Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده و برنامه‌هایش پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی بررسی می‌شود. پس از آن باید دید که رای اعتماد می‌گیرد یا نه. صنعت نشر کشورمان با مشکلات مختلفی از جمله اختصاص یارانه، برپایی نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روبروست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو نظر یکی از ناشران را در این باره و بهترین اقدامی که می‌توان در این زمینه انجام داد جویا شدیم.

بیشتربخوانید

رئیس جمهور آینده به نویسندگان وعده و وعید ندهد!

حسین عابدینی، مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال در این باره گفت: هنگام اختصاص یارانه به حوزه کتاب از کانال‌های مختلف از جمله خرید کتاب از ناشران با مسائل مختلفی روبرو می‌شویم. تا زمانی که این یارانه به دست ناشر برسد مبلغ زیادی از یارانه به جشنواره‌ای اختصاص می‌یابد که هیچ آورده‌ای برای وزارت ارشاد ندارد. برای مثال ۲۰۰ میلیون از ۲۰ میلیارد بودجه یارانه به چنین جشنواره‌ای اختصاص یافت.

اعطای یارانه به ناشر روند انتشار کتاب هایش را تغییر‌می‌دهد

وی افزود: درصورتی که یارانه حوزه کتاب مستقیم به دست ناشر برسد در روند انتشار کتاب‌های وی تاثیر می گذارد. در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب می‌توان به جای برپایی نمایشگاه‌های دائمی کتابفروشی‌های استانی را تقویت کرد، چون این اقدام مردم عادی را کتابخوان می‌کند. افراد کتابخوان هم پس از اطلاع از تازه‌های نشر، کتاب‌های جدید را تهیه می‌کنند. زمانی تازه‌های نشر ناشران از آن‌ها خریداری می‌شد و در اداره ارشاد هر استان دو نسخه از آن وجود داشت اینکه نمایشگاه دائمی استانی برگزار شود گرهی از مشکلات نشر بازنمی کند.

مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال ادامه داد: نمایشگاه‌های استانی سالی یکبار در کشور برگزار می‌شد. این رویداد فرهنگی مخاطبان را به سوی خود جلب می‌کرد. زمانی که در نمایشگاه‌های استانی شرکت می‌کردیم سودی عایدمان نمی‌شد پنج تا شش میلیون تومان برای حضور در نمایشگاه هزینه می‌کردیم و میزان فروش ما به سه تا چهار میلیون تومان می‌رسید و در این میان یک تا دو میلیون تومان متضرر می‌شدیم.

آژانس های ادبی در خرید رایت موفق بودند

عابدینی درباره ورود دولت در زمینه حضور ایران در نمایشگاه‌های بین المللی جهان بیان کرد: ورود دولت در زمینه حضور ایران در نمایشگاه‌های بین المللی هیچ کمکی به صنعت نشر کشور نمی‌کند. در این سال‌ها این آژانس‌های ادبی و ناشران خصوصی بودند که با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی توانستند رایت کتاب‌ها را بخرند. دستاورد بخش دولتی از حضور در نمایشگاه‌های بین المللی تنها خرید و فروش رایت چند کتاب بوده است.

لزوم پایان دادن به بی خانمانی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

وی ادامه داد: هرچند سخن از برگزاری دبیرخانه دائمی برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اقدام خوبی است بزرگترین رویداد ادبی ایران به محلی ثابت نیاز دارد. در ۱۲ سال فعالیتم در حوزه نشر هرسال در یک مکان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد و محل ثابتی نداشت. مدتی درشهر آفتاب، مدتی در مصلای تهران و زمانی هم در گوشه خیابان برپا شد.

باید دید در دولت جدید تا چه اندازه به این انتظارات پاسخ داده می‌شود و وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند گرهی از مشکلات صنعت نشر بازکند یا روند کاهش انتشار عناوین کتاب و مشکلات ناشران در زمینه انتشار کتاب همچنان به قوت خود باقی می‌ماند. مشکلاتی که می‌تواند حل آن‌ها به پیشرفت کشور کمک کند. فراموش نکنیم در دنیای جدید میزان سرانه مطالعه در کشور از شاخص‌های توسعه یافتگی است حتی در کشور‌های پیشرفته دنیا هم مطالعه کتاب کاغذی در کنار ایبوک و صوتی انجام می‌شود. برای افزایش سرانه مطالعه کشور باید نیاز به مطالعه را در کشور ایجاد کرد. تا زمانی که مردم ما خود را بی نیاز از مطالعه می‌دانند نمی‌توان توقع داشت به یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور دست پیداکنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب یارانه کتاب وزیرارشاد نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه های بین المللی نمایشگاه های استانی صنعت نشر کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین دوره مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» به‌زودی و همزمان با برپایی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

بر اساس فراخوان این مسابقه، محور موضوعی اثر ارسالی، مرتبط با ادوار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و آثاری در این مسابقه داوری می‌شوند که در قالب «روایت داستانی» نوشته شده باشند. روایت‌های ارسالی به این مسابقه باید بین ۲ تا ۵ هزار واژه باشد. از صاحبان آثار برگزیده در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تقدیر می‌شود.

شرکت در این‌مسابقه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند روایت‌های خود را تا ۲۵ اردیبهشت از طریق سامانه revayat.ketab.ir ارسال کنند.

کد خبر 6090822 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • معرفی یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود