Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@23:47:18 GMT

هزینه‌ها سنگین شد و چانه‌های نان سبک!/ نان آب رفت

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۱۵۱۶

هزینه‌ها سنگین شد و چانه‌های نان سبک!/ نان آب رفت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مردم زنجان مدت‌هاست که به کوچک شدن و کاهش وزن نان معترضند، به گفته آنان نانواها حتی چانه‌های خود را به درستی وزن نمی‌کنند و هیچ ترازویی در نانوایی‌ها مشاهده نمی‌شود.

برخی نانواها چانه‌هایش را از داخل پاتیل برمی‌دارد و بدون اینکه آن را وزن کند روی تخته گذاشته و به داخل تنور می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسؤولان و متولیان حوزه نان در زنجان معتقدند که میزان نارضایتی مردم در این خصوص بالا بوده و بیشترین شکایت را نیز به خود اختصاص داده است.

از امروز اما مشکلی بر مشکلات مردم و البته نانوایان افزوده شده است، قیمت‌های نان گران شده و بازهم چالش بر سر پول خرد آغاز شده است.

طبق تصمیم مسؤولان از دیروز صبح قیمت نان به این شکل افزایش یافته است که نان لواش نوع یک، ۳۵۰ تومان، نان لواش نوع دو، ۴۰۰ تومان، بربری نوع یک هزار و ۱۰۰ تومان، بربری نوع دو یک هزار و ۵۰۰ تومان و سنگک هم یک هزار و ۵۰۰ تومان شده است.

با این شکل گرانی نان، سوال اینجاست که وقتی پول خردی با عنوان 100 یا 50 تومان وجود ندارد، مسؤولان چطور چنین تصمیمی گرفته‌اند و ملاک افزایش قیمت از سوی آنها چه بوده است.

در این بین برخی‌ها هم با سوءاستفاده از شرایط موجود، حاضر به پرداخت مابقی پول نیستند البته  در چنین شرایطی دیگر خریدار مانند گذشته حاضر به بخشیدن مابقی پول پرداختی نبوده و اینجاست که در مواردی بعضا این نبود پول خرد به درگیری لفظی هم منجر می‌‎شود.

یکی از شهروندان زنجانی در اعتراض به این شیوه افزایش قیمت نان گفت: قیمت نان همانی است که 14 مرداد اعلام و از سوی مسؤولان تکذیب شد، چون بسیاری از نانوایان همان را ملاک قرار داده و به همان قیمت نان می‌فروشند.

نانی که آب رفت

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از نانوایی‌ها خودسرانه قیمت نان را افزایش داده‌اند و قیمت آن را تا ۵۰ درصد نیز بالا برده‌اند، درحالی که هنوز کیفیت نان مشکل داشته و اندازه آن نیز هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

وی افزود: وقتی از نانوایان علت گرانی نان را جویا می‌شویم، گران شدن هزینه‌های نانوایی و دستمزد کارگران را بهانه می‌کنند، در حالی که به ازای افزایش قیمت نان کیفیت تغییری نکرده و بلکه بدتر هم شده است.

وی در ارتباط با درصد افزایش قیمت نان در زنجان هم گفت: این نوع افزایش قیمت در واقع سرپوش گذاشتن به گرانی نان است وگرنه هر عقل سلیمی می‌داند که پول خرد به اندازه ۱۰۰ تومان یا ۵۰ تومان وجود ندارد و نانوا در نهایت همان قیمت قبلی را اعمال خواهد کرد.

وی در ارتباط با افزایش قیمت نان نیز گفت: همیشه اینطور بوده که تا چند روز پس از گرانی نان کیفیت قدری بهبود می‌یابد، اما پس از چند روز به روال قبلی خود برمی‌گردد.

محمدی متاسفانه نانواها چانه‌های نان را خیلی کوچک و سبک برمی‌دارند و حتی آن را وزن نمی‌کنند و ما شاهد افت کیفیت آن نیز هستیم و نان‌ها همانند گذشته ماندگاری مناسبی ندارند.

وی تصریح کرد: قبلا نان طول بیشتری داشت، یا اندازه نان بربری و سنگک به قدری بزرگ بود که باید آن را از وسط تا می‌زدیم و به خانه می‌بردیم، اما اکنون نان‌های بربری از حالت کشیدگی به دایره‌ای شکل بودن تغییر شکل داده و نان‌های سنگک نیز شبیه نان‌های بربری در گذشته شده و هر روز آب می‌رود.

یکی از نانوایان زنجانی در این باره گفت: در تمام نانوایی‌های شهر دستگاه کارتخوان موجود است و مردم می‌توانند در هنگام خرید نان به جای پرداخت پول نقد از این دستگاه‌ها استفاده کنند، ضمن اینکه برای رعایت بهداشت باید خریدار اقدام به کشیدن کارت کند.

وی تصریح کرد: این اقدام می‌تواند تا حدودی به رعایت بهداشت بیشتر در نانوایی‌ها کمک کند، زیرا به این وسیله جابه‌جایی اسکناس و سکه در دست مشتری و فروشنده صورت نمی‌گیرد.

معاون استاندار زنجان نیز درباره افزایش قیمت نان گفت: نرخ انواع نان نوع یک در بخش لواش ۳۵۰ تومان و بربری نیز یک هزار و ۱۰۰ تومان خواهد بود.

محمدرضا آبی‌پور با اشاره به اینکه نان‌های نوع 2 نیز براساس هر قرص لواش 400 تومان، بربری یک هزار و 500 تومان و سنگک نیز یک هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شده است، گفت: از امروز نرخ‌های جدید نان اعمال شده است.

وی با اشاره به اینکه تفاوت قیمتی در نان‌های نوع یک و 2 به دلیل تفاوت قیمت آرد عرضه شده به واحدها براساس مجوز آن‌ها است، گفت: نانوایان نیز مطابق قیمت اعلامی موظف به پخت هستند.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان زنجان نرخ جدید انواع نان از دیروز به واحدهای نانوایی ابلاغ و از امروز در حال اجراست.

مهدی بیات در خصوص تفاوت نان نوع یک و 2 یادآور شد: تفاوت این دو در قیمت آرد است.

وی درباره فعالیت دوشیفته نانوایی‌ها گفت: فعلاً نیاز به فعالیت دوشیفته نانوایی‌ها نیست و فعالیت دوشیفته بر حسب نیاز و بر اساس تصمیمات مسؤولان استانی انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان زنجان گفت: تقریبا ۲۰ واحد به صورت دو شیفته برای رفع نیازهای مردم فعالیت دارند.

افزایش قیمت نان در زنجان اما قصه درازی دارد از آنجایی که در ۱۴ مردادماه امسال به یکباره نان گران شد، در پی اعتراض برخی از مسؤولان کسی پاسخگو نبود و در نهایت مسؤولان ادعا کردند که اتحادیه به صورت خودسرانه این کار را انجام داده است.

همین امر موجب تغییر رئیس اتحادیه نانوایان زنجان شد، معلوم نیست رئیس اتحادیه سابق به اختیار یا در اثر فشار مسؤولان ناشی از افزایش قیمت نان استعفا داده است.

هرچه باشد قیمتی که امروز برای نان تعیین شده است هم برای مردم گران است، چرا که در نان لواش شاهد حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت هستیم.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: نان آب زنجان افزایش قیمت افزایش قیمت نان مسؤولان تغییر رئیس اتحادیه فشار افزایش 50 درصدی افزایش قیمت نان نانوایان زنجان رئیس اتحادیه نانوایی ها گرانی نان یک هزار نوع یک نان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۱۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان

به گفت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند ۴۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن این شهر تا تابستان امسال تحویل متقاضیان می‌شود که هزینه این واحد‌ها با مشاعات حدود ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع بوده است.

به گزارش ایسنا، آرش صیادی امروز در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه‌های نهضت ملی مسکن شهر جدید پرند اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن، سهم شهر جدید پرند ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. تعداد ۳۰۰۰ واحد مربوط به طرح اقدام ملی بوده که سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود. از خرداد ۱۴۰۱ نیز پروژه نهضت ملی مسکن شروع شد.

وی افزود: بخشی از واحد‌های مسکونی در پرند آماده واگذاری است، اما به دلیل عدم تکمیل زیرساخت‌ها از جمله آب و فاضلاب امکان واگذاری آن وجود ندارد. در حال حاضر ۴۰۰۰ واحد برای واگذاری منتظر تامین تاسیسات بوده که تا تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. تعداد ١٧٠٠ واحد از آن مربوط به نهضت ملی مسکن است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با اشاره به ثبت نام ۲۲۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در پرند گفت: از این تعداد بیش از ۸۰ هزار نفر واوجد شرایط بودند. پس از طی دو نوبت الحاق زمین هم‌اکنون ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد در حال ساخت است و برای ساخت حدود ۴٠ هزار واحد زمین کم داریم. یعنی زمینی معادل ١٣٠٠ هکتار باید تامین شود. البته شهرک اعتمادیه با ظرفیت ١١ هزار واحد در حال ساخت است، اما در نهایت برای ساخت حدود ۴٠ هزار واحد زمین کم داریم.

به گفته صیادی، آورده متقاضیانی که واحد‌های آن‌ها تا تابستان آماده می‌شود حدود ۷۰۰ میلیون تومان بوده که هزینه ساخت واحد‌ها با مشاعات آن‌ها تقریبا ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع برآورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در توضیح هزینه ساخت واحد‌ها گفت: تلاش وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت این بوده تا قیمت نهضت ملی مسکن را مدیریت کند و تقریبا یکسان باشد. اما واقعیت این است که تورم با قیمت‌ها همخوانی ندارد. وزارت راه و شهرسازی قیمت زمین را از مسکن حذف کرده تا هزینه ساخت کاهش یابد. البته با توجه به اینکه قرارداد‌ها مشمول تعدیل می‌شود از متقاضیان نهضت ملی مسکن می‌خواهیم به‌موقع نسبت به تامین آورده خود اقدام کنند.

وی اعلام کرد: هم‌اکنون ۸۰۰ واحد برای هنرمندان و خبرنگاران معرفی شده که وزارت ارشاد در حال ساخت و در مرحله بتن‌ریزی قرار دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند درباره واحد‌های خالی این شهر گفت: سال گذشته ۱۳ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و هم‌اکنون ۱۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی شده است؛ البته احتمال وجود ۳۰۰۰ واحد خالی از سکنه دیگر در این شهر جدید وجود دارد.

صیادی با بیان اینکه خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیر قانونی است، بیان کرد: امتیاز هیچ هویت حقوقی ندارد و امکان دارد افراد دارنده امتیاز از آن حذف شوند؛ بنابراین مردم بدانند این قرارداد بسیار پرریسک است و امکان دارد تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

دیگر خبرها

  • محاسبه هزینه حمل بار بین المللی
  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد
  • لاپید: اگر کابینه نتانیاهو برکنار نشود قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابند
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • عوامل موثر بر قیمت طراحی سایت ۱۴۰۳
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی