Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@14:35:42 GMT

قیمت سوخت در لبنان گران‌تر می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۸۷۹۶

قیمت سوخت در لبنان گران‌تر می‌شود

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی لبنان هفته گذشته اعلام کرد که دیگر نمی تواند دلار برای واردکنندگان سوخت با نرخ یارانه ای تامین کند و به نرخ بازار روی می آورد که طبق پلتفرم رسمی صرافها، حدود ۱۶۵۰۰ پوند به ازای هر دلار است.

تحت جدیدترین توافق، دولت موقتا نیمی از این ضرر معادل هشت هزار پوند را از محل خزانه خود پوشش می دهد و باقی این هزینه به دوش مصرف کننده خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میشل عون، رییس جمهور لبنان در بیانیه ای اعلام کرد بانک مرکزی حسابی را برای پوشش یارانه تا سپتامبر خواهد گشود.

بحران سوخت خاموشیهای برق را تشدید کرده و به ایجاد صفهای کیلومتری مقابل پمپ بنزینهای لبنان منجر شده که بدترین فروپاشی مالی تاریخ خود را تجربه می کند. یک بحران بانکی که اواخر سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، میلیونها نفر را از پس اندازشان محروم کرد و باعث فروپاشی ارزش پول ملی این کشور و سه رقمی شدن تورم شد و بیش از نیمی از جمعیت این کشور را به ورطه فقر کشاند.

دولت لبنان قادر به پرداخت دیون بین المللی خود نبوده و موفق نشده است تدابیری اتخاذ کند تا حمایت بین المللی را جلب کند.

واردکنندگان سوخت می گویند بانک مرکزی برای گشایش اعتبارنامه با نرخ یارانه ای به کندی عمل کرده و باعث تاخیر و انتظار طولانی شده است. تصور می رود کمبود سوخت به دلیل احتکار و قاچاق سوخت به سوریه که در آنجا سوخت قیمت بالاتری دارد، تشدید شده است.

عون در صحبتهایی که از تلویزیون پخش شد، تصمیم بانک مرکزی برای پایان دادن به یارانه ها پیش از این که دولت سیستم یارانه نقدی را برای کمک به اقشار محروم راه اندازی کند را عامل این بحران خواند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رائد سلامه، رییس بانک مرکزی لبنان اعلام کرد یارانه ها باعث شده صندوقهای بانک مرکزی خالی شوند و وی برای استفاده از ذخایر الزامی به موافقت پارلمان نیاز دارد. با وجود شتاب گرفتن بحران اقتصادی، دستیابی به این توافق دشوار مانده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم افغانستان اشرف غنی رای اعتماد کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان هفت تپه بانک مرکزی لبنان قیمت سوخت پمپ بنزین محرم افغانستان اشرف غنی رای اعتماد کابینه پیشنهادی رئیسی طالبان هفت تپه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟

آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌های اخیر و همزمان با کاهش نوسانات ارزی و تخلیه هیجانات کاذب از بازار، برخی نمایندگان در اظهارنظر‌هایی عجیب سعی در تخریب ارزش پول ملی کشورمان دارند.

البته که انتقاداتی به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی وارد است، ولی نباید فراموش کرد که آنچه در هفته‌های اخیر موجب افزایش قیمت ارز شد، تشدید تنش‌های سیاسی در منطقه بود و با آرام شدن فضا از شدت نوسانات ارزی هم کاسته شد.

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس‌کل بانک مرکزی، اگر نمی‌توانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، امضایشان را از روی اسکناس‌ها بردارند، چون با کاغذ پاره فرقی ندارد.»

قمری‌وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به اظهارات اخیر میرسلیم گفت: عقل سلیم حکم می‌کند انسان قبل از گفتار و نوشتار، کمی فکر کند!

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بنزین در امارات گران می‌شود
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • واکنش بانک مرکزی به اظهارات میرسلیم/ عقل سلیم چه می‌گوید؟
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت