Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، گزارش های رسانه ای در عراق حاکی است که با وجود دعوتنامه هایی که دولت عراق برای سران کشورهای همجوار (به استثناء سوریه)، برخی کشورهای منطقه و خارجی ارسال کرده اما هنوز بغداد جواب قطعی را برای حضور سران این کشورها در اجلاس دریافت نکرده است.

براساس شنیده ها، تاکنون تنها فرانسه، اردن و مصر آمادگی خود را برای حضور در سطح سران اعلام کرده اند اما سطح حضور کشورهای دیگر به ویژه همسایگان مهم عراق هنوز نامعلوم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در این خصوص در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که گزارش های رسانه ای که در خصوص احتمال عدم حضور یا کاهش سطح حضور در اجلاس بغداد منتشر شده، تا حد زیادی درست است.

«عامر الفائز» خاطر نشان کرد که متاسفانه دولت عراق در برگزاری این اجلاس حتی با کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز هماهنگی نکرده است و افزود: به همین علت، ما به عنوان اعضای کمیسیون کاملا از این اجلاس و اهداف آن بی اطلاع هستیم.

به گفته وی، وزارت امور خارجه عراق بدون اطلاع و هماهنگی با کمیسیون روابط خارجی پارلمان، دعوتنامه ها را برای سران کشورهای مختلف ارسال کرده است.

الفائز ادامه داد که بر همین اساس کمیسیون روابط خارجی پارلمان از جزییات کنفرانس بی اطلاع است و تنها از طریق رسانه ها متوجه شده که هدف کنفرانس برای اغراض سیاسی و تنش زدایی و همچنین توسعه اقتصادی در منطقه است.

الفائز توضیح داد که اجلاس بغداد احتمالا برگزار شود اما تمامی دستاوردهایی که دولت عراق از آن انتظار داشته، شاید تحقق پیدا نکند.

این عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در خصوص عدم حضور برخی از سران کشورها در کنفرانس تاکید کرد که «اختلافات بین کشورهای مشارکت کننده درباره جدول کاری اجلاس، اثر گذاشته به نحوی که برخی کشورها، حضور سوریه را منوط به عدم مشارکت خود در اجلاس کردند».

وی ادامه داد که برخی از کشورهای همجوار عراق نیز با اشاره به اینکه عنوان اجلاس (کشورهای همجوار عراق) بوده، دعوت از برخی کشورهای خارجی (غیر همسایه و غیر منطقه ای) را بی ارتباط با عنوان اجلاس دانسته اند.

از این رو گزارش ها حاکی است که احتمالا برخی از کشورهای همسایه مهم عراق در سطح سران شرکت نکرده و حضور آنها به سطح سفیرانشان در بغداد محدود شود.

جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، ترکیه، اردن، کویت، سوریه (در سطح نماینده دولت سوریه) مهمترین کشورهای همسایه دعوت شده به این کنفرانس هستند.

دولت عراق از امارات، قطر، پاکستان (احتمالا)، فرانسه، ژاپن و برخی نهادهای بین المللی نیز برای حضور در کنفرانس دعوت به عمل آورده است.

هدف از این کنفرانس کاهش تنش در منطقه و جایگزین کردن مناسبات و توسعه اقتصادی به جای اختلافات منطقه ای عنوان شده است.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران فرانسه پاکستان ژاپن عراق اردن بغداد قطر سوریه عربستان سعودی کویت مصر ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران فرانسه پاکستان جمهوری اسلامی ایران فرانسه پاکستان ژاپن عراق اردن بغداد قطر سوریه عربستان سعودی کویت مصر ترکیه کمیسیون روابط خارجی پارلمان دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۱۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود امیرعبداللهیان به گامبیا

وزیر امور خارجه ایران که به‌منظور شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به گامبیا سفر کرده است، وارد این کشور آفریقایی شد.

به گزارش ایسنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به گامبیا کرده است، بامداد شنبه وارد بانجول، پایتخت این کشور واقع در قاره آفریقا شد.

در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که طی روزهای شنبه و یکشنبه ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسائل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

در این اجلاس در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارائه خواهد شد.

امیرعبداللهیان ضمن حضور در این اجلاس، مواضع جمهوری اسلامی ایران را در قبال تحولات جهان اسلام و منطقه‌ای و بین‌المللی تبیین خواهد کرد.

وی همچنین در حاشیه این اجلاس با برخی مقامات کشورهای اسلامی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور وزیر خارجه در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد | عکس
  • امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد
  • ورود امیرعبداللهیان به گامبیا
  • نظارت بر فیلم‌های خارجی و چند ابهام    
  • وزیر امور خارجه به گامبیا رفت
  • امیرعبداللهیان تهران را به مقصد گامبیا ترک کرد
  • سفر امیرعبداللهیان به گامبیا
  • سفر امیر عبداللهیان به گامبیا
  • زمان اجلاس «صلح اوکراین» اعلام شد/ روسیه دعوت نشد!