Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: این‌همه خبط و خطا که اتفاق می‌افتد نتیجه تصدی‌گری‌های دولت است که باید این تصدی‌گری به بخش تعاونی‌ها منتقل شود و به دنبال آن دولت حلقه نظارتی را تنگ‌تر و بعد نظارتی را پررنگ کند.  صدرا علی اکبر خانی در گفت‌وگو با میزان، در خصوص عملکرد و نحوه فعالیت اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران و تعاونی‌های تابع آن گفت: تعاونی‌ها در راستای کاهش هزینه‌های تولید، بازرسانی محصولات ارزان و دفاع از حقوق صنفی آن‌ها شکل گرفت و در شهرستان‌ها و دورترین نقاط روستایی کشور شرکت‌های تعاونی عام بدون هیچ نفعی برای پذیرش و عضویت کشاورزان فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: در حال حاضر ۴ و نیم میلیون عضو بهره‌بردار داریم و تقریباً با ۱۳۲ اتحادیه استانی و به‌تبع ۴۰۰ اتحادیه شهرستانی و بالغ‌بر ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت تعاونی در زیرمجموعه اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی در سراسر کشور در حال فعالیت هستیم.   علی‌اکبر خانی افزود: کشاورزان و روستاییان با عضویت در این شرکت‌ها تعاونی از خدمات آن‌ها بهره‌مند می‌شوند در سال‌های گذشته بخصوص سال‌های اولیه انقلاب و شروع جنگ تحمیلی و نقش شرکت‌های تعاونی  خیلی پررنگ‌تر بود.   تعاونی ها بازوی اجرایی وزارت جهاد کشاورزی   وی اظهار کرد: در سال‌های اولیه این تشکل‌ها تراز قابل‌توجهی داشتند و به‌عنوان بازوی اجرایی وزارت جهاد کشاورزی فعالیت‌هایی اعم از عرضه کالاهای کوپنی، خرید گندم ، توزیع آرد روستایی و ... داشتند. علاوه بر آن تعاونی‌ها در بحث تنظیم خانواده، حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هم به‌واسطه این‌که شبکه تعاون روستایی یک شبکه چندوجهی بود نقش داشتند.

