدروکسید به همراه مس، نیکل و کبالت هستند.

طبق برآوردهای انجام شده توسط شرکت "متالز"، این ذخایر می‌توانند در تامین نیروی مورد نیاز ۲۸۰ میلیون خودروی برقی که یک چهارم نیاز جهانی صنعت خودروهای برقی است، کمک کنند.

اما این شرکت به جای استفاده از روش‌های سنتی مانند انفجار یا حفاری برای دسترسی به این مواد معدنی، می‌خواهد از یک ربات جاروبرقی غول پیکر استفاده کند که به سادگی قادر به جمع آوری این سنگ‌ها با حداقل آسیب به بستر دریا است.

سپس این ربات این سنگ‌ها را به سمت وسیله پشتیبانی از تولید که در سطح دریا شناور است، پمپاژ می‌کند.

شرکت "متالز" ادعا می‌کند که پردازش سنگ‌ها در تاسیسات دریایی انجام می‌شود و نسخه نسل اول این ربات هم اکنون در حال ساخت است و سال آینده تحت آزمایش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باتري خودروی برقی باتری ها سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۷۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید

ایتنا - ایلان ماسک، مدیر اجرایی تسلا، اعلام کرد ربات انسان‌نمای جدید تسلا که هنوز در مرحله تحقیق و توسعه است، ممکن است تا پایان سال آینده آماده فروش شود.
چندین شرکت از جمله تسلا روی ربات‌های انسان‌نما سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا کمبود احتمالی نیروی کار را در صنایعی مانند حمل‌ونقل، انبارداری، خرده‌فروشی و تولید که وظایف تکراری در آن‌ها ممکن است خطرناک یا خسته‌کننده باشند، برطرف کنند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ماسک در یک کنفرانس آنلابن به سرمایه‌گذاران گفت که حدس می‌زند ربات تسلا به نام اوپتیموس (Optimus) بتواند تا پایان سال جاری چنین وظایفی را در یک کارخانه انجام دهد. 

این نوع ربات‌ها قادر خواهند بود کارهای تکراری را پشت سر هم انجام دهند و جایگزین بخش‌هایی شوند که می‌تواند برای نیروی انسانی خطرناک یا خسته‌کننده باشد، مانند تولید مواد سمی و کار در محیط‌های ناامن برای انسان.

تولید ربات‌هایی در قدوقامت انسان ویژه تسلا نیست. چندین سال است که هوندا ژاپن و هیوندای موتور بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) در حال توسعه فناوری ربات‌های انسان‌نما هستند.

امسال، استارت‌آپ فیگور (Figure) تحت حمایت مایکروسافت و انویدیا اعلام کرد که با شرکت خودروسازی آلمانی بی‌ام‌دبلیو (BMW) برای استقرار ربات‌های انسان‌نما در تاسیسات این خودروسازی در ایالات‌ متحده قرارداد همکاری امضا کرده است.

ماسک قبلا گفته بود که فروش ربات‌ها می‌تواند نسبت به سایر بخش‌ها از جمله خودروسازی، بخش بزرگ‌تری از تجارت تسلا باشد.

تسلا اولین نسل ربات آپتیموس را با نام «زنبور بامبل» (Bumblebee) در سپتامبر ۲۰۲۲ عرضه کرد. امسال این شرکت ویدیویی از نسل دوم این ربات دوپا در حال تا کردن تی‌شرت منتشر کرد.

ویدیو فیگور، شرکت رقیب، که در فوریه منتشر شد، ربات انسان‌نما را در حال درست کردن قهوه نشان داد و ربات بوستون داینامیکس در حال چرخیدن از حالت خوابیده به ایستاده و راه رفتن دیده شد.

 ماسک در جلسه سه‌شنبه با اشاره به توانایی‌های هوش مصنوعی گفت: «فکر می‌کنم تسلا بین سازنده‌های ربات‌ انسان‌نما بهترین موقعیت را دارد».

البته ماسک در ناکام ماندن برخی وعده‌های جسورانه‌ سابقه دارد. او در سال ۲۰۱۹ هم به سرمایه‌گذاران گفته بود که تسلا تا سال ۲۰۲۰ شبکه‌ای از خودروهای خودران به نام «روباتاکسی» راه‌اندازی خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد
  • آیرودینامیکی ترین خودروی تولیدی جهان معرفی شد
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودروی پکن
  • نسل جدید ربات انسان‌نما، همه‌منظوره است
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • نمایشگاه خودروی پکن/ چین به دنبال تسلط بر بازار خودروهای برقی (فیلم)
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • (تصاویر) آزمایش اولین رنج روور برقی در دمای ۴۰- درجه قطب شمال