Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سطح استان به ویژه مزارع مغان ۱۰ هزار هکتار از اراضی به زیر کشت محصول سویا رفته که عملیات برداشت این محصول در یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی سویا را محصول استراتژیک در تولید روغن نباتی و استحصال کنجاله برای تأمین نیاز دامداری‌ها اعلام کرد و گفت: بیشترین تولید سویا در بیله‌سوار و با کشت پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان انجام می‌شود که زارعان این منطقه نقش ممتازی را در تولید سویا و سایر دانه‌های روغنی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در کنار تأمین نهاده‌های دامی نظیر بذر، کود و سموم به کشاورزان کمک کرده تا با دریافت مشاوره‌های فنی و تخصصی به تولید کیفی این محصول اقدام کنند که در صورت مساعد بودن شرایط جوی برداشت این محصول از اوایل مهرماه در مغان شروع می‌شود.

نیکشاد افزود: تولید سویا، کلزا و سایر دانه‌های روغنی نقش مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی تولید محصولات روغنی به همراه خواهد داشت که عمده تولیدات برای فرآوری به استان‌های دیگر به ویژه کارخانه‌های روغن‌کشی ارسال می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای جهاد کشاورزی استان توسعه کشت سویا و محصولات روغنی است چرا که کشت این محصولات کم آب‌بر نه تنها به تنوع کشت در اراضی کمک می‌کند بلکه زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا از محصولات باقیمانده سویا نیز در جهت تأمین خوراک دام استفاده شود.

نیکشاد اضافه کرد: تولید سویا و دیگر محصولات روغنی نه تنها کشور را از واردات روغن بی‌نیاز می‌کند بلکه به کاهش ارزبری نیز کمک کرده و به نوعی سیاست‌های درست و اصولی کشاورزی را در ابعاد مختلف تقویت کرده و به نفع تولید داخلی زمینه خوداتکایی را فراهم می‌آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: علاوه بر بیله‌سوار، کشت دانه‌های روغنی به ویژه سویا در پارس‌آباد و اصلاندوز نیز در سال‌های اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته تا با عمل‌آوری این محصول بتوانند نقش مهمی را در خوداتکایی کشور در تولید دانه‌های روغنی داشته باشند.

کد خبر 5286785

منبع: مهر

کلیدواژه: کشاورزی اردبیل جهاد کشاورزی اردبیل محرم 1400 ویروس کرونا عاشورا ماه محرم مراسم عزاداری عکس استانها آمار کرونا واکسن کرونا شیوع کرونا تاسوعا و عاشورا بوشهر نماز ظهر عاشورا کرمانشاه تاسوعای حسینی دانه های روغنی جهاد کشاورزی تولید سویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • ۶ هزار هکتار از اراضی لرستان زیر کشت دانه‌های روغنی رفت
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • افزایش یک و نیم برابری کشت دانه روغنی در پارس آباد
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند