Web Analytics Made Easy - Statcounter

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رهبران گروه هفت درباره تداوم هماهنگی نزدیک در زمینه سیاست های مربوط به افغانستان و تخلیه نیروهای آمریکایی و شهروندان افغانستانی که با آمریکا همکاری نزدیک داشته اند و نیروهای افغانستانی با یکدیگر بحث و گفتگو خواهند کرد.

رهبران گروه هفت همچنین درباره برنامه های ارائه کمک های بشردوستانه و حمایت از پناهجویان افغانستانی بحث و گفتگو خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این بیانیه، این نشست بر اساس تماس های بایدن با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا برگزار می شود.

کاخ سفید هفته پیش اعلام کرد رئیس جمهوری آمریکا و بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برای برگزاری نشست مجازی سران گروه هفت در هفته آینده به منظور بحث و بررسی درباره راهبرد و رویکرد مشترک درباره افغانستان توافق کردند.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که ۱۷ تیرماه با اعلام ۳۱ اوت(۹ شهریور) بعنوان پایان حضور نظامیان کشورش در آستانه بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، تسلط طالبان را بر افغانستان حتمی نمی دانست، گمان نمی کرد کابل در ۲۴مرداد ماه سایگونی دیگری برای کشورش شود و دولت او را با چالش جدی مواجه سازد.

طالبان بسیار سریعتر از آنچه مقامات آمریکایی تصور می کردند بر افغانستان مسلط شد و این تسلط چنان برای واشنگتن سنگین و گران آمد که وقتی خبرنگار سی ان ان آن را سایگونی دیگر برای آمریکا دانست، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور، مقایسه افغانستان با ویتنام را رد کرد اما واقعیت این بود که افغانستان حتی بدتر از ویتنام برای واشنگتن شده است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.
در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و سرانجام۲۴ مرداد وارد کابل شد و دولت محمد اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

همزمان با روند پرشتاب خروج اتباع آمریکایی و غربی و برخی اتباع افغانستان، دولت واشنگتن به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی اعلام کرده که شاید به آنها دستور داده شود به جابجایی افرادی که از این کشور جنگ زده خارج شده‌اند، کمک کنند.
رئیس‌جمهوری آمریکا، ۳۱ اوت را به عنوان مهلت پایان روند خروج کامل نیروهای خود از افغانستان تعیین کرده است، با این حال هشدار داده که در صورت نیاز به ادامه روند تخلیه، این بازه زمانی می‌تواند تمدید شود.
ارتش آمریکا در حال حاضر، کنترل فرودگاه کابل و کنترل ترافیک هوایی را در دست داشته و هدایت می‌کند.

به گفته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، تاکنون ۳۰ هزار نفر از طریق فرودگاه کابل از افغانستان خارج شده اند.

شبکه سی ان ان گزارش داد با گذشت یک هفته از به قدرت رسیدن طالبان همچنان بیش از ۲۰ هزار نفر در اطراف فرودگاه کابل برای فرار کردن و سوار شدن بر هواپیماها حضور دارند.
سی ان ان با ارائه گزارش میدانی از فرودگاه کابل اعلام کرد که در تجمعات بسیار فشرده مردم در اطراف فرودگاه کابل هفت نفر دیگر نیز در این شلوغی ها جان خود را از دست دادند.

فرودگاه کابل به کانون تلاطم و آشوب برای فرار ده ها هزار نفر از جمله کارگران خارجی، مترجمان افغان و زنان تبدیل شده است.
سی ان ان در ادامه گزارش می دهد که صبح روز یکشنبه (به وقت محلی) تعداد افرادی که در فرودگاه منتظر پرواز بودند به ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافت و دو هزار نفر دیگر نیز در گیت های پرواز منتظر ورود هواپیماها بودند.

به دنبال تلاش آمریکا برای خروج نیروهای خود از افغانستان، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هشدار داد در صورتی که طالبان از خروج نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل جلوگیری کند، واشنگتن پاسخ محکم و قدرتمندی خواهد داد.

این مقام امنیت ملی کاخ سفید در عین حال افزود طالبان با واشنگتن موافقت کرده است آمریکایی ها از طریق ایست بازرسی به فرودگاه کابل برسند.

برچسب‌ها کابل طالبان جو بایدن گروه هفت پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کابل طالبان جو بایدن کابل طالبان جو بایدن گروه هفت فرودگاه کابل هزار نفر گروه هفت سی ان ان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۶۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت (ع) با تاکید بر سیره امام صادق (ع) از سوی نمایندگی جامعه المصطفی افغانستان برگزار می‌شود.

نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت (ع) با تاکید بر سیره امام صادق (ع) با حضور کارشناسان محمداسحاق ذاکری استاد روح الله روحانی و دبیری علمی محمدکریم امیری فردا شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ صبح در کابل برگزار می‌شود.

این نشست به نشانی کابل، دهبوری، چهارراهی شهید، دانشگاه جامعه المصطفی (ص) - افغانستان، طبقه چهارم، سالن دفاعیه برپا شده و علاقه مندان از پخش آنلاین نیز می‌توانند از این نشست بهره مند شوند.

آدرس پخش آنلاین:

www.facebook.com/miukabul

https://meet.google.com/fpg-bkxs-vjb

کد خبر 6095679 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • وقوع انفجار در کابل
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • نشست علمی وحدت و همگرایی مسلمانان از منظر اهل‌بیت برگزار می شود
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم