Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در روزهایی که مجلس در حال بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و دادن رای اعتماد به آنان است، بدون تردید چشم همه ناظران بین‌المللی به گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه –یعنی دکتر حسین امیرعبداللهیان- است. در شرایطی که چندین پرونده بین‌المللی و خارجی ایران از جمله توافق هسته‌ای، موضوع مذاکرات با عربستان سعودی و موضوعاتی از قبیل راهبرد جمهوری اسلامی در قبال همسایه شرقی در سایه حکمرانی طالبان و موضوعات دیگر همچنان باز هستند و انتظار می‌رود دولت جدید رویکرد خود را در قبال آنها مشخص نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه ایسکا نیوز گفت‌وگویی با دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه «امریکن» واشنگتن دی سی- انجام داده است که در ادامه از نظر می‌گذرد.

 

- همانطور که مستحضرید، آقای حسین امیرعبداللهیان به عنوان گزینه پیشنهادی آقای رئیسی برای تصدی وزارت امور خارجه معرفی شده است. آیا محافل سیاسی و نخبگانی آمریکا شناختی از ایشان دارند و فکر می‌کنید چه تصویری از ایشان در آمریکا وجود دارد؟

جانشین فردی مثل ظریف شدن «کار بسیار سختی» است. وی در کل جامعه سیاسی ایالات متحده و غرب به طور گسترده شناخته شده و مورد احترام است. این امر صرفا ناشی از مهارت‌ها و استعدادهای او نیست، بلکه به این دلیل است که او سال‌ها در کانون توجه قرار داشت. برای جانشین او مدت زیادی لازم است تا به شهرت و اعتبار بالایی دست یابد.

وزیر خارجه جدید چندان برای جامعه سیاست خارجی [آمریکا] شناخته شده نیست. با این حال، «دنبال‌کنندگان ایران»، متخصصان خاورمیانه و مهمتر از همه، مقامات وزارت خارجه که بر منطقه تمرکز دارند، او را می‌شناسند.

آنچه ما و آنها می‌دانیم چند چیز است: ۱) او یک دیپلمات با تجربه است که در بحرین، عراق و وزارت خارجه خدمت کرده است. ۲) به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط است که در تعاملات وی با همتایان آمریکایی و منطقه‌ای بسیار ارزشمند خواهد بود. ۳) او در مذاکرات برای توسعه توافق بلند مدت با چین -شریک مهم ایران- حضور داشت. و ۴) او مورد تایید سپاه پاسداران است و این امر به تضمین صدایی «واحد» در ساختار رهبری / حلقه تصمیم‌سازان ایران در مورد موضوعات کلیدی از جمله روابط با ایالات متحده کمک می‌کند.

چیزی که من در مورد آن زیاد نمی‌دانم این است که چرا ظریف او را برکنار کرد؛ این موضوع می‌تواند چیزهایی را در مورد نظرات او فاش کند که قابل تامل است.

- جنابعالی به عنوان کارشناس مسائل بین الملل و یک استاد آمریکایی چه سناریوهایی برای آینده برجام متصور هستید و فکر می‌کنید که توافقی بین دو کشور حاصل خواهد شد؟

من نمی‌توانم پیش بینی کنم که مذاکرات برای احیای برجام چه مسیری را طی خواهد کرد. من معتقدم که ایران از نظر اقتصادی با شرایط بسیار سختی روبرو است و با توجه به چالش‌های بیماری «کووید-۱۹»، به طور قابل درک، احتمال نارضایتی وجود دارد. با این وجود، احتمالا دولت جدید رئیسی نمی‌خواهد شتابزده وارد مذاکرات شده و یا این تصور را ایجاد کند که ضعیف و سازش‌کار است.

در عین حال، دولت بایدن مشغول مقابله با ویروس [کرونا] و دست و پنجه نرم کردن با بحران افغانستان است. بنابراین، در حالی که احتمالا تیم‌های دیپلماتیک که وظیفه مذاکره مجدد بر سر برجام را بر عهده دارند، با وجود این مشکلات و مشغله‌ها به کار خود ادامه خواهند داد، اما من مطمئن نیستم که رهبری عالی دو طرف در هفته‌های آتی چقدر زمان و توجه به این موضوع اختصاص خواهند داد.

- گفته می‌شود که آمریکا در تلاش است از طریق عراق، روابط بین ایران و عربستان را احیا نماید. چقدر این خبر صحت دارد و انگیزه دولت بایدن از این کار چیست؟

من نظری در مورد صحت این ماجرا ندارم. هرچند که من حتی قبل از روی کار آمدن بایدن به شدت از این موضوع حمایت و دفاع می‌کردم. کاهش تنش منطقه‌ای [در خاورمیانه] ضروری است. تا وقتی که توافقی بین تهران و ریاض به دست نیاید و یا حتی کانال‌های گفت و گو مستقیم تداوم نداشته باشد، بی‌ثباتی و درگیری ادامه خواهد داشت. ایالات متحده نمی‌تواند نظم ایجاد کند یا روابط بین این دو کشور مهم را تعریف کند. اما ایالات متحده می‌تواند گفتگو را تشویق و تسهیل کند. این امر ممکن است تأثیر غیرمستقیم و مثبتی بر مسئله هسته‌ای داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: توافق هسته ای وزارت خارجه دانشگاه امیرعبداللهیان ایسکا نیوز دولت سیزدهم ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی

امتداد - مدیر عامل بانک مسکن گفت: در راستای اجرای تعهدات و مسئولیت های اجتماعی بانک و با هدف توانمندسازی و خودکفایی مددجویان نهادهای حمایتی و افزایش اشتغالزایی در کشور، طی دوره فعالیت دولت مردمی به ۳۴ هزار و ۱۲۴ نفر از معرفی شدگان نهادهای حمایتی، تسهیلات اشتغالزایی مجموعا به مبلغ بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، دکتر حسینی با تاکید بر ضرورت و اهمیت توانمندسازی مالی مددجویان نهادهایی همچون کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی و اولویت این امر در سیاستگذاری‌های کلان بانک مسکن، افزود: تمرکز هدفمند بر اشتغال این طیف محترم و ارزشمند جامعه، موجب افزایش پویایی و نشاط اجتماعی، رشد اقتصادی کشور و از همه مهمتر، رضایت خدا و مردم می شود.

 

 

 

از این رو پرداخت تسهیلات تکلیفی و حمایتی در سریع‌ترین زمان ممکن با لحاظ منابع در اختیار، مورد تأکید اینجانب و هیأت مدیره بانک است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • کرگر: بایرن مونیخ بهتر از رئال مادرید بازی کرد اما نتیجه به گونه دیگری رقم خورد
  • ۶۵ استاد نمونه کشوری تجلیل شدند
  • استاد دانشگاه کهگیلویه و بویراحمدی نمونه کشوری
  • آنچلوتی: رئال مادرید در سطح خودش ظاهر نشد؛ بازی برگشت در برنابئو هیجان‌انگیز است
  • مهم‌ترین بازیگران افزایش تورم کدامند؟
  • فیلم/ دستگیری خشن یکی دیگر از اساتید دانشگاه واشنگتن
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • قهرمانی سوپر استاد بزرگ پرهام مقصودلو با فیرنهایم در شاخ بوندسلیگا
  • پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره تسهیلات اشتغالزایی به معرفی شدگان نهادهای حمایتی در دولت مردمی
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)