Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@04:35:02 GMT

معمای کرونای مخفی در عراق و افغانستان

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۸۸۷۸

معمای کرونای مخفی در عراق و افغانستان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، البته برخی کشورها با رعایت پروتکل ها و برخی هم با واکسیناسیون عمومی سعی بر کنترل این ویروس داشته و توانسته اند میزان مرگ و میر را به شکل قابل محسوسی کاهش دهند اما در این میان تصاویری از برخی کشورهای همسایه را می بینیم که انگار ویروسی به نام کرونا در آن جا حضور ندارد و بدون آن که واکسیناسیون در آن کشورها انجام شده باشد مردم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون ماسک در اجتماعات بزرگ حاضر می شوند و این سوال به وجود می آید که چرا در حالی که ایران غرق در شیوع کرونا شده به طوری که امکان ارائۀ خدمات پزشکی به بسیاری از بیماران به ویژه اقشار فقیر و محروم در خیلی از شهرها وجود ندارد و آمار قربانیان به رقم بی‌سابقه‌ای رسیده است، در هیچ کدام از کشورهای همسایه حتی افغانستان و عراق انگار اصلاً خبری از کرونا نیست! داستان چیست و چرا در این کشورها آمار کرونا پایین است؟ در این گزارش به سوال های این چنینی پاسخ داده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا در عراق 40 میلیونی

این روزها ویدئوها و تصاویر زیادی از عزاداری عراقی ها در شهرهای مختلف این کشور دیده می شود که بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مردم در کنار هم قرار دارند و درحال عزا داری هستند به جز این در روابط کاری و خانوادگی هم بیشتر مردم این کشور هیچ پروتکلی را رعایت نمی کنندبدون آن که هیچ خبری از تلفات بالا یا ایجاد بحران کرونا در این کشور به چشم بخورد اما واقعا کرونا در عراق نیست؟ یکی از مهم ترین دلایلی که در برخی از کشورها به رغم رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی آمار تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا کم است، نبود سیستم بهداشتی منسجم و همچنین انجام تست های کم در آن کشور است. با این حال مصطفی آرانی از فعالان فضای مجازی بر اساس آمار وزارت برنامه ریزی عراق از میزان کشته شده ها در سال های مختلف این کشور تعداد فوتی های کرونایی عراق را در سال 2020 به دست آورده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تا روز گذشته در این کشور 1 میلیون و 809 هزار و 376 نفر به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 19 هزار و 958 نفر جان خود را از دست داده اند. واکسیناسیون هم در این کشور به کندی پیش می رود و تا کنون تنها 1 میلیون و 87 هزار و 866 دوز تزریق شده است.

84 هزار کشته کرونایی

بر اساس گزارش وزارت برنامه ریزی عراق در سال 2017 این کشور 140 هزار و 321 فوتی داشته و در سال 2018 تعداد فوتی ها 142 هزار و 766 نفر بوده است. این در حالی است که در همین گزارش تعداد فوتی های سال 2020 ، ۲۲۴ هزار و ۲۷۹ نفر اعلام شده است. با این حال طبق آمار وزارت بهداشت عراق در سال 2020 تنها 12 هزار نفر در این کشور بر اثر کرونا فوت کرده اند اما از آن جایی که در این سال اتفاق دیگری که عامل زیاد شدن فوت 84 هزار نفرباشد، وجود ندارد به احتمال زیاد تنها در سال 2020 در این کشور بیش از 80 هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند اما احتمالا به دلایلی از جمله کمبود تست یا بیماریابی، فوت آن‌ها به دلیل کرونا مسجل نشده است. بد نیست بدانید عراق 40 میلیون و 222 هزار نفر جمعیت دارد.

