Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@08:37:23 GMT

نهضت کارآفرینی در مساجد هرمزگان راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۴۵۰۳

نهضت کارآفرینی در مساجد هرمزگان راه‌اندازی می‌شود

گروه استان‌ها- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان از راه اندازی نهضت کارآفرینی در مساجد این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس؛ مسجد یکی از اماکن مهم و مقدس در جهان اسلام است که نخستین آن تحت عنوان مسجد قبا توسط نبی مکرم اسلام(ص) ساخته شد؛ این مکان مقدس احکام و آداب منحصر به خود را دارد اما بر خلاف اماکن مذهبی سایر ادیان فقط منحصر به عبادتگاه نمی‌شود بلکه از بدو اسلام مسجد بعنوان مرکز حکومت اسلامی، محل رجوع و رفع نیاز مردم، محل پاسخگویی به سوالات و رفع شبهات، محل علم آموزی، محل عبادت، محل داوری بین مردم، محل تجمیع نیروها برای دفاع از اسلام و محل پشتیبانی از جبهه‌ها استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع مساجد بعنوان خانه خدا بر روی زمین و یا خانه‌هایی که در آن حق و عدالت صدا زده می‌شد محلی بوده است که در برهه از تاریخ مهم ترین سنگر برای از بین بردن نیازها و نارسائی‌ها یا اهداف بالا بوده است.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نیز مبدا شکل گیری اش از مساجد ایجاد شد و همین امر موجب شد که این انقلاب بتواند به همه گیری و فراگیری و پس از آن به پیروزی برسد.

یکی از آسیب‌هایی که امروزه ایران اسلامی بعد از 4 دهه گذشتن از عمر انقلاب اسلامی شاهد آن است فاصله افتادن بین مردم و مسجد است البته در این دو سالی که کرونا تمام ارتباطات را محدود کرد شاهد احیای نقش مسجد در امور حیات مردم بود و در قالب رزمایش کمک‌های مومنانه این بار پای مساجد به سفره مردم باز شد و باری دیگر مساجد توانستند منشا مهمی برای تحولات مثبت در جامعه شوند.

امروزه یکی از مسائل مهمی که جامعه را درگیر خود کرده است مشکل اشتغال است و در حالی که دولت تدبیر و امید بایستی سالیانه یک میلیون شغل ایجاد می‌کرد؛ نتوانست به این مهم عمل کند و نتیجه ناتوانی دولت موجب شد که بسیاری از جوانان نتوانند به سمت اشتغال حرکت کنند.

برای همین در این ایام که فصل جدیدی خدمت برای مردم پیش روی دولت مردان وجود دارد لازم است از تمام ظرفیت‌ها برای رسیدن به این مهم استفاده شود.

قطعا ایجاد سالیانه یک میلیون شغل در کشور کار آسانی نیست و برای دست یافتن به این امر باید تمام ظرفیت‌ها در کنار هم قرار گیرند.

یکی از ظرفیت‌هایی که می تواند به یک موتور پیشران در جهت ایجاد اشتغال تبدیل شود ظرفیت عظیم مساجد است که در تمام محلات و روستاها وجود دارند و پای کار آمدن آن‌ها می‌تواند به پایگاهی بی بدیل برای شکست دشمن بیکاری باشد برای همین امر به سراغ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان رفتیم تا نظر او را نیز جویا شویم.

هادی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهارداشت: مساجد از ظرفیت بسیار خوبی برای ارتباط با لایه‌های مردم برخوردار است و همین امر موجب می‌شود که حضور مسجد در بین مردم ملموس تر باشد و یا اینکه مردم دسترسی راحت‌تری به این مکان داشته باشند از این رو لازم است که از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم. 

وی افزود: یکی از وظایف ذاتی مسجد راهبری و هدایت‌گری است که عمدتا در راستای رساندن مردم به سعادت اخروی انجام می‌شود اما مساجد می‌توانند نهادی باشند که مانند بسیاری از عرصه‌ها هدایت گر امور مادی مردم نیز باشند و حتی در بحث اشتغال مردم نیز نقش آفرینی کند. 

کارآفرینی با کشت گیاهان دارویی / نبود سرمایه‌گذار و صنعت فرآوری چالش اصلی استکارآفرینی با پرورش بلدرچین؛ عدم وجود نهاده سالن‌های تولید را خالی کردبانوان کارآفرین از تسهیلات اشتغالزایی در استان گیلان بهره‌مند می‌شوند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان بیان کرد: حضور معتمدین و متدینین در مساجد موجب می‌شود که مردم با اعتماد بیشتری به سمت و سوی آنها حرکت کنند و نتیجه اعتماد نیز منجر به مشارکت آنها در طرح ها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های مهمی که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان در حال اجرای آن است طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است که تاکنون بیش از 3هزار و 500 نفر در آن ثبت نام کرده و در حال آموزش هستند که با همکاری جهاددانشگاهی انجام می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: بانوان استقبال خیلی خوبی از این طرح در استان داشته‌اند ضمن اینکه می‌توان با استفاده از این طرح و شناسایی ظرفیت‌ها توسط مساجد اشتغال‌های خرد خانگی و خانوادگی ایجاد کرد که بسیاری از افراد از سمت و سوی آن معاش خود را تامین کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تصریح کرد: ما به دنبال راه اندازی نهضت کارآفرینی در مساجد و در دل محلات از با نگاهی از پایین به بالا هستیم تا بتوانیم مشکل بیکاری را مرتفع کنیم و همه ظرفیت‌ها برای این مهم بهره بگیریم.