علی‌اکبر خانی به شرح دیگر فعالت های انجام‌ شده توسط شرکت تعاونی‌ها پرداخت و افزود: شرکت تعاونی‌ها در راستای کاهش قیمت تمام‌شده محصول و هزینه‌های تولید اقدام به مبادلات محصولات بین استانی کرده بودند و معادلات پایاپای شکل می‌گرفت سیستم به‌صورتی بود که اگر در منطقه‌ای در تولید میوه خاصی خلا داشتیم این اطلاعات سریع به شرکت‌های تعاونی  استان ها مبادله می‌شد.   مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران ادامه داد: مازاد تولید همان میوه را که در استان‌های دیگر به وجود آمده بود، انتقال می‌دادیم و روستاها به‌عنوان مولد استان‌های دیگر بودند، و حضور تعاونی‌ها در دل روستاها باعث شده بود که قیمت محصولات کشاورزی در شهرستان‌ها و پایتخت با  روستای تولیدکننده محصول یکسان باشد.   کمرنگ شدن نقش تعاونی ها بابرون سپاری وی اظهار کرد: متأسفانه  با مرور زمان و برون‌سپاری این وظایف، نقش تعاونی‌ها بسیار کمرنگ شد، از طرفی هدفمندی یارانه و ایجاد شرکت‌های موازی مثل شرکت‌های دانه روغنی و... هم سبب کم شدن فعالیت شبکه تعاون روستایی شدندوشبکه تعاون روستایی با ۳ میلیون تن ظرفیت انباری و قریب به ۴ هزار و ۶۰۰ شرکت تعاونی در کشور کاری برای انجام نداشتند، فقط بعضی از این شرکت تعاونی‌ها به‌صورت ناخودآگاه و بر اساس نبوغ، خلاقیت و نوآوری که داشتند یک سری وظایف را بر عهده می‌گرفتند.   علی‌اکبر خانی گفت: اما در حال حاضر دیگر فضا، فضای مناسبی برای این‌که شرکت‌های تعاونی خود را معطوف به فضای یارانه بگیری از دولت کنند نیست و باید در بازار مثل بخش خصوصی سهم داشته باشند به جهت این‌که اعضای آن‌ها از دل مردم هستند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران در خصوص وضعیت تعاونی‌ها در جهان گفت: امروزه تقریباً ۱۰ درصد مردم از حوزه تعاونی‌ها کسب درآمد می‌کنند و از هر ۶ نفر در دنیا یک نفر عضو تعاونی است تعاونی‌ها به‌عنوان یک مدل کسب‌وکار مردم محور و چندوجهی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و ... فعالیت می‌کنند.   وی افزود: تعاونی‌ها در جهان نقش پررنگ و خوبی را ایفا می‌کنند و ما هم باید به این رویکرد نزدیک شویم امروزه تعاونی‌ها نقش بی‌بدیل و بی‌همتایی در اشتغال پایدار با کمترین شکاف طبقاتی درآمد نسبت به سایر بخش‌ها دارند.   علی‌اکبر خانی گفت: در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی سهم تعاونی‌ها از اقتصاد کشور باید حداقل به ۲۵ درصد می‌رسید، اما این مهم متأسفانه محقق نشده است و بایسته بود که به شبکه تعاون روستایی به‌عنوان یک الگوی مشارکت محور، که برای دفاع از قشر آسیب‌پذیر روستایی در حال فعالیت بود نگاه ویژه‌ای می‌شد.   بهره گیری از نقش مشورتی تعاونی ها برای حل مشکلات   عضو شورای قیمت‌گذاری و سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی گفت: انتظار ما از دولت جدید این است که نقش پز رنگی را در فعالیت‌های اقتصادی مرتبط و تصمیم‌گیری‌ها به تعاونی‌ها واگذار کنند. به دلیل این‌که تعاونی‌ها در اقصی نقاط کشور و در دل مردم هستند و با  آشنایی کامل از مشکلات موجود  آنها را دسته‌بندی کرده و با توجه به نقش مشورتی که اتاق تعاون ایران در شوراهای عالی دارد به مسئولین منتقل می کنند، تا برای مشکلات راه‌حل ارائه شود.   وی ادامه داد: دولت باید با عزم و اراده برون‌سپاری تصدی‌گری در بدنه وزارت جهاد کشاورزی را ایجاد کند، علی‌رغم این‌که این قدرت جذاب است و قبلاً آن را با دست پس می‌زدند و با پا پیش می‌کشیدند. دولت باید تصدی‌گری را به تشکل‌ها و تعاونی‌ها که ذی‌ربط ترین نهاد برای این کار هستند واگذار کند، نمی‌شود دولت هم توزیع‌کننده و مجری و هم ناظر باشد، این امر مشکلات زیادی به وجود می‌آورد که نتایج آن را در حوزه تهیه نهاده‌های دامی مشاهده می‌کنیم.   وی افزود: از طرفی با از سر گرفتن مبادلات پایاپای بین استانی کالاها و محصولات کشاورزی می توان به کاهش هزینه تمام‌شده محصولات تولیدی کمک کرد. اما امروز ما از این فعالیت‌ها فاصله گرفته‌ایم. تعاونی ها می‌توانند با ارائه و تدوین طرح کشت مشارکتی که خیلی مهم است و راه‌اندازی زنجیره ارزش نقش منحصربه‌فردی را در این حوزه ایفا کنند.   علی‌اکبر خانی ادامه داد: نظام کشاورزی ما از نظام خرد مالکی تبعیت می‌کند که با توجه به این‌که سن باغداران و زارعان ما بالا رفته و  برای وراث آنان دیگر این مشاغل جذاب نیست و جوانان اشتیاقی برای ادامه زاه ندارند. در این میان اتحادیه‌های تعاونی با جذب اذهان عمومی در روستاها و با داشتن ۴ و نیم میلیون عضو می‌توانند کشاورزی قراردادی را در دستور کار قرار بدهند و آن را راهبری کنند.

