Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@20:07:11 GMT

غرب و رویکرد گزینشی برای پذیرش پناهجویان افغان

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۸۵۱۲

غرب و رویکرد گزینشی برای پذیرش پناهجویان افغان

به گزارش ایرنا، خبرگزاری افه اسپانیا در خبری به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا در گفت وگوی تلفنی با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ضمن تحلیل اوضاع افعانستان، توافق کردند که دو پایگاه این کشور به طور موقت پذیرای افغان‌هایی باشد که با دولت واشنگتن «همکاری» داشته اند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز دوشنبه گذشته مدعی شد واشنگتن نسبت به آن دسته از شهروندان افغانستان که از سال ۲۰۰۱ میلادی با آمریکا همکاری کرده اند و اکنون در معرض خشونت هستند، متعهد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این در حالی است که اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین افغانستان وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان را به دلیل تصمیم "ناگهانی" آمریکا برای خروج تمام نیروهای خود از منطقه دانست.

همچنین رویترز پیش‌تر در این باره نوشت: دولت بایدن با برخی کشورها همچون کوزوو و آلبانی مذاکراتی درمورد محافظت از افغان‌های وابسته به آمریکا انجام داده است تا زمانی که فرآیند پذیرش روادیدشان برای ورود به آمریکا تکمیل شود. اسپانیا نیز جزء آن دسته از کشورهایی است که دولت آمریکا برای اسکان پناهجویان افغان موردنظر با آنها رایزنی کرده است. علاوه بر اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قطر،  ترکیه و برخی از کشورهای دیگر نیز برای اسکان موقت این مهاجران افغانستانی با آمریکا توافق کرده اند.

ازدحام جمعیت کثیر پناهجویان افغان پشت دروازه های و انتظار نومیدانه و طولانی آنها نیز خود دلیل دیگری بر رویکرد تبعیض‌آمیز واشنگتن در حفاظت از پناهجویان افغان است.

به نوشته خبرگزاری کوبا، از زمان تصرف کابل به دست طالبان در یکشنبه گذشته، حدود ۱۰ هزار نفر از پناهجویان افغان، برای هفتمین روز متوالی در فرودگاه بین المللی کابل ناامیدانه در انتظار ترک خاک این کشور به مقصدی نامعلوم به سر می برند.

اگرچه واشنگتن دلیل این انتظار طولانی را نداشتن مدارک لازم و گذرنامه عنوان کرده، اما در عمل، بسیاری از این پناهجویان افغان با وجود تکمیل بودن تمام مدارک همچنان منتظر مانده اند.

براساس اعلام سازمان غیردولتی اورژانس ایتالیا، بی نظمی و آشوب، فرودگاه کابل را به دلیل ازدحام جمعیت فرا گرفته است.

پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان از سوی امریکا و ناتو، که با بهانه حمله ۱۱ سپتامبر و با ادعای مبارزه با تروریسم و کمک به دولت افغانستان در سال ۲۰۰۱ به وقوع پیوست، طالبان در حالی با قدرت بیشتری بر این کشور حاکم شده که دولت و ارتش تحت حمایت واشنگتن در هم شکسته است.

همزمان با تسلط طالبان، ازدحام مردم در فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان، صحنه‌های دردناکی را رقم زد که مهمترین آن حضور چند شهروند افغان روی چرخ یکی از هواپیماهای نظامی آمریکا و سقوط و جان سپردن آنها بود. در حالی که در یکی از این تصاویر، سگی آمریکایی بر روی صندلی‌های هواپیما جا خوش کرده بود.

تصاویر منتشر شده در روزهای اخیر از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و بیرون انداختن مردم افغان از هواپیما، به دنیا ثابت کرد از نظر آمریکایی ها ارزش سگ آنها از مردم افغانستان بیشتر است.

همچنین نگرانی کشورهای اروپایی عضو ناتو از آلمان گرفته تا فرانسه و انگلیس به دلیل تبعاتی که به دلیل تصمیمات بایدن متوجه این کشورها خواهد شد، مشهود است. آنها پس از دو دهه هزینه جانی و مالی باید به دلیل خروج غیرمسوولانه بایدن، سیل مهاجران افغان را پذیرا باشند؛ پناهجویان و آوارگانی که با خود سیلی از مشکلات را روانه کشورهای میزبان خواهند کرد. این کشورها به طور مشروط میزبانی پناهجویان افغانستانی را می پذیرند و مهمترین شرط آنها اقامت کوتاه مدت پناهجویان است.  

برچسب‌ها پناهجویان مهاجران کابل طالبان جو بایدن تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پناهجویان مهاجران کابل پناهجویان مهاجران کابل طالبان جو بایدن تحولات افغانستان پناهجویان افغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی دانشگاه رازی کرمانشاه برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: آمادگی خود را برای پذیرش و جذب تمامی استادان و دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا در وقایع اخیر اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدنبی احمدی امروز _ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: درهای دانشگاه رازی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام، به روی تمامی استادان و دانشجویان اخراج شده وقایع اخیر آمریکا و حامیان مردم مظلوم فلسطین باز است.

وی افزود: تمامی استادان و دانشجویان اخراج شده وقایع اخیر آمریکا و حامیان مردم مظلوم فلسطین می‌توانند با هجرت به ایران اسلامی، تدریس و تحصیل خود را در این دانشگاه ادامه دهند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه تأکید کرد: دانشجویان حامی مردم مظلوم فلسطین که در روزهای اخیر شجاعانه علیه رژیم جعلی اسرائیل به پا خاستند و از دانشگاه‌های آمریکا اخراج شده‌اند، می‌توانند با تخفیف کامل شهریه، در رشته مورد علاقه خود در دانشگاه رازی کرمانشاه به تحصیل بپردازند.

وی گفت: استادان و دانشمندان دانشگاه‌های آمریکا نیز که در پی حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و ابراز انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی از دانشگاه اخراج شده‌اند، می‌توانند در دانشگاه رازی تدریس کنند.

کد خبر 750227

دیگر خبرها

  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابل
  • پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران
  • اعلام آمادگی دانشگاه رازی برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا
  • اعلام آمادگی این دانشگاه ایرانی برای پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا
  • اعلام آمادگی دانشگاه رازی کرمانشاه برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا
  • ابعاد رویکرد آمریکا و رژیم صهیونیستی در غزه
  • اعلام آمادگی دانشگاه قم برای پذیرش دانشجویان و اساتید اخراجی آمریکا
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است