Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-01@17:07:57 GMT

شرایط و نحوه راه اندازی «مهدخانگی»

تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۸۶۸۵۸

«مهدخانگی» یکی از گزینه‌هایی است که این روز‌ها والدین شاغل می‌توانند از آن استفاده کنند، اما چه شرایطی برای راه اندازی آن لازم است؟

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: بچه‌ها از سنین ۳ الی ۴ سالگی به بعد نیاز دارند که با همسالان خود در ارتباط باشند. این ارتباط با همسال اگر در کنار آموزش‌های اولیه رشد جسمی و ذهنی قرار بگیرد، نقش مهمی در رشد کودکان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصداق ارتباط با همسالان و آموزش مهارت‌های اولیه زندگی اغلب در مهدکودک‌ها پیدا می‌شود. اما در این سال‌های کرونایی بسیاری از خانواده‌ها تمایلی ندارند که کودکان خود را به مهدکودک بفرستند. از طرف دیگر این سال‌های اولیه تولد کودک نیزدر حال سپری شدن است و لازم است زمینه‌های رشد جسمی و ذهنی او فراهم بشود.

یکی از ایده‌های جایگزین و موثر در این زمینه «مهدخانگی» است. تعریف یک خطی مهدخانگی به توافق چند خانواده برای آموزش و نگهداری از بچه‌ها در ساعتی مشخص در منزل اشاره دارد. اما راه‌اندازی این مهدها، نکات و ویژگی‌هایی هم دارد که اگر قصد آن را داریم بهتر است بدانیم.

چه خانواده‌هایی می‌توانند «مهدخانگی» تاسیس کنند؟

همه خانواده‌ها می‌توانند با همکاری خانواده‌هایی دیگر از دوستان، آشنایان و اطرافیان خود برای فرزندانشان مهد خانگی ایجاد کنند. اما مهم است که این خانواده‌ها برای آموزش فرزندانشان با هم اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تربیتی داشته باشند یا دست‌کم بر سر این اشتراکات توافق کنند. بچه‌ها باید بتوانند از آموزش یکدست و منسجم و بدون تعارض توسط مربی که برای مهدخانگی قرار داده می‌شود، استفاده کنند.

مهدخانگی برای چه کودکانی مناسب است؟

آموزش و وقت گذراندن با همسالان برای همه کودکان فعالیت مفید موثری است. اما خانواده‌هایی که جدیدا در بین آن‌ها یک نوزاد متولد شده است، آن‌هایی که دو کودک با اختلاف سنی بیش از پنج سال و یا اختلاف سنی به میزانی که کودکان هنوز همبازی یکدگیر نشده‌اند، دارند موارد مناسبی برای شرکت در یک مهدخانگی هستند.

مهدخانگی را کجا برگزار کنیم؟

سیستم اغلب مهد‌های خانگی به این صورت است که هربار یکی از والدین از خانواده‌هایی که با هم توافق کرده‌اند نگهداری و آموزش بچه‌ها را به عهده می‌گیرد. این کار مستلزم این است که هر جلسه مهد در خانه یک نفر برگزار بشود. درحالی که ثابت بودن محیط آموزش در موثر بودن آموزش تاثیرگذار است. به همین خاطر بهتر است مهد در خانه یکی از اعضا که همیشه شرایط مناسبی برای حضور کودکان دارد برگزار بشود. این مکان می‌تواند یک اتاق مشخص و یا حیاط خانه هم باشد. اگر در مواقعی امکان حضور در خانه همیشگی وجود نداشت، می‌شود تحت عنوان اردو و یا فعالیت خارج از مهد در آن روز آموزش‌ها را در یک پارک و یا محیط مناسب دیگری برگزار کرد.

شروط اقتصادی و تهیه آیین‌نامه

بسته به اعتماد و نوع رابطه خانواده‌هایی که با هم مهدخانگی برگزار می‌کنند، باید شروط اقتصادی شامل هزینه‌ها و خرج و مخارج و همچنین دستورالعملی برای میزان و نحوه آموزش بچه‌ها در نظر گرفته بشود. این توافقات هم برای خانواده‌ها و هم برای مربی یک راهنما به حساب می‌آید.

مسائل اقتصادی شامل غذا یا میان‌وعده بچه‌ها، تهیه وسائل و لوازم‌التحریر موردنیاز و هر امکان مستلزم صرف هزینه‌ای است که میزبان مهد آن را فراهم می‌کند. برای دستورالعمل آموزشی اگر مربی آموزش دیده‌ای را برای مهد خود استخدام می‌کنیم بهتر است نوع، روش و میزان، ساعات و ماه‌های آموزش را از او بخواهید. اگر هم یکی از والدین دارای مهارت این آموزش را به عهده می‌گیرد، موارد مذکور را به صورت مکتوب به اطلاع والدین برساند.

آموزش‌ها بهتر است برای کودکان یک تا سه سال، سه تا پنج سال، پنج تا هفت سال و یا در همین محدوده متناسب با سن کودکان حاضر در مهد، به صورت مجزا برنامه‌ریزی بشود.

آموزش هم به اندازه نگهداری جدی است

بعضی مهد‌های خانگی بعد از مدتی و یا از ابتدا به خاطر آشنایی بچه‌ها با میزبان به محلی برای چندساعت نگهداری از بچه‌ها و بازی آن‌ها تبدیل می‌شود. درحالی که آموزش مهارت‌های پایه رشد نیز به اندازه ساعات تفریح و برای بچه‌ها ضروری است؛ بنابراین تهیه دستورالعمل آموزشی که در مورد پیش گفته شد، به صورت مکتوب حتی برای مهد‌های خانگی با درجه صمیمیت بالای خانواده‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

شیوع کرونا فرصت‌هایی زیادی از ما گرفته است. حالا با تعطیلی‌های پیشگیری از شیوع بیماری، دورکار شدن بخشی از مشاغل و عدم امکان مسافرت و شرکت در مهمانی‌ها، همه ما زمان زیادی را در خانه سپری می‌کنیم. در این بین کودکان که درک کمتری از شرایط پیش‌رو دارند آسیب‌پذیرتر هستند. در شرایط عادی والدین اغلب برای کودکان خود برنامه‌های زیادی جهت رشد و پرورش دارند. اما خوب است در شرایط غیرعادی نیز خلاقیت خود را از دست ندهیم و لوازم موردنیاز برای رشد کودکانمان را از طریقی مطمئن و سلامت فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: مهد‌های کودک در سراشیبی تعطیلی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: مهد کودک روانشناسی کودک

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مهد کودک روانشناسی کودک خانواده هایی خانواده ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۶۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه گفت: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد و اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم، باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمد خیاط زنجانی امروز _ سه شنبه یازدهم اردیبهشت _ به خبرنگاران اظهار کرد: داشتن خانواده‌ی سالم یکی از موضوعاتی است که همه‌ی افراد به دنبال راهکاری برای رسیدن به آن هستند و شرایط مثبت یا منفی درون خانواده تأثیر بسیاری در سلامت روان و همین‌طور انگیزه آنان برای فعالیت در محیط دارد.

وی افزود: داشتن خانواده سالم و ایجاد یک فضای پرانرژی در میان اعضای خانواده یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشته داشت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه تصریح کرد: احتمالاً به تجربه متوجه این موضوع شده‌اید که به‌هم‌ریختگی فضای خانه می‌تواند انگیزه شما را برای سایر فعالیت‌ها نیز تحت تأثیر قرار دهد و درعین‌حال وجود فضای مثبت یا گذراندن یک آخر هفته مطلوب انرژی شما برای فعالیت در هفته آینده را نیز دوچندان خواهد کرد. به همین خاطر می‌توان گفت که داشتن یک خانواده سالم در سایر جنبه‌های زندگی هریک از اعضا نیز اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این خانواده نقش مهمی در سلامت روان اعضا ایفا می‌کند. اعضای یک خانواده سالم معمولاً سطح سلامت روان بالاتری دارند و مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب یا اعتیاد به مواد مخدر در این افراد کمتر دیده می‌شود. همچنین درصورتی‌که این خانواده‌ها با چنین مشکلاتی مواجه شوند، حمایت اعضا از یکدیگر باعث حل بحران در زمان کوتاه‌تر و با آسیب کمتر خواهد شد.

خیاط زنجانی خاطرنشان کرد: خانواده مهم‌ترین نهادی است که ارزش‌های اخلاقی را به افراد آموزش می‌دهد. خانواده می‌تواند اعضای خود را طوری تربیت کند که از انحرافات و گمراهی‌های امروزی دوری کند و در عوض یک فضای سالم به وجود بیاورد. اگر بخواهیم یک جامعه با اخلاق داشته باشیم باید آن را از خانه و توسط خانواده بیاموزیم.

وی با بیان اینکه نقش خانواده در تمام مراحل زندگی ما قابل لمس و شناسایی است گفت: خانواده اساسی‌ترین واحد جامعه است، به همین دلیل برخی از پژوهشگران خانواده را ستون فقرات یک جامعه می‌دانند، در واقع آن را نمونه کوچک شده یک جامعه قلمداد می‌کنند؛ آمار ازدواج و طلاق به همین دلیل سلامت آن جامعه را نشان می‌دهند و خانواده را یک نمونه کوچک شده از جامعه به حساب می‌آورند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه اذعان داشت: بر همین اساس با توجه به ضرورت امر کانون استان بر آن شد تا با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اولین نشست از سلسله نشست‌های خانواده‌ی سالم با عنوان خانواده و تربیت را برگزار کند.

کد خبر 749526

دیگر خبرها

  • اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران افتتاح شد
  • آموزش تیز کردن قیچی توسط استاد آمریکایی (فیلم)
  • راه اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد
  • تصویب راه‌اندازی دانشکده خانواده در دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف همچنین تهران
  • جزئیات راه‌اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد
  • تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد راه‌اندازی می‌شود
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
  • به احترام «معلم» برپا ...
  • گلایه متقاضیان آزمون آموزگاری از نحوه محاسبه نمرات بومی