 

هدایت فعالیتهای  کشاورزی به سمت علمی شدن   مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: تعاونی‌ها باید با سرعت تکنولوژی روز پوست‌اندازی کنند، و تغییرات ژرف و عمیقی اتفاق بیافتد تا کشاورزی به سمت علمی شدن پیش بروند و از فضای دستمزد محور فاصله بگیریم و به سمت دانش‌محور کردن برویم. باید خودمان را با آخرین استانداردها و تکنولوژی نوین روز کشاورزی در دنیا منطبق کنیم تا بتوانیم به بازارهای جهانی ورود پیدا کنیم و در بحث صادرات تراز قابل‌توجهی داشته باشیم.   وی افزود: ما در خیلی از محصولات مزیت نسبی داریم و از این منظر می‌توانیم در بحث صادرات در دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم باید به عملکردها توجه کنیم در بحث ارائه تدوین کشت‌های مشارکتی جهت تهیه بذر اصلاح‌شده باید از بحث مهندسی معکوس استفاده کنیم و با احداث باغات مادری که تعاونی‌ها هم این عرصه رادارند کشور را به خودکفایی برسانیم.

علی اکبر خانی بیان کرد: با راه‌اندازی تکنیک و الگوریتم‌های داده‌کاوی و الهام از قوانین و روش‌های تعاونی‌های موفق دنیا می‌توانیم جهت میل به اهداف و مدیریت کشاورزی در روستاها استفاده کنیم، و با متمرکز نمودن سرمایه‌گذاری با محوریت تعاونی‌ها با توجه به پیشینه ۶۰ ساله که تعاونی‌ها در این امر دارند حتماً موفق خواهند بود.   این فعال بخش کشاورزی گفت: در فضای آموزش و ترویج کشاورزی نوین باوجود نیروی انسانی مناسب و ساماندهی شده باید بار علمی کشاورزان را بالا ببریم تا زیرساخت‌های قوی داشته باشیم.   مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران در خصوص فعالیت اخیر تعاونی‌ها گفت: درزمانی که بحران داشته‌ایم شرکت‌های تعاونی به‌عنوان سربازان خط مقدم تولید همه‌جا حضور دارند و نمونه بارز آن در قهر طبیعت سرمازدگی خشکسالی و ... که محصولات نیاز به خرید حمایتی و تضمینی دارند تعاونی‌های کشاورزی در رأس حضور دارند.   وی افزود: در بحث تولید بذر، غلات و ... هم تعاونی‌ها فعالیت‌های خیلی شایانی دارند، حدود ۶۰ درصد از بذرهای موردنیاز کشاورزی را اتحادیه‌های تعاونی روستایی و کشاورزی تأمین می‌کنند. در توزیع نهاده‌ها هم در که حدود ۵۰ درصد نهاده‌های تکلیفی دولتی و تهیه کودهای غیر یارانه‌ای و تخصصی همراه با سموم کشاورزی از طریق تعاونی‌ها صورت می‌گیرد.   علی‌اکبر خانی ادامه داد: تعاونی‌ها در بحث تسطیح اراضی با یکپارچه کردن اراضی هم ورود پیداکرده‌اند، و همین طور برای مکانیزاسیون کردن ادوات کشاورزی و خرید محصولات کشاورزی اعم از تضمینی و توافقی و حمایتی برای بهبود وضعیت کشاورزان و بالا بردن قدرت خرید مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند.   ایجاد بازارهای داخلی برای عزضه محصولات   وی در خصوص نحوه کمک تعاونی‌ها به کشاورزان برای عرضه محصولات تولیدی آنان در بازار گفت: بازار رسانی محصولات اعضای تعاونی‌ها از عمده مسئولیت‌ها تعاونی‌ها است که متأسفانه به جهت عدم اعتمادسازی این نقش کمرنگ شده بود، اما این به این معنا نیست که این امر انجام نمی‌شد. برای عرضه محصولات باید حلقه‌های غیرضروری و دلالان که سود بی حدوحصر می‌برند حذف شوند.   مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران گفت: باید از ابتدای کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورزان باشیم و از آن‌ها حمایت کنیم تا در زمان برداشت از آن‌ها انتظار اعتماد داشته باشیم، باید در بحث تأمین نهاده‌ها و ارائه اطلاعات علمی به کشاورزان کمک کنیم تا قیمت تمام‌شده محصولات کاهش پیدا کند.   به گفته وی: مهم‌ترین مسئله  بازار رسانی محصولات است که  با ایجاد بازارهای تخصصی و مبادله بین استانی  و کم کردن فاصله بین مصرف‌کننده و تولیدکننده آن را حل کنیم، و به تعبیری با اجرای طرح‌هایی مثل عرضه محصولات از مزرعه به سفره دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه کنیم که برای این هم ان‌شاءالله برنامه داریم و البته تا حدی هم این کار در حال انجام است و می‌خواهیم این نظام را ساماندهی کنیم.

وی در خصوص این‌که چرا بعضی از محصولات باقیمت پایین خریداری می‌شوند و درآمد کشاورزان حتی کفاف هزینه حمل‌ونقل محصولات را نمی‌دهد گفت: باید کشاورزی سنتی را کنار گذاشته و از فضای کمی سازی به سمت ارتقای کیفیت پیش برویم و به‌جای تولید ۱۰۰ تن محصول در هکتار تولید را به ۶۰ تن برسانیم، اما قابلیت صادراتی به محصولات بدهیم و این کار منطبق با استانداردهای روز دنیا باشد.   علی‌اکبر خانی اضافه کرد:  با توجه به این‌که حمل‌ونقل جزو لاینفک قیمت تمام‌شده محصولات است با در نظر گرفتن نزدیکی مبادی تولید و شناسایی آن‌ها باید صنایع تبدیلی و تکمیلی را استقرار دهیم. تا بتوانیم از محصولات درجه ۳ هم عایدی خوب و مناسبی داشته باشیم درحال حاضر نیز چندین کارخانه تبدیلی داریم که محصولات سیب پای درختی و درجه ۳ و انگور را خریداری کرده و به کنسانتره( متراکم شده) تبدیل می‌کنیم که ارزش‌افزوده مناسبی دارد، و همه این‌ها مشروط به این است که کشاورزی در کشور علمی شود.   مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران اظهار کرد: از این به بعد اتحادیه‌ها حضور قوی و با شتاب بیشتر خواهند داشت، اما با شتاب‌زدگی عمل نخواهیم کرد، زیرا سرمایه‌های مردم نزد ماست و ما باید امانت‌دار باشیم و ان‌شاءالله دستگاهی (مکانیزمی) را طراحی می‌کنیم، تا بازار رسانی محصولات را فراهم کنیم و کشاورز باقیمت مناسب محصولاتش را بفروشد و درعین‌حال مصرف‌کننده با نازل‌ترین قیمت محصول را خریداری کند.

وی گفت: با بالا رفتن قیمت محصولات، قدرت خرید مردم و سرانه مصرف کاهش‌یافته و درنتیجه محصولات پس‌زده می‌شوند. ما برای حل این مشکلات در سال گذشته اقدام به ایجاد روستا بازار و تعین و محل‌هایی کردیم تا کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی را بدون واسطه در این بازار عرضه کنیم و سازمان مرکزی تعاونی روستایی بر این بازارها که تقریباً در همه استان‌ها شکل‌گرفته بود نظارت می‌کرد.     عرضه جهانی زعفران در تابلو بورس   علی‌اکبر خانی در خصوص فعالیت تعاونی‌ها جهت  صادرات محصولات کشاورزی گفت: در حوزه صادرات زعفران فعالیت‌های مناسبی داشته‌ایم و چند سال است که اتحادیه تعاون روستایی زعفران را از کشاورزان خریداری کرده و سپس در تابلو بورس به فروش می‌رساند.   مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران در بحث خرما هم ورود پیداکرده‌ایم و خرما را خرید توافقی می‌کنیم خرید توافقی برنج هم جسته‌گریخته انجام می‌دهیم، و در بحث خرید تنظیمی گندم هم تا به امروز حدود ۳۰ درصد خرید تضمینی گندم را که طی قراردادی که با اداره غله داشته‌ایم راهبری می‌کنیم.   وی افزود: در حال حاضر بستر مناسب جهت این فعالیت‌ها وجود دارد و ما تشکل‌ها باید به‌عنوان رایزن تجاری و اقتصادی در بازار هدف فضا را برای صادر کردن محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر محیا کنیم. که این کار ارزآوری و ارزش‌افزوده مناسب به دنبال خواهد داشت.   علی‌اکبر خانی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های فنی و مهندسی کشاورزی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: تعاونی‌های تولید با تبعیت از الگوی کشت در سراسر کشور از نظرات فنی و مهندسی متخصصین این رشته بهره می‌گیریم و با مشورت از این مهندسان جوان و تحصیل‌کرده تلاش می‌کنیم تا خودمان را به استانداردهای بین‌المللی برسانیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران درباره تولید مازاد بعضی محصولات که منجر به معدوم کردن آن‌ها می‌شود گفت: شرایط اقلیمی یک سطح در روستا به‌گونه‌ای است که نمی‌توانند کشت جایگزین داشته باشد و کشاورز هم نمی‌تواند زمین را رها کند و ناچار به کشت مجدد محصولات قبلی که مازاد تولید داشته است،  می‌شود و این اجتناب‌ناپذیر است.   این فعال اقتصادی گفت: ما برای حل این مشکلات از الگوی کشت تبعیت می‌کنیم در غیر این صورت در کاشت محصولات با مشکلات مواجه خواهیم شد الگوی کشت نقشه راه رسیدن از کاشت به برداشت است اما کاشت برخی از محصولات با توجه شرایط خاص جغرافیایی منطقه اجتناب‌ناپذیر است.
 جبران عقب ماندگی اقتصادی با حمایت دولت جدید   وی به‌عنوان کلام آخر گفت: مشکلات ما در این چند سال اخیر خیلی زیاد بوده است کشاورزی ما به‌اندازه ۴۰ سال در این چند سال عقب‌افتاده است، البته فقط بخش کشاورزی نیست ما در بحث تولید در همه حوزه‌ها دچار مشکل شده‌ایم مثلاً ما در تولید تخم‌مرغ نهمین تولیدکننده دنیا بوده‌ایم، اما در حال حاضر باید برای واردات تخم‌مرغ باید برنامه‌ریزی کنیم این واقعیت تأسف بار است.   علی‌اکبر خانی افزود: امید مایه این است که باهمت دولت جدید، دستگاه‌های اجرایی و همدلی و وحدت همه عوامل تولید بتوانیم مشکلات و خلاهای ایجادشده را پوشش دهیم، مانیز در بخش تعاونی‌ها هم به‌عنوان عصاره ۴ میلیون بهره‌بردار در خدمت تولیدکننده‌ها هستیم و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: پرداخت ۹۹ درصد از مطالبات گندمکاران   انتهای پیام/ برچسب ها: اخبار اقتصادی تولید کشاورزی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی تولید کشاورزی شبکه تعاون روستایی محصولات کشاورزی شرکت های تعاونی تمام شده محصول علی اکبر خانی تعاونی ها تعاونی ها شرکت تعاونی داشته باشیم حال حاضر فعالیت ها دولت جدید استان ها تصدی گری نهاده ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۸۶۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدید از شهرک صنعتی شمس آباد، تولید را هویت و مبنای تحول و تعالی اقتصادهای رو به تعالی و توسعه‌ای برشمرد و گفت: شناسایی ظرفیت‌های تولیدی بخش تعاون با رویکرد ایجاد تحول در چرخه اقتصاد تعاونی یک ضرورت و در دستور کار معاونت امور تعاون است.

وی ضمن تبریک روز و هفته کارگر به جامعه کارگری که همواره در خط مقدم عرصه تولید به رغم مشکلات حضور دارند، اظهار کرد: حضور پرتلاش جامعه کارگری ناشی از روحیه همگرایی، همبستگی، اهتمام و اتحاد جمعی در به نتیجه رساندن هدفی واحد همواره مورد توجه ارکان مختلف مدیریت کشور و ستودنی و قابل ستایش است.

وی با اشاره به اینکه گذر از چالش‌ها و مشکلات دامن گیر بخش تعاون، مستلزم همکاری دو جانبه بدنه دولتی و غیردولتی بخش تعاون است، افزود: حیات رو به توسعه تعاونی‌ها دارای ظرفیت‌های لازم برای ورود مؤثر به بازارهای بین‌المللی نقش‌آفرین، تأثیرگذار و همراه با مشارکت‌های مردم در فعالیت‌های اقتصادی مد نظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری است.

وی بازشناسی، احیا، بازآفرینی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تعاونی‌ها با اتکا به تمهیدات و سیاست‌های حمایتی، تشویقی و ترغیبی و مورد تأکید در قانون تعاون با اولویت تعاونی‌های تولیدی و صادراتی را مهم‌ترین رئوس و وظایف در دستورکار معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر شمرد.

ویس کرمی تصریح کرد: تکمیل زنجیره تعاون و نیز طراحی زنجیره ارزش در تعاون موضوع در دستور کار دفاتر ستادی و مدیران این بخش‌ها است که در صورت تحقق، ظرفیت بالقوه‌ای را در به نتیجه رساندن برنامه‌های توسعه‌ای بخش تعاون، در اختیار ما قرار خواهد داد.

معاون امور تعاون گفت: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، برنامه‌ریزی برای تقویت و توانمندسازی اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولیدی در رأس امور و برنامه‌ها و مأموریت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است چرا که با به حرکت در آمدن چرخ‌های تولید، گذر از سد تحریم‌های خارجی تا ایجاد تکاپو و تحول در نظام و ساختار اقتصاد تعاونی و حتی ملی کار چندان دشوار و محالی نیست.

وی بر مشارکت، حضور متولیان و مدیران شاغل در حوزه تولید به منظور تجزیه و تحلیل شرایط موجود، ارزیابی کمی و کیفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های راکد و فعال، برنامه‌ریزی جهت بازآفرینی، احیا و تقویت ساز و کارها و ابزارهای حرکتی تا تحقق اهداف تاکید کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حضور رقابتی در عرصه‌های مختلف موضوعی است که دولت و بخش غیردولتی اعم از تعاونی و غیرتعاونی توأمان و دوشادوش با هم باید در آن ایفای نقش کرده و تبادل اطلاعات و مشارکت داشته باشند.

ویس کرمی بر طراحی و فعال سازی سامانه جامع و کاربردی مدیریت کسب و کار با هدف ارزیابی آنی و در لحظه عملکرد، آمار و اطلاعات، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و حتی دریافت اطلاعات محصولات و خدمات شرکت‌های تعاونی به لحاظ کیفی و کمی تا تکمیل زنجیره ارزش تعاون برای حضور و ورود رقابتی در بازارهای اقتصاد داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی ادامه داد: هرگونه برنامه‌ریزی و مدیریت امور توأم با نظارت‌های عالی و جزئی در بخش تعاون مستلزم دسترسی به آمار، اطلاعات و اشراف کامل بر شاخص‌ها و وضعیت تعاونی‌ها است.

معاون امور تعاون در پایان گفت: ساختار تعاونی مطلوب‌ترین شکل عملیاتی کردن پروژه‌های احداث واحدهای مسکونی، محیطی فرهنگی – ورزشی و مراکز آموزشی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 6089732

دیگر خبرها

  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • شرکت‌های تعاونی روستایی برای تحقق شعار سال، برنامه ارائه دهند
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • خرید ۱۷ هزار تن کلزا از کشاورزان ایلامی
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • مدیران آذربایجان غربی اهتمام ویژه‌ای به جذب سرمایه‌گذار دارند