انتهای پیام/865/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کار و رفاه اجتماعی هرمزگان ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۴۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی رحمتی پنجشنبه در دیدار با اعضای نهضت اجتماعی جوانان استان فارس ابتدا پس از معرفی گروه رسانه‌ای مهر بیان کرد: یکی از رسالت‌ها و رویکردهای گروه رسانه‌ای مهر معرفی کنشگران فرهنگی و اجتماعی و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های مردمی و حلقه‌های میانی از طریق ظرفیت‌ها و رسانه‌های در اختیار این مجموعه است.

مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر خاطرنشان کرد: در خبرگزاری مهر بنا داریم با الگونمایی صحیح، فضا و محفلی برای روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی و گروه‌های فعال و کنشگران مردمی در موضوعات، محورها و عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی مهیا کنیم.

وی افزود: در این رویکرد علاوه بر کنشگری در پی انتقال دانش و تجربه الگوها به دیگر ظرفیت‌های مردمی هستیم یا به عبارتی به دنبال تجربه‌نگاری و انتقال تجارب با هدف به میدان آوردن ظرفیت‌های مردمی هستیم تا با تکثیر این الگوها به حل مساله برسیم که این توجه به مردم و حلقه‌های میانی مورد تاکید امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده و در شعار امسال نیز متبلور است.

مدیرعامل خبرگزاری مهر با بیان اینکه ما در حوزه کنشگری علاوه بر کنش و عمل نیازمند تحلیل و ایده و پرداختن به مبانی نظری نیز هستیم گفت: در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی با کمبود تحلیل‌گر و نویسنده شاخص برای ارائه مبانی نظری مواجه هستیم که بتواند در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بنویسد یا به تبیین مسائل فرهنگی مثل حجاب و عفاف بپردازد و بر آگاهی جامعه بیفزاید و در این زمینه نیز باید به سمت شناسایی تحلیلگران، نویسندگان و افراد صاحب فکر و ارائه دیدگاه‌های آنان به جامعه هدف برویم.

در ادامه این نشست مسؤول نهضت اجتماعی جوانان استان فارس گفت: این تشکل در ۳۸ شهرستان رابط دارد و اساس تشکیل و فعالیت آن تأکیدات امام راحل مبنی بر تأثیر حضور و نقش مردم و همچنین بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور مردم و حلقه‌های میانی و مردمی‌سازی امور در بیانیه گام دوم انقلاب بود.

شمشاد محبی گفت: ارتباط‌گیری با افراد خیر و کارآفرین جهت کمک به مردم در گام اول و جبهه‌سازی در گام دوم موردنظر ما بود و سپس به تکثیر این حرکت در نقاط مختلف پرداختیم.

محبی افزود: شبکه‌سازی با هدف شناسایی ظرفیت‌های شهرستان‌های مختلف در موضوعاتی مثل خیریه‌ها، صندوق‌های قرض‌الحسنه، حمایت از دامداران و کشاورزان، حمایت از کسب و کارهای خرد و خانگی، کاهش آسیب‌های فردی و اجتماعی از جمله طلاق، خودکشی، اعتیاد و …، ارائه خدمات اجتماعی، عمرانی، نهضت محیط زیست، درخت‌کاری، مبارزه با آفات و ترویج فرهنگ طبیعت پاک از دیگر گام‌هایی است که در این مسیر برداشته‌ایم.

وی گفت: فعالیت اعضا بر چند محور شناخت صحنه، داشتن جهت‌گیری مشخص به سمت تمدن اسلامی، امید آفرینی و جهاد تبیین بنا شده و تاکنون اقدامات زیادی نیز انجام داده‌ایم که نیاز به انعکاس و معرفی دارد.

در ادامه جلسه دیگر اعضا از جمله بهروز صادقی مسؤول نهضت اجتماعی جوانان عشایر استان فارس، حمیدرضا مکارم‌نیا مسؤول شاخه فیروزآباد این نهضت، هدایتی‌زاده از فیروزآباد، امیرحسین پورعلی، فروزان از بختگان، موسوی از اقلید، نصیری از آباده، الله‌یاری از سپیدان، سید محسن انصاری از بیضا نیز به بیان الگوهای خود در حوزه‌های مختلف پرداختند و در کنار انعکاس مشکلات پیش رو، راهکارها و الگوهایی ارائه دادند.

کد خبر 6088809

دیگر خبرها

  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • ملاقات مردمی رئیس کل دادگستری هرمزگان با ۲۱۸ نفر از مراجعین در محل نماز جمعه بندرعباس
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد زنجان
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • مردم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را کامل می‌کنند؟