Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ متن پیام دکتر مصطفی معین به مناسبت روز پزشک بدین شرح است:

"به نام خداوند جان و خرد"             

"پیام روز پزشک"                                       

اول شهریور زادروز حکیم ابوعلی سینا طبیب، دولتمرد، دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی و "روز پزشک" بر جامعه پزشکی پاکباز و سربلند ایران مبارکباد!

امروزه جامعیت علمی و اخلاقی و اجتماعی این طبیب عالیقدر ایران و جهان الگوی پزشکان در طب مدرن و دنیای جدید قرار گرفته است بگونه ای که در این زمان رسالت یک پزشک در نقش های تعریف شده زیر تبیین می شود:

• پزشک به عنوان درمانگر

• پزشک به عنوان آموزش دهنده

• پزشک به عنوان مدافع سلامتی و حقوق بیمار

• پزشک به عنوان مسئول در بهداشت عمومی

• پزشک به عنوان تسلی بخش و آرامش دهنده

• پزشک به عنوان مصلح اجتماعی

• پزشک به عنوان دانشمند مسئول

روشن است که بر عهده گرفتن این نقش های گوناگون فراتر از مسئولیت های فردی یک پزشک است و تاکید وافری بر وجه اجتماعی و مدنی رسالت او دارد و می تواند پاسخگوی ضرورت مدیریت علمی عوامل تعیین کننده سلامت ( SDH)، پیشگیری اولیه از بیماری ها و تحقق جامعه سالم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین ارتباط، سازمان نظام پزشکی به عنوان یک نهاد مدنی فراگیر و دربرگیرنده اعضای فرهیخته جامعه پزشکی، وظایف قانونی دفاع از حقوق بیماران و جامعه در امر سلامت و تحقق حقوق و ایفای رسالت های چندگانه پزشکان را بر دوش می کشد و در این مسیر با سیاستگذاری و برنامه ریزی های خود تلاش نموده است. از دیگر وظایف سازمان نظام پزشکی و آحاد اعضای آن ارائه آموزش های عمومی در جهت کمک به ارتقای سطح دانش پزشکی، فرهنگ و سواد سلامت و پیراستن آن از شبه علم و خرافه هائی است که به منظور سودجوئی و سوداگری با جان و تن مردم هر از چندگاهی در رسانه ملی، فضای مجازی و برخی از نهادهای رسمی مطرح می شود و آسیب رسانی به سلامت جامعه را هدف گیری می نماید. هم اکنون متاسفانه این آفت علمی و اخلاقی- اجتماعی بویژه در بحران دنیاگیری کرونا خود را نشان می دهد و علیرغم فداکاری شبانه روزی کادرهای پزشکی و پرستاری کشور برای نجات جان هموطنان، با بدآموزی ها و ترویج شایعات موجب انگ زائی و بی اعتمادی و تردید بیماران نسبت به مراجعه سریع به پزشکان معالج و بیمارستان برای انجام درمان تخصصی و باعث قربانی شدن ایشان می شود! انتظار می رود که وزارت بهداشت، دولت و سایر مسئولان نظام با پیگیری انجام فوری واکسیناسیون عمومی و حفظ سلامت مردم به عنوان اولین اولویت ملی و خط قرمزی در برابر دخالت های غیر علمی، بیش از پیش به تکالیف قانونی و اخلاقی خود اهتمام نمایند.

امید است که رابطه معنوی میان بیماران، پزشکان و جامعه که قداست علم طب، اعتماد به دم مسیحائی طبیب و اثر بخشی امر طبابت را از دیرباز تا این زمان به همراه داشته است تداوم یابد. 

"هر که را جامه ز عشقی چاک شد

او ز حرص و عیب کلی پاک شد 

شاد باش ای عشق خوش سودای ما

ای طبیب جمله علتهای ما"

دست خدا با شما و قدرشناسی و دعای مردم بدرقه راهتان باشد. 

دکتر مصطفی معین       

رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی

۱۴۰۰/۵/۳۱          

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 واکسیناسیون وزارت بهداشت مصطفی معین واکسن کرونا واکسیناسیون کرونا سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 پزشک به عنوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۲۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از مسمومیت پزشکان با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • چرا آمار خودکشی پزشکان بالا رفته؟ / این طبقه مانند گذشته نزد مردم محترم نیست
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • توزیع ۲۰۰۰ پزشک عمومی در کشور
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • جزئیات خودکشی یک فوق‌تخصص روماتولوژی | سمیرا آل‌سعیدی که بود و چرا دست به خودکشی زد؟
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • پزشکی به شرط کسب درآمد!