کرونا در افغانستان جوان

 این روزها وضعیت افغانستان بسیار آشفته است، از یک سو کرونا و از سوی دیگر حضور طالبان زندگی را برای برخی از مردم این کشور سخت کرده است. اما همان طور که درباره عراق گفتیم درباره افغانستان هم شاهد تصاویری هستیم که نشان می دهد افغان‌ها در وضعیت بی‌دولتی و شبه هرج و مرج بدون استفاده از ماسک در خیابان‌های کابل و دیگر شهرها روانند و خبری از تصاویر فاجعه بار در سیستم درمان و قبرستان ها نیست. همین ابتدا باید بدانید که عراق حدودا 33 میلیون جمعیت دارد که حدود 25 میلیون نفر از آن ها در روستاها زندگی می کنند و دسترسی آسانی به بیمارستان ندارند و به همین دلیل آمار مبتلایان روستایی در این کشور آن چنان دقیق نیست. با این حال بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی تا 24 ساعت گذشته جان باختگان کرونایی در این کشور به 7 هزار و 54  نفر رسیده و مجموع مبتلایان هم تا دیروز 152 هزار و 448 نفر اعلام شده است. تا روز گذشته میزان واکسن تزریق شده هم 1 میلیون و 809 هزار و 517 دوز بوده است.

کشوری جوان با خدمات بهداشتی ضعیف

با این حال از آن جایی که این ویروس افراد مسن یا افرادی را که بیماری های زمینه ای دارند زودتر از پا در می آورد بد نیست بدانید متوسط سن مردم افغانستان 18 سال است. بر اساس آمارهای اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان  42 درصد مردم این کشور زیر 14 سال هستند، حدود 23 درصد بین 15 تا 24 سال، حدود 30 درصد بین 25 تا 54 سال و تنها 5 درصد از جمعیت این کشور بالای 55 سال دارند.

گزارش‌های مختلف سازمان جهانی بهداشت پیش از فراگیری کرونا هم نشان می‌دهد این کشور از نظر سطح دسترسی عمومی به خدمات اساسی بهداشتی بسیار در رتبه نازلی قرار دارد. فقط در یکی از این گزارش‌ها آمده است نرخ مرگ و میر کودکان در سال ۲۰۱۶ این کشور ۵۳/۲مرگ به ازای هر ۱۰۰۰ تولد است که با استانداردهای جهانی فاصله دارد. آن‌طور که رسانه‌های افغانستان نوشته‌اند اکثر مردمی که علایم بیماری کرونا دارند به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و باور دارند دولت توانایی همکاری و گرفتن تست به موقع را ندارد. به این مفهوم که مردم هم به نظام درمانی موجود بی‌اعتمادند.

جمع بندی

در کنار نبود آمار درست و نظام گزارش‌دهی معیوب برخی از کشورها عوامل دیگری هم در پایین بودن آمار مبتلایان و مرگ ومیر کرونایی در کشورهایی مثل عراق و افغانستان وجود دارد که می توان به پایین بودن تست تشخیص کرونا در این کشورها اشاره کرد.  یکی دیگر از این دلایل می تواند جوان بودن مردم این کشورها نسبت به مردم ایران باشد. بر اساس گزارش ها بیش از نیمی از فوتی‌های کرونا در ایران را افراد بالای ۷۵ سال تشکیل می‌دهند، همین موضوع درباره کشورهای آلمان، انگلیس و ایتالیا هم صدق می‌کند. این در حالی است که در عراق متوسط سن حدود 22 سال و در افغانستان 18 سال است. البته چاق بودن ایرانی ها نسبت به مردم این دو کشور را که عامل بیماری های زمینه ای از جمله دیابت و فشار خون است هم باید به این مولفه ها افزود.

پربیننده ترین تمام توان کشور برای تسریع در تامین و واردات واکسن به کار گرفته شود / سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد ساعت کاری ادارات تهران تغییر می کند آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۵/۳۰) دسته گل جنجالی پوتین برای مرکل + فیلم پرداخت هزینه‌ های درمان کرونا دانش آموزان و معلمان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کرونا مردم این کشور هزار نفر بر اساس فوتی ها سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۸۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • افغانستان و قرقیزستان در شانس مجدد جام جهانی
  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴
  • پیروزی تیم فوتسال افغانستان در برابر عراق
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود