Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه ایرنا والری والکوف وزیر علوم آموش عالی روسیه در شبکه تلویزیزنی روسیه ۲۴ گفت: ما به همراه وزارت خارجه از ستاد عملیاتی (کرونا) درخواست کردیم که دانشجویانی که بر اساس قوانین کرونایی در خارج از کشور قادر به ورود به کشور نیستند صرفنظر از وضعیت کرونایی و با رعایت پروتکل ها و انجام واکسیناسیون بتوانند به محل تحصیل خود در روسیه برگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  تصریح کرد: اگر در سال گذشته فقط کشورهایی بودند که با روسیه تردد هوایی داشتند امسال ما درخواست کردیم که به دانشجویان از همه کشورهایی که پذیرش گرفتند اجازه ورود داده شود.

والکوف اظهار داشت: دانشجویان خارجی که هنوز واکسینه نشدند و تمایل به واکسینه شدن دارند، دانشگاههای روسیه مطمئنا چنین فرصتی را برای آنان فراهم خواهد کرد.

رسانه روسی کامرسانت نیز گزارش داد که براساس توافق  بین وزارت آموزش عالی روسیه و ستاد مبارزه با کرونا که در آینده نزدیک به تصویب می رسد دانشجویان دانشگاه های روسیه از همه کشورها این فرصت را خواهند داشت که بیایند، در خوابگاه ها مستقر شوند و تحصیلات خود را در قالب معمول خود ادامه دهند.

در تمام این مدت، بسیاری از آنها به دلیل بسته بودن مرزها از راه دور تحصیل می کردند.

طبق اعلام وزارت آموزش و علوم روسیه، حدود ۳۰۰ هزار دانشجو از خارج از کشور در روسیه تحصیل می کنند. در عین حال، اکثر خارجی ها در دانشگاه دوستی مسکو، دانشگاه فازال کازان (منطقه ولگا)، دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ (SPbPU) ثبت نام کرده اند. طبق آمار وزارت آموش عالی روسیه که در سال ۲۰۱۹میلادی منتشر شد، اکثر دانش آموزان از قزاقستان، چین و ازبکستان به فدراسیون روسیه می آیند.

در پایان سال ۲۰۱۹، بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تعطیلات به خانه رفتند. پس از بسته شدن مرزها به دلیل ویروس کرونا، آنها دیگر نتوانستند برای تحصیل به روسیه بازگردند. در نتیجه، آنها مجبور بودند به صورت از راه دور مطالعه کنند، که بارها از طرف آنها مورد شکایت قرار گرفت و خواستار باز شدن مرزهای روسیه شدند.

آیا مسیر به روی دانشجویان ایرانی هم با توجه به وضعیت کرونا باز خواهد شد؟  

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه پنجم مرداد ماه جاری اعلام کرد که به دنبال رایزنی های گسترده در مورد باز شدن مرزهای روسیه به روی تجار و دانشجویان ایرانی، مقامات مسکو اعلام کردند بزودی جلسه ویژه ای در این خصوص برگزار می کنند.

جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو با اعلام این مطلب تصریح کرد: به دنبال رایزنی های گسترده، مقامات روسیه به سفارت اعلام کردند که طی دو هفته آینده جلسه ای با موضوع ایران برای تصمیم گیری در مورد باز شدن مرزها به روی تجار و دانشجویان ایرانی تشکیل دهند.

سفیر کشورمان گفت: در ادامه رایزنی ها برای باز شدن مرزهای روسیه به روی تجار و دانشجویان ایرانی در ملاقاتی که با ایگور مارگولوف معاون وزیر خارجه و عضو ستاد کرونای روسیه داشتم وی دلایل مسدود ماندن مرزهای کشورش به خاطر شرایط حساس همه گیری را مطرح کرد ولی در نهایت و با طرح ضرورت بازگشایی مرزها برای دانشجویان و تجار ایرانی وی وعده داد که موضوع را در ستاد ایران مطرح کند.

وی ادامه داد: در راستای این پیگیری ها امروز خوشبختانه خبری به دست ما رسید که ستاد کرونای روسیه تصویب کرد که موضوع ایران این هفته و یا هفته آینده به صورت ویژه مجددا مطرح شود و در مورد باز شدن مرز روسیه به روی تجار و دانشجویان کشور تصمیم گیری شود.



وی اظهار امیدواری کرد که در جلسه ستاد کرونای روسیه گزارش ها به شکل واقعی بررسی شود و با توجه به تلاش های مسوولان ایران و اینکه می توان با رعایت پروتکل ها به شکل صحیح از سرایت کرونا جلوگیری کرد مسیر باز شود و خصوصا تجار  و دانشجویان بتوانند وارد روسیه شوند و این عقب ماندگی ناشی از کرونا را بتوانند جبران کنند.

وی تصریح کرد: ما تلاش های خودمان را در این مورد انجام می دهیم اما تصمیم نهایی با طرف روس است و امیدواریم تصمیمی که به صرفه و صلاح دو کشور هست توسط ستاد کرونای روسیه اتخاذ شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: تلاش های سفارت در همه ابعاد برای انجام شده است اما  با توجه به شیوع کرونا همه کشورها رعایت همه جوانب را می کنند.

نگرانی برخی خانواده ها از باز شدن مرزها

وی توضیح داد: برای باز شدن مرز بین ایران و روسیه برخی خانواده ها هم نگران می شوند که چرا در این شرایط سخت کرونایی باید در این مورد تلاش شود اما این موضوع اجباری نیست و در صورت باز شدن مرزها افرادی که مایل هستند می توانند به صورت مجازی و از راه دور تحصیل خود را پیگیری کنند.

برچسب‌ها وزارت علوم تحقیقات و فناوری ویروس کرونا روسیه پرسش از خبر