Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@09:03:33 GMT

یک قرق‌بان و جنگل ۳۰ هزار هکتاری ابر!

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۸۵۴۷

یک قرق‌بان و جنگل ۳۰ هزار هکتاری ابر!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، علی‌رضا ابوطالبی با بیان اینکه قرق‌بانان برابر قانون با ورود غیرمجاز دام به مراتع قرق‌شده برخورد می‌کنند، اظهار کرد: ورود دام مازاد به عرصه‌ها بیشترین فراوانی را بین جرائم این حوزه دارد.

وی با بیان اینکه قرق‌بانان منابع طبیعی بارها به دامداران اخطار می‌دهند و در صورت تکرار با آنها برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: قرق‌بانان در طول روز بارها دام‌ها را از مناطق قرق‌شده خارج می‌کنند؛ اما گاه دامداران شبانه دام‌ها را به این مناطق برمی‌گردانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوطالبی از دامداران و عشایر هم‌استانی و مهمان خواست از ورود دام مازاد به مراتع جلوگیری کنند؛ چرا که این مهم به ویژه در شرایط خشکسالی و بارش‌های کم امسال، به مرتع فشار آورده و خود دامداران متضرر می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به تهدید و ضرب و شتم نیروهای قرق‌بان این یگان در برخی از مناطق تصریح کرد: گاهی دامداران  و بهره‌برداران علی‌رغم هشدارهای مختلف باز دام‌های خود را به مناطق قرق شده می‌برند که در همین راستا به تازگی یکی از قرق‌بان‌های ما مجروح شد.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با سرنوشت پرونده این قرق‌بان گفت: وضعیت قرق‌بان بهبود یافته است؛ ضمن اینکه فرد متخلف دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شد و در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به حفاظت حداکثری از اراضی جنگلی و مرتعی و دیگر عرصه‌های منابع طبیعی استان بر لزوم افزایش نیروی انسانی حفاظتی و قرق‌بان به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: شمار نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در استان سمنان ۳۲درصد نرم کشوری است و به عبارتی نیروهای ما یک سوم نرم کشوری است، این در حالی است که چهار شهرستان جدیدالتأسیس نیز در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه استان سمنان ششمین استان پهناور کشور است، افزود: حفاظت از عرصه‌های جنگلی، مرتعی و..در استانی با این وسعت نیازمند نیروی انسانی بیشتر است با این وجود همکاران ما با تلاش مضاعف به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

ابوطالبی با اشاره به اینکه استان سمنان پراکندگی بالایی دارد و همین کار حفاظت را دشوارتر می‌کند، اظهار کرد: عرصه مهمی مثل جنگل ابر با مساحتی افزون بر ۳۰ هزار هکتار تنها ۲ نیرو دارد.

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چرایی ورود دامداران به جنگل ابر با وجود ممنوعیت ورود دام به این منطقه حفاظت شده تصریح کرد: همکاران ما همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از عرصه‌ها و از جمله جنگل ابر به بهترین نحو حفاظت کنند البته این را هم نباید از نظر دور داشت که کمبود نیرو کار حفاظت را دشوار می‌کند به طور مثال در جنگل ۳۰ هزار هکتاری ابر تنها یک قرق‌بان فعالیت دارد، ضمن اینکه دامداران علی‌رغم هشدارها و تذکرها گاهی شبانه دام‌ها را وارد عرصه می‌کنند.

وی با بیان اینکه آسیب به مراتع و عرصه‌ها بیش از هرکس به خود دامداران آسیب می‌رساند، افزود: باید به فرهنگ‌سازی در این خصوص بپردازیم تا دامداران و عشایر همکاری بیشتری با نیروهای حفاظتی داشته باشند.

وی از کمبود نهاده‌های دامی به عنوان یکی از دلایل مؤثر بر افزایش بهره‌برداری از مراتع نام برد و گفت: عشایر باید بدانند که بهره‌برداری بیش از حد از عرصه‌ها باعث فشار بر مراتع می‌شود و در واقع این دامداران و عشایر هستند که متضرر می‌شوند لذا حفاظت از عرصه‌ها نیازمند همکاری و همراهی بیشتر جوامع ملی است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: منابع طبیعی جنگل استان سمنان نیروی انسانی قرق بان جنگل ابر استان سمنان منابع طبیعی عرصه ها ورود دام قرق بان دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مصاحبه با خبرگزاری خبرآنلاین در خوزستان گفت : یکی از طرح‌های مهم توسعه خوزستان در بخش کشاورزی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است و یکی از اولویت های مجمع نمایندگان استان در مجلس است که با قدرت در حال پیگیری و اجرای کامل این طرح در منطقه هستیم.

ابراهیم متینیان تصریح کرد: در مجلس یازدهم اقدامات مناسبی برای رفع مشکلات در خوزستان و حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر صورت گرفته ولی باید در مجلس جدید بیشتر تلاش کنیم.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس یازدهم در ادامه افزود: در حوزه رامشیر و رامهرمز منابع نفتی زیادی وجود دارد که این منابع نفتی باید به توسعه منطقه و ایجاد اشتغال کمک کنند.

متینیان تاکید کرد: نیاز به افزایش همدلی و هم افزایی داریم و توسعه خوزستان همراهی ۱۸ نماینده را می‌خواهد.

نماینده مردم رامهرمز در مجلس یازدهم تاکید کرد: یکی از اقدامات شاخص در بخش کشاورزی، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که در حوزه رامشیر و رامهرمز نیز باید توسعه دهیم.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899693

دیگر خبرها

  • بزرگترین سایت طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در گناباد است
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • شهید مطهری الگو و نمونه معلم تراز انقلاب اسلامی است
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد+ فیلم
  • مسیر چاه غلامعلی مسدود شد
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • توزیع بیش از یک هزار لیتر سم رایگان در نیشابور